Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@18:35:21 GMT

یادداشت| پای سخن امیر‌المؤمنین(ع) در بحران بیماری

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۷۴۳۰۳

یادداشت| پای سخن امیر‌المؤمنین(ع) در بحران بیماری

او که راه‌های آسمان را بهتر از راه‌های زمین می‌شناسد، سفارش کرده که اگر بیماری، هنوز تو را از پای درنیاورده و جسم و روح تو را تسخیر نکرده است، با بیماری خود همراهی کن و دچار اضطراب و نگرانی نشو. ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، شاید کم نباشند اندیشمندان و دانشمندانی که درباره کرونا قلم فرسایی کرده باشند اما نگاهی بس فراملی و بشردوستانه نیاز است تا راهی به سوی نجات گشوده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم اکنون ناجی باید به فکر نجات بشریت باشد که این آسیب همه بشر را به خود مشغول کرده و نجات و رهایی برای انسان بیشتر قابل تصور شده است.

اگر نیم نگاهی به ساحت قدسی امیر‌المؤمنین علیه‌السلام داشته باشیم او را بر فراز قله بشریت مشاهده می‌کنیم که به زیبایی، افقی بس بلند بر چشمان انسان به منصه ظهور کشانده است. او که به سردار سربلندش مالک اشتر فرمود: «فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ إِمَّا أَخٌ لَکَ فِی الدِّینِ وَ إِمَّا نَظِیرٌ لَکَ فِی الْخَلْقِ» (نهج‌البلاغه، نامه 53) وقتی زمام مصر را بر عهده مالک نهاد، مصر سرزمینی با اقوام مختلف بود که نگاهی فراملی برای تعامل با اقوام و افراد مختلف برای زیستنی فطرت دوست نیاز بود. «انسان‌ها یا برادر تو در دینند و یا مانند تو در خلق و آفرینش». این دیدگاه انسان را اوج و  افق نگاه او را فراتر از همه مرزهای جغرافیایی قرار می‌دهد. بحران کنونی را خطر و بلایی برای همه بشریت باید درنظر گرفت که کیان بشر از جانب اهریمنان دچار حمله شده است.

تبیین دوران غیبت و آخرالزمان توسط امیرالمؤمنین(ع)/ امام علی(ع) فضای سرزمین ظهور را چگونه ترسیم کردند؟

بیماری کنونی که به جسم و روح انسان (همه انسان‌ها) حمله کرده است ابتدا نیاز به شناخت دارد تا آنجا که اگر در اثر بی‌اطلاعی و جهل، دچار هراس و اضطراب شویم، روح ضعیف شده و جسم را نیز ناتوان خواهد کرد و جسم ناتوان، همان چیزی است که هدف عامل بیماری‌زا است. گوهری که ساحت قدسی امیر‌المؤمنین علیه‌السلام برای بشریت به یادگار قرار داده این است که: «امْشِ بِدَائِکَ مَا مَشَى بِک»‏ (نهج‌البلاغه حکمت 27) با بیماری خود همراهی کن تا جایی که با تو همراهی می‌کند.

فضای اضطراب، انسان را از تعادل خارج می‌کند به نحوی که با کوچک‌ترین علامت بیماری، نگران و با روحیه‌ای ضعیف و آسیب‌پذیر راهی درمان خواهد شد. او که راه‌های آسمان را بهتر از راه‌های زمین می‌شناسد، سفارش کرده که اگر بیماری، هنوز تو را از پای درنیاورده و جسم و روح تو را تسخیر نکرده است، با بیماری خود همراهی کن و دچار اضطراب و نگرانی نشو و این همراهی تو و پیگیری درمان با روح قوی و روان پایدار، بیماری را از پای در خواهد آورد.

هر آنچه در آسمان و زمین است تحت مالکیت خداوند است و اوست که همه چیز را اداره می‌کند. موجودی که وجودش را از خداوند خالق دریافت کرده، چند زمانی است، همه شئون بشریت را تحت آسیب و بحران قرار داده است. بشر هم اکنون باید به خالقیت خدای خالق و به مالکیت او پی ببرد و همه شئون خود را متوجه او کند تا با این توجه و رویکرد تمام وجوهش به سوی خداوند، خدای را با رحمتش فراخواند و رحمت فراگیرش سایه شوم بحران را رفع کند.

ساحت قدسی امیر‌المؤمنین علیه‌السلام به فرزندش اینگونه فرموده است که: «سَأَلْتَهُ مِنْ خَزَائِنِ رَحْمَتِهِ مَا لَا یَقْدِرُ عَلَى إِعْطَائِهِ غَیْرُهُ مِنْ زِیَادَةِ الْأَعْمَارِ وَ صِحَّةِ الْأَبْدَانِ وَ سَعَةِ الْأَرْزَاق»‏ (نهج‌البلاغه، نامه 31) و از گنجینه‏‌هاى رحمت او چیزهایى را درخواست کن که جز او کسى نمى‌‏تواند عطا کند، مانند عمر بیشتر، تندرستى بدن و گشایش در روزى‏.

او که مولای ما است به زیبایی راه را نشان داده که اگر به دنبال زیادی عمر و صحت بدن‌هایید همه را از خدای رحمان باید درخواست کرد. کلید حل مشکل، درخواست کردن است که تمام توجه بشریت، درخواست باشد و این درخواست مشکلات را به زودی حل خواهد کرد.

* مجید فروزانمهر دکترای مطالعات نهج‌البلاغه

کلاس‌های حوزه علمیه تهران در فضای مجازی برگزار می‌شودنماهنگ | جهادگران سفیدپوشنماهنگ| گرمای محبت پرستاران از نگاه خورشید انقلاب

انتهای پیام/

R1410/P/S4,37/CT4 واژه های کاربردی مرتبط ویروس کرونا امام علی (ع)

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ویروس کرونا امام علی ع ویروس کرونا امام علی ع ماه رجب امیر المؤمنین ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۷۴۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس پلیس آگاهی تهران: مردم از قانونشکنی‌ها فیلم بگیرند

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، سردار علی ولی‌پور گودرزی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ درپی دستگیری عامل ضرب و شتم یک شهروند با زنجیر در تهران با نگارش یادداشتی تاکید کرد که در تهران، هیچ مجرمانه‌ای برای قانون‌شکنان به پایان نمی‌رسد. در  ابتدای این یادداشت آمده است: «بدون شک فرد اراذل و اوباشی که وقیحانه در برابر چشمان تعداد زیادی از شهروندان اقدام به ضرب و شتم بیرحمانه یکی از مسافران اتوبوس بی آرتی کرده بود هرگز گمان نمی‌کرد که شهروندی مسئول و متعهد در آن شرایط پر از استرس، شجاعانه در حال تصویربرداری از اقدامات مجرمانه اوست و دیری نخواهد گذشت که سردی دستبند همکارانم بر دستهای آلوده‌اش خواهد نشست.»

در ادامه این یادداشت آمده است:‌« این اتفاق شیرین توسط کارآگاهان پلیس آگاهی رقم خورد تا بار دیگر به مجرمان و قانون‌شکنان ثابت شود پایتخت جای عرض اندام و اوباش‌گری خلافکاران نیست. اراذلی که گمان می‌کنند می‌توانند آرامش و امنیت شهروندان را با رفتارهای هنجارشکنانه و زیاده‌خواهی‌های خود برهم بزنند، کافی است نگاهی به اخبار حوادث خبرگزاری‌ها وروزنامه‌ها بیاندازند تا با زنجیره‌ای از اخبار کشفیات و دستگیری‌های پلیس آگاهی روبه‌رو شوند.»

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ همچنین نوشت:‌ « شاید شروع یک پرونده با قانون‌شکنی یک مجرم آغاز شود اما این کارآگاهان پلیس آگاهی هستند که پایان بندی آن را با دستگیری متهم مربوطه رقم می‌زنند. افسران شایسته این پلیس در تلاشی بی‌وقفه و شبانه‌روز برای مقابله با جرائم و آسیب‌ها کوچک‌ترین سرنخ‌ها و مستندات را با هدف شناسایی مجرمین و احقاق حق مالباختگان و قربانیان دنبال می‌کنند. اینجانب به عنوان سکاندار پلیس آگاهی پایتخت به استناد عملکرد درخشان همکارانم در پرونده اتوبوس بی‌آرتی و همچنین دستگیری زورگیران اتوبان صدر و بسیاری موارد دیگر این اطمینان خاطر را به شهروندان می دهم که پلیس در مسیر برقراری امنیت و آرامش ساکنان پایتخت از هیچ اقدامی دریغ نخواهد کرد و مجرمان بدانند، تعدی به حقوق هر یک از ساکنان پایتخت از سوی کارآگاهان متعهد و غیرتمند پلیس آگاهی بی پاسخ نخواهد ماند.»

ولی‌پور گودرزی در پایان این یادداشت نیز درخواستی را از مردم مطرح کرد و نوشت:‌ « در پایان از شهروندان گرامی دعوت می‌کنم تا در برابر اتفاقات پیرامون خود بی تفاوت نبوده و با مستندسازی از آسیب‌ها و جرائم و قانون‌شکنی‌ها یاری‌گر پلیس در اشراف اطلاعاتی بر اتفاقات پایتخت باشند.»

دیگر خبرها

  • برگزاری تظاهرات در حمایت از غزه در استانبول
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • رئیس پلیس آگاهی تهران: مردم از قانونشکنی‌ها فیلم بگیرند
  • پلیس آگاهی: مردم از قانونشکنی‌ها فیلم بگیرند
  • هزینه فایده سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • ائمه معصومین(ع) سرآمدانِ گفت‌وگو بودند/ احساس مسئولیت مسلمانان، نسبت به تمام بشریت
  • عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است
  • ۸ یادداشت تفاهم همکاری بین ایران و بورکینافاسو امضا شد
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • 200 روز سکوت در مقابل جنایت صهیونیست‌ها مایه شرمساری بشریت است