Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@22:59:11 GMT

اتکا به زیست‌بوم نوآوری راه شکست کرونا است

تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۱۹۹۵۹۳

اتکا به زیست‌بوم نوآوری راه شکست کرونا است

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: تنها با اتکا به توانمندی جوانان می‌توانیم به گذر از شرایط سخت اقتصادی، اعمال تحریم‌ها و همه‌گیری کرونا امیدوار باشیم.

به گزارش ایسنا، سورنا ستاری در مراسم افتتاح پردیس فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس، گفت: نیروی فکر و خلاقیت جوانان تنها راه نجات کشور از شرایط سخت کنونی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما معتقدیم جوانان هستند که می‌توانند راهی برای رهایی از بحران کرونا پیدا کنند.

وی افزود: شرایط تحریم و سختی، نوآوری خلق می‌کند. همه کارآفرینان برتر دنیا هم کسانی هستند که در شرایط سخت اقتصادی زندگی کرده‌اند.

به گفته ستاری، چرخش چرخ‌های اقتصادی کشور دیگر با نفت و فرهنگ نفتی میسر نیست. این فکر و ایده جوانان است که می تواند به رونق اقتصادی بیانجامد.

رییس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: تنها اتکا به توانایی‌های داخلی می‌تواند پاسخگوی نیازهای کشور باشد. حتی شرایط فعلی که به دلیل شیوع کرونا در کشور ایجاد شده با توانایی‌های داخلی قابل حل است.

ستاری در ادامه بیان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان خوبی در حوزه تولید تجهیزات پزشکی و دارو در کشور فعالیت می‌کنند که می‌توانند خدمات خوبی به مردم در زمینه مبارزه با بیماری کرونا ارائه کنند.

وی معتقد است که محصول، نتیجه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است. هیچ محصولی با پول دولت تولید نمی‌شود.

وی افزود: در دنیا هیچ دانشگاهی خودرو، واکسن یا دارو تولید نمی‌کند، بلکه این شرکت‌های دانشگاهی هستند که این محصولات را با کمک دانشجویان و اساتید تولید می‌کنند.

ستاری همچنین تاکید کرد: همه‌گیری ویروس کرونا در کشور با خلاقیت‌های دانش‌بنیانی قابل درمان است و راه‌های تجربه نشده را به کار گرفته‌ایم تا بتوانیم دوران شیوع این بیماری در کشور را کاهش دهیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این که باید تاثیرگذاری دانشگاه‌ها در جامعه بیشتر شود، گفت: یعنی مردم بیشتر از وجود هیات های علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان بهره ببرند.

به گفته ستاری، اقتصاد دانش‌بنیان تنها اقتصادی است که می‌تواند تاثیرگذاری دانشگاه‌ها در جامعه را افزایش دهد. اقتصادی که بر مبنای نیروی فکر شکل گرفته است نه پول و سرمایه.

رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان افزود: باید زیست‌بوم فناوری و نوآوری در کشور شکل بگیرد چون دیگر نفت و فرهنگ نفتی پاسخگوی نیاز مردم نیست.

وی افزود: کشوری با داشتن ۳۴ میلیون جوان و دانشگاه‌های متعدد با تفکر نفتی مدیریت نمی‌شود و باید با کمک زیست‌بوم نوآوری اداره شود. 

به گفته ستاری، در شرایط سخت تحریم‌ها و همه‌گیری ویروس کرونا در کشور تنها با توانایی‌های داخلی می‌توانیم سربلند شویم. این توانمندی‌ها در قالب خلاقیت‌ها می‌تواند راه نجات مردم و کشور باشد. تحریم و سختی، نوآوری و خلاقیت می‌آفریند.

وی با اشاره به این‌که دانش‌بنیان های توانمند زیادی در حوزه تولید تجهیزات پزشکی، دارو و ملزومات پزشکی فعالیت می‌کنند، گفت: این دانش‌بنیان‌ها می‌توانند در حوزه پیشگیری و شناسایی بیماری کرونا به مردم کمک کنند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری تاکید کرد: شرکت‌هایی که در حوزه تولید ماسک‌های نانو و ضدعفونی کننده‌ها فعالیت می‌کنند می‌توانند در کنار توسعه بازار خود، نیاز جامعه را هم مرتفع کنند.

وی افزود: شرایط سخت تحریم ها، اتفاقات ناخوشایند اقتصادی و شیوع بیماری کرونا برای برخی دانش‌بنیان‌ها بازارسازی کرده و کسب و کار برخی دانش بنیان ها را کساد کرده است اما باید از این فرصت بی نظیر برای رشد توانمندی های داخلی استفاده کنیم.

به گفته ستاری، ایران در حوزه بیوتکنولوژی در دنیا و منطقه بی‌نظیر است. تولید داروهای پیچیده زیستی در ایران یکی از افتخارات ما است. من معتقدم که بیوتک در خون ایرانیان است.

وی با اشاره به راه اندازی آموزش آنلاین دانشگاهی و مدارس، گفت: استفاده از این روش خلاق نتیجه بروز محدودیت ها و سختی ها است. در واقع از روش هایی بهره گرفته ایم که نوین هستند و تاکنون از این تکنیک ها استفاده نکرده بودیم.

ستاری با بیان این که دانشگاه ها یکی از پایه‌های اصلی اقتصاد دانش‌بنیان هستند، تاکید کرد: افزایش تاثیرگذاری دانشگاه‌ها در جامعه هدفی است که باید محقق شود.

وی معتقد است که باید تاثیرگذاری دانشگاه تربیت مدرس در جامعه و میان مردم به واسطه ظرفیت علمی بالایی که دارد بیش‌تر شود.

ستاری همچنین گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم از هر حرکتی که به توسعه فناوری و نوآوری بینجامد حمایت می‌کند.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صبح امروز پردیس فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس افتتاح شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس معاون علمی و فناوری رییس جمهور تاثیرگذاری دانشگاه علمی و فناوری دانش بنیان ها دانشگاه ها شرایط سخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۱۹۹۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صنایع غذایی پس از پتروشیمی بیشترین گردش مالی را در کشور دارد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا.  شقایق حق جوی جوانمرد، در افتتاحیه رویداد «فبین‌فود یا هم‌رسانی نیاز‌ها و ایده‌های نوآورانه صنایع غذایی در آزمایشگاه ساخت سریع»، گفت: دانشگاه‌های کشور بعد از انقلاب اسلامی رشد بسیاری کرده اند و افراد بسیاری نیز از آن فارغ‌التحصیل شده اند که این افراد باید در صنایع کشور مشغول به کار شوند.

حق‌جوی جوانمرد افزود: از سوی دیگر صنعت نیز کار‌های زیاد بر زمین مانده دارد که به سختی اداره می‌شوند و به همین دلیل نوآوری در آن کم دیده می‌شود و این معاونت مسوول اشاعه و ترویج فناوری است.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با بیان اینکه صنایع به سختی به موضوع تحقیق و توسعه توجه دارند، گفت: این رویداد هم رسانی لازم را ایجاد می‌کند تا در کنار نیاز‌های صنایع، نقدینگی موجود در کشور و البته حضور نخبگان، حرکتی در کشور ایجاد شود تا ظرفیت‌های آزمایشگاه‌های ساخت سریع (فب‌لب) برای نوآوری در صنعت غذا فراهم شود.

حق جوی جوانمرد اضافه کرد: چشم انداز ما این است که این رویداد در سال‌های آینده بین المللی شود، زیرا غذا یکی از نمایشگر‌های قدرت و فرهیختگی کشور‌ها به شمار می‌رود.  این در حالی است که کشور ما با وجود غذا‌های فاخر متشکل از هزاران ترکیب شگفت انگیز نتوانسته غذا‌های خود را در کنار میراث و فرهنگ مان به جهان معرفی و صادر کند.

امنیت غذایی در کشور در گروی ایجاد زنجیره فناوری و نوآوری است

شادی بلوریان، دبیر رویداد ملی فبین‌فود نیز با بیان این که این رویداد در سه کلیدواژه نوآوری، غذا و fablab (آزمایشگاه ساخت سریع) دنبال می‌شود، گفت: زمانی می‌توان از امنیت غذایی سخن گفت، که تمام مردم کشور به غذا در هر زمانی دسترسی داشته باشند و این رویداد سعی در هم‌افزایی بیشتر در این زمینه دارد، زیرا کشور‌های قدرتمند با تحدید غذا سعی در استعمار سایر کشور‌ها دارند.

وی ادامه داد: مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی می‌توانند رسیدن به امنیت غذایی را با ایجاد زنجیره فناوری و نوآوری تقویت و تسهیل کنند.

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاد دانشگاهی خراسان رضوی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم به نوآوری دست پیدا کنیم، فب لب‌ها نقش کلیدی در رسیدن آسان و ارزان به محصولات دارند.

وی ادامه داد: آزمایشگاه ساخت سریع بر مبنای سه محور ساخت و تولید نمونه‌های اولیه، خدمات تخصصی و کنترل کیفی، شرایط ارزیابی و ارائه محصول به بازار را فراهم می‌کند.

بلوریان گفت: پژوهش برای پژوهش مورد نیاز ما نیست، بلکه به دنبال تولید محصولی هستیم تا طرح‌های ارزشمند ارائه شده بتواند مشکلات مسیر حرکتی صنایع را تسهیل کند؛ بر همین اساس فب‌لب‌ها درصورتی موفق هستند که بتوانند نیازی از جامعه را برطرف سازند.

وی افزود: در این مسیر فناورانه، وقتی نیازی از سوی صنعت شناسایی و دریافت شد به محققان و نوآوران ارجاع می‌شود و جهاد دانشگاهی نیز می‌تواند زیرساخت‌های لازم برای این هم افزایی را فراهم کند.

بلوریان در خصوص رویداد فبین فود هم گفت: بعد از رونمایی از پوستر رویداد ملی فبین‌فود توسط معاونت علمی ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی پیش‌رویداد‌هایی با هدف معرفی فب‌لب یا آزمایشگاه ساخت سریع برگزار شد.

وی ادامه داد: اولین پیش‌رویداد آن با حضور صنایع مختلف، دومین پیش‌رویداد با حضور صنایع، نمایندگان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و سومین پیش‌رویداد نیز با حضور نمایندگان صنایع، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی برگزار شد.

بلوریان افزود: بعد از برگزاری پیش‌رویداد‌ها ۱۰۰ نیاز از صنایع دریافت شد و بعد از غربالگری‌ها ۶۰ نیاز انتخاب شده و به اطلاع فناوران و نوآوران رسید، در این مراسم طرح‌های برگزیده معرفی می‌شوند.

در پایان رویداد ملی فبین فود، ۹ تفاهم نامه بین صنایع و افراد نخبه به امضا رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معرفی شاخص های کلیدی برای سنجش اکوسیستم فناوری و نوآوری
  • فراخوان ایرانسل برای حمایت از طرح‌های پژوهشی دانشگاهی
  • ۶ شاخص کلیدی برای سنجش اکوسیستم‌های نوآوری
  • مرکز ملی نوآوری مغز راه اندازی می‌شود
  • مرکز ملی نوآوری مغز در بیمارستان فیروزگر تهران راه‌اندازی می‌شود
  • خبر مهم دانشگاه فرهنگیان؛ این افراد بدون کنکور جذب می‌شوند
  • اکوسیستم فناوری کشور زیر سقف «اینوتکس ۲۰۲۴»
  • صنایع غذایی پس از پتروشیمی بیشترین گردش مالی را دارد
  • صنایع غذایی پس از پتروشیمی بیشترین گردش مالی را در کشور دارد
  • نوآوری‌ها و محصولات دانش‌بنیان حوزه معدن تجاری‌سازی می‌شوند