Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@12:32:27 GMT

هدف اسدآبادی اتحاد جهان اسلام بود

تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۸۲۹۵۳

هدف اسدآبادی اتحاد جهان اسلام بود

یک استاد تاریخ گفت: مرحوم سید جمال الدین اسدآبادی در عصر ناصرالدین شاه به دلیل استبداد شاهان، فشاری که بر روی جامعه علمی بود، وابستگی‌هایی که دولت به سفارت روس و انگلیس داشت و به دلیل عقب ماندگی‌ فکری و فرهنگی جامعه ایرانی بسیار متأثر بود و تلاش می‌کرد جامعه ایران آن روز را به جهان اسلام متصل کند.

سید اصغر محمود آبادی در گفتگو با خبرنگار ایمنا در خصوص سید جمال‌الدین اسدآبادی اظهار کرد: سید جمال الدین اسد آبادی یکی از مشاهیری است که هنوز شناخته نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او از مردانی است که علی‌رغم آثار و تأثیری که در سلامت فکری جامعه اسلامی قرن اخیر ما دارد چندان شناخته شده نیست، اما بسیار مؤثر بوده است.

این استاد تاریخ ادامه داد: اگرچه افغان‌ها اعتقاد دارند که سید جمال الدین اسدآبادی افغان بوده است چراکه به دلیل شرایطی که داشت پسوند "افغانی" به نام خود اضافه کرد، اما در عمل باید گفت که براساس تحقیقاتی صورت گرفته مرحوم اسدآبادی در روستای اسدآباد همدان به دنیا آمده است.

وی اضافه کرد: درواقع وی ایرانی الاصل و از خانواده بسیار مشهور سادات اسدآباد بود ضمن اینکه پدر وی سید صفدر پیش نماز آن جا بوده است.

محمود آبادی در خصوص تحصیلات سید جمال الدین اسدآبادی گفت: او تحصیلات عالی حوزوی را تا سطح اجتهاد ادامه داد، در واقع مرحوم اسد آبادی تفکراتی فلسفی داشت و با اینکه در فقه درجه اجتهاد داشت اما از جهت تفکر فلسفی از افکار دانشمندانی چون ابن سینا و خواجه نصیر الدین طوسی تأثیر می‌پذیرفت.

این استاد تاریخ افزود: بنابراین به نظر می‌رسد یک نوع تفاوت ریشه‌ای بین روحانیت قرن ۱۸ در ایران و تفکر این مرد که هدفی بزرگ در سر می‌پروراند وجود داشته است.

رؤیای "اتحاد" مسلمانان

محمود آبادی با اشاره به تفکرات اسدآبادی، خاطرنشان کرد: مرحوم اسدآبادی در عصر ناصرالدین شاه به دلیل استبداد شاهان، فشار بر روی جامعه علمی، وابستگی دولت به سفارت روس و انگلیس و به دلیل عقب ماندگی‌های فکری و فرهنگی جامعه ایرانی بسیار متأثر بود و تلاش می‌کرد جامعه ایران آن روز را به جهان اسلام متصل کند.

وی با بیان اینکه "هدف مهمی که این فرد بزرگوار داشت این بود که جهان اسلام را متحد کند و اتحاد جهان اسلام هم در قرن ۱۹ کاری بسیار مشکل بود" تاکید کرد: دولت عثمانی مدافع تسنن بود و بر تمام بلاد اسلامی از جمله حرمین شریفین، عراق و سوریه و غیره مسلط بود. از طرفی اسدآبادی علاقمند بود که تفکر سنی و شیعه به هم نزدیک شوند و با وجود اینکه توفیق چندانی در این کار نیافت اما تلاش زیادی برای آن انجام داد.

این استاد تاریخ افزود: در آن دوره روحانیت مبارز ایران راه خود را در مبارزه با شاه می‌پیمود و مرحوم اسدآبادی تلاش می‌کرد جهان اسلام را به سمت یک جهان پایدار هدایت کند. از طرف دیگر با وجود آنکه او شیعه متعصبی بود، اما به دلیل هدفی که داشت در افغانستان تظاهر به سنی بودن می‌کرد و به همین دلیل پادشاه افغانستان ایشان را برای وزارت انتخاب کرد و مدتی در دستگاه حکومتی افغانستان وزیر بود.

محمودآبادی اظهار کرد: طبیعتاً چنین مرد بزرگی با آن تلاش عظیمی که داشت، نمی‌توانست در افغانستان بماند و اینگونه بود که شروع به مسافرت‌های طولانی به سرزمین‌های اسلامی و غیر اسلامی کرد.

اسدآبادی فراماسون نبود

وی در خصوص سنی و فراماسون دانستن اسدآبادی تصریح کرد: موضوع سنی دانستن این فرد مسأله‌ای است که نباید چندان به آن تکیه کرد، کما اینکه فراماسون بودن ایشان پذیرفته نیست چراکه وی یک مرد روحانی و متفکری فلسفی و فکری بود و هرگز با جریان‌های انحرافی و ضد دین چون جریان فراماسونری همکاری نداشت.

این استاد تاریخ گفت: سید جمال‌الدین اسدآبادی اولین متفکر مذهبی روشنفکر در ایران دانسته شده است. روشنفکران مذهبی مانند اسدآبادی بیشتر به فلسفه گرایش دارند یعنی گرایش آن‌ها به سوی چون و چرا است و فقها بیشتر روی مسائل توحیدی، ارزشی و پایدار متمرکز می‌شوند. سید تلاش می‌کرد این موضوع را جا بیندازد که می‌شود روی مباحث دینی تشکیک و تحقیق کرد و با این بحث‌ها جریان سنی و شیعه را به هم نزدیک تر کرد.

محمودآبادی درباره روزنامه سید جمال‌الدین اسدآبادی توضیح داد: او روزنامه‌ای به نام "عروه الوثقی" تأسیس کرد که مشهور ترین روزنامه مذهبی علیه استعمار و استبداد زمان خود بوده است و در آن از نظام استبدادی ایران و همچنین استعمار انگلیس به شدت انتقاد می‌کرد و مردم مسلمان را به مجاهدت دعوت می‌کرد. به این دلایل می‌توان گفت که تفاوت‌هایی با روحانیون ایران داشت کما اینکه زمانی که به دعوت ناصر الدین شاه به ایران آمد روحانیون ایران از وی استقبال نکردند و ناچار شد به حرم عبدلعظیم حسنی پناه ببرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این متفکر در ۱۹ اسفند به روایتی شهید و به روایتی درگذشته است.

کد خبر 413959

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آثار تاریخی جهان اسلام ابن سینا دوران ناصرالدین شاه جامعه روحانیت مبارز شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سید جمال الدین اسدآبادی استاد تاریخ جامعه ایران جهان اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۸۲۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه سازندگی: مهدی نصیری توهم اتحاد نامقدس دارد

مهدی نصیری در سال‌های اخیر به ناگهان مسیر سیاسی خود را از چپ رادیکال انقلابی به راست افراطی و سلطنت‌طلب تغییر داد و با راه‌اندازی یک کانال تلگرامی آنچنان مطالب تند و تیزی علیه حاکمیت نوشت که برای کسانی که او را می‌شناختند، حیرت‌انگیز بود. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، مهدی نصیری، چپ سابقاً انقلابی و سوپر منتقد جمهوری اسلامی که از درون ایران سیاست‌های حکومت را با تندترین ادبیات نقد و به ساختارها حمله می‌کرد طی روزهای گذشته بدون هیچ مشکلی از ایران خارج شد و به اتفاق همسرش برای یک سفر سه ماهه و دیدن فرزند خود به کانادا رفت.

او در اولین فرصت نیز در گفت‌وگویی با تلویزیون بی‌بی‌سی در اقدامی عجیب خواستار آن شد که اپوزیسیون شکاف بین مصطفی تاج‌زاده و رضا پهلوی را با یک اتحاد پر کند. او مدعی است که پادشاهی مشروطه و جمهوری‌خواهی می‌توانند متحد شوند. نصیری از مهندس میرحسین موسوی، مصطفی تاج‌زاده، نرگس محمدی و فائزه هاشمی به ‌عنوان افراد اصلاح‌طلبی نام برد که می‌توانند این جریان جدید را پوشش بدهند و برای رفع مشکلات کشور با سلطنت‌طلبان چاره‌اندیشی کنند.

پیش از بررسی این پیشنهاد عجیب و غیرمعمول باید پرسید که مهدی نصیری کیست و از چه جایگاهی چنین نسخه‌ای می‌پیچد؟ او اصلاح‌طلب است؟ خیر. آزادی‌خواه است؟ چنین چیزی در کارنامه‌ او به‌خصوص در سال‌هایی که مدیرمسئول روزنامه کیهان بود، دیده نمی‌شود. چه آنکه مقالات تند‌وتیز و افشای نیمه‌ پنهان روشنفکران، سیاستمداران و هنرمندان در دوره او در کیهان راه‌اندازی شد تا با تندروی‌های بسیار پنجه بر صورت این افراد بکشد. هنوز فراموش نشده زمانی که او در غوغای جوانی سیر می‌کرد، چگونه مهندس بازرگان که دو برابر سن او در امر سیاسی کار کرده بود را تمسخر می‌کرد و وی را تخفیف می‌داد. با این حال مهدی نصیری در سال‌های اخیر به ناگهان مسیر سیاسی خود را از چپ رادیکال انقلابی به راست افراطی و سلطنت‌طلب تغییر داد و با راه‌اندازی یک کانال تلگرامی آنچنان مطالب تند و تیزی علیه حاکمیت نوشت که برای کسانی که او را می‌شناختند، حیرت‌انگیز بود. کسانی که کیهان اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 را می‌خواندند، فراموش نکردند که وی چگونه به یک فیلمساز ایرانی به دلیل تراشیدن ریش‌هایش خرده گرفت و او را از دایره حزب‌الله خارج خواند و در گام بعدی مادر آن فیلمساز را صیغه‌ای خواند و با این جمله جنجالی به پا کرد.

اکنون مردی با آن سوابق در رادیکالیسم از این سو افتاده است. او چندی مطالب تند و تیزی را علیه حاکمیت منتشر کرد بی‌آنکه بازداشت شود. در حالی که دیگران با مطالبی خفیف‌تر از آنچه نصیری می‌نوشت، بازداشت و دادگاهی می‌شدند. حال وی بی‌هیچ مانعی به خارج از کشور رفته و در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی، رضا پهلوی را شاهزاده می‌خواند و او را پیشاپیش بر سریر پادشاهی می‌نشاند و از جانب کسانی که در دوره سلطنت شکنجه شدند، زندان افتادند و ستم و ظلم دیدند، سخن می‌گوید و خواهان یک اتحاد نامقدس می‌شود. آقای مهدی نصیری «این تذهبون»؟ به کجا چنین شتابان؟ شما آیا نماینده مهندس میرحسین موسوی هستید که از جانب او که سال‌ها در حصر است، سخن می‌گویید؟ شما آیا نماینده جمهوری‌خواهان ایرانی هستید و سخنگوی آنها شده‌اید؟ تاج‌زاده اگر قرار بود پیوندی با رضا پهلوی داشته باشد که در ایران نمی‌ماند. از افکار فائزه هاشمی علیه سلطنت‌طلبان خبر دارید؟ نرگس محمدی چیزی در این خصوص نوشته که شما باور کردید باید چنین پیشنهادی بدهید؟

فردی که شما او را شاهزاده می‌خوانی، حتی نتوانست یک جمع پنج نفره را برای چند ماه دور هم نگهدارد؟ از کدام اپوزیسیون سخن می‌گویید؟ همان اپوزیسیون خائنی که کمر به تجزیه ایران و نابودی مردم بسته و هر روزه برای روسای جمهوری آمریکا و کشورهای دیگر نامه فدایت شوم می‌نویسد که تحریم‌های اقتصادی علیه مردم را بیشتر کنند؟ فرض محال که محال نیست اما آیا با این اتحاد نامیمون، ایران آباد می‌شود و در مدار توسعه قرار می‌گیرد؟ آیا مشکلات حل می‌شود؟ بی‌تردید شما با خیال خامی که دارید، کشور را به دامن یک خونریزی تمام عیار و جنگ داخلی سوق می‌دهید بدون اینکه دستاوردش توسعه و آبادانی ایران باشد. مردم ایران به گواه تاریخ، همیشه از افراطیون لطمه دیدند. افراطیون چه در جایگاه چپ و چه از منظر راست با ناعقلانی‌گرایی سیاسی، بیشترین ضربات را بر پیکر این کشور زده‌اند. شما نیز اکنون در همان جایگاه نشسته‌اید و به دلیل اینکه دو دوره در حیات سیاسی جمهوری اسلامی به شدت ذیل رادیکالیسم فعالیت کرده‌اید، می‌توان به قطعیت گفت، پیشنهاد غیرمنطقی شما ناممکن است. زیرا بین جمهوری‌خواهان و سلطنت‌طلبان، دریایی از اختلاف تاریخی و نظری وجود دارد که نمی‌توان به سادگی از آن‌ها چشم پوشید.

منبع: سازندگی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امروزه غزه به مساله اول جهان اسلام تبدیل شده است
  • امام خمینی (ره) به اسلام و مسلمانان شخصیت بخشید
  • روزنامه سازندگی: مهدی نصیری توهم اتحاد نامقدس دارد
  • انیس: آمریکا در قضیه فلسطین خصومت خود را با اسلام نشان داد
  • طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام
  • دیدار شیخ الازهر و رئیس جمهور بوسنی و تاکید بر اتحاد مسلمانان
  • لیست حزب باهنر در انتخابات دور دوم مجلس؛ از حسین نجابت و جراره تا پورمحمدی، نظام الدین موسوی و ...
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم
  • مهدی نصیری و توهم اتحاد
  • دهه کرامت فرصت معرفی الگوهای برتر جهان اسلام به دختران است