Web Analytics Made Easy - Statcounter

با شیوع کرونا اگر الگوی مسافرت در بهار 97 در بهار سال 99 نیز تکرار شود ، احتمالا فاجعه‌ای در این ارتباط رخ خواهد داد که هم توان لجستیکی و هم ظرفیت اجتماعی کشور را دچار چالش جدی خواهد کرد.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، کرونا همچنان و هنوز موضوع اول در داخل کشور است. حدود 20 روز از مشاهده و اعلام اولین مورد مبتلا به کرونا در ایران و بیش از حدود دو ماه از بروز و ظهور این ویروس خطرناک در دنیا می‌گذرد و در تمام این مدت چند ده‌روزه مساله اصلی خیلی از مردم دنیا مواجهه با آن بوده و هست؛ از چین تا ده‌ها کشور دنیا که حالا ردیف کردن نام آنها کنار هم، زمان و حوصله زیادی را می‌طلبد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از شرقی‌ترین نقطه زمین تا غربی‌ترین، از قلب آسیا تا قلب اروپا و آمریکا همه درگیر یک مساله هستند و آن هم کروناست. براساس آخرین اطلاعات و آمار منتشرشده تا به امروز چیزی حدود 108 هزار نفر در دنیا به کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد، بیش از سه هزار و 600 نفر جان خود را از دست داده و حدود 61 هزار نفر نیز از شر آن رهایی پیدا کرده‌اند. طبق جدول موجود از کشورهای دارای بیشترین تعداد مبتلا به ویروس کرونا، چین به‌عنوان مبدا اصلی انتشار ویروس با حدود 81 هزار نفر مبتلا در رتبه اول قرار دارد و بعد از آن کره جنوبی با حدود هفت هزار و 300 و ایران با حدود 6 هزار و 500 نفر مبتلا در جایگاه دوم و سوم کشورهای دارای بیشترین مبتلا به ویروس کرونا قرار دارند.

براساس آخرین اعلام کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، از این حدود 6 هزار و 500 نفر تا به امروز، 194 نفر جان خود را از دست داده و دو هزار و 134 نفر هم بهبود یافته و از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند. نکته قابل‌تامل در ارتباط با آخرین آمار اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت ایران، روند نزولی تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در یکی دو روز اخیر بوده است که اگر کمی مردم بیش از گذشته رعایت کنند و هشدارها را جدی بگیرند و البته اتفاق عجیبی رخ ندهد، می‌تواند بارقه‌ای از امید را در مقابله با شیوع کرونا در کشور ایجاد کند. با این همه اما در مساله مواجهه با کرونا از اولین روز اعلام اخبار ابتلای ایرانی‌ها به کرونا تا همین امروز که نزدیک به 20 روز گذشته است، اصلی‌ترین مولفه و درخواستی که وجود داشته، معطوف به اعمال و رفتارهای شخصی و مردمی بوده است.

از روز اول مهم‌ترین مطالبه‌ای که مطرح شد و هشدارهایی که داده شد، حول محور مراقبت‌های شخصی، رعایت بهداشت فردی و مسائلی از این دست بود. اینکه مردم کمتر از خانه‌ها خارج شوند، از حضور در تجمعات بپرهیزند و دست از مسافرت بردارند و خانه‌ها را امن‌ترین جا برای گذران روزهای سخت بدانند؛ اتفاقی که تا حدی پیش رفت و می‌رود، اما متاسفانه تقارن این ایام با سال نو شمسی و عید نوروز، تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی و سختی در خانه نشستن و بهانه‌ها و علت‌های اینچنینی در کنار بی‌توجهی تعدادی از مردم به هشدارها و عدم اعتنا به مراقبت‌های فردی و... باعث شد آن‌طور که باید و لازم بود و هست پروسه خودمراقبتی و مقابله با شیوع کرونا پیش نرود و ذیل همین اتفاق ماجراهای تلخ و عجیبی رخ بدهد و در صورت تداوم و تکرار باعث بروز فاجعه شود.

تکرار الگوی مسافرت 97 و شیوع وحشتناک کرونا

براساس آمار منتشرشده در مرکز آمار ایران در بهار سال 97 از 24 میلیون خانوار ایرانی، حدود 69 درصدشان به مسافرت داخلی رفته‌اند. براساس محاسبات انجام‌شده روی همین اطلاعات، 112 میلیون سفر ثبت شده که دوباره برمبنای آمار و شواهد موجود اغلب این سفرها در ایام نوروز اتفاق افتاده است، چراکه بیشترین حجم و میزان مسافرت‌ها در ایران هرساله مربوط به ایام و تعطیلی‌های سال نو و عید نوروز بوده است. علاوه‌بر این بعد از عید، ایام ماه مبارک رمضان و سپس ایام امتحانات دانشگاه‌ها بوده که در این روزها همواره میزان مسافرت‌ها کاهش چشمگیری به همراه داشته است. طبق جدول منتشرشده در مرکز آمار ایران در تشریح علت و ‌انگیزه این 112 میلیون مسافرت هم فقط هشت درصد مربوط به درمان و 92 درصد دیگر از مسافرت‌ها به‌منظور دید و بازدید از دوستان و اقوام و تفریح و گردش و زیارت و مسائلی از این دست بوده است. 

بنابراین با یک تحلیل ساده و توجه به اطلاعات موجود از بهار 97 و عطش استقبال مردم از مسافرت اگر الگوی مسافرت در بهار 97 در بهار سال 99 نیز تکرار شود و شاهد این حجم بالای از مسافرت‌ها باشیم، خصوصا در ایامی که شاهد پیک شیوع کرونا در کشور هستیم، احتمالا فاجعه‌ای در این ارتباط رخ خواهد داد که هم توان لجستیکی و هم ظرفیت اجتماعی کشور را دچار چالش جدی خواهد کرد. به‌هرحال از روزهای نخست شیوع کرونا در ایران هم مسئولان و هم کارشناسان هشدار داده‌اند که مسافرت کردن و ترک منازل به‌شدت روی شیوع سریع‌تر و گستره‌تر ویروس کرونا اثر‌گذار خواهد بود و این الگوی مسافرتی هم بیش از پیش این زنگ خطر را به صدا درمی‌آورد. این را هم می‌دانیم که سطح ارائه خدمات در بسیاری از استان‌ها و شهرها به زحمت کفاف افراد بومی و مردم محلی آنجا را می‌دهد و اگر با هجوم جمعیت به بهانه سفرهای نوروزی و... مواجه شوند، حتما مشکلات جدی و خطرناکی ایجاد خواهد شد.

قرنطینه خوب یا بد؟

دوگانه قرنطینه خوب و قرنطینه بد یکی از اصلی‌ترین مسائل و شبهات موجود از اولین روز شیوع کرونا در ایران و سایر کشورهای دنیا بوده است. خیلی از مردم و صاحب‌نظران همچنان معتقدند اگر فلان شهر را که مبدا شیوع کرونا در کشور بوده، از همان ابتدا قرنطینه می‌کردیم، به این سرعت شاهد این آمار بالای شیوع در کشور نبودیم و این مقدار کشته و مبتلا روی دست‌مان نمی‌ماند و با این سطح از مشکلات و مصائب روبه‌رو نبودیم، اما از همان روزهای ابتدایی و آغاز این گمانه‌زنی‌ها تا به همین امروز مسئولان نظام سلامت کشور قرنطینه کردن را روشی علمی و مرسوم نمی‌دانستند و حتی اقدام چین در قرنطینه کردن ووهان به‌عنوان مبدا شیوع کرونا در جهان را به چالش می‌کشیدند و می‌کشند. مسئولان کشور بیشتر روی فرهنگ عمومی حساب باز کردند و معتقد بودند و هستند که مردم به هشدارها و الزامات توجه خواهند کرد و خود در قرنطینه خانگی خواهند ماند و ما احتیاجی به قرنطینه کردن شهر یا منطقه‌ای نخواهیم داشت. این باور با این استدلال و البته توضیحات و استدلال‌های دیگر تا به امروز اجرایی شده، اما متاسفانه همچنان آمار مبتلایان به کرونا در حال رشد است و با اینکه کرونا خیلی بعد‌تر از چین و چند کشور دیگر به ایران رسید، الان ایران در جایگاه سوم کشورهای دارای بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا قرار دارد و از لحاظ مرگ‌ومیر هم وضعیت خوبی ندارد.

نگارنده قصد پافشاری بر مساله قرنطینه را ندارد و کمااینکه معتقد است قرنطینه کردن شهرها با این هدف که هیچ چیزی به منطقه خاصی وارد یا از آن خارج نشود، آن هم در دنیای امروز، امری غیرقابل اجرا یا خوشبینانه‌تر بسیار سخت و نیازمند تمهیدات خاصی است. اما به‌هرحال برخی از اقدامات و الزامات و نظارت بر اجرای آنها خصوصا در شرایطی که تعداد قابل‌توجهی از مردم هنوز مساله شیوع کرونا در کشور را آن‌طور که باید جدی نگرفته‌اند، می‌توانست عدد کوچک‌تر و تعداد کمتری از تعداد مبتلایان به کرونا را در برابر نام ایران نمایش دهد.

قرنطینه شهرها به این معنی که تا با اعلام تعطیلی کسی شهر مبدا خود را به قصد شهرهای دیگر خصوصا شهرهایی که به‌نوعی کانون شیوع کرونا هستند ترک نکند، انتظار عجیبی نیست و می‌شود با بستن ورودی شهرها و ایجاد محدودیت‌های منسجم و برنامه‌ریزی‌شده به آن دست یافت و کمی از سرعت شیوع کرونا در ایران کم کرد. بارها گفتیم و نوشتیم که ایتالیا، چین، کره جنوبی و خیلی دیگر از کشورهایی که روزهاست با شیوع ویروس کرونا و مبارزه و مواجهه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، راهکارهای گوناگونی را اتخاذ کرده‌اند که همین مساله قرنطینه خانگی و اجرای تمهیدات نظارتی لازم از سرعت شیوع کرونا در کشورهایشان کاسته ‌است. نگاه به این تجربیات خصوصا در ایامی که نزدیک به نوروز 99 و شروع سفرهای نوروزی هستیم، احتمالا راهگشا خواهد بود.

بحران تصمیم‌گیری و زنگ خطر ایجاد شکاف اجتماعی

احتمالا این چند روز فیلم‌ها و کلیپ‌های متعددی را که خصوصا از شهرهای شمالی در فضای مجازی و رسانه‌ای منتشر می‌شود، دیده‌اید؛ فیلم‌هایی که به طرق مختلف تداعی‌کننده و فریادزننده یک مفهوم و مطالبه‌اند؛ «در خانه بمان هموطن!» تصاویری که نشان می‌دهد تعداد زیادی از مردم درخواست‌های مسئولان و دولتی را جدی نگرفته‌اند و بی‌توجه به آن و بی‌توجه به اینکه مسافرت رفتن به تسریع شیوع کرونا در کشور و مصائب پس از آن کمک می‌کند، بار و بندیل خود را جمع کرده و در جاده‌های منتهی به شمال کشور راه افتاده‌اند و با هر مانعی هم گلاویز می‌شوند؛ تصاویر و فیلم‌هایی که در آنها بیش از هرچیزی شکاف اجتماعی، عدم اعتماد به دولت و سیاستگذاران و مسئولان و خودمختاری برخی دیگر را شاهد هستیم.

نماینده مردم یکی از شهرهای شمالی در مجلس شورای اسلامی خبر از وضعیت بحرانی در حوزه انتخابیه خود می‌دهد، استاندار آن استان هم کمابیش به همین مساله صحه می‌گذارد و از مردم می‌خواهند کسی به این استان‌ها سفر نکند، اما جاده‌ها بازند و مردم به هر شکل و طریقی که شده، خودشان را به شمال می‌رسانند.

در یکی دیگر از استان‌های شمالی هم وضعیت به همین شکل و منوال است. استاندار اینجا خبری از بسته بودن راه‌های منتهی به استان نمی‌دهد، اما رئیس پلیس یکی از شهرها وسط جاده می‌گوید با حکم خودم مسیر را می‌بندم و مانع ورود مسافران به استان می‌شوم. در همه این کنش‌ها و رفتارها، حتی آنجاکه مسافران بعد از گذر کردن از موانع خود را به شمال می‌رسانند و حس قهرمانانه‌ای هم دارند، خلأ وجود و حضور یک نیروی قدرتمند دولتی به‌شدت حس می‌شود؛ خلئی که حرف آخر را بزند و تصمیم نهایی را بگیرد. خلأ نیرویی که فرقی نمی‌کند تهران است و پایتخت یا شمال و... .

خلأ نیرویی که تصمیم‌گیری را به‌جای سطوح عالی به خیابان‌ها و بین مردم و درنهایت رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی یک شهر و منطقه آورده و مردم را در مقابل هم قرار داده است تا بیش از پیش به این شکاف اجتماعی دامن بزند. شاید ما هم مثل خیلی از مسئولان عالی کشور موافق قرنطینه و بزرگ‌نمایی وضعیت بحرانی نباشیم، اما چیزی که بیش از تمام اینها ترسناک و نگران‌کننده به نظر می‌رسد، عدم صدور رای و صدای واحد از مرکز فرماندهی است؛ از همان‌جایی که حتی در مدیریت تولید و پخش یک برنامه تلویزیونی و حتی تغییر ساعات اداری پایتخت هم عاجز است و با تغییرات چندباره و تصمیمات مختلف این مفهوم را به خارج از اتاق فرماندهی مخابره می‌کند که اینجا حرف آخر واحدی وجود ندارد و هر تصمیم و اتفاقی امکان وقوع دارد.

ماجرایی که متاسفانه از همان روزهای اول شیوع کرونا در کشور شاهد آن بودیم و همچنان هستیم؛ همان روزهایی که نماینده مردم قم یک عدد را از مبتلایان و جانباختگان کرونا در این استان مخابره می‌کرد و مسئولان وزارت بهداشت، عدد دیگری را. با همه اینها، با اعلام برائت از آنهایی که فرار و بی‌توجهی به تمام هشدارها و الزامات را به قرار و فهم وضع موجود ترجیح داده‌اند، مساله اصلی و موفقیت نهایی در عبور از شرایط پیش‌آمده معطوف به ما مردم است؛ ما مردمی که بهداشت فردی را رعایت می‌کنیم، مردمی که حتی‌المقدور جز برای امور ضروری خانه را ترک نمی‌کنیم، مردمی که قید مسافرت در نوروز 99 را می‌زنیم و به شیوع کرونا در کشور دامن نمی‌زنیم، مردمی که به اخبار بد دامن نمی‌زنیم و این بار هم به مسئولان عالی نظام سلامت با تمام نقدهایی که به افعال و اقدامات‌شان وارد است اعتماد می‌کنیم و سعی می‌کنیم سرعت مقابله و مواجهه با کرونا را سرعت بدهیم. این روزها بالاخره تمام خواهد شد و روسیاهی و بار وجدانی تلفات و کاستی‌های موجود خصوصا در شهرستان‌ها برای آنهایی می‌ماند که با هر دلیل و استدلالی توجهی به محدودیت‌ها نکردند و بی‌ملاحظه به تمام مجاهدت‌ها و تلاش‌ها، جز به خودشان فکر هیچ‌کس دیگری نبودند.

منبع: آنا

کلیدواژه: کرونا سفرهای نوروزی کرونا ویروس شیوع کرونا در کشور کرونا در ایران قرنطینه کردن تعداد مبتلا ویروس کرونا مسافرت ها بی توجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۰۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحیدی: مرحله دوم انتخابات ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، احمد وحیدی در جلسه شورای اداری استان تهران، ضمن تبریک روز کارگر و روز معلم گفت: جامعه مدیون قشر معلم و قشر کارگر است چرا که معلم علم و شخصیت مارا شکل داده و بر میزان آن می‌افزاید و کار که تجلی حیات انسان است، تاریخ، انسان و زندگی را می‌سازد و آنچه ما امروز از علم و مادیات داریم مدیون کارکرد معلمان و دسترنج کارگران است. وزیر کشور همچنین با اشاره به برگزاری قابل قبول و مطلوب مرحله اول انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در اسفند ماه سال گذشته، افزود: با عنایت به راهبرد‌های چهارگانه انتخاباتی رهبر معظم انقلاب اسلامی، مرحله دوم انتخابات نیز به یاری خداوند متعال به شکل مطلوب برگزار خواهد شد. وحیدی با تأکید بر اینکه مسئولیت سنگینی در استان تهران وجود دارد، ابراز داشت: انتخابات بسیار خوبی در ۱۱ اسفند از لحاظ امنیت، سلامت و رقابت و مشارکت رقم خورد که بسیار ارزشمند و قابل توجه بود. وی ادامه داد: انتخابات مرحله دوم در ۲۱ اردیبهشت نیز باید به خوبی و با صلابت، امنیت و مشارکت خوب مردم برگزار شود و باتوجه به اینکه بیشترین تعداد کاندیدا‌ها مربوط به شهر تهران است این اولین موضوع در دست اجرای شورای اداری استان تهران است که باید برای آن تلاش کنند. وحیدی دربخش دیگری از اظهاراتش، با اشاره به موضوع اتباع در استان تهران اظهار داشت: پذیرش اتباع یک نگاه اخلاقی بوده و مردمی که تحت فشار‌های قدرت‌های زورگو قرار گرفتند مجبور به مهاجرت شدند و آنان براساس اصول اخلاقی در کشور ما پذیرش شدند، اما باید این مساله مورد توجه باشد که ظرفیت میزبانی بیش از این نداریم و کشورمان اشباع شده است و بیش از این نباید وارد کشور شوند و اعلام کردیم که قادر به پذیرش بیشتر نیستیم. وزیر کشور با تاکید بر اینکه حضور اتباع غیر مجاز در کشور به هیچ وجه قابل قبول نیست، گفت: باید بستر‌های لازم برای بازگشت تعدادی از اتباع نیز که داخل کشورند فراهم شود. وحیدی همچنین تصریح کرد: بکارگیری اتباع غیرمجاز به هر شکل، تخلف محسوب می‌شود.   وی با اظهار اینکه اتباع مجاز نیز از محدودیت زمانی برخوردار هستند و باید در زمان مقرر به کشور خود بازگردند و به اصلاح کشورشان کمک کنند، گفت موضوع اتباع نباید در کشورمان وضعیتی سازمان‌نیافته و بی‌سامان داشته باشد و احیاناً در برخی شهر‌ها مردم نگران شوند، لذا باید برنامه برای بازگشت این افراد آماده شود.   وزیر کشور در ادامه استان تهران را متمایز با سایر استان‌های کشور عنوان کرد و گفت: ۲۶ درصد تولید ناخالص داخلی کشور سهم تهران است، یعنی در حدود یک چهارم نرخ رشد کشور در این استان محقق می‌شود و جمعیت این استان نیز در حدود ۱۵ میلیون نفر است که نزدیک به یک پنجم جمعیت کشور را شامل می‌شود که مدام نیز در حال افزایش است. وحیدی در خصوص اهمیت توازن در نرخ رشد شهر‌های کشور گفت، در برخی از شهر‌ها نرخ رشد خوب است، اما در برخی شهر‌ها خوب نیست، لذا توازن و رسیدگی در این خصوص ضروری است.    وی همچنین با اشاره به وسعت تهران، تقسیمات کشوری را ابزاری برای اداره و رسیدگی بهتر دانست و افزود: در حال حاضر در استان تهران توازن خوبی نداریم که این امر باید مورد توجه قرار گیرد.   وزیر کشور تاکید کرد: تقسیمات کشوری اهدافی را همچون جلوگیری از تمرکزگرایی، امکان رسیدگی بهتر به مناطقی که از لحاظ توسعه دچار مشکل هستند و کنترل جمعیت و جلوگیری از ورود جمعیت به شهر‌های بزرگ دنبال می‌کند. وی با اشاره به اینکه "مدتی است مساله تشکیل استان‌های تهران غربی و تهران شرقی مطرح است"، گفت سیاست دولت در راستای ایجاد عدالت و بهبود رفاه برای شهروندان است که اگر تقسیمات کشوری بتواند به اداره بهتر کمک کند دولت مضایقه‌ای ندارد. وزیر کشور گفت: در غرب تهران نزدیک به ۳ میلیون نفر جمعیت داریم که جمعیتی فراتر از چندین استان است، لذا امیدواریم تقسیمات کشوری به عنوان آورده مهم و یک ابزار توسعه و توازن بتواند به کارگیری شود تا مردم بتوانند مسائل اداری و اقتصادی خود را در محیط به خوبی کنترل و اداره کنند.   وحیدی در عین حال افزود: تقسیمات کشوری نیاز به مصوبه مجلس دارد و در مجلس بعدی بررسی خواهد شد، لذا نباید دغدغه خاطری باشد، بلکه در راستای بهبود وضعیت انجام خواهد شد. وی همچنین گفت: انتقال پایتخت از سابق و از همین بابت که بهبود وضعیت را در پی داشته باشد، مطرح بوده که جزو موضوعات کارشناسی است و باید دقیق بررسی و کارشناسی شود.   وحیدی در بخش دیگری از سخنانش در این جلسه، با اشاره به شعار سال و اهمیت زنجیره ارزش راهبردی گفت: زنجیره ارزش راهبردی برای رشد استان تهران بسیار مهم است و کمک می‌کند جهش در تولید به صورت هدفمند و پایدار رخ دهد.   وی تحقق شعار سال " جهش در تولید با مشارکت مردم" را که از مطالبات رهبر معظم انقلاب است، خطاب به مسوولان مورد توجه قرار داد و افزود: وقتی که قرار است ۲۶ درصد نرخ رشد در تهران محقق شود این بار سنگینی است بردوش مسوولان تهران که سرمایه و امکانات بیشتری در اختیار دارد.   وحیدی برنامه ریزی استاندار و سایر حوزه‌ها برای تحقق شعار سال و استفاده از همه ظرفیت‌ها را مورد اشاره قرار داد و اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب فرموده اند الگو‌های مشارکت مردم در جهش تولید را مشخص کنید که یکی از آنها دانش بنیان‌ها هستند.   وی با اشاره به ضعف برخی صنایع در بحث فن آوری گفت: بالا بردن سطح فن آوری در صنایع منوط به توسعه شرکت‌های دانش بنیان است. از یک طرف مشارک مردم درتولید باید افزایش یابد و از سوی دیگر سطح فن آوری صنایع ارتقا یابد.   وحیدی توجه به زیر ساخت‌ها را در تهران مهم دانست و به موضوع آب اشاره کرد و افزود: بارش‌های خوبی در ماه‌های اخیر داشته ایم، اما نباید از موضوع صرفه جویی و تغییر در الگوی مصرف غفلت شود.   وی خطاب به مسوولان استان تهران تاکید کرد: باید با برنامه ریزی از تنش آبی جلوگیری شود. ما باید ناترازی را با اصلاح الگوی مصرف از جمله در مورد آب بر طرف و اصلاح کنیم.   وحیدی در این نشست با تاکید بر اینکه تهران باید الگوی هنجار‌های اخلاقی، اجتماعی و دینی باشد، گفت: برخی ناهنجاری‌ها از جمله در موضوع عفاف و حجاب را دشمنان تلاش دارند به ما تحمیل کنند.    وی با اشاره به اینکه بانوان ایرانی مقید به رعایت ارزش‌ها هستند، افزود: همه مکلف به اجرای قانون هستند و افرادی که می‌خواهند دیگران را تشویق کنند در مقابل قانون بایستند، این کار غلط هست و باید با آن مقابله شود.   وزیر کشور لزوم اجرای قانون را در اداره‌ها و محیط‌های مرتبط با این مکان‌ها متذکر شد و گفت: هنجار‌های مثبت و انقلابی و یک جامعه اخلاقی و سالم وجه تمایز کشور ماست و نباید به راحتی اجازه دهیم این هنجار‌ها را خدشه دار کنند.   وحیدی در ادامه به اهمیت انضباط اجتماعی در تهران اشاره کرد و اظهار داشت: آسیب‌های اجتماعی جزو اولویت‌هایی است که باید به آن توجه کرد و همه دستگاه‌ها از جمله استانداری، شهرداری و شورای اجتماعی کشور نسبت به آن وظیفه دارند.    وزیر کشور در شورای اداری استان تهران در ارتباط با بحران‌ها و مسایل شهری به موضوع سازه‌های ناپایدار و مساله پسماند نیز اشاره کرد و گفت: مساله پسماند باید به طور جدی در دستور برنامه شهرداری‌ها باشد.

دیگر خبرها

  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • صادارت۱۰۰ قطعه جوجه شترمرغ از مرز دوغارون شهرستان تایباد به افغانستان
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • ایران جزء ۱۰ کشور اول دنیا در درمان بیماری‌های اورولوژی
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • آمادگی هلال احمر برای کمک به مردم سیل‌زده کنیا
  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • مرحله دوم انتخابات ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • وحیدی: مرحله دوم انتخابات ۲۱ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • توزیع بیش از ۴۰۰ دستگاه لوازم خانگی در بجنورد