Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق اخیراً از سلسله کارشکنی های ایالات متحده آمریکا در برخی مسائل این کشور و همچنین دخالت های مکرر آن در امور داخلی عراق پرده برداشته است.

نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق در همین ارتباط، تأکید کرده است: «ایالات متحده آمریکا با اعمال فشار بر بغداد به دنبال قطع روابط عراق با ایران است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه می افزاید: «این درحالی است که منطق ژئوپلیتیک سیاسی حکم می‌کند که ما از ظرفیت‌های همسایگان خود در راستای منافع و امنیت ملی خود بهره بگیریم». این اظهارات اخیر عبدالمهدی در واقع حاوی پیام واضح و روشنی از سوی بغداد خطاب به واشنگتن درخصوص استحکام روابط میان ایران و عراق است.

عبدالمهدی سخنانی مذکور را در جریان دیدار با «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد تا بدین ترتیب، بار دیگر این پیام را به آمریکایی ها رسانده باشد که آنها نمی توانند خللی در روابط میان بغداد با همسایگانش و به ویژه جمهوری اسلامی ایران، وارد سازند. پیشتر نیز عبدالمهدی در برابر فشارهای سردمداران تروریست آمریکایی برای قطع روابط با تهران ایستادگی کرده بود.

به عنوان نمونه می توان به سلسله فشارهای آمریکایی ها بر دولت بغداد پس از خروج واشنگتن از توافق هسته ای اشاره کرد. در آن زمان مقامات آمریکایی به هر ابزاری برای وادار ساختن بغداد جهت تبعیت از تحریم های واشنگتن علیه تهران متوسل شدند اما دولت عبدالمهدی زیر بار فشارهای آمریکا نرفت و صراحتاً اعلام کرد که بغداد جزئی از منظومه تحریم های ضد ایرانیِ ایالات متحده آمریکا نیست.

پیام دیگری که اخیراً «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق به آمریکایی‌ها مخابره کرده مربوط به مسأله مبارزه با تروریسم است. وی در اظهاراتی که طبیعتاً به مذاق آمریکایی ها خوش نمی آید، تأکید کرد: «از کمک‌های خالصانه دولت و ملت ایران که در سالهای سخت مبارزه با تروریسم تکفیری در کنار مردم عراق بودند صمیمانه سپاسگزاری می کنم». این بخش از اظهارات عبدالمهدی نیز برای واشنگتن که همواره مدعی حمایت ایران از تروریسم است، حامل پیام مهمی است.

این اظهارات در حالی مطرح می شود که سردمداران آمریکایی از بام تا شام ضمن سر دادن شعارهای عوام‌فریبانه و مطرح کردن اظهارات فرافکنانه تلاش می کنند جمهوری اسلامی ایران را به حمایت از تروریسم در عراق و منطقه متهم کرده تا از این رهگذر نفوذ روزافزون آن را محدود سازند. سخنان اخیر عبدالمهدی در خصوص نقش فعال، پررنگ و تعیین‌کننده جمهوری اسلامی ایران در نبرد با تروریسم در عراق در واقع خط بطلانی بر تلاش‌های مذبوحانه آمریکایی ها علیه تهران در منطقه محسوب می شود.

علاوه بر «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق، «برهم صالح» رئیس جمهور این کشور نیز در جریان دیدار اخیرش با دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی سخنان مهمی را در خصوص روابط گسترده و مستحکم تهران و بغداد مطرح کرده است؛ سخنانی که بدیهی است طی روزهای آینده نشان های خشم و عصبانیت آمریکایی‌ها از آن آشکار خواهد شد.

در همین ارتباط، «برهم صالح» رئیس جمهور عراق در سخنانی تأکید کرد: «ایران همواره یار و همراه دولت و ملت عراق بوده است و ما قدردان دولت و ملت ایران هستیم». وی در ادامه افزود: «نمایش اتحاد و برادری در مراسم اربعین حاکی از پیوند عمیق دو ملت است که توطئه بدخواهان را بی‌تاثیر می‌کند». این اظهارات رئیس جمهور عراق پیش از هرچیزی نشان از آن دارد که دولتمردان عراقی جملگی در حفظ و تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران علیرغم فشارهای خصمانه آمریکایی ها، یکصدا هستند.

افزون بر آنچه که گفته شد، دیگر مقامات عراقی ازجمله «مصطفی کاظمی» رئیس دستگاه اطلاعات عراق نیز بر نقش مهم و مؤثر جمهوری اسلامی ایران در نبرد با تروریسم در این کشور صحه گذاشته است. وی در این خصوص تأکید می کند: «ما در عراق قدردانی کمک‌های بی دریغ جمهوری اسلامی ایران در عرصه نبرد با تروریسم، هستیم». وی همچنین اظهار داشت: «افزایش تبادل مستمر اطلاعات و همکاری مشترک کشورهای منطقه برای ریشه کن کردن گروههای تروریستی رویکردی اجتناب ناپذیر است. موفقیت ایران در مقابله با تروریسم و برقراری امنیت در داخل و پیرامون مرزهای خود دلیل روشنی بر کارکرد کم نظیر الگوی امنیتی جمهوری اسلامی است».

براساس آنچه که گفته شد، ناگفته پیداست که سلسله تلاش های مذبوحانه آمریکایی ها در عراق و فشارهای خصمانه آنها علیه مقامات این کشور تاکنون کوچکترین دستاورد و موفقیتی برای آنها در عرصه سیاست خارجی به دنبال نداشته است. مقامات عراقی نه‌تنها تاکنون تحت تأثیر فشارهای سردمدار تروریست آمریکایی قرار نگرفته اند، بلکه اظهارات متعدد اخیرشان حاکی از آن است که آنها معتقدند روابط میان تهران و بغداد می‌بایست بیش از پیش تقویت گردد.

این بدان معناست که سرمایه گذاری های هنگفت آمریکایی ها در عراق به ویژه از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» با هدف قطع روابط بغداد با تهران و به تبع آن، کاهش نفوذ جمهوری اسلامی ایران در عراق کاملاً بیهوده بوده و اهداف خود را محقق نساخته است. بدیهی است که اکنون آمریکایی ها خود به این مسأله پی برده اند که بیش از پیش در عراق در انزوا قرار گرفته اند.

در هر صورت، در حال حاضر که شمارش معکوس برای خروج تروریست های آمریکایی از عراق آغاز شده است، مقامات واشنگتن بیش از پیش نگران تقویت روزافزون روابط و مناسبات تهران و بغداد هستند؛ چراکه علیرغم ادعاهایشان خود به خوبی می دانند که جمهوری اسلامی ایران در خط مقدم نبرد با تروریسم در منطقه ایستاده است. این همان مسأله ای است که موجبات نگرانی گسترده مقامات آمریکایی را فراهم آورده است.

کد خبر 4873459

منبع: مهر

کلیدواژه: عراق عادل عبدالمهدی ایران سوریه ایالات متحده آمریکا ترکیه ادلب رژیم صهیونیستی عراق روسیه افغانستان رجب طیب اردوغان عربستان سعودی ایران دونالد ترامپ قربانیان کرونا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2020 نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق جمهوری اسلامی ایران نبرد با تروریسم آمریکایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۲۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، رئیس‌جمهور در دومین همایش بین المللی ایران و آفریقا اولین گام بین جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا را اراده دو کشور در توسعه روابط دانست و گفت: ضرورت دارد که برنامه دقیقی هم نسبت به کل قاره آفریقا و هم نسبت به یک یک کشور‌های آفریقایی با زمانبدی مشخص شود. اولین گام بین جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا اراده است، به حمدالله این اراده وجود دارد و این نشست نمادی از اراده کشور‌های آفریقایی و ایران است برای گسترش روابط اقتصادی است.

حجت الاسلام رئیسی دومین گام را شناخت ظرفیت‌های قاره آفریقا و جمهوری اسلامی ایران برشمرد و بیان کرد: بعضا برخی فعالان اقتصادی آشنایی کامل با ظرفیت‌های فی مابین ندارند و برگزاری این همایش به شناخت بهتر ظرفیت‌های متقابل کمک شایانی خواهد کرد.

به گزارش آنا، دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا امروز جمعه هفتم اردیبهشت ماه سال جاری با حضور نمایندگانی در سطح مقامات عالی کشور‌های آفریقایی از جمله وزرای اقتصادی بیش از ۳۰ کشور آفریقایی برگزار شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • امیرعبداللهیان: روابط با آفریقا مبتنی بر احترام متقابل است
  • دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
  • آماده تبادل توانمندی‌های ایران با کشورهای آفریقایی هستیم
  • آماده تبادل ظرفیت‌ و توانمندی‌های ایران با آفریقا هستیم
  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین بر گسترش روابط نظامی
  • تاکید وزرای دفاع ایران و چین به گسترش روابط نظامی با ایران
  • اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است