Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: خطبه‌های نهج‌البلاغه؛ گویای دغدغه امیرالمومنین(ع) نسبت به تبیین، تفسیر، توضیح ارزش‌ها و باورهای اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین اباالفضل فروتن در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص دغدغه‌ها و صفات حضرت علی(ع)، اظهار کرد: تبیین، تمام دغدغه امام علی(ع) و در کنار ایشان حضرت فاطمه (س) بوده‌است؛ به طوری که در کنار شجاعت در میدان جنگ، جنگیدن در کنار پیامبر(ص) در حالی که مریض و مجروح بوده‌اند، خوابیدن در بستر پیامبر اکرم (ص) در شب لیلة‌المبیت و استقامت در شعب ابی‌طالب، به تبیین، تفسیر و توضیح ارزش‌ها و باورهای اسلامی اهمیت می‌دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: خطبه‌های مفصل نهج‌البلاغه گویای دغدغه ایشان نسبت به تبیین و توضیح ارزش‌ها و باورها و همچنین تبلیغ و نهادینه شدن آن‌ها است. امام علی(ع) در علم‌ و معرفت، پیکار با دشمن و تقوا بی‌نظیر بودند. بزرگترین دلیل محبوبیت امیرالمؤمنین(ع) حتی در بین دشمنان، صداقت به تمام معنای ایشان بوده‌است؛ به طوری که گفتار و عمل ایشان منطبق بر هم بوده‌است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: شهرت امام علی(ع) به دلیل عدالت ایشان است؛ به این معنی که در کنار تمام اوصاف ساده‌زیستی، دغدغه‌مندی نسبت به محرومان و یتیم‌نوازی ایشان که برای یک حاکم طراز اول اسلام وجود دارد؛ عدل، عدالت و مخالفت ایشان با جامعه طبقاتی خیره‌کننده بوده‌است.

فروتن افزود: به صورتی که با توجه به نهج‌البلاغه و توصیه‌ها و سفارشات ایشان به مالک‌اشتر و سایر استانداران در بقیه شهرها و مناطق مختلف، دغدغه‌ امام علی (ع) اجرای عدلی است که در آن تمام مردم از یک نوع نگاه برخوردار بوده و همه مردم به یک اندازه از منافع ملی برخوردار باشند.

وی خاطرنشان کرد: ولادت امام علی(ع) در دوران جاهلیت و قبل از آنکه پیامبر اکرم(ص) به پیامبری مبعوث شوند؛ بوده‌است. به طور تقریبی می‌توان گفت 13 سال قبل از بعثت پیامبر(ص)، امیرالمؤمنین (ع) متولد شده‌اند.‌ در آن زمان خانواده حضرت علی(ع) پیرو حضرت ابراهیم بوده و عمده مردم مکه مشرک و بت‌پرست بوده‌اند.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بعد از وجود نازنین پیغمبر اسلام(ص)، امام علی (ع) یگانه شخصی بودند که در تحمل کردن سختی‌ها و استقامت برای حفظ شعائر اسلام بی‌نظیر بودند؛ به طوری که اولین قدمی که ایشان در راه اسلام برداشته‌اند، اعلام آمادگی چندباره ایشان در سن 13 سالگی در مجلسی است که پیامبر(ص) برای اعلام رسالت خود به خویشاوندان خود برگزار کردند.

فروتن در خصوص نقش پدر در خانواده از منظر امام علی(ع)، عنوان کرد: نقش تربیتی فرزند در دین اسلام بر عهده پدر و مادر است و پدر و مادر مکمل یکدیگر هستند؛ عدم حضور هر یک باعث روبه‌رو شدن فرزند با تعدادی از فقدان‌ها خواهد شد و به تعبیر بنده در یک سبک زندگی، مادر نماد عاطفه، احساسات و محبت است؛ در حالی که پدر نماد تربیت شاخصه‌مداری است؛ به شکلی که در کنار محبت خود به فرزندان، خط قرمزها، محدودیت‌ها و مدیریت‌هایی را نیز بر عهده دارد.

وی افزود: به نظر من نقش پدر در داخل و خارج از خانه جایگاه متفاوتی دارد؛ درخصوص جایگاه پدر در خانه در روایات به صمیمیت پدر با فرزندان به ویژه فرزندان دختر سفارش شده‌است؛ به طوری که پدری، نقش پدر بودن خود را به خوبی ایفا کرده‌است که تنها به فکر خوشبختی فرزندانش در دنیا و تهیه خوراک و پوشاک آنها نباشد.

این کارشناس مذهبی اضافه کرد: در روایات بیان شده‌ که وقتی پدر وارد خانه می‌شود، به دخترش بیش از پسر توجه کند. حتی اگر سن او بیشتر از فرزند پسر باشد؛ این نگاه و رابطه بین پدر و دختر بسیاری از آسیب‌های دختران را از بین می‌برد .

فروتن اظهار کرد: پدر در خارج از خانه به عنوان یک مقام مقتدر، حامی خانواده است، از کانون گرم خانواده محافظت کرده و مسئولیت مدیریت اقتصادی و مالی خانواده را بر دوش می‌کشد؛ به طوری که هزینه‌های خانواده را از راه حلال تأمین کند. اگر لقمه و مالی از راه نادرست وارد خانواده شود؛ باعث انحراف در نسل او می‌شود.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: مردم باید به دلیل محبت و ولایت اهل بیت(ع)، سپاسگزار خداوند باشند. امام صادق(ع) در روایتی می‌فرمایند: من فرزند و پیرو علی هستم و از اینکه پیرو علی هستم، بیش از آن‌که فرزند او هستم، خوشحالم؛ به این معنا که از بین دو نعمت پیروی از علی و از نسل و فرزندان علی بودن، ولایت‌مداری امیرالمؤمنین دوست‌داشتنی‌تر است؛ زیرا پیرو علی بودن واجب و فرزند علی بودن فضیلت است.

فروتن گفت: زینت امیرالمؤمنین(ع) بودن، تنها داشتن محبت قلبی به ایشان نیست؛ بلکه این محبت باید بر تمام اعمال، جوارح و عملکرد ما تأثیرگذار باشد و در تمام امور زینت امام علی(ع) باشیم. اگر دوست‌دار امیرالمؤمنین(ع) هستیم، در مسیر شیعه و پیروی از امام علی(ع) و فرزندان ایشان قدم برداریم و شیعه طراز اول باشیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری ولادت حضرت علی ع ولادت نهج البلاغه امیرالمومنین پدر اهل بیت ع نهج البلاغه امام علی ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۸۲۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دغدغه اهالی هرمز درباره گلزار شهدا چه زمانی رفع می‌شود؟

ایسنا/هرمزگان مدیرکل بنیاد شهید هرمزگان گفت: به زودی دغدغه خانواده شهدا هرمز با احداث گلزار شهدا رفع خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، عطا ناوکی مدیرکل بنیاد شهید هرمزگان امروز طی سفر به جزیره هرمز که با هدف رسیدگی و پیگیری بازسازی گلزار شهدای هرمز صورت گرفته بود، با حجت الاسلام جعفر رستا خیز امام جمعه و محمد بنده بخشدار هرمز به صورت جداگانه دیدار و گزارشی از خدمات و فعالیت‌های در حال انجام به جامعه ایثارگری داد و خواستار همراهی و حمایت بیشتر امام جمعه و بخشدار هرمز از خانواده شهدا و ایثارگران این جزیره شد.

وی افزود: تبدیل وضعیت ایثارگران در دستگاه‌های دولتی استان هرمزگان به خوبی در حال انجام است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان هرمزگان اظهار کرد: با مصوبات خوب مجلس در سنوات اخیر اقدامات بسیار خوبی در راستای تبدیل وضعیت ایثارگران وخانواده آن‌ها در ادارات دولتی انجام شد که نتایج آن قابل مشاهده شده است.

ناوکی، توجه به سهمیه استخدامی ایثارگران از سوی دستگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد و عنوان داشت: در یک سال اخیر ۷۶ جلسه با صنایع و دستگاه‌ها داشته‌ایم که منجر به اشتغال ۱۰۰ نفر در نفت ستاره، فولاد هرمزگان، نفت جی، پالایشگاه بندرعباس و … شده است. بر اساس قانون بند (و) تبصره ۹ به جز فصل اول و ششم یک درصد از اعتبارات فرهنگی دستگاه‌ها صرف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت می‌شود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان هرمزگان افزود: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، حفظ جایگاه و تکریم خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و آزادگان وظیفه همه مردم است.

مدیرکل بنیاد شهید هرمزگان ادامه داد: افزایش ۴۰درصدی حقوق والدین شهدا و ۱۰درصدی حقوق جانبازان و حقوق بگیر شدن جانبازان معسر در کل استان زیر ۲۵ درصد که حدود ۷۰۰ نفر بودند، بخش دیگری از فعالیت‌های انجام شده بنیاد استان در دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: مرکز توانبخشی بنیاد شهید در استان که از سال ۹۲ کلنگ خورده بود، اکنون با پیگیری در مرحله خرید تجهیزات و محوطه‌سازی است و در سه طبقه به زودی به ارائه خدمات می‌پردازد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران هرمزگان در خصوص فعالیت های شاخص فرهنگی این استان به اهمیت جمع آوری خاطرات شهدا به عنوان بخشی از کار ویژه‌های رسانه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: رزمندگان هرمزگانی در دفاع مقدس نیروی محرکه جنگ بودند که در این زمینه می‌توان در حوزه مکتوب و آثار هنری فاخری تولید کرد.

ناوکی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت گردشگری بسیار بالای جزیره هرمز باید در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اقدامات بیشتری برداشته شود تا دغدغه متولیان امر و خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگران رفع شود.

وی با بیان اینکه پس از نصب تصاویر شهدای این جزیره، فاز اول گلزار شهدای آن نیز شروع به‌کار شده است ، ادامه داد: امیدواریم با مشارکت قرارگاه مدینه منوره و با حمایت‌های بی‌دریغ استاندار به‌زودی بازسازی گلزار شهدای هرمز به پایان برسد.

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دغدغه اهالی هرمز درباره گلزار شهدا چه زمانی رفع می‌شود؟
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • شهید مطهری مجاهد عرصه‌ جهاد تبیین بود
  • تامین زمین ۲۰۰ مشمول جوانی جمعیت در نجف آباد
  • خانوادهٔ شهید «نسیم افغانی» شناسایی شد
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • تسهیلات خاص برای خانواده‌های دارای فرزند چندقلو
  • بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟
  • محکم‌ترین اصل قانون اساسی اسلام که در نهج البلاغه آمده است