Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تخلیه زباله‌های عفونی یکی از بیمارستان‌های اهواز در ساحل رودخانه کارون گفت: این تخلف از طریق مراجع قضایی پیگیری می‌شود.

به گزارش عصرایران؛ محمدجواد اشرفی جمعه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: طبق گزارش دریافتی از یکی از شهروندان، کارشناسان این اداره کل از ساحل شرقی رودخانه کارون در اهواز، جنب پل سوم بازدید کرده و تخلیه زباله‌های عفونی در این محل را تایید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: حجم این زباله‌ها در حدود یک خودروی باری ۶ تنی، شامل انواع زباله‌های عفونی و گان‌های بیمارستانی است که طبق مستندات به دست آمده مربوط به بیمارستان امام اهواز است.

اشرفی تصریح کرد: علاوه بر تذکر به شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی، در این زمینه پرونده قضایی تشکیل و از عاملان تخلیه پسماندهای عفونی به دادگاه شکایت می‌شود.

وی با بیان اینکه با هماهنگی سازمان پسماند شهرداری اهواز هم اکنون زباله‌ها جمع آوری شده، اضافه کرد: هنوز مشخص نیست پیمانکار شهرداری اهواز و یا دانشگاه علوم پزشکی اهواز این زباله‌ها را در ساحل رودخانه تخلیه کرده و باید این مساله مورد بررسی قرار گیرد.

اشرفی تاکید کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و نگرانی‌ شهروندان از انتقال ویروس، از مسئولان شهرداری اهواز و دانشگاه علوم پزشکی انتظار می رود نظارت بیشتری بر دفع پسماندها به ویژه زباله‌های بیمارستانی داشته باشند.

بر اساس این گزارش، پسماندهای بهداشتی درمانی شامل همه پسماندهای تولید شده به وسیله مراکز و موسساتی از قبیل بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی درمانی، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و تحقیقاتی و سایر مراکز مشابه است. پسماندهای بیمارستانی به دلیل بالا بودن دستکم یکی از خواص خطرناک به مراقبت ویژه (مدیریت خاص) نیاز دارند. این پسماندها باید در محل تولید، بی‌خطرسازی شده و بعد همراه با زباله‌های شهری جمع آوری شوند.

بیمارستان امام اهواز در ساحل شرقی رودخانه در مرکز این شهر قرار دارد. پیش از این شایعاتی از بستری بیماران مبتلا به کرونا در این بیمارستان منتشر شده بود که دانشگاه علوم پزشکی اهواز آن را تکذیب کرد.

پیش از این نگرانی از رعایت اصول و ضوابط زیست محیطی در تخلیه فاضلاب بیمارستان رازی و نحوه دفع زباله‌های آن مطرح شده بود که اداره کل حفاظت محیط زیست اعلام کرد بر اساس گزارش این بیمارستان مشکلی از این بابت وجود ندارد.

بر اساس اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در خوزستان تا روز جمعه ۱۶ اسفندماه به ۵۷ نفر رسیده که ۲۸ نفر بهبود یافته و ۱۴ نفر جان خود را از دست داده اند.

بیمارستان رازی اهواز محل قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا در خوزستان که آن نیز در ساحل غربی رودخانه کارون قرار دارد.

لینک کوتاه: asriran.com/0030gS

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کارون زباله های عفونی دانشگاه علوم پزشکی زباله های عفونی زباله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۷۷۹۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بجستان بر ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی تأکید کرد.

مجتبی رضانژاد در گفت‌وگو با ایسنا پسماندهای پلاستیکی را از جمله مهمترین عامل آلاینده حال حاضر ایران ذکر کرد و گفت: مسیر راه‌ها، حاشیه جاده‌ها و تمامی اطراف زباله‌گاه‌ها و اطراف مجتمع‌های بین‌راهی با انبوهی از زباله‌های پلاستیکی احاطه شده است که باید ساماندهی شود.

وی با بیان اینکه آلاینده‌های زمین عوامل متعددی هستند که یکی از آنها پسماندهایی است که توسط انسان‌ها تولید می‌شود، به انواع مختلف پسماندها اشاره کرد و افزود: پسماندها به طور کلی به انواع پسماندهای عادی یا عمومی شامل زباله‌های شهری و روستایی، زباله‌ها و پسماندهای کشاورزی، پسماندهای صنعتی، پسماندهای الکترونیک، پسماندهای پزشکی و ... تقسیم می‌شوند و در این بین مهمترین عامل آلاینده که بیشتر از همه به چشم می‌آید پسماندهای عمومی و کیسه‌های پلاستیکی هستند که توسط انسان‌ها در طبیعت رهاسازی می‌شوند.

وی یادآور شد: هفته زمین پاک از سوم تا نهم اردیبهشت در سراسر کشور برگزار می‌شود و با توجه به شعاری که با عنوان «سیاره زمین در مقابل پلاستیک» برای سال جاری در نظر گرفته شده است، مشخصاً به مهمترین معضل آلودگی در زمین که زباله‌های پلاستیکی است اشاره می‌کند.

رضانژاد افزود: متأسفانه پلاستیک‌ها در همه جا قابل مشاهده هستند و در گوشه و کنار کره زمین، در همه مناطق با انبوهی از زباله‌های پلاستیکی مواجه هستیم که قطعاً توسط انسان‌ها رها شده‌اند.

وی ادامه داد: مسیر راه‌ها، حاشیه جاده‌ها و اطراف زباله‌گاه‌ها و مجتمع‌های بین‌راهی ازجمله مکان‌هایی هستند که با انبوهی از زباله‌های پلاستیکی احاطه شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بجستان گفت: اطراف مجتمع‌های بین‌راهی یکی از جاهایی است که بیشترین حجم زباله‌های پلاستیکی را دارد و افرادی هم که برای استراحت در مجتمع‌های بین‌راهی توقف می‌کنند زباله‌هایی را در طبیعت رهاسازی می‌کنند.

وی تصریح کرد: علاوه بر رهاسازی زباله‌های پلاستیکی توسط مردم و مسافران، خود این مجتمع‌ها نیز ممکن است خیلی به پاک‌سازی محیط اطرافشان اهمیت ندهند و همین باعث شده که اطراف این مجتمع‌های بین‌راهی و کنار جاده‌ها مملو از زباله‌های پلاستیکی باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بجستان تأکید کرد: چاره کار شاید این باشد که مسئولان این مجتمع‌های بین‌راهی و افرادی که به نحوی از این مجتمع‌ها سود می‌برند را مجاب کنیم تا اطراف مجتمع خودشان را پاک‌سازی کرده و برای این پاک‌سازی هزینه کنند.

وی افزود: از طرف دیگر با ارائه آموزش‌های لازم باید مردم را به آن سطح از آگاهی برسانیم که کاهش زباله‌ها و کاهش مصرف زباله‌های پلاستیکی، به زمین پاک و نهایت سلامت ما کمک زیادی می‌کند.

 مدیریت پسماندهای شهری و روستایی به درستی انجام نمی‌شود

رضانژاد در ادامه اظهار کرد: یکی از معضلات مهم دیگر در رابطه با زباله‌های پلاستیکی که با آن روبرو هستیم، انباشت زباله‌های پلاستیکی اطراف زباله‌گاه‌های شهری و روستایی است.

وی تصریح کرد: متأسفانه در کشور و خراسان رضوی مدیریت پسماندهای شهری و روستایی به خصوص در شهرهای کوچک به درستی انجام نمی‌شود، از سویی چون زباله‌ها به صورت سنتی دفع می‌شوند با هر بادی به اطراف پراکنده شده و علی‌رغم پاک‌سازی توسط شهرداری و دهیاری‌ها، شاهد حجم زیادی از زباله‌ها در اطراف زباله‌گاه‌ها هستیم.

 رضانژاد عنوان کرد: بهترین راهکار این است که جلو تولید این زباله‌ها از مبدأ گرفته شود، اما متأسفانه بازیافت و تفکیک در مبدأ در شهرهای کوچک مثل شهرستان بجستان و شهرهای همرده بجستان، کمتر انجام می‌شود.

وی افزود: در این شهرها زمانی که زباله‌ها، به خصوص زباله‌های پلاستیکی توسط ماشین‌های مخصوص به زباله‌گاه حمل می‌شوند چون در آنجا پوشش‌دهی لازم انجام نمی‌شود با باد به اطراف پراکنده می‌شوند، می‌طلبد برای رفع این معضل به تفکیک زباله از مبدأ اهمیت بیشتری داده شود؛ چراکه علاوه بر پاک‌سازی محیط‌زیست این تفکیک زباله می‌تواند منبع درآمدی برای روستا و شهر باشد.

رضانژاد تأکید کرد: علاوه بر تفکیک زباله از مبدأ، مدیریت این پسماندها و پوشش‌دهی مناسب در زباله‌گاه نیز خیلی مهم است و اگر دهیاران و شهرداران‌ در شهرهای کوچک به پوشش‌دهی مناسب و سریع‌تر پسماندها اهمیت بیشتری بدهند، قطعاً آلودگی اطراف زباله‌گاه کمتر شده همچنین فنس‌کشی اطراف زباله‌گاه و محصور کردن آن هم می‌تواند در جلوگیری از پراکنده شدن زباله‌ها در اطراف زباله‌گاه مؤثر باشد.

وی در رابطه با راهکارهای حل معضل زباله‌های پلاستیکی نیز توضیح داد: به منظور اینکه محیط‌زیست خودمان و زمین اطراف را کمتر آلوده کنیم تا از آسیب‌های آن در امان باشیم، یکی از مهمترین راهکارها کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی است.

وی افزود: باید سعی کنیم در مصارف روزانه از کیسه‌های پلاستیکی کمتر استفاده کنیم و حتی‌الامکان کیسه‌های پارچه‌ای را جایگزین کنیم، به عنوان والدینی که دغدغه محیط‌زیست داریم سعی کنیم خوراکی‌ها و ساندویچ فرزندان را به جای پلاستیک در ظروف مخصوص یا کیسه‌های پارچه‌ای قرار دهیم تا هم به محیط‌زیست آسیب کمتری وارد شود و هم با کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی، به اقتصاد خانواده کمک کنیم.

رضانژاد خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم کاهش پلاستیک نمود پیدا کند باید بحث بازیافت و تفکیک زباله را به کودکان و خودمان آموزش دهیم و کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در محیط کار و در محل زندگی به یک فرهنگ تبدیل شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بجستان گفت: مهمترین کاری که در سال‌های اخیر در حوزه شهرستان بجستان انجام دادیم، آموزش و فرهنگ‌سازی در راستای کاهش زباله و تفکیک زباله از مبدأ بوده و به همین منظور کلاس‌های متعددی برای نیمی از دانش‌آموزان مقطع ابتدایی برگزار کردیم.

وی ادامه داد: از طرفی طی چند سال گذشته تعدادی از مدارس در حوزه شهرستان بجستان تفکیک زباله را در مدارس انجام می‌دهند و از محل فروش این زباله‌ها در راستای کمک به آموزش دانش‌آموزان هزینه می‌کنند، همچنین با پایش‌های مکرری که از زباله‌گاه‌های شهری و روستایی و مجتمع‌های بین‌راهی داشتیم، مواردی که منبع آلودگی بودند شناسایی و ضمن صدور اخطاریه راهنمایی‌های لازم به آنها آموزش داده شد.

رضانژاد یادآور شد: کاهش پسماندها و به خصوص پسماندهای پلاستیکی، همت بیشتر دهیاران، شهرداران، بخشداری‌ها، نظارت و پیگیری‌های بیشتر محیط‌زیست و سایر افرادی که در این زمینه مسئولیت دارند را می‌طلبد که در زمینه مدیریت زباله، جمع‌آوری به موقع زباله‌ها و کاهش تولید زباله احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی
  • وصول عوارض آلایندگی محیط‌زیست در استان سمنان پیگیری شود
  • پیگیری قضایی ضرب و شتم یک پرستار در حال انجام است
  • توقیف ۲۰ خودرو تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی در پردیس
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم
  • پلمب مرکز غیرمجاز مامایی در اردبیل/متهم به مراجع قضایی معرفی شد
  • از گرانی پاکت کاغذی تا سطل آشغال‌هایی به نام رودخانه