Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@16:35:53 GMT

دستگیری شکارچیان غیرمجاز پرندگان وحشی در پارک ملی دز

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۷۷۳۰۶

دستگیری شکارچیان غیرمجاز پرندگان وحشی در پارک ملی دز

رضا قپانچی پور در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در پی گشت و کنترل مأموران یگان حفاظت پاسگاه محیط‌بانی دز در منطقه تحت مدیریت این اداره، یک شکارچی غیرمجاز پرندگان وحشی دستگیر و تعدادی کبوتر و اسلحه مربوطه کشف و ضبط شد.

وی با بیان اینکه متخلف برای انجام مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شده است، افزود: با توجه به شروع فصل ممنوعه به منظور حفاظت از جمعیت گونه‌های حیات‌وحش در زمان جفت‌گیری، هرگونه تخطی و اقدام به شکار، غیرمجاز بوده و طبق قانون با عاملان برخورد قضائی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره پارک ملی دز همچنین از نجات یک قلاده گرگ ماده باردار در این پارک خبر داد و گفت: طی تماس تلفنی یکی از شهروندان و حامیان حیات‌وحش در روستای بنه عظیم از روستاهای حاشیه پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز مبنی بر گرفتار شدن یک قلاده گرگ در بین سگ‌های بومی در محدوده روستا، مأموران پاسگاه محیط‌بانی دز بلافاصله عازم محل شدند و با رعایت اصول فنی و بهداشتی گرگ ماده باردار را پس نجات دادن، به سمت زیستگاه جنگلی خود هدایت کردند.

قپانچی پور اضافه کرد: گرگ‌ها از حیوانات گوشت‌خوار شب گرد هستند و نقش اصلی در حفظ چرخه اکوسیستم دارند که متأسفانه در طول سالیان گذشته کشتار بی‌رحمانه آنها، این گونه را در معرض نابودی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پارک ملی دز واقع در میانرود دزفول با برخورداری از ۱۷ هزار هکتار مساحت زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری به ویژه گوزن زرد ایرانی است که در ۱۵۰ کیلومتر از مسیر رودخانه دز امتداد دارد و از آن به عنوان تنها باقی‌مانده جنگل‌های گرمسیری جهان نام برده می‌شود.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده دز رویشگاه جنگلی نیمه گرمسیری حاشیه رودخانه دز همچنین از جمله زیستگاه‌های ارزشمند پرندگان بوده که دارای میکروتالاب‌های منحصربه‌فرد و زیستگاه غنی انواع آبزیان و پرندگان است.

کد خبر 4872553

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرستان دزفول شکار و صید پرندگان محیط زیست خوزستان ویروس کرونا بوشهر ایلام سیلاب گرگان قزوین شهرکرد بارش باران ماسک طبی شیراز ستاد مقابله با کرونا بیرجند مشهد احتکار پارک ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۷۷۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر

احد جلیلیان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه مهاجرت پرندگان مهاجر هرساله از اوایل بهمن‌ماه آغاز می‌شود گفت : در استان کرمانشاه ۲۲ سایت در بحث سرشماری پرندگان مهاجر فعال هستند، تالاب هشیلان، سراب نیلوفر، رودخانه‌های سطح استان و آب ذخیره شده پشت سدها، محل‌هایی هستند که پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی با توجه به مسیر حرکتشان مدتی در این محل‌ها توقف دارند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه عنوان کرد: در اواخر سال گذشته متأسفانه از لحاظ مهاجرت پرندگان وضعیت مناسبی نداشتیم، اما با توجه به بارش‌های بهاری که در این دو ماه گذشته در استان استان کرمانشاه شاهد بودیم، شرایط زیستگاهی برای آبزیان بسیاری بهبود یافته و تمام سراب‌ها و تالاب‌های استان پر آب بوده و حتی سرریز کرده است. 

جلیلیان اذعان کرد: وجود پرندگان مهاجر در استان در راستای کنترل آفات و امراض بسیار تأثیرگذار هستند و از این نظر این موضوع حائز اهمیت است؛ اما در سرشماری که با شروع سال جدید در ۲۲ سایت استان صورت گرفت، متأسفانه نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش حضور پرندگان مهاجر را داشتیم. 

وی خاطرنشان کرد: در قسمت معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، استان کرمانشاه جزو استان‌های ساحلی نیست، اما به دلیل وجود برخی از تالاب‌های مهم استان کرمانشاه که محل زیست پرندگان مهاجر و بومی هستند در راستای چرخه زیستگاهی پرندگان جزو مهم‌ترین استان‌های کشور هستیم. 

جلیلیان تأکید کرد: همکاران ما در سازمان حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه به صورت شبانه‌روز در سایت‌ها برای جلوگیری از شکار و صید غیرمجاز پرندگان مستقر بوده و در حال حفاظت از حیات وحش غنی استان کرمانشاه هستند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • دستگیری ۱۴ شکارچی و متخلف صیادی در مازندران
  • ۳ حفار غیرمجاز در حوزه میراث‌فرهنگی در آمل دستگیر شدند
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • دستگیری ۱۴ متخلف شکار و صید در مازندران
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • دستگیری ۳ حفار غیرمجاز در قروه
  • حفاری ۱۵ متری در منزل شخصی و دستگیری ۳ نفر
  • دستگیری متخلفان چرای غیرمجاز دام در منطقه شیدا
  • دستگیری دو گروه شکارچی و صیاد غیرمجاز در پلدختر
  • دستگیری شکارچیان غیرمجاز در منطقه حفاظت شده هلن