Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام غرویان گفت: ما در اسلام قاعده‌ای با عنوان «لا ضرر و لا ضرار» داریم. این قاعده در شرایط کنونی بدین معناست که هر فرد مسلمان باید با رعایت نکات بهداشتی نه به خودش ضرر برساند و نه به دیگری ضرر برساند. ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۶ سیاسی گزارش و تحلیل سیاسی نظرات - اخبار سیاسی -

حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان پژوهشگر دینی و استاد دروس عالی حوزه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم با اشاره به روایت «العلم و الدین توامان، اذا افترقا احترقا» اظهار داشت: ترجمه این روایت این است که دین و علم حقیقی در کنار یکدیگر و توام با هم هستند و اگر جدا بشوند، آتش به پا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این بدان معناست که مسائل دینی با مسائل علمی هماهنگ است، چرا که هم مبدا علم و هم مبدا دین خداوند است و اینگونه نیست که علم با دین بجنگد. بالاخره یا آن علم، علم واقعی نیست یا آن دین، دین حقیقی نیست که با همدیگر بجنگند. علم واقعی با دین حقیقی همواره هماهنگ است. عقل و دین نیز چنین جایگاه و تناسبی با هم دارند و با هم هماهنگ هستند؛ چرا که از مبدا واحد حکیمی صادر می‌شود.

تحلیلی بر سخنان رهبر انقلاب| جهان‌بینی دوبعدی انسان مومنگفتگو| سوزنچی: تاکید "عقلانیت شیعی" بر رعایت بهداشت و مسائل پزشکی/ رعایت نظافت جزو دینداری ماست

 

وی همچنین گفت: نکته دیگر این است که خداوند به ما عقل داده و گفته است که بسیاری از مسائل را با عقل حل کنید. عقل پیغمبر باطنی است و فرستادگان خدا (پیامبران) پیغمبر ظاهری هستند.

حجت‌الاسلام غرویان تاکید کرد: در دستورات دینی اسلام بر رعایت مسائل و نکات بهداشتی بسیار تصریح شده است که به طور نمونه می‌توان به سفارش اسلام به مسواک زدن و رعایت نظافت اشاره کرد.  این بدان معناست که ما مسلمانان باید مسائل و توصیه‌های علم الصحه را رعایت بکنیم. آنچه که امروز پزشکان و متخصصان برای مبارزه با ویروس کرونا می‌گویند، رعایت آن الزامی است. رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند که مردم نباید از  تذکرهای بهداشتی که مسئولان اعلام می‌کنند، تخطی کنند و تاکید فرمودند هر آنچه که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا انجام می‌گیرد، حسنه و هر کاری که موجب انتقال ویروس کرونا بشود، سیئه است. این فرمایش رهبر انقلاب برمبنای فقه است.

این پژوهشگر دینی خاطرنشان کرد: لازم است که مردم مسلمان ایران از تجمعات پرهیز کنند و از مسافرت‌های غیرضروری جلوگیری کنند. اسلام ما را دعوت به همکاری کرده است و در اینجا لازم است مردم برای حفظ سلامتی خود با مسئولان همکاری داشته باشند. در واقع رعایت دستورات اصیل اسلامی که بر مبنای عقلانیت دینی است، راهکار برون رفت از وضعیت موجود است؛ چراکه اسلام بر رعایت بهداشت و توصیه‌های بهداشتی و همکاری مردم با یکدیگر تصریح کرده است. امیدواریم که با رعایت دستورات اسلامی این بلا از کشور ما دفع بشود. برمبنای دین، عقل و علم بر ما حجت است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی می‌گویند مرگ در هر شرایطی به سراغ ما می‌آید، پس نباید کار و زندگی خود را مختل کنیم، بیان داشت: اگر این باشد پس تمام دستورات شرعی مبنی بر اینکه انسان نباید به خودش ضرر برساند و یا دستورات دیگری داریم که با بیماری‌ها مبارزه کنیم برای چیست؟ ما در اسلام قاعده‌ای با عنوان «لا ضرر و لا ضرار» داریم. این قاعده در شرایط کنونی بدین معناست که هر فرد مسلمان باید با رعایت نکات بهداشتی نه به خودش ضرر برساند و نه به دیگری ضرر برساند. اگر کسی تصور می‌کند که از این بیماری آسیب نمی‌بیند که البته بدون رعایت نکردن توصیه‌های بهداشتی خواهد دید، طبق این قاعده باید توصیه‌ها را رعایت کند چرا که بیماری خود را به دیگران منتقل خواهد کرد و به دیگران هم ضرر خواهد رساند. انسان مسلمان باید تمام تلاش خود را بکند که نه به خود آسیبی برساند و نه عامل آسیب رساندن به دیگران شود.

غرویان خاطرنشان کرد: سیره اهل بیت علیهم السلام نیز نشان می‌دهد که آنان علیرغم اینکه بیش از هر فرد دیگری به مرگ و فلسفه آن آگاه بودند، اما در مواقع بیماری به طبیب مراجعه می‌کردند و از توصیه‌های آنان استفاده می‌کردند. اگر بخواهیم بنشینیم و بگوییم مرگ بالاخره به سوی ما خواهد آمد، نشانه بی‌اعتنایی و مومن نبودن نسبت به دین و آیات و روایات است.

این پژوهشگر دینی در پایان عنوان کرد: بنا بر حب ذات که اسلام به رسمیت شناخته و علم الصحه مورد تاکید و توصیه اسلام است، هر فرد مسلمان باید توصیه‌های بهداشتی را رعایت کند. همانطور که علمای قدیم و گذشته در زمان مواجهه با بیماری به پزشکان مراجعه می‌کردند و توصیه‌های آنان را رعایت می‌نمودند. این‌ها نشان می‌دهد که ما باید سلامت خود را حفظ کنیم و اگر مقدر الهی باشد، مرگ به سراغ ما خواهد آمد.

انتهای پیام/

R1536/P/S1,1411/CT1 واژه های کاربردی مرتبط ویروس کرونا

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ویروس کرونا ویروس کرونا ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۰۰۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمه و امنیت شغلی کارگران مورد توجه مسئولان قرار گیرد

ایسنا/آذربایجان غربی نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی گفت: مسئولان نظام به بیمه و امنیت شغلی کارگران توجه کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی ۷ اردیبهشت در خطبه‌های نماز جمعه ارومیه که در مصلی امام خمینی شهر برگزار شد، با اشاره به روز کارگر و دیدار جمعی از کارگران با رهبر انقلاب تصریح کرد: در دنیا به مسئله کار و کارگر توجه شده اما در دین اسلام کار و کارگر جایگاه ویژه و ارزشمندی دارد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با تاکید به اینکه  کشور در جنگ اقتصادی است و رهبر انقلاب هر سال شعار سال را در این حوزه انتخاب می‌کنند، اظهار کرد: مسئولان نظام به بیمه و امنیت شغلی کارگران توجه کنند و کارگران نیز کار را به عنوان یک امانت الهی بدانند.

حجت الاسلام قریشی، با اشاره به موضوع حجاب گفت: مسئله حجاب یک واجب شرعی است و زنان ایرانی با حفظ حجاب و عفت به جایگاه‌های با ارزش علمی و مدیریتی رسیدند و به دشمن ضربه زده اند و دشمن در پی جبران این ضربه است.

وی ادامه داد: دشمن میژخواهد حجاب را به چالش بکشد لذا نیاز است با برخورد مناسب، مسئله حجاب مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه ارومیه با تبریک هفته گرامیداشت معلم،با تاکید به اینکه پیامبر اسلام نیز معلم بودند، ادامه داد: مقام معلم یک مقام ارزشمند در دین اسلام است و به هیچ مسئله ای همچون علم و دانش توجه نشده است لذا معلمان تلاش کنند روش ومنش پیامبر را الگو خود قرار دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مشکلات جهان اسلام در نتیجه عدم توجه به توصیه های علمای جهان اسلام است/ هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • حمله روزنامه جوان به تعطیلی شنبه : کم کم می خواهند شنبه را به روز اصلی تعطیل تبدیل کنند/ اینکه گفته می شود باید با دنیا هماهنگ شویم یک پیام پنهان دارد
  • دشمن با نشانه رفتن حجاب قصد ضربه به روح و روان جامعه را دارد
  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند
  • مسئولان نظام به بیمه و امنیت شغلی کارگران توجه کنند
  • شناخت دشمن نیاز به تقویت بصیرت انقلابی دارد
  • بیمه و امنیت شغلی کارگران مورد توجه مسئولان قرار گیرد
  • سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است
  • اجتماع بزرگ مردم قم در حمایت از طرح نور عفاف و حجاب فراجا
  • هر جوان فلسطینی به قدر یک لشکر تاثیر دارد