Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@18:41:52 GMT

ورشکسته‌ها زیر گیوتین فیفا

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۹۲۷۵۸

ورشکسته‌ها زیر گیوتین فیفا

فوتبال ایران را به جرئت می‌توان یک فوتبال ورشکسته لقب داد، هرچند مدیران و مسئولان فدراسیون فوتبال در گزارشات مکتوب خود به کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کردند فوتبال ایران تمام استانداردهای جهانی را رعایت کرده و از نظر سیستماتیک بدون اشکال است اما رونمایی از پرونده‌های انضباطی باشگاه‌های ایرانی در کمیته حل اختلاف فیفا نشان داد نه تنها صداقتی در گزارش‌های فدراسیون مبنی بر نداشتن پرونده‌های مالی باشگاه‌ها وجود ندارد بلکه باشگاه‌های ایرانی با بدهکاری‌های انباشته شده چند میلیاردی مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



سینا حسینی/

فوتبال ایران را به جرئت می‌توان یک فوتبال ورشکسته لقب داد، هرچند مدیران و مسئولان فدراسیون فوتبال در گزارشات مکتوب خود به کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کردند فوتبال ایران تمام استانداردهای جهانی را رعایت کرده و از نظر سیستماتیک بدون اشکال است اما رونمایی از پرونده‌های انضباطی باشگاه‌های ایرانی در کمیته حل اختلاف فیفا نشان داد نه تنها صداقتی در گزارش‌های فدراسیون مبنی بر نداشتن پرونده‌های مالی باشگاه‌ها وجود ندارد بلکه باشگاه‌های ایرانی با بدهکاری‌های انباشته شده چند میلیاردی مواجه هستند.

در شرایط کنونی سه باشگاه ایرانی در آستانه محرومیت بین المللی قرار دارند و چنانچه تا ضرب الاجل مشخص شده بدهی خود را پرداخت نکنند با جرایم سنگین‌تری از سوی ارکان قضایی فیفا مواجه خواهند شد.

*۱۱ شاکی سرخ

در فهرست باشگاه‌های بدهکار ایرانی سرخپوشان پایتخت با یازده پرونده مالی مقتدرانه در صدر قرار دارند و بیشترین خطر از جنایت فیفا آن‌ها را تهدید می‌کند.

هرچند مدیرعامل این باشگاه در مصاحبه‌های سریالی خود مدعی است مشکل مدیریت خواهد شد اما میزان بدهی‌های این باشگاه به یازده شاکی خود نشان می‌دهد پرسپولیس با یک تراژدی سنگین مالی مواجه است که اگر این بدهی‌ها پرداخت نشود بی‌گمان محرومیت‌های بین‌المللی به مدت چند فصل گریبانگیر آن‌ها خواهد شد و جدا از محرومیت از پنجره‌های نقل و انتقالاتی خطر کسر امتیاز نیز آن‌ها را به شدت تهدید می‌کند.

برانکوایوانکوویچ، پانادیچ، زلاتکو، مارکو، کالدرون، خواگین، والنسیا، نیلسون، بودیمیر، گابریل، چوک‌ افرادی هستند که تاکنون به دلیل عدم پرداخت مطالباتشان از پرسپولیس شکایت کرده اند، برخی از آن‌ها در حال حاضر از کمیته حل اختلاف فیفا حکم گرفتند و برخی در انتظار صدور حکم از سوی این رکن قضایی فیفا هستند.

نگاهی دقیق به رقم جریمه این افراد نشان می‌دهد بزرگ‌ترین چالش مالی باشگاه پرسپولیس در دهه‌های اخیر در آستانه وقوع است و اگر مدیران این باشگاه در ۵۰ روز آینده این مبالغ را پرداخت نکنند با دردسرهای بزرگ‌تری رو به‌رو خواهند شد!

البته انصاری فرد معتقد است حق با پرسپولیس است و با اعتراض به احکام صادره می‌توان از پرداخت این جرایم خودداری کرد تا جلو خسارت میلیاردی گرفته شود اما با توجه به سابقه این باشگاه در پرونده‌های انضباطی امیدی به تحقق این وعده نیست و به نظر می‌رسد این اظهارنظر بیشتر شبیه یک شوی رسانه‌ای است تا یک وعده قابل دسترسی. از این رو هواداران به شدت نگرانند که با اعمال این جرایم قهرمانی احتمالی باشگاه به خطر بیفتد.

*پنجره‌های نیمه باز آبی

وضعیت باشگاه استقلال هم به همین شکل است، آبی پوشان پایتخت تا روز بیستم اسفندماه بایستی جرایم تعیین شده از سوی کمیته حل اختلاف فیفا را به سه شاکی خود پرداخت کنند در غیر این صورت از سه پنجره نقل و انتقالاتی خود محروم خواهند شد، ایسما، جپاروف، گادوین منشا سه بازیکن سابق این باشگاه به دلیل پرداخت مطالبات خود به کمیته حل اختلاف فیفا شکایت کردند تا این کمیته باشگاه استقلال را ملزم به پرداخت بدهی آن‌ها کند، با این وجود علی فتح الله زاده سرپرست باشگاه استقلال در اظهارنظری اعلام کرد محرومیت دور از انتظار نیست اما مدیران این باشگاه در تلاشند از طریق مذاکره مانع از محرومیت شوند تا با گرفتن زمان از طلب کاران قدری فرصت داشته باشند که همه مطالبات را پرداخت کنند. اما این پایان کار برای استقلالی‌ها نیست چون وینفرد شفر و دستیارانش و استراماچونی و همکارانش نیز مطالبات معوقه ای از باشگاه استقلال دارند که بدون تردید آن‌ها نیز در هفته‌های آتی با دریافت حکم از کمیته حل اختلاف برای وصول مطالبات خود اقدام خواهند کرد.

البته فتح الله زاده و همکارانش امیدوارند با دریافت چراغ سبز از سوی شفر و استراماچونی با مذاکره قدری زمان به دست آورند تا با تأخیری معقولانه مطالبات آن‌ها را پرداخت کنند.

*تراکتور داغان

سومین باشگاه در خطر محرومیت باشگاه تراکتورسازی تبریز است که به واسطه شکایت آنتونی استوکس چنانچه در مهلت مقرر بدهی این بازیکن پرداخت نشود برابر قانون محرومیت از نقل و انتقالات و جریمه نقدی برای این باشگاه در نظر گرفته خواهد شد. در کنار این پرونده شکایت احتمالی آروین هم در نوبت انتظار قرار گرفته و بعید نیست پرونده انضباطی بعدی برای این باشگاه تبریزی از سوی فیفا موضوع شکایت وی باشد.

*حمایت کورکورانه فدراسیون

اما پرسش بزرگی که در این بین وجود دارد و باید به صورت ویژه به آن نگاه کرد این است که فدراسیون فوتبال در جریان تمامی این شکایت‌ها قرار داشته و به خوبی می‌دانسته که باشگاه‌های مذکور و بسیاری دیگر از باشگاه‌های حاضر در مسابقات لیگ برتر دارای شاکیان داخلی و خارجی هستند که هنوز مطالبات خود را به صورت کامل دریافت نکرده‌اند اما مدیران فوتبال ایران با نادیده گرفتن این حقیقت صحه بر عملکرد مالی باشگاه‌ها گذاشتند و تأیید کردند که این باشگاه از نظر مالی نظام‌مند هستند و دارای نقص و ایراد کلی نیستند اتفاقی که حالا مشخص شده یک دروغ بزرگ بوده است!

اگر فدراسیون فوتبال به صورت جدی در این مقوله رفتار می‌کرد و سخت‌گیری‌های انضباطی را رعایت می‌کرد شاید امروز شاهد چنین تراژدی سنگینی از سوی فیفا نبودیم اما با رقم خوردن چنین اتفاقاتی یک حقیقت محض مشخص شد نه تنها باشگاه‌های ما از نظر مالی و ساختاری حرفه ای نیستند بلکه فدراسیون پنج ستاره فوتبال ایران نیز با لاپوشانی و نادیده گرفتن حقایق به متخلفان کمک کرده است تا فضایی غبارآلوده و غیر شفاف را در ساختار مالی خود به اجرا درآورند تا فوتبال ایران از نظر مالی نمره قبولی کسب نکند و مهر مردودی بر کارنامه اش نقش ببندد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: استقلال تراکتورسازی کمیته حل اختلاف فیفا باشگاه های ایرانی فدراسیون فوتبال باشگاه استقلال فوتبال ایران مالی باشگاه باشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۲۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبریک اینستاگرامی رییس فیفا به قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران

به گزارش خبرنگار مهر، جیانی اینفانتینو رییس فدراسیون بین‌المللی فوتبال با انتشار عکسی از تیم ملی ایران در استوری اینستاگرام خود نسبت به قهرمانی ملی‌پوشان فوتسال در جام ملت‌های ۲۰۲۴ فوتسال واکنش نشان داد و گفت: «به تیم ملی ایران بابت قهرمانی در آسیا و صعود به جام جهانی فوتسال تبریک می‌گویم».

شایان ذکر است تیم ملی فوتسال ایران با کسب پیروزی ۴ بر یک مقابل تایلند در فینال جام ملت‌های ۲۰۲۴ فوتسال آسیا برای سیزدهمین بار با کاپ قهرمانی این رقابت‌ها جشن گرفت.

کد خبر 6091746

دیگر خبرها

  • هشدار فیفا به محرومیت رئال، بارسا و تیم ملی اسپانیا
  • تبریک اینستاگرامی رییس فیفا به قهرمانی تیم ملی فوتسال ایران
  • برات الکترونیک چیست؟ | روش جدید برای تامین مالی فعالان اقتصادی
  • پی‌اس‌جی 109 میلیون یورو ضرر کرد!
  • محکومیت مالی برای قاچاق سوخت در جنوب سیستان و بلوچستان
  • چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد ؟
  • پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون ضامن
  • چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد؟
  • جیب پرپول سرخابی‌ها و صنعتی‌ها در نقل و انتقالات / جزئیات شرایط تخفیف قرارداد واگذاری سرخابی‌ها
  • آرامکو عربستان شریک تجاری فیفا در جام جهانی ۲۰۲۶