Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پس از شیوع ویروس کرونا و با توجه به این نکته دامنه شیوع این ویروس هیچگونه مرزی نمی شناسد، متاسفانه شاهد همه گیر بودن آن در گروه های مختلف بوده ایم به نحوی که از شخصیت های مذهبی گرفته تا شخصیت های سیاسی و همچنین عامه مردم، هم مبتلا شده اند و هم در میان درگذشتگان بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در چنین شرایطی که قطعا اوضاع عادی نیست اولین اقدام رعایت کردن اصول بهداشتی مثل قرنطینه از سوی همه افراد جامعه خصوصا  است. در این روزهای حساس نمایندگان منتخب مردم نیز سرگرم فعالیت های پس از انتخاب خود هستند و قطعا این منتخبین نیز باید اصول را رعایت کنند تا هم به عدم ابتلای خود و هم دیگران کمک کرده باشند.

در این بین در حوزه سیاسی این سوال مطرح می شود که در صورت فوت شدن منتخبین مردم مانند آنچه که متاسفانه تاکنون برای دو نفر از منتخبین رخ داده بر اثر ابتلا به این بیماری یا هر دلیل دیگری ، قانون جایگزین را چگونه مشخص می کند؟!

محمدعلی رمضانی‌دستک و فاطمه رهبر دو تن از منتخبان مردم در مجلس یازدهم در حوزه‌های انتخابیه «آستانه اشرفیه» و «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس» هستند که طی روز‌های اخیر به رحمت ایزدی پیوسته‌اند.

درگذشت این دو منتخب مردم در مجلس یازدهم، این سوال را در اذهان عمومی ایجاد کرد که تکلیف افراد جایگزین آن‌ها چه خواهد شد؟

سید اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات کشور در مورد این شایعه که آیا نفر بعدی منتخب درگذشته می‌تواند جایگزین وی می شود گفت: نفر جایگزین در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۱۴۰۰ انتخاب می‌شود.

در انتخابات مجلس شورای اسلامی برخلاف انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا، اعضای علی‌البدل انتخاب نمی‌شوند که در صورت برکناری، استعفا یا فوت، جایگزین منتخبان اصلی شوند؛ بنابراین طبق ماده چهارم قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در حوزه‌های فاقد نماینده هم‌زمان با یکی از انتخابات مذکور در اصل ششم قانون‌اساسی جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.

در بحث انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا این وضعیت وجود دارد که علاوه بر اعضای اصلی، اعضای علی البدل انتخاب می شوند و افرادی که رای آنها بعد از اعضای منتخب بود به عنوان اعضای علی البدل انتخاب می شوند. در این مرحله به طور اتوماتیک اگر اعضای اصلی به هر دلیلی کنار بروند، یک نفر از اعضای علی البدل جایگزین خواهد شد، ولی در انتخابات مجلس شورای اسلامی عضو علی البدل نداریم و اگر افراد رای لازم را داشته باشند و به حد نصاب برسند انتخاب می شوند، در غیر این صورت یا به مرحله دوم کشیده می شود و یا از گردونه انتخابات خارج می شوند و به مرحله میان دوره می رسند. 

بنابراین مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم که هنوز معلوم نیست در ۲۹ فروردین برگزار خواهد شد یا خیر، زمان انتخابات میان‌دوره‌ای این مجلس نیست و طبق قانون، انتخابات میان دوره ای مجلس یازدهم در سال ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود و در آن انتخابات خواهد بود که تکلیف جایگزین های منتخبان مرحوم و مرحومه آستانه اشرفیه و تهران در مجلس یازدهم مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انتخابات مجلس اصولگرایان اصلاح طلبان کرونا ویروس انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی اعضای علی البدل انتخابات مجلس مجلس یازدهم خواهد شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۰۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت پرشور در مرحله دوم انتخابات لازمه انتخاب نماینده اصلح است

حجت الاسلام مهدی اخوان صباغ در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی که جمعه این هفته در ۲ حوزه انتخابیه استان خوزستان برگزار می‌شود، باید از سوی مردم این ۲ حوزه انتخابیه جدی گرفته شود و انتخابات باید همانند مرحله اول با مشارکت پرشور مردم همراه باشد.

وی افزود: مردم باید همانگونه که در مرحله اول با شور و نشاط شرکت کنند و انتخاباتی از روی آگاهی و بررسی داشتند در این دوره با همان اهمیت مشارکت کنند و افراد اصلح را راهی خانه ملت کنند.

حجت الاسلام اخوان صباغ تاکید کرد: اهمیت مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی به مراتب اهمیت بیشتری نسبت به مرحله دوم دارد چرا که ۵۰ درصد افراد راه یافته به این مرحله با رأی مردم به مجلس می‌روند و نماینده مردم آن حوزه انتخابیه می‌شوند به همین دلیل هر چه مشارکت آگاهانه و پرشورتر باشد، افراد اصلح‌تری راهی خانه ملت می‌شوند و می‌توانند تأثیر مثبت‌تری بر شرایط قانونگذاری در کشور داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۲ حوزه با رقابت برای ۴۵ کرسی در روز ۲۱ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

بر این اساس در استان خوزستان، انتخابات برای انتخاب ۲ نماینده از سه نماینده حوزه انتخابیه آبادان و نماینده حوزه انتخابیه رامهرمز و رامشیر به دور دوم رفته است.

کد خبر 6099422

دیگر خبرها

  • نمایندگان مرحله دوم تهران با ۵۰-۶۰ هزار رای وارد مجلس می‌شوند
  • روزنامه دانشگاه آزاد: نمایندگان مرحله دوم تهران با۵۰-۶۰ رای وارد مجلس می شوند /برای اصولگرایان کیفیت مجلس مهم نیست؛ دعوا بر سر رئیس مجلس است
  • روزنامه دانشگاه آزاد: نمایندگان مرحله دوم تهران با50-60 رای وارد مجلس می شوند/ برای اصولگرایان کیفیت مجلس مهم نیست؛ دعوا بر سر رئیس مجلس است
  • انتخابات در جمهوری اسلامی به‌معنی مبارزه با دیکتاتوری است
  • مشارکت پرشور در مرحله دوم انتخابات لازمه انتخاب نماینده اصلح است
  • آمادگی کامل نیروی انتظامی برای برگزاری انتخابات دور دوم در کرمانشاه
  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه‌کسانی هستند؟
  • ۴ گزینه اصلی ریاست مجلس دوازدهم چه کسانی هستند؟
  • درخواست محمد هاشمی از نمایندگان مجلس آینده
  • مردم با مشارکت حداکثری نمایندگان را پرقدرت راهی مجلس کنند