هوشنگ ظریف در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۰۰۴۳۷
مراسم خاکسپاری هوشنگ ظریف صبح امروز در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزار شد. ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۴ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، پیکر زنده یاد هوشنگ ظریف مدرس و نوازنده پیشکسوت موسیقی ایران، صبح امروز دوشنبه 19 اسفند 1398 با حضور جمعی از هنرمندان و علاقمندان در قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع و تدفین شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این مراسم به دلیل شیوع بیماری کرونا و با خواست خانواده زنده یاد هوشنگ ظریف به شکلی کاملا محدود برگزار شد و تنها تعدادی از نزدیکان، هنرمندان، علاقمندان و مسئولان در مراسم حاضر شدند.
در این مراسم حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده تار و سه تار که از شاگردان هوشنگ ظریف بوده، گفت: تمام عمری که هوشنگ ظریف در موسیقی ایران گذراند، قبل از اینکه موسیقی مطرح باشد، الگوی بسیار عزیزی برای ما بچههای هنرستان بود. شیفتگی ما به موسیقی به خاطر شخصیت ظریف بود که باعث شد ما به موسیقی علاقمند شویم. این که شاگردانی که او تربیت کرد همه جزء برجستگان هنر ایران هستند، به خاظر شیفتگی به آن شخصیت نجیب و هنری او بود. عشق را از همان زمانِ هنرستان با ظریف تجربه کردم.
این پیشکسوت موسیقی ایرن در پایان گفت: ما هیچوقت برای ظریف عزاداری نخواهیم کرد. چون هروقت که نام او را به زبان میآوریم، روحمان جلا پیدا مییابد و شاد میشویم. یادشان به خیر.
در این مراسم برخی از شاگردان و همکاران هوشنگ ظریف از جمله محمد دلنوازی، کیوان ساکت، مینا افتاده در سخنانی کوتاه به همسر این هنرمند(پروین صالح) و دیگر اعضای خانوادهاش تسلیت گفتند و جمعی از مسئولان از جمله حمیدرضا نوربخش(مدیرعامل خانه موسیقی ایران)، محمد الهیاری(رئیس دفتر موسیقی) و علی ثابت نیا(مدیر انجمن موسیقی) نیز در این مراسم حضور داشتند.
همچنین پیامهای داود گنجهای(قائم مقام و عضو شورای عالی خانه موسیقی) و عبدالوهاب شهیدی (خواننده پیشکسوت) نیز در این مراسم قرائت شد و علیرضا فریدون پور(خواننده) نیز چند بیتی در سوگ استاد ظریف آواز خواند.
پس از مراسم خاکسپاری اعلام شد که سال آینده و پس از گذر از شرایط شیوع بیماری کرونا مراسم درخور و شایستهای برای زنده یاد هوشنگ ظریف برگزار میشود.
انتهای پیام/
مراسم خاکسپاری هوشنگ ظریف حسین علیزادهمراسم خاکسپاری هوشنگ ظریفمراسم خاکسپاری هوشنگ ظریف R33357/P/S4,40/CT1منبع: تسنیم
کلیدواژه: مراسم خاکسپاری هوشنگ ظریف
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۰۰۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانهای پروژه، مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر قطعه «DONDOBAY» (دوندوبای) را بر اساس موسیقی شمال خراسان با تنظیمی متفاوت منتشر کرده است.
مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر درباره این کار توضیح داد: قطعه «DONDOBAY» بر اساس موسیقی شمال خراسان است که این قطعه را برای کوارتت زهی شامل ۲ ویولن، یک ویولا و یک ویولنسل، تنظیم و سعی کردم که به ساختار و بافتار اثر لطمهای وارد نشده و آن را حفظ کنم. همچنین در یک بخشهایی نیز سعی کردم در تنظیم از فرهنگ و آیین موسیقی آن منطقه استفاده کنم. به هر حال همه ما میدانیم که آنها در این قطعه علاوه بر موسیقی که با دوتا خراسانی اجرا میکنند، حرکات نمایشی همانند رقص چوب نیز دارند و سعی کردم که این قطعه را نوعی تنظیم کنم که بتوانیم آن ریتم و آیینهای نمایشی را نیز با هارمونی مدرن بشنویم.
این مدرس آکادمی هنرهای مدرن استانبول ادامه داد: بحث موسیقی شمال خراسان را نیز تمام مردم ایران میدانند که از قدیم مهد فرهنگ و تمدن بوده و به دلیل وسعت جغرافیایی که داشته، سرشار از موسیقی و فرهنگ بوده و همینطور فرهنگ کتبی شفاهی همانند شاهنامه، لیلی و مجنون، شاه صنم که آنقدر خراسان گسترش داشته که موسیقی آن شامل خراسان شمال، شرق، جنوب است، به دلیل اینکه در آن منطقه، اقلیتهای کرد، ترک، ترکمن و دامنه وسیعی از این گویشها هستند، سبکهای مختلف موسیقی نیز در آن منطقه وجود دارد و به همین علت بخش خراسان و موسیقی آن حایز اهمیت بوده است.
وی افزود: از دوران موسیقی کلاسیک و دوره رمانتیک مشاهده میکنید ریشه اکثر موسیقیهای آن دوره، براساس موسیقیهای فولک یا محلی آن بوده که نمونههای آن در آثار بتهوون، برامز، فرانس شوبرت بوده است. منشاء اصلی موسیقی تمام آهنگسازان کلاسیک و معاصر، به موسیقی محلی، فولک و نواها و آواهایی که در آن زمان داشتند، برمیگردد.
وجدانی همچنین گفت: به نظرم شنیدن موسیقیهای فولکلور که در هر بخشی از کشور و شنیدن آنها با تنظیمهای جدید، میتواند سرآغاز اتفاق جدید در موسیقی کشور باشد به دلیل اینکه این آثار قابلیت این را دارند که این ملودیها برای ارکستر سمفونیک و یا ارکستر ملی تنظیم شوند و این آثار بسیار جذاب و شنیدنی خواهد بود چرا که قطعا اینها در بن مایه ایرانیها بوده و با این قطعات ارتباط میگیرند.
این هنرمند در بخش پایانی صحبتهای خود اظهار کرد: این قطعات را با ساختار مدرن و معاصر تنظیم کردم، قطعا اگر از سازهای اصیل ایرانی استفاده میکردم، شاید حس و حال آن تغییر پیدا میکرد. به شخصه علاقه داشتم که قطعات را به صورت مدرن تنظیم کنم یعنی جغرافیای آن را مقداری جهانی ببینم. به همین علت، سازها را در کوارتت زهی آوردم که که تماما سازها کلاسیک هستند.
کد خبر 6097136 علیرضا سعیدی