Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرام کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به این مساله که شیوع ویروس کرونا تنها مختص ایران نیست و بیش از ۹۰ کشور جهان را از زمان پدید آمدن این ویروس دربرگرفته یادآور شد: نکته مهم در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور ازجمله حوزه فرهنگ و هنر، گام برداشتن در راستای مهار این ویروس با سرعت بالا و جلوگیری از آسیب‌ها و زیان‌هایی که این ویروس در تمامی بخش‌های اجرایی کشور ازجمله فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌تواند با خود به‌همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آسیب‌های مالی شیوع کرونا با معیشت هنرمندان در ارتباط است

وی ادامه داد: تردیدی در این مسئله وجود ندارد که به سبب تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی - هنری در تمامی بخش‌ها ازجمله تئاتر، مشکلات متعددی برای هنرمندان و تماشاخانه‌داران دولتی و خصوصی پیش آمده است که ارتباط مستقیمی با معیشت و کار حرفه‌ای هنرمندان و خانواده بزرگ تئاتر در کشورمان دارد.

هدف تشکیل شورای مبارزه با کرونا در تئاتر؛ حمایت از هنرمندان و تماشاخانه‌داران

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تقدیر از جامعه پزشکی، ‌پرستاران وکادرهای درمانی کشور با ابراز امیدواری از پایان یافتن هرچه سریع‌تر شیوع این ویروس و همچنین آرزوی سلامتی برای تمامی ملت ایران و خانواده بزرگ تئاتر خاطرنشان کرد: با توجه به آسیب‌ها و خسارت‌های مادی و معنوی که شیوع این ویروس به‌واسطه تعطیلی مراکز فرهنگی هنری برای جامعه تئاتر ایجاد کرده است؛ اداره کل هنرهای نمایشی با همراهی معاونت امور هنری وزارت‌خانه و تنی چند از هنرمندان شناخته‌شده کشورمان شورای مبارزه با کرونا در تئاتر را تشکیل دادند.

در این شورا تلاش می شود تا به واسطه برنامه‌ریزی، هم‌اندیشی و هم‌افزایی بتوانیم هرچه سریع‌تر با رویکردهای مختلف جلوی آسیب‌ها و زیان‌های وارده به هنرمندان تئاتر و تماشاخانه‌داران را برطرف سازیم.

اهدای وام در حد توانمندی اداره کل هنرهای نمایشی

به گفته کرمی؛ از روز گذشته - شنبه ۱۷ اسفندماه - که این شورا به شکل رسمی فعالیت خود را آغاز کرد،‌در همین بازه زمانی کوتاه راهکارهای مختلفی را دنبال کرده است تا بتوانیم کمک‌های خود را در حد بضاعت و توان‌مندی‌های اداره کل هنرهای نمایشی نسبت به بدنه هنرمندان تئاتر و مدیران تماشاخانه‌ها ارائه کنیم.

وی افزود: همچنین تلاش می‌کنیم در این میان آراء و نظرات هنرمندان تئاتر و مدیران تماشاخانه‌داران را نیز جویا شویم و درنهایت امیدواریم تا بتوانیم از طریق وام‌هایی که به مدیران تماشاخانه‌ها پرداخت خواهد شد تا حدودی زیان و آسیب های این تعطیلات را جبران کنیم.

ضرورت اتخاذ تصمیمی یکپارچه و اجرایی کردن آن در سراسر کشور

کرمی با تاکید بر آنکه به دلیل فعالیت سراسری شورای مبارزه با کرونا در تئاتر تلاش داریم تا با مدیران اداره کل ارشاد استان‌ها و همچنین مدیران انجمن هنرهای نمایشی تمامی استان‌ها در ارتباط باشیم تا بتوانیم تصمیمی یکپارچه را جهت اجرایی کردن اتخاذ کنیم.

مدیرکل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شیوه کمک‌های مالی این اداره کل به مدیران تماشاخانه‌ها یادآور شد: تلاش داریم تا در حد اعتبار اداره کل؛ کمک‌های خود را به مدیران تماشاخانه‌ها برای جلوگیری از آسیب‌ها و ضررهای هرچه بیشتر برسانیم. تلاش می کنیم اعتباری برای سال آینده پیش‌بینی کنیم و امیدواریم باتوجه به تنگناهای مالی بتوانیم برای سال آینده بخشی از بودجه تئاتر را در حوزه کمک به مدیران تماشاخانه‌ها که به سبب تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی هنری طی ماه اسفند ماه به دلیل شیوع ویروس کرونا متضرر شده‌اند جبران کنیم.

تعطیلی فعالیت های فرهنگی تا پایان اسفندماه ادامه خواهد داشت

کرمی ادامه داد: با توجه به برنامه‌های کلان دولت در حوزه مقابله با شیوع ویروس کرونا و طبق شواهد، اجراهای تئاتری و همچنین عموم فعالیت‌های فرهنگی هنری تا پایان اسفند ماه تعطیل خواهد بود اما امید داریم که با آغاز سال جدید و از فروردین ۹۹ شاهد از سر گرفتن اجراهای تئاتری و بازگشت شرایط به حالت عادی و روال سابق باشیم.

وی افزود: همچنین در اداره کل هنرهای نمایشی تلاش می‌کنیم تا با برنامه‌ریزی‌های مختلف برای حمایت از هنرمندان تئاتر و مدیران تماشاخانه‌ها از هیچ اقدامی کوتاهی نکنیم.

به گفته این مدیر هنری؛ نباید فراموش کنیم که ویروس کرونا معضلی سراسری است و در این نکته تردیدی وجود ندارد که مهم‌ترین اولویت برای برطرف ساختن این آسیب‌ها تغییر و جابجایی اجراهاست تا هنرمندان اطمینان داشته باشند که زمان چندماهه آنها برای تمرین و آماده‌سازی اجراها به هدر نرفته و نوبت اجرای آنها محفوظ و به زمانی دیگر منتقل خواهد شد و خوشبختانه در این مسیر با همکاری و تعامل خوب مدیران تماشاخانه‌های خصوصی نیز همراه هستیم که در تحقق یافت.

پیش‌بینی بودجه حمایتی در سال آینده؛ از بودجه کل تئاتر هم کمک می گیریم

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر با بیان آنکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور هنری نیز برای برطرف ساختن آسیب‌ها و زیان‌های گروه‌های نمایشی و مدیران تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی به سبب تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی پای کار آمده‌اند و طرح‌ها و پیشنهادهایی نیز مطرح شده است یادآور شد: مساله مهم آنست که نباید فراموش کنیم اعتبار سال جاری به پایان رسیده و در بودجه امسال به دلیل غیر قابل پیش‌بینی بودن این اتفاق اعتباری برای حمایت در نظر گرفته نشده است. ‌اما تلاش داریم در بودجه سال ۹۹ برای کمک به هنرمندان خانواده تئاتر و مدیران تماشاخانه‌ها اعتباری ویژه را در نظر بگیریم.

مساله دیگر آنست که نباید فراموش کنیم سقف بودجه حمایتی تئاتر در کشور ما در طی دوساله اخیر تغییری نکرده و عدد آن نیز مبلغ محدود چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است و بناست در سراسر کشور توزیع شود. به همین مناسبت این شکل و شیوه اعتباری برای حمایت از گروه‌ها نمی‌تواند عدد قابل‌توجهی به شمار آید؛ هرچند که تلاش داریم برای برطرف ساختن تمامی آسیب‌ها و زیان های مالی هنرمندان و مدیران تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی در کنار بودجه اعتباری و کمک هزینه های تئاتری، سهمی از بودجه کلی تئاتر در سال آینده را به این مورد اختصاص دهیم.

آینده‌نگری برای عبور از بحران مخاطب بعد از بحران کرونا

کرمی همچنین یادآور شد: کمک دیگری که اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تعامل با شهرداری برای جبران خسارت‌ها و زیان‌های گروه‌های تئاتری به سبب تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی بعد از عبور از بحران کرونا می‌تواند انجام دهد مواجهه با بحران مخاطب است. در این میان ما نیز تلاش می‌کنیم در تعامل با شهرداری جهت تبلیغ آثار نمایشی، فضا و شرایط را برای حضور گسترده و هرچه بیشتر مردم و مطابق روال پیش از شیوع این ویروس در سالن‌ها و اماکن فرهنگی فراهم کنیم. در این میان رسانه ملی نیز کمک شایانی جهت تحقق این امر می‌تواند به بدنه و فعالیت‌های فرهنگی هنری کشور ازجمله تئاتر کند.

تلاش برای حل مساله کسر مالیات از هنرمندان تئاتر

کرمی با تاکید بر آنکه باتوجه به شرایط پیش آمده، مساله کسر مالیات و مالیات بر ارزش افزوده از دیگر مطالباتی است که امیدواریم تا گروه‌های اجرایی و مدیران تماشاخانه‌ها از آن معاف شوند تصریح کرد: یکی از مسائلی که طی چند وقت اخیر آسیب‌های زیادی به حوزه تئاتر وارد کرده است مفهوم مالیات و مالیات بر ارزش افزوده است.

نکته اصلی آنست که میان کارشناسان حقوقی و دارایی اختلاف‌نظرهایی در حوزه مفهوم مالیات بر ارزش افزوده و کسر مالیات وجود دارد؛ اما اداره کل هنرهای نمایشی طی جلسات متعدد با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر این نکته که چیزی بین چهار تا پنج درصد هنرمندان که از آنها با عنوان سلبریتی یاد می شود سودآوری مالی بالایی دارند و ۹۵ درصد خانواده تئاتر صرفاً در حد امرار معاش خود از این هنر درآمد دارند.

مدیر کل اداره هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد تا با همکاری دولت و مجلس در کنار رفع این آسیب شاهد حمایت هرچه بیشتر از تئاتر، خانواده شریف و هنرمندان این عرصه در سال ۹۹ باشیم.

به امید چشم‌انداز تئاتر در سال ۹۹ و تسویه بدهی‌های سال ۹۸

کرمی همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا مبنی بر تسویه کمک‌هزینه‌های هنرمندان که از فروردین سال ۹۸ اجراهای خود را به صحنه بردند و قرار بود تا پایان سال کار تسویه این گروه‌ها انجام شود یادآور شد: تا جایی‌که توانسته‌ایم آثار شش ماهه نخست را تسویه کرده‌ایم؛ اما هنوز کمک‌هزینه اجراهای شش ماهه دوم سال پرداخت نشده است و به سال آینده موکول شده است.

وی ادامه داد: تمام تلاش و هم‌وغم من، همکارانم و همچنین مدیران معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این مساله استوار است که بتوانیم در کمترین زمان ممکن بعد از جبران خسارت و زیان‌های هنرمندان و مدیران تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی به سبب تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی در راستای شیوع ویروس کرونا؛ هرچه سریع‌تر بدهی‌های سال ۹۸ را نیز تسویه کنیم تا بتوانیم با چشم‌اندازی روشن‌تر فعالیت‌های تئاتری در سال ۹۹ را آغاز و پیگیری کنیم.

از: امین خرمی

برچسب‌ها ویروس کرونا تماشاخانه‌های ایران نمایش شهرام کرمی اداره کل هنرهای نمایشی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا تماشاخانه های ایران نمایش شهرام کرمی اداره کل هنرهای نمایشی ویروس کرونا تماشاخانه های ایران نمایش شهرام کرمی اداره کل هنرهای نمایشی هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تئاتر و مدیران تماشاخانه اداره کل هنرهای نمایشی مدیران تماشاخانه آسیب ها و زیان هنرمندان تئاتر شیوع ویروس کرونا دولتی و خصوصی تلاش می کنیم فرهنگی هنری تا بتوانیم تلاش داریم یادآور شد سال آینده گروه ها سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۸۳۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیگر اخراجی‌ها کارگردان شد

به گزارش همشهری آنلاین، ابوالفضل همراه اظهار داشت: از فرهنگسرای نیاوران بیرون آمدم که امسال بیشتر به کار هنری‌ام برسم و از تمامی ظرفیتی که داریم، دوستان و هنرمندان خوب و کسانی که سالیان سال است در کنارشان کار و شاگردی کردم کمک بگیرم تا امسال بتوانیم یک سری کارها را انجام دهیم. اولین پروژه‌ای که در دست داریم یک مجموعه تلویزیونی طنز است و پیگیری می‌کنیم که به نتیجه برسیم.

وی که پیشتر پیشینه کارگردانی فیلم کوتاه را در کارنامه کاری‌اش دارد، خاطرنشان کرد: این نخستین کارگردانی من در ساخت مجموعه بلند تلویزیونی خواهد بود. تشکیل اتاق فکر و کارهای مقدماتی و رایزنی‌های آن در دست انجام است و متعاقبا اسامی عوامل اعلام می‌شود. این مجموعه کاری متفاوت در حوزه کمدی است و بی‌شک مخاطبان بسیاری خواهد داشت. موضوعات روز جامعه محوریت کار در ساخت این مجموعه تلویزیونی است.

بازیگر اخراجی‌ها گفت: در ساخت این مجموعه از بازیگران پیشکسوت و قدیمی با تجربه همراه با ترکیبی از بازیگران نسل جدید و بازیگران تئاتر استفاده می‌کنم.

وی اظهار داشت: در جشنواره‌های مختلف تئاتر، هنرمندان بسیار خوب و مستعدی را در تمامی شهرستان‌ها دیدم و یکی از دلایلم تربیت نیروی انسانی و هنرمندان خوب و متعهد است و به گمانم می‌شود از این ظرفیت برای حضور استعدادهای بازیگری در شهرستان‌ها استفاده کرد.

همراه گفت: این مجموعه تلویزیونی در تهران فیلمبرداری می‌شود اما در کستینگ آن حتما از هنرمندان شهرستانی دعوت خواهم کرد. این روزها مشغول نوشتن هستم و تلاش می‌کنم بیشتر فیلم ببینم.

کد خبر 849313 منبع: ایرنا برچسب‌ها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران فیلم و سریال ایرانی

دیگر خبرها

  • علیرضا کوشک‌جلالی به تماشاخانه ایران‌شهر می‌آید
  • کوشک جلالی با «آرت» به تماشاخانه ایرانشهر می‌آید
  • استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»
  • تماشا خانه سیار کانون به استان فارس رسید
  • اجرای تئاتر عروسکی در مناطق کم برخوردار فارس
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • بازیگر اخراجی‌ها کارگردان شد
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس
  • تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفاف‌سازی کند