Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@02:28:02 GMT

استفاده از انرژی باد برای روشنایی معابر

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۹۵۶۷۵

استفاده از انرژی باد برای روشنایی معابر

امیرارسلان روزبه مجری طرح تولید لایه بی بافت پیزوالکتریک با قابلیت تبدیل انرژی ناشی از وزش هوا به انرژی الکتریکی در گفت و گویی که دانشگاه صنعتی امیرکبیر امروز دوشنبه منتشر کرد، گفت: با این روش می توان با استفاده از بافت اصلی پرچم‌های موجود در میادین شهری که با ذخیره انرژی الکتریکی حاصل از جریان روزمره باد (استفاده بهینه از انرژی های پاک) ذخیره کردند، برای روشنایی معابر بهره برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پیزوالکتریک‌ها از جمله مواد هوشمندی است که بر اثر نیروی فشار از خود انرژی الکتریکی تولید می‌کند. این ویژگی منحصر به فرد ابتدا در سرامیک‌ها یافت شد، اما به دلیل وزن سنگین، ترد و شکننده بودن کاربردهای محدودی پیدا کرد.

محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه شکنندگی سرامیک‌ها، خاصیت پیزوالکتریک آنها را در جنبش‌های ارتعاشی و نیروهای فشاری طولانی ‌مدت بی اثر می‌کند، افزود: به دلیل انعطاف ناپذیری سرامیک‌ها و وزن سنگین آنها نمی‌توان برای پوشش گسترده در سطوح تحت تنش و انعطاف پذیر استفاده کرد.

روزبه ادامه داد: به همین دلیل لایه‌ الیافی علاوه بر انعطاف پذیری بالا و سبک وزن بودن، خاصیت پیزوالکتریک بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. استفاده از این لایه‌ی نانو الیاف موجب افزایش خواص پیزوالکتریک و کاهش هزینه‌ تولیدی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در این پروژه تمرکز اصلی بر روی تولید لایه‌ی پیزوالکتریک با قابلیت تحریک توسط جریان سیال باد است، افزود: در این پژوهش به دو روش وزش باد به بال شبیه‌سازی شده هواپیما و پرچم برافراشته مصلح سازی شده با لایه تولیدی پرداختیم.

دانش آموخته دانشگاه امیرکبیر با اشاره به نتیجه پروژه گفت: با تحریک نانو ژنراتورهای موجود در لایه پیزوالکتریک، خروجی انرژی الکتریکی قابل توجهی در سرعت‌های مختلف از جریان باد گرفتیم. 

به گفته وی، کاربرد اصلی این پروژه در صنایع هوافضا و به خصوص هواپیماهای بدون سرنشین و سبک وزن با قابلیت پروازی بلندمدت برای سیستم تامین انرژی و خود شارژ شوندگی است.

روزبه در خصوص کاربردهای دیگر لایه پیزوالکتریک افزود: این محصول می‌تواند از هدر رفت انرژی در برابر جریان سیال آب جلوگیری کند. همچنین این طرح بر روی بال هواپیما در برابر جریان باد تونل باد دانشکده هوافضا آزمایش شده است.

 این طرح با راهنمایی اساتید دکتر روح الله باقر زاده و دکتر مسعود لطیفی به نتیجه رسیده و بخش اعظمی از پروژه با همکاری و مساعدت آزمایشگاه‌های دانشکده مهندسی هوافضا انجام شده است.

برچسب‌ها دانشگاه صنعتی امیرکبیر محققان ایرانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه صنعتی امیرکبیر محققان ایرانی دانشگاه صنعتی امیرکبیر محققان ایرانی انرژی الکتریکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۵۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی نخستین ایستگاه مدرن لرزه نگاری برخط کشور در قشم

به گزارش خبرگزاری مهر؛ محمد حسن نامی، در آئین کلنگ زنی مکان نصب نخستین ایستگاه مدرن لرزه‌نگاری جزیره قشم، اظهار کرد: بنا به دستور آیت الله رئیسی، ریاست محترم جمهوری، سازمان مدیریت بحران در مسیر هوشمندسازی دستگاه‌ها است.

وی ادامه داد: یکی از ابزارهای هوشمندسازی برای آمادگی در مقابل حوادث و بحران‌ها، ایجاد ایستگاه‌های مدرن لرزه نگاری در نقاط مختلف کشور است که امروز شاهد کلنگ زنی نخستین ایستگاه در این زمینه در جزیره قشم بودیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: در حال ۱۲۲۲ لایه مکان محور در نقاط مختلف کشور توسط سازمان نقشه برداری کشوری تهیه شده است که پایه اصلی نقشه‌ها به صورت دیجیتالی هستند و روی این لایه‌ها ۱۳۰ لایه هوشمند در ابعاد مختلف هواشناسی، پایش ماهواره‌ای سرزمین و… را پوشش می‌دهد.

نامی در پایان خاطرنشان کرد: با هوشمندسازی فرآیندها و زیرساخت‌های مدیریت بحران به دنبال این هستیم که کمترین تلفات انسانی و حادثه دیده را در اثر وقوع حوادث طبیعی و در زمان بحران‌ها داشته باشیم.

آئین کلنگ زنی محل نصب نخستین ایستگاه لرزه نگاری قشم که در محوطه بیمارستان جی جیان قشم با حضور عادل پیغامی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، محمدحسن نامی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، بهزاد پورمحمد، معاون اجرایی مرکز لرزه نگاری کشور، مهرداد حسن زاده، مدیرکل مدیریت بحران استان هرمزگان، حجت‌الاسلام غلامرضا حاجبی امام جمعه شهرستان قشم، محمد محمد حسینی فرماندار شهرستان قشم برگزار شد.

کد خبر 6095908

دیگر خبرها

  • (تصاویر) معجزه معماری در اسلو؛ آپارتمان‌های سازگار با محیط زیست!
  • راه اندازی نخستین ایستگاه مدرن لرزه نگاری برخط کشور در قشم
  • «سلمان فارسی» پروژه‌ای جریان‌ساز
  • بهره برداری از باند دوم پل هادی آباد کارون
  • «سلمان فارسی» یک پروژه جریان ساز است/ پخش سریال در ۱۴۰۵
  • اجرای همزمان ۱۱ طرح بزرگ ایمنی در راه‌های استان مرکزی
  • اسلامی: ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند/ گروسی به ایران می‌آید
  • ۶۳۰ پنل‌خورشیدی بین عشایر ایلام توزیع می‌شود
  • مصیبت جدید مستاجران!
  • مصیبت جدید مستاجران