Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- یک استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی گفت: پیش بینی و برآورد از آثار اقتصادی ویروس کرونا مبتنی بر میزان گسترش آن است.
به گزارش خبرگزاری آریا، «مرتضی بکی» افزود: متاسفانه شیوع و گسترش ویروس کرونا از کشور چین آثار و تبعات اقتصادی زیادی در بخش های مختلف داشته است.
وی همچنین اظهارداشت: پیش بینی و برآورد از آثار اقتصادی ویروس کرونا مبتنی بر میزان گسترش آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تمامی نظریه پردازان و تحلیل گرانی که در سطح بین الملل اظهار نظرهایی داشته اند همه پیش بینی ها را مبتنی بر این دانسته اند که سازو کار گسترش این ویروس به چه شکلی است.
وی افزود: تمامی تلاش ها در حال حاضر معطوف به اینکه الگوی رفتاری و عامل محور ویروس کرونا استخراج شود.
بکی تصریح کرد: بر اساس مدل های رفتاری و عامل محور وقتی مکانیزم انتشار و شیوع ویروس استخراج شد آن وقت می توان تصویر بهتری از تاثیرات اقتصادی شیوع این ویروس بر اقتصاد بین المللی داشت.
وی گفت: برای پیش بینی و برآورد از تاثیر شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد و کسب و کار در ایران نیز مطالعه ای با همکاری دانشگاه های داخلی و خارجی آغاز شده است.
این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی افزود: بطورکلی آثار اقتصادی ویروس کرونا را می توان از چند بعد بررسی کرد که رفتار مصرف کننده از جمله این ابعاد است.
وی اظهارداشت: نگرانی هایی که برای مصرف کننده ایجاد شده روی رفتار مصرف کننده و سمت تقاضای اقتصاد تاثیر می گذارد.
بکی گفت: بواسطه تاثیراتی که شیوع ویروس روی زنجیره ارزش دارد فعالیت های و کسب و کارهای اقتصادی و همینطور عرضه نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.
وی افزود: برای مثال وقتی بخش حمل و نقل در اثر انتشار ویروس کرونا مختل می شود سایر بخش های اقتصادی هم که در حال دریافت خدمات از بخش حمل و نقل هستند در زنجیره های پیشن و پسین به لحاظ تامین مواد اولیه و نیروی انسانی متاثر می شوند.
این کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه سخنان خود در این زمینه با طرح سئوالی ادامه داد: آیا ریزش شاخص ها در بازارهای مالی ارتباطی با تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا دارد یا خیر؟!
وی گفت: اگر در دوره پس از رونق کشور با کاهش حجم فعالیت های اقتصادی اعم از تولید و سرمایه گذاری مواجه شودبه یک معنا گفته می شود رکود در اقتصاد اتفاق افتاده است.
بکی افزود: آیا کاهش در شاخص بازارهای مالی می تواند معیاری از کاهش حجم فعالیت های اقتصادی باشد؟
وی اظهارداشت: این سئوال را از این جهت عنوان کرده که می خواهد بگوید آنچه که در بازارهای مالی برای نخستین بار نسبت به شیوع ویروس کرونا به ویژه در کشورهای اروپایی و خاورمیانه اتفاق افتاد زیاد از خود واکنش نشان نداد.
این کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه گفت: علی رغم اینکه در چین ویروس گسترش یافته بود اما بازارهای مالی واکنش چندانی از خود نشان نداد ولی به محض اینکه خبرها از شیوع ویروس کرونا در خاورمیانه و اروپا منتشر شد بازارهای مالی واکنش نشان داد و همه شاهد کاهش شاخص بورس ها بودند.
وی افزود: آیا صرف این کاهش می توان گفت تمام اثر اقتصادی همین است در جواب این سئوال می توان اذعان داشت هنوز هیچ برآوردی از آثار اقتصادی ویروس کرونا بصورت دقیق وجود نداردچون مکانیزم انتشار ویروس کرونا در اقتصاد کشورهای مختلف دنیا شناخته شده نیست.
بکی بیان داشت: آنچه مسلم است اینکه مکانیزم انتشار ویروس در چین متفاوت از ایران و سایر کشورهای جهان است به همین ترتیب رفتار و واکنش های اقتصادی که نسبت به شیوع ویروس در جاهای مختلف خواهد بود هنوز برآوردی نسبت به آن وجود ندارد بنابراین نمی تو ان آنچه در بازارهای مالی اتفاق افتاده حجم آثار اقتصادی آن را برآورد کرد و باید منتظر ماند.
وی ادامه داد: برخی از تحلیل گران می گویند واکنشی که بازار های مالی نشان داده اند بیانگر میزان تاثیر انتشار ویروس کرونا در سطح اقتصاد بین الملل است.
این استاد دانشگاه وکارشناس اقتصادی گفت: این دو هیچ ارتباط علّی و معلولی ندارند.
وی افزود: رکودهای که در اقتصاد بین الملل در 100 ساله اخیر اتفاق افتاده لزوما ارتباط علّی و معلولی با بازارهای مالی نداشته و بعضا بازارهای مالی رفتارهای متفاوتی از رکودهای اقتصادی داشته اند به همین دلیل می توان گفت شاید آثار اقتصادی انتشار ویروس خیلی عمیق تر و گسترده تر ازآنچه که در بارهای مالی تاکنون انعکاس یافته باشد.
بکی اظهارداشت: ناگفته نماند منظور من این نیست اتفاقی که بازارهای مالی می افتد تاثیر اقتصاد واقعی ندارند.
وی ادامه داد: این تغییر هیجانی که بواسطه انتشار ویروس کرونا در اروپا و خاورمیانه اتفاق افتاد انعکاسی در بازارهای مالی داشت و این بازارها واکنش نشان دادند اما عمق رکود اقتصادی شاید خیلی بیشتر از این حرف ها باشد و مستلزم شناخت الگوی توسعه شیوع ویروس است که با چه مکانیزمی بر اقتصاد ها تاثیر خواهد گذاشت.
این استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی اظهارداشت: پس از بیست و سوم ژانویه تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در چین به بیش از 400 نفر رسید و بعد با یک نرخ فزآینده ای انتشار پیدا کرد.
وی گفت: دولت چین یکسری الزاماتی را برای کسب و کارها مدنظر قرار داد و این امر موجب کاهش رفت و آمدها و تردد ها شد.
بکی افزود: این الزامات را تمامی کشورها از جمله ایران باید در جهت کاهش انتشار ویروس کرونا انجام دهد اما با کمال تاسف تاکنون چنین اتفاقی در کشور نیفتاده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از رادیو اقتصاد، این کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه یادآورشد: انتظار می رفت دولت یک هزینه ای از محل کنترل و الزاماتی که برای کسب و کارها می گذارد برای اینکه فعالیت ها و تردد هایشان کمتر شود این ها می بایست سختگیرانه تر می بود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: برآورد اقتصادی کرونا آثار اقتصادی ویروس کرونا استاد دانشگاه و کارشناس استاد دانشگاه انتشار ویروس کرونا بازارهای مالی شیوع ویروس کرونا کارشناس اقتصادی ویروس کرونا فعالیت ها پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۸۳۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است

ایسنا/کرمان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان گفت: یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد را بازار سرمایه می‌دانیم که سرمایه اندک مردم جمع و در قالب ابزار مالی در اختیار تولید قرار می‌گیرد و در این صورت زمینه مشارکت جدی و فراگیر مردم را در اقتصاد فراهم کرده‌ایم.

سیدمهدی طبیب زاده در یکصدمین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با اشاره به اینکه تلاش بر این است چگونه شرایط تحقق مشارکت مردم را فراهم کنیم، افزود: یکی از مسائل مهم، بررسی عوامل و موانع عدم مشارکت بخش خصوصی است و در این زمینه کار ریشه‌ای انجام شده تا پایان سال کارنامه قابل قبولی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه تامین مالی یکی از راه‌های مشارکت مردم است، گفت: در پی بخشنامه بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی در سال گذشته، بنگاه‌های اقتصادی به شدت با کمبود نقدینگی مواجه شده‌اند و باید فکر جدی برای آن داشت.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمان اظهار کرد: تسهیل و تسریع در تامین مالی از بازار سرمایه را از امروز آغاز می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ۲۴ تا ۲۷ اردیبهشت ماه جاری همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان را برگزار خواهیم کرد و فرصت‌ها در ابعاد اقتصادی و اجتماعی مطرح می‌شود و امیدواریم پیام نوآوری، فناوری و تغییر نگرش را داشته باشیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اولویت مجلس خدمتگزاری به بخش مالی اقتصاد باشد
  • بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 
  • ◄ فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب
  • افزایش نرخ سود به ۳۰ درصد کاملاً اشتباه است
  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • نقش تغییرات آب و هوایی در گسترش ویروس ها
  • چرا طلافروشان تهرانی اعتصاب کردند؟