Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-30@17:43:37 GMT

خانه تکانی ولیعهد در کاخ سلمان

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۹۱۲۸۰

خانه تکانی ولیعهد در کاخ سلمان

محمد بن سلمان، ولیعهد ۳۴ ساله سعودی و رهبر دو فاکتوی عربستان در سرکوب مخالفان خود و هموار کردن مسیر جانشینی پدر موج تازه‌ای از بازداشت شاهزادگان خاندان آل سعود را آغاز کرده است.

به گزارش گروه روی خط رسانه‌های خبرگزاری برنا؛ روز جمعه به دستور محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی؛ احمد بن عبدالعزیز برادر ملک سلمان پادشاه عربستان، نایف بن احمد برادرزاده پادشاه و رئیس سابق اطلاعات ارتش سعودی، محمد بن نایف ولیعهد سابق و نواف برادر ولیعهد سابق بازداشت شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بازداشت‌ها در حالی صورت گرفته که تصور عمومی بر این بود که شاهزاده احمد، برادر پادشاه و شاهزاده نایف، ولیعهد سابق به خاطر جایگاهی که دارند از مصونیت برخودار هستند. برخی منابع از جمله میدل ایست آی از بالا بودن شمار بازداشتی‌ها تا ۲۰ نفر خبر دادند و نیویورک تایمز هم بدون اشاره به تعداد بازداشتی‌ها این احتمال را مطرح کرد که تعداد بازداشتی‌ها بیشتر از این باشد. این موضوع باعث شد، بسیاری از تحلیلگران و ناظران بین‌المللی اعلام کنند، ولیعهد با هدف تثبیت قدرت خود و تکیه زدن قطعی بر تخت پدر درصدد سرکوب مخالفانش است.

نیویورک تایمز در این باره نوشت، این بازداشت‌ها گواه روشنی است که نشان می‌دهد ولیعهد برای ساکت کردن مخالفان خود در داخل خاندان آل سعود می‌تواند تا کجا پیش برود. او می‌تواند عالی‌ترین عضو خاندان آل سعود پس از پادشاه، یعنی عموی خود که تنها برادر تنی و در قید حیات ملک سلمان است را بازداشت کند. ولیعهد این احساس را دارد که اگر شاهزاده نایف از ملک سلمان دور نگه داشته شود، رسیدن او به تاج و تخت پدر تضمین می‌شود.

این بازداشت‌ها به بهانه «طرح‌ریزی یک کودتا» ازسوی خاندان آل سعود علیه ولیعهد انجام شده، اما حتی اگر چنین بهانه‌ای در واقعیت وجود نداشته باشد، این احتمال وجود دارد که از این پس زمینه نارضایتی‌ها در داخل خاندان سلطنتی فراهم شود و طرح‌هایی برای کودتا شکل بگیرد.

کریستین اسمیت دیون، کارشناس مسائل کشور‌های حاشیه خلیج فارس در مؤسسه واشنگتن درباره بازداشت‌های اخیر شاهزادگان سعودی می‌گوید، شگفت آور است که ولیعهد توانسته از اختیارات پادشاهی استفاده کند و به خانه برادر پادشاه برود و او را دستگیر کند.

به گفته دو نفر از حامیان نزدیک محمد بن سلمان، صبر ولیعهد از سنگ اندازی‌های اعضای خاندان آل سعود تمام شده بود و او که از مدت‌ها قبل دیگر به آن‌ها اعتمادی نداشت، اقدام به بازداشت شاهزادگان کرد. به گفته این دو تن و یک فرد دیگر که با شاهزاده‌های دستگیر شده در ارتباط بوده، به ولیعهد گزارش‌هایی رسیده مبنی بر اینکه این شاهزاده‌ها در گردهمایی‌های خانوادگی از او انتقاد می‌کردند.

این نخستین بار نیست که محمد بن سلمان دستور بازداشت شاهزادگان را می‌دهد. او پیشتر و پس از آنکه محمد بن نایف، ولیعهد سابق را در سال ۲۰۱۷ کنار زد و خود بر کرسی ولیعهدی تکیه زد، چندین شاهزاده را به بهانه مبارزه با فساد بازداشت و در یک هتل زندانی کرد. در همان زمان این بازداشت‌ها با انتقاد‌های جدی از سوی جامعه جهانی مواجه شد و چهره محمد بن سلمان را مخدوش کرد. روندی که در قتل جمال خاشقجی نیز تکرار شد. اما بازداشت‌های روز‌های جمعه و شنبه نشان می‌دهد که برای ولیعهد جوان انتقاد‌های بین‌المللی اهمیتی ندارد و او حاضر است برای رسیدن به پادشاهی دست به هر اقدامی بزند.

منبع: ایران

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بازداشت آل سعود بن سلمان ولیعهد سعودی خاندان آل سعود بازداشت ها محمد بن سلمان ولیعهد سابق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۱۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی با کوچ اجباری فلسطینیان مخالفت کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی تاکید کرد که این کشور تمام تلاش خود را برای برقراری ارتباط با همه طرف‌ها جهت توقف اقدامات تشدید آمیز و جلوگیری از گسترش آن به کار می‌گیرد.

ولیعهد سعودی همچنین بر مخالفت قاطع این کشور با کوچ اجباری ملت فلسطین تاکید کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، ولیعهد سعودی همچنین تاکید کرد که این کشور در کنار مردم فلسطین برای آنچه دستیابی به حقوق آنها برای داشتن یک زندگی شایسته و دستیابی به صلح عادلانه خواند، ایستاده است.  

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان همچنین بر برقراری آتش فوری در غزه تاکید کرد و گفت: به مسیری که منجر به تشکیل کشور فلسطینی شود، نیاز داریم.

وی تاکید کرد : نیازمند آتش بس فوری و دائمی در نوار غزه هستیم.

دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزهجزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • محمد مهاجری به مهدی نصیری: آخر شما را با شاهزاده چکار؟ /یک موی گندیده تاجزاده به همه هیکل شاهزاده کثیف شرف دارد /از این راه برگردید
  • مخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیان
  • منچستریونایتد در آستانه یک خانه تکانی بزرگ
  • منچستریونایتد حراج تابستانی راه می‌اندازد: شیاطین سرخ در آستانه یک خانه تکانی بزرگ
  • روایت هجرت اجباری ابوالرضا(ع) از مدینه به عراق
  • موعود شمخانی دستگیر شد
  • بازداشت «موعود شمخانی» تأیید شد
  • بازداشت فامیل شمخانی به اتهام رشوه ؟
  • برنا : بازداشت برادرزاده شمخانی
  • بازداشت موعود شمخانی تایید شد