Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی شیوع ویروس کرونا، مطابق دستورالعمل دریافت پول نان در نانوایی‌های اصفهان ممنوع شد و از نانوایان خواسته شد تا موارد ابلاغی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را رعایت کنند. ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، اواخر بهمن ماه نخستین خبر رسمی از وجود کرونا ویروس در ایران، به یکباره همه نگاه‌ها را متوجه خود کرد، اما حالا ترس از ابتلا و سرعت جهش آن نگران کننده‌تر از شیوع این ویروس چینی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزهای اخیر که ویروس کرونا با دعوت نامیمون خود به ایران مدارس و تمام اجراهای عمومی همچون تئاترها و کنسرت‌ها، اماکن ورزشی و اجتماعات گوناگون را لغو و سینماها را تعطیل کرد و بسیاری از مشاغل که عموم مردم به هر نحوی با آنها مراوده داشته‌اند در صدر تعطیلی، ابلاغ دستورالعمل‌های مختلف و اقدامات پیشگیرانه قرار داد، اما صنف نانوایی‌ها یکی از مراکزی است که تمام شهروندان به‌طور روزانه از خدمات آن برخوردار می‌شوند.

در همین راستا با انتشار ویروس کرونا بسیاری از افراد متخصص و حتی غیرمتخصص در فضای مجازی، نانوایی‌ها را به دلیل استفاده از پول نقد، کارت خوان، حضور متراکم مردم کنار هم در صف‌ها و میزهای پیشخوان نانوایی‌ها را یکی از راه‌های انتقال و جهش سریع این ویروس عنوان کردند اما سوال این است چرا روزهای متوالی پس از انتشار انتقال غیرمحسوس و خطرات ناشی ویروس کرونا در فضای مجازی دستورالعمل دریافت پول نان در نانوایی‌های اصفهان ممنوع شده است.

در چنین شرایطی نایب رئیس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان از ممنوع شدن دریافت پول نقد در نانوایی‌ها در پی شیوع ویروس کرونا از 17 اسفند ماه خبر داد و گفت: مطابق دستورالعمل هزینه پول نان در این شرایط باید به صورت کارتی انجام شود.

محمدرضا خواجه پیرامون اینکه اتحادیه همواره به نانوایان توصیه کرده در این شرایط از دریافت نقدی هزینه نان خودداری کنند، اظهار داشت: برخی نانوایان به‌دلیل پخت و درآمد کم هنوز اقدام به نصب دستگاه کارت خوان در مغازه خود نکرده‌اند.

وی از نانوایان خواست تا موارد ابلاغی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را رعایت کنند و افزود: برخی نانوایی‌ها به دلیل مشکلاتی که در بحث استخدام نیروی انسانی دارند هنوز نتوانسته‌اند خود را با شرایط مقابله با ویروس کرونا وفق دهند، اما مردم به صورت آگاهانه این موارد را به اتحادیه گزارش می‌دهند و یا به سراغ نانوایی‌های می‌روند که شرایط بهداشتی را رعایت می‌کنند.

براساس گزارش میدانی خبرنگار تسنیم، هر چند برخی نانوایی‌های شهر اصفهان از زمان انتشار ویروس در برخی از استان‌ها به صورت خودجوش از عدم دریافت پول نقد از مردم و با استفاده از کارت خوان، پول نان مشتریان را دریافت می‌کردند و حتی دستگاه‌های پز را طوری قرار داده‌اند که شهروندان خودشان اقدامات پراخت هزینه را انجام دهند و با ضدعفونی میزهای پیشخوان مخصوص در صدد کمک‌رسانی به هموطنان هستند.

یکی از نانوایی‌های شهر اصفهان پیرامون اینکه دست به دست کردن پول نقد با توجه به شیوع ویروس کرونا می‌تواند سلامت افراد را به خطر بیندازد، گفت: احتیاط‌های لازم مثل استفاده از دستکش، کارتخوان و هموار کردن مسیر مبادلات الکترونیک در سطح خریدهای خرد می‌تواند استفاده از اسکناس را کاهش دهد چرا که بدون شک اسکناس منبع آلودگی محسوب می‌شود.

محسن با سابقه 13 ساله در شغل نانوایی با بیان اینکه از زمان انتشار ویروس کرونا دریافت پول نقد در نانوایی ما ممنوع شده است، اظهار داشت: در این مدت یکی از نیروهای خود را با دستکش یکبار مصرف، ماسک و موادضدعفونی در کنار دستگاه کارت خوان قرار داده‌ایم که ضمن استفاده مردم از دستگاه، افراد مسنی که از شیوه دستگاه‌ها اطلاع ندارند شرایط را برای آنها آسان کرده و پس از ضدعفونی کارت‌های بانکی را در اختیار آنها قرار دهد.

وی توصیه کرد که مردم از کارت‌های بانکی و کارت خوان استفاده کرده و فروشندگان کارت خوان را پس از استفاده هر فرد ضدعفونی کنند.

البته در این میان نانوایی‌های هستند که نه تنها هنوز به دلیل نداشتن دستگاه کارت خوان از مشتریان پول نقد دریافت کرده بلکه موارد کوچک بهداشتی را اعم از استفاده از ماسک و دستکش یکبار مصرف را رعایت نکرده و همانند روزهای عادی و گذشته با دستکش‌های غیربهداشتی اقدام به پخت نان و تحویل آنها به مشتریان می‌کنند.

یکی از مشتریان که در صف خرید نان بود ضمن گفت‌وگو با خبرنگار ما پیرامون اینکه هم اکنون اقدامات مسوولان برای پیشگیری از ویروس کرونا مطلوب است اما باید قبل از ورود و انتشار ویروس به ایران و درگیری استان‌ها نکات بهداشتی و پیشگیرانه را به مشاغل مهم و مردم اطلاع‌رسانی می‌کردند، گفت: اواخر بهمن ماه از رسانه‌های تصویری خبر ابتلای شهروندان به مردم اطلاع داده شد و پس از 17 روز اکنون دستورالعمل عدم دریافت پول نقد توسط نانوایی‌ها ابلاغ شده در حالی که به دلیل شیوع این نوع بیماری از طریق دست‌ها و دست به دست شدن پول نقد که منشا آلودگی است پیشتر از این روزها باید دستورات لازم صادر می‌شد.

این شهروند با بیان اینکه به منظور اجتناب از تماس مستقیم نانوایان هنگام ورود رمز کارت‌های شتاب باید اقلام بهداشتی از قبیل دستکش یکبار مصرف، دستمال کاغذی و ماسک در اختیار نانوایان قرار بگیرد، اظهار داشت: نانوایان موظف هستند ضمن شستشوی مرتب دست‌ها و رعایت اصول بهداشتی در محل کسب از ماسک و دستکش استفاده کنند اما طی این مدت هنگام خرید نان کمتر شاهد رعایت این موارد توسط نانوایان بوده‌ام.

وی پیرامون اینکه با ورود ویروس کرونا به بسیاری از استان‌ها در چنین شرایطی ضرب‌المثل «پول چرک کف دست است» مصداق دارد، افزود: دادوستد پول نقد یکی از راه‌های انتقال سریع این ویروس از طریق دست‌ها است زیرا با لمس دهان، بینی و چشم، ویروس به بدن ما منتقل می‌شود.

در این میان یکی از نانوایی‌های شهر اصفهان که دلیل عدم استفاده از ماسک و دستکش یکبار مصرف را برای رعایت بهداشت و پیشگیری ویروس را کرونا جویا شدیم ضمن گلایه از اینکه تاکنون اقلام بهداشتی در اختیار نانوایان قرار نگرفته و برخی با هزینه خودشان لوازم بهداشتی را برای کارگران تامین کرده‌اند، گفت: ارائه امکانات به نانوایی‌های شهر اصفهان برای مقابله با ویروس کرونا اندک است و برخی از آنها خودشان برای سلامت کارکنان و مردم سعی در تامین مواد ضدعفونی کننده کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مسوولان قبل از ابلاغیه دستوالعمل‌ها باید شرایط و امکانات ضروری را برای حفظ سلامت و رفع چالش‌های مشاغل فراهم و در اختیار آنها قرار دهند، اظهار داشت: در این شرایط خاص فقط با دستورالعمل کاغذی نمی‌توانیم به مقابله با ویروس کرونا برویم نیاز به هماهنگی، برنامه‌ریزی و اهداف کوتاه یا بلند مدت نسبت به وضعیت موجود داریم.

ایلامی‌ها از مسئولان خواستند نسبت به بهداشت نانوایی‌ها نظارت دقیق‌تری داشته باشند4 نانوایی در بوشهر پلمب و تعطیل شدواکنش عضو شورای شهر تهران به غفلت دولت درباره بهداشت نانوایی‌ها

این نانوای اصفهانی با اشاره به اینکه تهویه هوای محافل عمومی و نانوایی‌ها می‌تواند در بهبود شرایط و جایگزین هوای تازه در محیط‌های محبوس باشد، افزود: هم اکنون اکثر نانوایی‌های شهر اصفهان تهویه مناسب برای تبادل هوای تازه و محبوس ندارد و همین امر در شرایط سخت و گرمای تنور نانوایی نه تنها برای کارگران مشکل‌ساز است بلکه مراحل پخت نان از هنگام تهیه خمیر تا تحویل آن به مشتریان را دچار معضلاتی خواهد کرد و نیاز به بهینه‌سازی و رعایت استانداردها در نانوایی‌ها است.

وی درباره اینکه اتحادیه نانوایان اصفهان طی بخشنامه‌ای به صورت مکتوب به واحدهای صنفی اعلام کرده که از مردم بخواهند که به جای پرداخت پول نقد از کارتخوان‌ها استفاده کنند، بیان کرد: متاسفانه برخی از شهروندان هنگام خرید نان رعایت موارد بهداشتی را نمی‌کنند. ضمن توصیه از مردم خواستاریم از پرداخت پول نقد حتی خرد خودداری کنند و با این اقدام تا حدودی به رعایت بهداشت بیشتر در نانوایی‌ها کمک کند، زیرا به این وسیله جابجایی اسکناس و سکه در دست مشتری و فروشنده صورت نمی‌گیرد.

این نانوای شهر اصفهان افزود: از مهمترین نکات بهداشتی ضروری در نانوایی‌ها این است که کارکنان نانوایی از ماسک و کلاه مناسب استفاده کنند، مکرر دست‌های خود را بشویند و از علائم شایع ویروس کرونا آگاه باشند و در صورت داشتن علائم بیماری هرگز در نانوایی حضور پیدا نکنند. از ورود افراد متفرقه به داخل کارگاه نانوایی جلوگیری شود و ضمن اینکه تا حد امکان از تبادل پول نقد خودداری می‌شود، برای اخذ وجه، یک فروشنده جداگانه به کار گرفته شود و به هیچ وجه این فرد اجازه تهیه و توزیع نان داده نشود.

به گزارش تسنیم، بیش از دو هفته‌ای است که ویروس کرونا در ایران جا خوش کرده و این موضوع باعث تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها شده است. این ویروس که از راه تماس دست و جابه‌جایی پول نقد با سطح آلوده منتقل می‌شود حالا باعث شده تا دستورالعمل جدیدی از سوی  انجمن علوم و فنون غلات اصفهان صادر شود اما در چنین شرایطی فقط دستورالعمل‌های کاغذی نمی‌توانند از این نوع بیماری ویروسی جلوگیری کند بلکه باید تمام مسئولان، مردم و آحاد جامعه دست در دست یکدیگر پیش بروند تا بتوانیم ویروس کرونا را شکست دهیم.

انتهای پیام/ 171/ ع

R41346/P1494/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شیوع ویروس کرونا دستکش یکبار مصرف دریافت پول نقد نانوایی ها انتشار ویروس کارت خوان ممنوع شد پول نان دست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۸۵۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع مهربانی در نانوایی | ببینید

به گزارش همشهری آنلاین، در واقع در مملکتی زندگی می‌کنیم که هر کسی، تا جایی که از دستش بر می‌آید برای کمک دریغ نمی‌کند؛ یک نمونه زیبا که این روزها در فضای مجازی حسابی وایرال شده، همین تصویری است که مشاهده می‌کنید. بنر تحسین‌برانگیز یک نانوا بالای ورودی مغازه‌اش که روی آن نوشته: «هیچ‌کس نباید گرسنه بخوابد. اگر به هر دلیل پول همراه ندارید، یک عدد نان رایگان هدیه بگیرید.» دمتان گرم و کاسبی‌تان پر برکت آقای نانوا!

بیشتر بخوانید: ابتکار جالب نانوایی ها برای حذف صف های طولانی | عکس نظارت بر نمک نان ها جدی تر شد کد خبر 847587 برچسب‌ها نیکوکاری خبر مهم نان فضاى مجازى

دیگر خبرها

  • اصفهانی‌ها ایده‌های خود را برای معرفی بهتر تخت‌فولاد ارائه دهند
  • توزیع مهربانی در نانوایی | ببینید
  • مزایای بیمارستان سیار در موقعیت های بحرانی و اضطراری
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز جمعه ۷ اردیبهشت
  • بهورزان خط مقدم ارائه خدمات بهداشتی در روستا‌ها
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • قدردانی از متصدیان سه واحد نمونهٔ بهداشتی در مه ولات
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند