Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-30@21:36:20 GMT

ضرورت گندزدایی خیابان‌ها با دقت و ظرافت

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۹۱۰۰۶

ضرورت گندزدایی خیابان‌ها با دقت و ظرافت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، اولین روز اسفندماه امسال مصادف شد با اعلام رسمی ورود بیماری کرونا به قم و این موضوع در روزهای بعدی یکی‌یکی استان‌ها و شهرهای کشور از جمله فارس و شیراز را فراگرفت.بحرانی که با در نظر گرفتن وسعت آن،سرعت شیوع ویروس کرونا و گستردگی فضای مجازی در جامعه تجربه قابل‌توجهی در حوزه سلامت بشمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از شیوع این بیماری دستگاه‌های مختلف با مدیریت وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی شروع به انجام اقداماتی برای کنترل این بیماری کردند.مدیریت شهری شیراز و دیگر شهرهای استان فارس نیز ضدعفونی اتوبوس‌ها،مترو و در گام بعدی معابر شهری و خیابان‌ها را در دستور کار خود قراردادند که این کار در چند شب گذشته انجام‌شده است.

این اقدامات در حالی انجام می‌شود که به دلیل کافی نبودن امکانات و تجهیزات موردنیاز برای ضدعفونی و گندزدایی معابر و خیابان‌های شیراز این کار روزانه برای هر معبر عمومی انجام نمی‌شود و در خوش‌بینانه‌ترین حالت امکان ضدعفونی کردن هر معبر در هفته تنها یک‌بار مقدور است.

در این حال اگر ساعتی بعد از ضدعفونی یک معبر بیماری مبتلابه کرونا از آن محل عبور کرده و عطسه و یا سرفه کند و یا با دست خود سطحی را لمس کند دوباره آن محل آلوده خواهد بود.به دلیل جدید بودن این بحران شاید تجربه،دانش و اندوخته کافی در اختیار متولیان امر نباشد و به همین دلیل در حال حاضر هر دستگاه اقداماتی را که ازنظر خود درست می‌داند به اجرا درمی‌آورد.

در پی این وضعیت بسیاری از مردم و شهروندان شیرازی گندزدایی معابر شهر را چندان در کنترل و مهار این ویروس تأثیرگذار نمی‌دانند.

هفتم اسفند ۹۸ به پیشنهاد شهرداری شیراز، لایحه اختصاص ۹۰ میلیارد ریال بودجه برای پیشگیری از شیوع کرونا و افزایش ایمنی و بهداشت عمومی این کلان‌شهر، به تصویب اکثریت اعضای شورای اسلامی شهر شیراز رسید که بخشی از این اعتبار تاکنون هزینه تأمین تجهیزات و مواد موردنیاز ضدعفونی اماکن،معابر و ناوگان حمل‌ونقل عمومی شیراز شده است.

یکی از شاهدین ضدعفونی کردن اتوبوس‌های شهری و مترو شیراز گفت:  نیروهایی که برای ضدعفونی کردن خیابان‌ها بکار گرفته‌شده‌اند باید در این زمینه مهارت کافی را داشته باشند.

وی افزود: کار ضدعفونی ناوگان حمل‌ونقل شهری شیراز دستورالعمل خاصی ندارد زیرا اغلب عوامل انسانی به‌طور دقیق این کار را انجام نمی‌دهند به‌عنوان‌مثال در گندزدایی اتوبوس‌های شهری شاهد این موضوع بودم که یک فرد بدون دقت این کار را انجام می‌داد و بسیاری از صندلی‌ها بدون ضدعفونی رها شد.

این شهروند شیرازی  ادامه داد: برای ضدعفونی کردن مترو شیراز نیز شاهد بودم که دو دستگاه سم‌پاش دستی به افراد داده بودند که با استفاده از آن واگن‌ها و ایستگاه‌های قطار شهری را گندزدایی کنند درحالی‌که به دلیل بسته بودن فضا در تأسیسات مترو و زیرزمین بودن آن نیاز به استفاده از دستگاه‌ها و مواد مخصوص این کار است.

هوا نیاز به ضدعفونی ندارد

او اضافه کرد: این روند در نخستین شب آغاز عملیات ضدعفونی معابر شهر شیراز نیز دیده می‌شد به‌گونه‌ای که به نظر هر یک از عوامل بدون هماهنگی و در نظر گرفتن برنامه‌ریزی و اصولی خاص اقدام به ضدعفونی می‌کردند.

این شهروند شیرازی عنوان کرد: این افراد به‌جای ضدعفونی کردن نقاط حساس که ضریب لمس کردن آن‌ها توسط افراد زیادتر است آسفالت کف خیابان و یا هوا را ضدعفونی می‌کردند درصورتی‌که به گفته کارشناسان ویروس کرونا به دلیل سنگین بودن در هوا معلق نیست و اغلب بر روی سطوح می‌نشیند.

رعایت بهداشت فردی اصلی‌ترین استراتژی مهار

رئیس مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز گفت: در این شرایط بهترین کار برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا شست‌وشو دست‌ها به‌طور مکرر و پرهیز از رفت‌وآمدهای غیرضروری در سطح شهر است و شهروندان هرچه در این شرایط در منازل خود بمانند از ابتلا به این ویروس بیشتر در امان خواهند بود.

دکتر احمد رضازاده افزود: ضدعفونی کردن سطوح داخل منزل و محل کار من‌جمله میز،صندلی ،تلفن و .... نیز می‌تواند از ابتلا افراد به ویروس کرونا جلوگیری کند.

وی در پاسخ به این سؤال که ضدعفونی کردن معابر و خیابان‌های سطح شهر چه اندازه می‌تواند در شیوع بیماری و یا اطمینان مردم برای آمدن به خیابان‌ها اثرگذار باشد؟ گفت: ضدعفونی معابر باید به‌صورت مکرر و روزانه در هر معبر انجام شود و جدای از این به دلیل زیاد بودن رفت‌وآمد در خیابان ضدعفونی کردن نمی‌تواند روشی قابل‌اعتماد باشد و مردم باید خودشان اصول بهداشتی را رعایت کنند.

رضازاده بیان کرد: تجهیزات و امکانات ضدعفونی در شیراز به‌اندازه‌ای نیست که هرروز یک معبر چندین مرتبه ضدعفونی شود و ممکن است هر معبر در هفته تنها یک‌بار گندزدایی شود و اگر فردی آلوده و یا بیمار ساعتی بعد از ضدعفونی از آن محل عبور و سرفه یا عطسه کند دوباره سطوح آن خیابان آلوده خواهد شد.

وی ادامه داد: ضدعفونی کردن معابر نفی نمی‌شود اما مردم باید درهرصورت نکات بهداشتی را خودشان رعایت کنند تا از بیماری و شیوع آن جلوگیری شود.

رئیس مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز بر عدم دست دادن و روبوسی در این ایام تأکید کرد و گفت: رعایت نکات بهداشتی هرگز نباید از سوی مردم در این شرایط کوچک شمرده شود تا بتوان این ویروس را شکست داد.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز در پاسخ به این سؤال که آیا ضدعفونی کردن معابر شهری با توجه به وضعیت کنونی و نحوه شیوع کرونا مؤثر خواهد بود یا خیر،گفت: به نظر من شیوع بیماری کرونا تازه در حال شکل‌گیری است و امیدواریم که بتوانیم آن را مهار کنیم.

محمدرضا محمدحسن پور افزود: مجموعه شهرداری شیراز به لحاظ اخلاقی و انسانی خود را در مقابل سلامت جان شهروندان مکلف می‌داند و به همین دلیل تا جایی که بتوانیم در راستای کنترل این بیماری کمک خواهیم کرد.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های کنترل این بیماری این است که مکان‌های پرتردد مانند ناوگان حمل‌ونقل عمومی ،مترو و ... را ضدعفونی و تا حدودی جلوی شیوع بیماری را گرفت.

این مسئول اضافه کرد: پاکبان ها به‌عنوان گروه‌های پرخطر مواجه با بیماری در حال فعالیت و جمع‌آوری پسماندهای خانگی و عفونی و دفن آن هستند.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز بر انجام ضدعفونی مداوم در اماکن شهری،سرویس‌های بهداشتی عمومی،پارک‌ها ،لوازم بازی بوستان‌ها و ... تأکید کرد و گفت: تمام این موارد در دستور کار قرار دارد اما درنهایت مدیریت شهری به این جمع‌بندی رسیده که باوجوداین اقدامات ممکن است این ویروس در پی حضور یک فرد آلوده دریکی از مکان‌ها و معابر شهری دوباره آن محل را آلوده کند.

وی اظهار کرد: متأسفانه طول عمر این ویروس کوتاه نیست و مدیریت شهری شیراز وظیفه خود می‌داند که تا جایی که در توان داشته باشد موضوع گندزدایی و ضدعفونی سطح شهر را در دستور کار قرار دهد.

محمدحسن‌پور عنوان کرد: باهدف ضدعفونی کردن معابر شهری شهرداری شیراز ۱۰ دستگاه ماشین‌آلات جدید خریداری و ۱۰ خودرو آتش‌نشانی را نیز به تجهیزات ویژه تجهیز کرده و علاوه بر آن با طراحی مهندسین شهرداری دو دستگاه واتر جت بزرگ بر روی دو کامیون از نوع تریلر نصب‌شده است.

وی تأمین این تجهیزات را در شرایط کنونی کشور کار سختی عنوان کرد و گفت: برای خرید هر یک از دستگاه‌های ضدعفونی‌کننده معابر شهری که روی دوش افراد حمل می‌شود از نوع چینی حدود ۱۵ میلیون تومان و از نوع آلمانی نیز بیش از ۲۰ میلیون تومان هزینه شده که ۱۰  دستگاه از این تجهیزات توسط شهرداری شیراز خریداری‌شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز اعلام کرد: به‌زودی تعداد بیشتری از این تجهیزات ضدعفونی‌کننده و خصوصاً دستگاه‌هایی که قابلیت نصب بر روی خودرو و کامیون داشته باشد خریداری خواهد شد.

وی ادامه داد: در شب اول آغاز ضدعفونی معابر شیراز حدود ۸۰ کیلومتر از خیابان‌ها و معابر اصلی و پرتردد شیراز گندزدایی شد.

این مقام مسئول با تأکید بر انجام تمام اقدامات شهرداری شیراز برای مقابله با ویروس کرونا زیر نظر پروتکل تدوین‌شده وزارت بهداشت،گفت: در گام اول که از شامگاه یکشنبه ۱۱ اسفند تا اوایل صبح دوشنبه انجام‌گرفته تمام معابر مرکزی شهر، ایستگاه‌های اتوبوس، المان‌های شهری، مراکز زیارتی و ... ضدعفونی شد و در مرحله دوم نیز که از شب بعد آغاز شد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شیراز و معابر فرعی من‌جمله بلوار چمران، معالی آباد، فرهنگ شهر، مناطق جنوبی و شرق شیراز گندزدایی شد.

او اظهار کرد: برنامه شهرداری شیراز بر این منوال است که تا پایان هفته جاری تمام سطح شهر شیراز ضدعفونی شود و بعدازآن این کار به‌طور مداوم تا شکست کرونا ادامه خواهد داشت.

معاون خدمات شهری شهرداری شیراز تأکید کرد: باوجودی اینکه معابر در حال ضدعفونی است اما اگر فردی آلوده بعدازاین کار از این محل عبور و با دست آلوده سطوح را لمس کند دوباره آن محل آلوده خواهد شد و به همین دلیل کار ضدعفونی با دشواری‌ها و چالش‌هایی مواجه است.

او اعلام کرد: عملیات گندزدایی و ضدعفونی کردن شیراز توسط عوامل و کارکنان شهرداری شیراز به‌صورت مستقیم در حال انجام است و به پیمانکار بخش خصوصی واگذار نشده است.

محمدحسن‌پور در پاسخ به این سؤال که آیا آموزش‌های تخصصی به عواملی که در حال ضدعفونی کردن معابر و تأسیسات شهری در شیراز هستند ارائه‌شده یا خیر؟ گفت: آموزش‌های اولیه به این افراد داده‌شده و شرح وظیفه هر گروه مشخص است.

وی تصریح کرد: واترجت‌هایی که روی دو دستگاه تریلر نصب‌شده دارای مه پاش‌هایی است که تقریباً کار ضدعفونی یک خیابان را به‌طور کامل انجام می‌دهد به‌گونه‌ای که ابری از مواد ضدعفونی توسط این دستگاه‌ها ایجاد و سطوح را می‌پوشاند.

نمی‌توان دست روی دست گذاشت

وی در ادامه سخنان خود بیان کرد: این آزمون و مشکل تقریباً برای نخستین بار است که در حوزه سلامت در این سطح ایجادشده و قطعاً ایرادات و اشکال‌هایی در کار نیز وجود دارد اما نمی‌توان دست روی دست گذاشت و باید همه در کنار یکدیگر برای رفع این معضل تلاش کرد.

وی در خصوص مواد مصرفی برای ضدعفونی کردن معابری شهری نیز گفت: مواد مصرفی بر اساس پرتکلی است که توسط وزارت بهداشت تعریف‌شده و هیچ خطری برای سلامت مردم و شهروندان ندارد.

پیش‌تر شهرداری شیراز نوع مواد مصرفی برای ضدعفونی کردن معابر و خیابان‌های شهر شیراز بر اساس هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی این شهر را آب‌ژاول با غلظت مناسب عنوان کرده است.

محمدحسن پور در ادامه و در پاسخ به این سؤال که نباید برای فضاهای بسته و ضدعفونی کردن مترو و ایستگاه‌های قطار شهری شیراز از تجهیزاتی متناسب با این محیط‌ها استفاده شود؟ گفت: تفاوتی ندارد،در فرآیند ضدعفونی با تجهیزاتی که اکنون در شیراز استفاده می‌شود،مواد به‌صورت ابری تولیدشده و بر روی سطوح می‌نشیند.

وی این وعده را نیز داد که در حوزه آموزش تخصصی کاربرانی که با تجهیزات ضدعفونی‌کننده معابر شهری کار می‌کنند نیز اقدام جدی‌تری انجام گیرد.

محمدحسن پور در ادامه سخنان خود عنوان کرد: بهترین راه برای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا رعایت اصول اولیه بهداشتی و ماندن افراد در خانه است.

در خانه بمانید

او تأکید کرد: درخواست دارم که شهروندان اگر برای سلامت خود ارزش قایل هستند جز برای کارهای ضروری از منازل خارج نشوند و در حد ممکن برای پیشگیری از شیوع این ویروس تلاش کرده و توصیه‌های ایمنی وزارت بهداشت را جدی بگیرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود رسانه‌ها را یکی از مهم‌ترین ابزار شکست کرونا عنوان کرد و گفت: رسانه‌ها باید در جهت آگاهی بخشی به جامعه در خصوص اهمیت این موضوع و لزوم پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی تلاش مضاعفی انجام دهند.

ویروس کرونا که کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان کشور چین شناسایی شد و تاکنون به بیش از۷۰ کشور سرایت کرده، با توجه به این امر سازمان بهداشت جهانی وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.

بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۷۴۳ مورد بیمار جدید مبتلابه کووید۱۹ در کشور شناسایی‌شده است، مبتلایان به این بیماری در  کشور به ۶ هزار ۵۶۶ نفر رسید. در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۹ نفر از مبتلایان  کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۹۴ مورد رسید. تاکنون ۲ هزار ۱۳۴ بیمار مبتلابه کووید۱۹ بهبودیافته‌اند.

بنا بر آخرین اعلام دانشگاه علوم پزشکی شیراز،با شناسایی ۹ مورد جدید ابتلا به کرونا در استان فارس  آمار کنونی مبتلایان فارس به ۱۰۴ نفر رسیده است.

 در ۲۴ ساعت گذشته، مورد فوتی ناشی از ابتلا به کرونا  در فارس گزارش نشده است،  هم‌اکنون ۵۱ درصد از مبتلایان در بیمارستان بستری هستند و ۴۴ درصد از مبتلایان نیز به دلیل دارا بودن علائم محدود این بیماری در قرنطینه خانگی به سر می‌برند و ۵ درصد نیز با بهبودی کامل از بیمارستان ترخیص شده‌اند.

کد خبر 490585 برچسب‌ها استان‌ فارس وزارت بهداشت و درمان كرونا در ايران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان فارس وزارت بهداشت و درمان كرونا در ايران معاون خدمات شهری شهرداری شیراز پاسخ به این سؤال ضدعفونی کردن معابر برای ضدعفونی کردن وزارت بهداشت ویروس کرونا خیابان ها معابر شهری شهری شیراز معابر شهر شهر شیراز دستگاه ها سطح شهر آن محل بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۱۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از نصب سردیس شهدا و مفاخر تا نورپردازی ورودی‌ها و نقاط مختلف شیراز

حمید کشتکار به تشریح پروژه‌های انجام شده و در حال اجرای سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شیراز در پایان سال ۱۴۰۲ و ابتدای سال جاری پرداخت.

او افزود: پروژه نورپردازی پل مدافعان سلامت با هدف زیباسازی منظر شهری در بولوار رحمت انجام و در تقاطع مدافعان سلامت بیش از ۸ هزار متر کابل‌کشی، ۳ هزار عدد انواع چراغ، نصب ۶۵ عدد تابلو برق، حفر ۵۰۰ متر کانال و غلاف گذاری و بیش از ۳ هزار متر نبشی کشی انجام‌شده است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز بیان کرد: در پروژه لوستر‌های خیابانی با هدف زیباسازی منظر شهری در بولوار‌های آزادی، امیرکبیر و امام رضا (ع) ۱۷ هزار متر ریسه نوری و بیش از ۵۹ عدد المان نوری استفاده شده است.

به گفته کشتکار، پروژه نورپردازی ورودی‌های شهر در بولوار‌های مدرس و دکتر حسابی شامل ۱۵ هزار متر ریسه نوری و حدود ۱۰۰ المان نوری انجام شده است.

او بیان کرد: پروژه محور نور در بوستان آزادی و محور ارگ کریم‌خان بالغ‌بر ۹ هزار متر کابل‌کشی، بیش از ۲۵ هزار متر ریسه، نصب ۴۰ عدد تابلو برق، تعداد ۲۶ نوع المان نوری و ۵۰۰ عدد المان انجام شده است.

پروژه نورپردازی خیابان ۹ دی با ۳ هزار متر کابل ۴۵ با مشخصات پایه برق، ۱۳۵ شعله، ۱۹ عدد تابلو برق، ۱۲۰۰ متر استون لایت و پروژه نورپردازی تونل نور ارگ کریم‌خانی در پشت ارگ کریم‌خانی در ۱۰ هزار متر ریسه، ۱۱ عدد تابلو برق، ۶۰۰ متر کابل، ۹۴ متر طول مسیر و ۵۸ عدد ستون انجام شده است که رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز به آن پرداخت.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز در حوزه زیباسازی شهری ادامه داد: پروژه نورپردازی طاووس فاز ۲ در دروازه قرآن شامل ۵۶۵ متر چراغ استون لایت، ۴ عدد تابلو برق و ۱۳۳۰ متر کابل انجام و پروژه نورپردازی ساعت گل در میدان امام حسین شامل ۸ متر استون لایت، ۲۴ اسپات جت لایت ۱۲ فوت لایت، یک تابلو برق و ۱۴۰ متر کابل انجام‌شده است.

او گفت: پروژه نورپردازی پل غدیر باهدف نورپردازی منظر شهری در شب در پل غدیر و نورپردازی باغ‌موزه سنگ در بوستان آزادی و جهان‌نما ۷۳ عدد، چوب و فلز، نوع رنگ الکترواستاتیک کوره‌ای اقدام شده است.

کشتکار تصریح کرد: نسبت به مبلمان و نیمکت خانواده آماده نصب در بوستان آزادی و باغ جهان‌نما باهدف ساخت مبلمان شهری در بوستان آزادی و جهان‌نما ۷۳ عدد، چوب، فلز و نوع رنگ الکترواستاتیک کوره‌ای اقدام شده است.

او به احداث سردیس شهدا، مشاهیر و مفاخر شامل سردیس‌های ساخته‌شده شهدا با متریال بتن گلاسه در ابعاد ۱.۵ برابر اندازه حقیقی مکتبی شیرازی (شاعر قرن ۹) شامل استاد صراف، هودی، سیف، شهید جاویدی، شهید سپاسی و شهید ذوالفقار نسب نیز اشاره کرد.

کشتکار بیان کرد: پروژه تابلوی خوش‌آمدگویی ورودی دروازه قرآن با سازه فلز، پروژه اجرای شستشو و نقاشی بر روی جداره تقاطع شهدای مهدی‌آباد با نوع رنگ اکرولیک- الوان و طراحی جداره زیرگذر مهدی‌آباد از دیگر اقدامات سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری است.

او همچنین به پروژه تبدیل جداول خاکی به بتنی باهدف بهینه‌سازی آبیاری باغات و جلوگیری از هدر رفت آب در محله منصورآباد (قنات شیخ محمدی و حاج شمس)، اجرای شست‌وشو و نقاشی بر روی جداره کنارگذرها، اجرای شستشو و نقاشی بر روی جداره پل دفاع مقدس اشاره کرد.

عقد قرارداد در حوزه کاشت درخت و درختچه و توسعه کمربند سبز، کاشت درخت و درختچه در کمربند سبز در سال ۱۴۰۲ با ۱۶ هزار اصله، کاشت درخت و درختچه در رینگ کمربندی شیراز (از پل شهدای ۷ آذر به سمت منطقه ۵) با ۳ هزار اصله، بذرکاری گونه‌های مناسب در کمربند سبز شیراز ۱۴۰۲ با ۲۰۰ هزار بذر و عقد قرارداد در حوزه بهسازی مسیر‌های دسترسی ارتفاعات نصرآباد از جمله موارد حوزه فضای سبز شهری است که رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری به آن پرداخت.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • آسفالت معابر از اولویت‌های شهرداری است
  • ضرورت همراهی اوقاف برای بازگشایی دروازه ری در قم
  • توزیع ۱۴ هزار تن آسفالت در معابر شهری تبریز
  • کوتاهی دستگاه‌های خدمات‌رسان مدیریت شهری را ضعیف جلوه می‌دهد
  • ضرورت اصلاح نقاط حادثه خیز شهر مراغه
  • از نصب سردیس شهدا و مفاخر تا نورپردازی ورودی‌ها و نقاط مختلف شیراز
  • اجرای برنامه‌های نکوداشت هفته شیراز از ۱۲ اردیبهشت
  • پلمب ۱۷ انبار غیرمجاز جمع‌آوری و فروش ضایعات در شیراز
  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها
  • کیفیت و بی‌توجهی: دست اندازی در جاده پیشرفت راهسازی ایران