Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@18:16:57 GMT

خدا همین نزدیکی‌هاست

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۷۳۷۹۰

خدا همین نزدیکی‌هاست

ایسنا/کردستان در این دوران ناامیدی که ترس سراسر جهان را دربرگرفته و در روزگاری سخت به سر می‌بریم یادمان باشد که خدا در همین نزدیکی‌ها است.

از آموزه‌های تربیتی مکتب اسلام دعا و نیایش به درگاه خدایی است که همواره یاد او آرام‌بخش دل‌هاست و برای راه یافتن به درگاهش هیچ بن‌بست و محدودیتی سر راه انسان وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انسان با نیایش به درگاه حق رابطه خود با خدای خویش را بیش از پیش مستحکم می‌کند و همین نیایش به درگاه باری تعالی دردها و سختی‌های زندگی را زایل می‌کند و در حدیثی از امام صادق آمده است که می‌فرماید: "دعا کن، زیرا دعا شفای همه دردهاست".

دعا و نیایش و پناه جستن به درگاه خدا و نزدیک شدن به یگانه بی‌همتا شادابی و سرور را به روح آدمی سرازیر کرده و چنان احساس آرامشی را به وجود آدمی هدیه می‌کند که در برابر هر سختی و فشار روحی و جسمی امید و آرامش خود را بازیابد.

راهکار مبارزه با بیماری‌ها

به گفته مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، راز و نیاز از جمله راه‌‏های معنوی ـ عاطفی یاری جستن از قدرت بی‏‌نهایت خداوند است، چراکه این ذات انسان است که در سختی‌ها و مشکلات نیازمند تکیه‌گاهی نیرومند است حال آنکه هیچ قدرت و تکیه‌گاهی بالاتر و قابل اعتمادتر از قدرت لایزال الهی نیست.

حجت‌الاسلام مجید بگی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: راز و نیاز علاوه بر این که غم و اندوه را زایل می‌کند، باعث اطمینان قلب و قدرت روحی می‌‏شود، چراکه انسان در نهایت به ویژه در وقت اضطراب غالباً با حضور قلب و خلوص نیت رو به سوی خدا می‏‌آورد و با او درد دل می‏‌کند، عقده‏‌های خویش را بیرون می‌ریزد و اسرار خود را که در نهان گاهش محبوس است، در نزد خدا بر زبان جاری می‌کند و تنها از او کمک و یاری می‌طلبد و به دیگر سخن وقتی نیایش‌گر از ژرفای دل دست به دعا برمی‏‌دارد، نوعی شادابی و بهجت و انبساط در درون خود احساس می‏‌کند که حاضر نیست با هیچ بهایی آن را معاوضه کند.

وی عنوان کرد: دکتر آلکسیس کارل در کتاب «انسان موجود ناشناخته» می‏‌گوید: «دعا محکم‌‏ترین و بالاترین حلال مشکلات است، تأثیر دعا واقعاً شگفت‌‏انگیز است قدرت دعا و نیایش نشانه آزاد شدن انرژی درونی انسان است، همان طور که به کمک تکنیک‌‏های علمی انرژی اتمی را آزاد می‌‏کنند، با استفاده از قدرت دعا و از طریق شگردهای علمی می‏‌توان انرژی معنوی را نیز آزاد کرد و آثار این قدرت انرژی‌‏زا بر بسیاری از مردم عیان است".

حجت‌الاسلام مجید بگی به تاثیر نیایش در روح و روان آدمی پرداخت و بیان کرد: نیایش انسان را از انزوای درونی خویش بیرون می‌آورد و به جمع پیوند می‏‌دهد. در حقیقت هم‌نشین شایسته‌‏ای است که تنهایی و غربت را به انس و الفت تبدیل می‏‌کند.

آثار و برکات دعا

مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان افزود: شخصی که در حال دعا و نیایش است، نه تنها خود را بیگانه نمی‏‌بیند، بلکه با چشم دل می‏‌فهمد که در آن حالات عرفانی، مجموعه جهان هستی با او همنوا هستند.

وی روشنی دل و درون را از آثار و برکات دعا دانست و ادامه داد: دومین اثر از آثار نیایش روشنی دل و جان است. انسان همین که به حکم ارتباط با معبود خویش جهان را به نور حق و حقیقت روشن دید، همین روشنی روح او را جلا داده و حکم چراغی را دارد که در درونش روشن شده باشد. چنین فردی به خوبی مشکلات را می‌‏بیند و در پرتو عنایات خداوند متعال به حل مشکلات می‌‏پردازد و کم‏تر دچار اضطراب می‌‏شود.

حجت‌الاسلام بگی اعلام کرد: دعا همچنین از نگرانی‌ها می‌کاهد، چراکه زندگی بشر آکنده از حوادث تلخ و شیرین، آسایش و رنج، پیروزی و شکست می‏‌باشد، بنابراین بشر موظف است با طبیعت دست و پنجه نرم کند تا بتواند تلخی‌‏ها را به شیرینی و شکست‌‏ها را به پیروزی تبدیل کند. نیایش و ارتباط با معبود در انسان نیروی مقاومت می‌‏آفریند و تلخی‌‏ها را قابل تحمل می‏‌کند، به طوری که لذت زندگی در دوره پیری برای مردم خداپرست و مؤمن از دوره جوانی بیش‏تر می‏‌شود و چهره مرگ در چشم فرد با ایمان انتقال از دنیای فانی به دنیای باقی و از جهانی کوچک‏تر به جهانی بزرگ‏تر است.

وی بیان کرد:  از این رو چنین فردی نگرانی‌‏ها و اضطراب خویش را از مرگ و بیماری‌ها با کوشش در کارهای نیک که در زبان دین «عمل صالح» نامیده می‏‌شود، بر طرف می‏‌کند و از نزدیک شدن مرگ نمی‌هراسد.

مسئول دفترنهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان امید و نشاط را از شاخصه‌های دعا عنوان کرد و گفت: اگر انسان در جست‌وجوی زندگی بانشاط و روحیه‌ای شاداب است باید به نیایش با خدا پناه ببرد. راز و نیاز با خداوند به انسان چنان امید و نیرویی عطا می‌کند که فرد احساس می‏‌کند که به پناهگاه مطمئن و امنی متکی است و برهمین اساس احساس نشاط و توانمندی می‏‌کند و اگر این ارتباط با آن منبع عظمت و رحمت قطع شود، احساس دلتنگی و نگرانی به او راه می‌یابد و دچار بیماری‌های روانی متعددی می‌شود.

پرورش تمرکز ذهن

حجت‌الاسلام بگی تاکید کرد: اضطراب فکری و تنش‌‏های روانی از بیماری‏‌های مهلکی است که همواره تهدیدی برای انسان قرن حاضر است. اما نیایش با خدا سبب پرورش تمرکز ذهن خواهد شد.

وی اضافه کرد: روانکاوان و دانشمندان به دنبال راهی برای کاهش بار فکری انسان است تا او را از دگرگونی‌های روحی برهانند مهار این پراکندگی‌های فکری و تنش‏‌های درونی شرط نخست دست‏یابی به نبوغ و درایت و فهم مسائل است. به همین دلیل سعی می‏‌شود مکان‌هایی که برای مطالعه و تحقیق در نظر گرفته می‏‌شود از آرام‏‌ترین، مطبوع‌‏ترین و دل انگیزترین مکان‌‏ها باشد تا امکان تمرکز ذهن و رفع نگرانی را فراهم آورد.

مسئول دفترنهاد رهبری دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان اظهار کرد: نیایش و پرستش اگر با شرایط باطنی و ظاهری انجام شود نه تنها ذهن را در مدار تمرکز، بلکه درون را نورانیت و صفا می‌‏بخشد و اگر انسان حضور قلب و توجه در نیایش را به خوبی درک کرده باشد، توان آن را پیدا کرده که در یک لحظه تمام قوای ذهنی را متوجه یک امر که پروردگار باشد می‌کند.

فراموشی خود واقعی

وی خاطرنشان کرد: بازیابی خود هنگامی که انسان به مادیات و لذت‏‌های حاصل از آن مشغول باشد و همواره در جهت ثروت‌اندوزی و جاه‌‏طلبی و بی‏‌بندوباری گام بردارد، به تدریج خدا را که مبدأ آفرینش موجودات است، فراموش کرده که این امر منجر به فراموشی خود واقعی می‌شود.

حجت‌الاسلام بگی در پایان یادآور شد: انسان با نیایش و یاد خدا، خودِ واقعی خویش را که از عالم ربوبی است، باز می‏‌یابد و هرچه توجه او به خدا بیش‏تر شود، به همان نسبت با خود آشنا می‏‌شود و به خویشتن جانی تازه و آرامشی تازه می‌‏بخشد. پس در این دوران ناامیدی و ترس از بیماری نیز باید به تأسی از آیات قرآن به خدا پناه جست و فراموش نکنیم که خدا در همین نزدیکی‌هاست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی حجت الاسلام دعا و نیایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۷۳۷۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس خبرساز یک زن بی‌حجاب در سخنرانی رئیسی

tags # سید ابراهیم رئیسی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) کشف پرنده‌ عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!

دیگر خبرها

  • آن چه این نامردمان با جان انسان می کنند! | ببینید
  • ‌بیمارستان نیایش خرم‌آباد کی به بهره‌بردا‌ری می‌رسد؟ + فیلم
  • بیمارستان نیایش خرم‌آباد ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • ببینید | لحظه ترسناک نزدیکی برخورد یک جنگنده سوخو 25 روسیه به یک پهپاد!
  • قیمت قورمه سبزی نجومی شد
  • ویدئویی از پشت‌صحنه «نون خ» در سرما و شرایط سخت!
  • عکس خبرساز یک زن بی‌حجاب در سخنرانی رئیسی
  • ببینید | استقرار انبوه تانک‌ها در نزدیکی رفح؛ اسرائیل آماده جنگ می‌شود؟
  • فعالیت معدن یا احیای منابع آبی! / منابع محلی خبر از حفاری در نزدیکی سرچشمه کامو می‌دهند
  • ۲ زلزله شدید تایوان را لرزاند