Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-27@10:00:06 GMT

مسدودسازی تراکنش‌های پرخطر

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۹۳۲۰۴

مسدودسازی تراکنش‌های پرخطر

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  بنابراین روند انسداد حساب‌های فاقد شناسه که از سال گذشته آغاز شده بود، ادامه خواهد یافت و امسال هم افرادی که به‌دلیل کامل‌نبودن اطلاعاتشان، بانک حساب آنان را مسدود می‌کند، باید به همراه کارت ملی و شناسنامه مراجعه و اطلاعات حسابشان را به‌روزرسانی کنند. تجربه نشان داده است که انجام هر تکلیفی در جهت شفافیت آسان نخواهد بود و با مقاومت‌های زیادی روبه‌رو می‌شود؛ ضمن اینکه درباره این تکلیف زیرساخت لازم هم که سامانه نهاب و ایجاد شناسه شهاب برای هر حساب است، هنوز به اتمام نرسیده و تعداد زیادی از حساب‌ها هنوز شناسه شهاب ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 تأکید بر تکلیف بانک‌ها در لایحه بودجه 99

بر اساس بند الحاقی ۹ لایحه بودجه سال ۹۹ که به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس رسیده و برای تأیید نهایی به شورای نگهبان ارسال شده است، به منظور افزایش شفافیت تراکنش‌های بانکی، مبارزه با پول‌شویی و جلوگیری از فرار مالیاتی، بانک‌ها و مؤسسه‌های اعتباری غیربانکی موظف هستند حداکثر تا پایان خرداد ۱۳۹۹ همه حساب‌های بانکی فاقد شناسه هویت الکترونیکی بانکی (شهاب) معتبر متعلق به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی و خارجی را مسدود کنند. بنابراین از بعد از خرداد 99 بانک‌ها باید از ارائه هرگونه خدمت یا پرداخت سود به آنها خودداری کنند. بانک مرکزی نیز موظف است ضمن نظارت بر عملکرد بانک‌ها و مؤسسه‌های اعتباری غیربانکی تا تاریخ مورد اشاره، ارائه هرگونه خدمات در سامانه‌های تسویه و پرداخت اعم از ساتنا، پایا، شتاب، شاپرک، چکاوک و صیاد به حساب‌های فاقد شناسه شهاب معتبر را متوقف کند.

البته این نخستین باری نیست که این اتفاق می‌افتد؛ بانک مرکزی در اسفندماه سال 97 همه بانک‌ها را مکلف کرد از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ ارائه خدمت به مشتریانی را که فاقد شناسه شهاب هستند، قطع کنند و بانک‌ها موظف شدند برای ارائه کد شهاب به مشتریان، اطلاعات هویتی آنها را تکمیل کنند و حساب مشتریانی که به‌دلیل نقص در اطلاعات هویتی، کد شهاب برای آنها در شبکه بانکی صادر نشده، مسدود کنند. این اطلاعات هویتی شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه، آدرس منزل، شماره تماس، شغل و... می‌شد.

به دنبال این ابلاغ از سوی بانک مرکزی تعدادی از بانک‌ها از جمله بانک رفاه و ملی ایران به‌ دلیل تکمیل‌نبودن اطلاعات هویتی و عدم اخذ شناسه هویت‌سنجی الکترونیکی بانکی (شهاب) ‌حساب برخی از کاربران خود را مسدود کردند. بنابراین هرازچندگاهی این اتفاق را برای برخی از مشتریان بانک‌ها‌ شاهد بودیم؛ اغلب افراد با اینکه تصور می‌کردند کارت‌ها‌ی آنها به اصطلاح «سوخته»، با مراجعه به بانک متوجه می‌شدند به‌دلیل کامل‌نبودن اطلاعات صاحب حساب، بانک آن را مسدود کرده است؛ بنابراین فرد باید به همراه کارت ملی و شناسنامه به بانک مراجعه می‌کرد تا اطلاعات حسابش به‌روزرسانی شود.

 نهاب بعد از 5 سال هنوز ناتمام است

سامانه نهاب سیستمی است که با نگهداری اطلاعات مشتریان بانکی در خود، امکان ارائه انواع استعلام‌های مرتبط با مشتریان بانکی را به سایر سامانه‌های مجاز خواهد داشت. این سامانه جهت انجام وظایف خود نیاز به ارتباط با سیستم‌های اطلاعاتی سایر ارگان‌ها نظیر سامانه ثبت احوال، سامانه ثبت شرکت‌ها، اداره پست، سیستم‌های نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های قضائی و دولتی دارد. توسط سامانه مذکور یک شناسه 16رقمی با نام شناسه شهاب برای هر مشتری بانکی به طور منحصربه‌فرد ایجاد می‌شود که این شناسه رابط اصلی برقراری میان سامانه‌های بانکی و نهاب است.

مطابق قانون بانک مرکزی مسئول ایجاد زمینه‌های لازم برای تکمیل اطلاعات هویتی مشتریان بانکی و اخذ تأییدیه صحت اطلاعات از مراجع ذی‌ربط و اختصاص شناسه هویت الکترونیکی بانکی (شهاب) یکتا است. این تکلیف در حالی است که پروژه نهاب از سال 93 آغاز شده؛ اما با گذشت پنج سال از آغاز آن همچنان نیمه‌تمام است. به پایان‌نرسیدن آن ممکن است انجام این تکلیف قانونی را از سوی بانک‌ها با مشکل مواجه کند.

نیما امیرشکاری، مدیر گروه بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی و بانکی اعلام می‌کند: درصد زیادی از سیستم‌های ما آمادگی لازم را دارند. این کارشناس معتقد است در اجرای این نوع تکالیف ملی بحث چیز دیگری است و توضیح می‌دهد: چندین نهاد مختلف در اجرای آن نقش دارند. از خود بانک مرکزی گرفته تا استانداری‌ها و همکاری قوه قضائیه تا شخص کارمند بانک. چون این پروژه‌ها ملی و بزرگ هستند، باید عزم بزرگی هم پشت‌شان باشد. از نظر فنی خیلی وقت است آمادگی برای این کار وجود دارد. بُعد فنی سیستم‌ها، بُعد آسان کار است. قسمت سخت ماجرا مقاومت‌هایی است که در نهادهای مختلف به دلایل مختلف وجود دارد. برخی دلایل منطقی هستند و باید برای آنها راهکار اندیشیده شود؛ مثلا گفته می‌شود برای انجام این پروژه چندین سیستم آ‌تی که قبلا نوشته شده، باید تغییر کند تا با روش جدید بخواند. خب این دلیلی منطقی است. این دلایل منطقی معمولا ابتدای امر دیده نمی‌شوند و در طول اجرای پروژه ذره‌ذره خودشان را نشان می‌دهند؛ اما بخشی دیگر دلایل غیرمنطقی و مقاومت‌های غیرضروری است که بسیاری از اشخاص و سازمان‌ها به واسطه مقاومت در برابر تغییر از خود بروز می‌دهند. این مقاومت‌ها از جنس انسانی هستند و فقط با عزم مدیران بانک مرکزی شکسته خواهد شد.

او در مواجهه با این ادعا که تکمیل‌نشدن نهاب موجب شد بانک‌ها سال گذشته این تکلیف را به طور کامل به انجام نرسانند، می‌گوید: به نظر من قسمت پنهان ماجرا در پروژه‌های این‌چنینی که هدف غایی‌شان شفافیت سیستم‌های مالی است، علاقه‌نداشتن به داشتن چنین سیستم‌هایی است که گاه حتی منشأ مشخصی هم ندارد؛ ولی به واسطه اینکه هر چیزی به سمت شفافیت پیش می‌رود، مقاومت ذاتی در نظام‌های مالی ما ایجاد می‌کند؛ پس طبیعتا در این موضوع هم با مقاومت بالایی روبه‌رو خواهیم بود؛ چون این سیستم‌ها شفاف‌سازی می‌کنند. وقتی کد شهاب این امکان را می‌دهد که با یک جست‌وجو در سیستم تمام تراکنش‌ها و حساب‌های فرد شفاف شود، قطعا مقاومت خواهد شد؛ چون این شفافیت مورد علاقه بسیاری از افراد نیست.

 تعداد حساب‌هایی که شناسه ندارند، زیاد است

یک کارشناس بانکی دیگر هم اعلام می‌کند که تعداد حساب‌هایی که شناسه شهاب ندارند، زیاد است؛ اما اکثرشان غیرفعال هستند. او می‌افزاید: درحال‌حاضر 95 درصد حساب‌هایی که چک ردوبدل می‌کنند، شناسه شهاب دارند، حدود 50 درصد حساب‌هایی هم که از پایا و ساتنا استفاده می‌کنند، شناسه دارند.

او ادامه می‌دهد: سال گذشته در بودجه آمده بود حساب‌هایی که کد ملی و شناسه ملی ندارند، بسته شوند. بانک مرکزی هم در عمل ادعا می‌کرد همه حساب‌ها کد ملی دارند. فقط کد برخی درست نیست که در قانون هم درستی یا نادرستی کد ملی ذکر نشده است؛ بنابراین آنچه در بودجه سال جاری در حال تصویب است، ناشی از آسیب‌شناسی آن چیزی است که در اجرا در حال رخ‌دادن بود. در‌حال‌حاضر تعداد زیادی تراکنش و پوزهای پرخطر وجود دارد که با اسم فردی گرفته می‌شود و به حساب شخص دیگری متصل شده که این خود نوعی پول‌شویی است. اگر موفق شویم این تکلیف را تا پایان خرداد به ثمر برسانیم، این مشکل بزرگ هم حل خواهد شد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بانک مرکزی نقدینگی تراکنش بانکی بودجه 99 پول شويي اطلاعات هویتی مشتریان بانک حساب هایی شناسه شهاب بانک مرکزی فاقد شناسه مقاومت ها سیستم ها حساب ها بانک ها کد ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۳۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداران اسکیمری نیفتیم؟

اسکیمر در اصل کپی‌کردن کارت بانکی یعنی منتقل کردن تمامی اطلاعات کارت بانکی به تجهیزات الکترونیکی است. بر اساس این روش افراد با استفاده از تجهیزات اسکن اطلاعات کارت های بانکی را کپی برداری کرده و از این طریق محتویات حساب را تخلیه و یا به حسابی دیگر منتقل می کنند.

دستگاه اسکیمر، برای کپی‌برداری اطلاعات از روی نوار مغناطیسی که برروی کارت‌های عابربانک افراد وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد و مجرمان حرفه‌ای با استفاده از غفلت سوژه و بهره مندی از نرم‌افزاری خاص، اطلاعاتی را که از طریق اسکیمر کپی‌برداری شده است را بر روی کارت عابر کپی‌رایت می‌کنند و بدین طریق می‌توانند اقدام به برداشت وجه نقد از حساب قربانی کنند. تجهیزات اسکن کارت‌های بانکی نیز بسیار ساده است و در وسائلی مانند قفل های الکترونیکی هتل ها که با کارت باز می شوند نیز وجود دارد و بنابراین دسترسی به آن آسان است.

این روش از کلاهبرداری طی یکی و دو دهه اخیر با فراگیر شدن معاملات از طریق کارت بانکی و حاشیه نشینی پول های کاغذی نقد بیشتر شده است و تقریباً در همه کشورها این مدل سرقت مشاهده می شود. بنابراین کلاهبرداری اسکیمری جایگزین جیب بری، کف زنی، سرقت از بانک و همچنین پول‌های تقلبی شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا علت اصلی موفقیت روش کلاهبرداری اسکیمری را فرهنگ نادرست در استفاده از عابر بانک و کارهای بانکی دانست و گفت: عامل تعیین کننده فرصتی است که قربانی به دست سارقان و کلاهبرداران داده و اطلاعات حساب مالی خود را در اختیارشان قرار می‌دهد.

سرهنگ رامین پاشایی توضیح داد: مهم ترین بخش در کلاهبرداری اسکیمری بعد از کپی برداری از کارت عابربانک که به سادگی و با حواس پرتی انجام می شود، دسترسی به رمز کارت است که معمولان خودمان در اختیار آن ها قرار می دهیم. متاسفانه عمده مردم ما در خریدها و معاملات روزانه کارت عابربانک را برای تسویه حساب و پرداخت خدمات در اختیار فروشنده قرار میدهند که کاملاً امری اشتباه است.

وی ادامه داد: باید در زمان تسویه حساب و خرید کالا و خدمات، خریدار شخصاً کارت را در دستگاه قرار داده و رمز عبور خود را وارد کنند که با چنین اقدامی هیچگاه فردی نمی تواند از حساب بانکی شما به روش اسکیمری کلاهبرداری و سرقت کند. این روش پیشگیرانه است که نیازمند فرهنگسازی درست بهره برداری از کارت های بانکی است.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا در توضیح بیشتر گفت: عمده کلاهبرداری اسکیمری توسط دستفروشان انجام ‌می شود که البته به این معنا نیست که تمامی این افراد کلاهبردار هستند. اما با این حال بیش از ۹۰ درصد کلاهبرداری اسکیمری گزارش شده توسط دستفروشان و فروشندگان مواد غذایی کنار خیابان به خصوص میوه فروشان انجام شده است.

به گفته سرهنگ پاشایی متاسفانه عمده خریداران از این افراد نیز برای تسویه کارت خود را در اختیار فروشنده قرار می دهند که می توانند در کسری از ثانیه از کارت شما کپی برداری کنند. سپس رمز را از شما طلب می کنند که باز هم به دلیل فرهنگ نادرست خریدار رمز کارت که جزو امنیتی ترین مسائل مالی است در کنار خیابان فریاد می زند. بنابراین این مدل کلاهبرداری تقریباً از غفلت و مدل استفاده ما از کارت های مالی نشات می‌گیرد.

دسترسی آسان به کارت خوان‌های اسکیمری

سرهنگ پاشایی درباره دسترسی کلاهبرداران به خصوص دستفروشان به تجهیزات کپ کارت گفت: عمده این دستگاه ها به صورت قاچاق به کشور وارد می شود اما می‌توان از تجهیزات لوازم خانگی مانند قفل‌های الکترونیکی و کارتی که در هتل‌ها استفاده می شود نیز به عنوان دستگاه اسکیمر استفاده کرد.

وی ادامه داد: متاسفانه این تجهیزات به دلیل استفاده دوگانه در مراکز فروش تجهیزات الکترونیکی در دسترس است اما پلیس برای مدیریت این بخش نیز برنامه هایی دارد. البته نباید فراموش کنیم که بهترین و موثرترین شیوه همان پیشگیری است.

استفاده از نسل اول کارت بانکی

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا همچنین یکی از مشکلات زیرساختی در کشور ما را استفاده از نسل نخست کارت‌های بانکی دانست و افزود: امروزه کارت هایی که به عنوان عابربانک در دستان ما است در بسیاری از کشورهای منسوخ شده و جای خود را به کارت های هوشمند داده است.

سرهنگ پاشایی افزود: استفاده از میکروچیپ ها یا همان تراشه های هوشمند موجب می شود که هرگونه کپی برداری از اطلاعات کارت غیرممکن شود. این کارت های هوشمند همچنین قابل تجمیع با کارت های هویتی مانند کارت شناسایی، گواهینامه، پایان خدمت با عابر بانک هستند تا هم در هزینه ها صرفه‌جویی شود و هم شهروندان با یک کارت تمامی فعالیت های روزمره خود را با جابه جایی یک کارت انجام دهند.

وی در پایان با اشاره به دستگیری ۲۳ نفر در رابطه با اسکیمر در نوروز امسال در طرح سراسری پلیس فتا تاکید کرد: توسعه زیرساخت به همراه فرهنگ درست کاربری از کارت بانکی و همچنین هوشیاری از کمین سارقان و کلاهبرداران مالی می تواند تقریباً ریشه چنین مدل‌هایی از کلاهبرداری را ریشه کن کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ۱۷۵ پایگاه نماز جمعه در سال گذشته ساماندهی و شناسه‌دار شدند
  • ۱۷۵ پایگاه نماز جمعه شناسه‌ملی دریافت کردند
  • ۱۷۵ پایگاه نماز جمعه ساماندهی و شناسه‌دار شدند
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟ | نحوه شناسایی حساب های غیر تجاری
  • حساب بانکی چه افرادی مشمول مالیات بر سوداگری می‌شود؟
  • اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداران اسکیمری نیفتیم؟
  • نارضایتی کاربران از ارسال نشدن پیامک بانکی برای تراکنش‌های کمتر از ۳۰ هزار تومان
  • هنگام خرید از فروشندگان دور گرد مراقب کپی اطلاعات کارت بانکی خود باشید
  • کارت بانکی این شش بانک حذف می‌شوند
  • با اصلاح اطلاعات حساب بانکی خود سود سهام عدالت را دریافت کنید