وبینار «الهیات زندگی، معنویت و تمدن در کشاکش کرونا» برگزار می شود
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۹۱۱۵۴
به گزارش خبرگزاری مهر، وبینار «الهیات زندگی، معنویت و تمدن در کشاکش کرونا» برگزار میشود.
جامعه علوم انسانی و علوم اجتماعی ایران در این روزهای مهم و سرنوشت ساز با سوالات عدیده ای مواجه است و ظرفیت خویش را در نسبت با مسألهای عینی بازخوانی میکند. مسائلی از این قبیل:
الهیات سلامت، عرفان تمدنی و بهداشت معنوی: نقش کرونا بر ادراک اکنون ما و ترسیم معنای زندگی ما چیست؟
سیاستگذاری سلامت در غیاب معنویت و هویت: آیا جهان سکولارتر میشود؟
جنگ کرونایی! تقابل روایتها و هذیان گویی اجتماعی (infodemy) : وظیفه نظام رسانهای چیست؟
روانکاوی سبک زندگی در تسخیر تنهایی فناورانه؛ آیا آینده ازآن فناوری است؟
مسئله مرگ مدرن (مرگ صنعتی یا مرگ بهداشتی و یا مرگ انفرادی) و تبعات آن برای جوامع مسلمان؟
انسجام اجتماعی بعد از مصائب ایرانیان در سال ۹۸ (نگاه تطبیقی به بلایای طبیعی اعم از سیل، زلزله، شهادت حاج قاسم و کرونا)
تحلیل فرهنگی از کرونای جهانی در وضعیت جهانی شده چگونه است؟
آینده جهان در امتداد ویروسهای مدرن و پیشرفته چیست؟
بر همین اساس به همت دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) و مرکز مطالعات فرهنگی تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مجموعه گفتگوها و هم اندیشی های ملی به صورت وبینار برگزار میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وبینار نخست با ارائه: محمدهادی همایون، حبیب اله بابایی، محمد کاظم فرقانی، محمدرضا بهمنی، سید مجید امامی، احمد رهدار، سید مجید مطهر نژاد و احمدشاکر نژاد دوشنبه ۱۹ اسفندماه از ساعت ۱۰_ ۱۲ صبح برگزار خواهد شد.
ورود از طریق لینک سامانه مجازی دانشگاه امام صادق (ع) ممکن خواهد بود.
آدرس الکترونیکی وبینار https://vc.isu.ac.ir/ch/isu-conf است و مخاطبان میتوانند به عنوان کاربر مهمان در سامانه وارد شوند.
کد خبر 4872892منبع: مهر
کلیدواژه: ویروس کرونا پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نشست علمی سیدهادی خسروشاهی کنفرانس بین المللی معرفی کتاب هندوستان پیام تسلیت سازمان تبلیغات اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دین اسلام مسلمانان جامعه شناسی رادیو گفتگو پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات ماه رجب امام علی ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۱۱۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اسلامیسازی علوم انسانی امری ضروری است
به گزارش خبرنگار مهر، حجتالاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینهشناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیقتر اسلامیسازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.
وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسانمحوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخهها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتابهای زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاهها و نظریههای زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی میشود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامیسازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد میشود.
وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانستههای اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.
حجتالاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامیسازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز میگردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.
وی درخصوص طبقهبندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان میکنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ میدهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی میشود. کتاب «سنتهای تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.
مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامیسازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایدههای فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.
وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانشهای بشری اشاره دارد.
حجتالاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتابهای متعددی نیز در این رابطه نوشتهاند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصهها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم میکند.
وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشهها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعتگرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.
این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشتهای است، گفت: هم در روانشناسی و هم در جامعهشناسی این امر مورد بحث قرار میگیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی بهشمار میرود، پس جامعهشناسان بیشتر به آن پرداختهاند.
وی اضافه کرد: جامعهشناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.
کد خبر 6097051