Web Analytics Made Easy - Statcounter

خودمراقبتی و تقویت سیستم روانی، مهم ترین راه مقابله با کرونا ویروس، دو سالن ورزشی به منظور خدمات دهی به بیماران احتمالی کرونا ویروس تجهیز می شود و ثبت نام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن در خراسان شمالی آغاز شد، بخشی از تیترهای خبری روز دوشنبه است.

خبرگزاری شبستان- خراسان شمالی؛ ویروس کرونا برای اولین بار در ووهان چین شناخته و در آنجا باعث شیوع وسیع شد و در چندین کشور دیگر همچون ایران نیز شیوع پیدا کرد، این ویروس از طریق قطره‌های آلوده که با سرفه یا عطسه پخش می‌شود، یا تماس با دست ها، سطوح یا اشیاء آلوده از کسی که ویروس کرونا دارد به دیگرانی که با او تماس نزدیک دارند، منتقل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فاصله زمانی بین وقتی که یک نفر در معرض ویروس قرار می‌گیرد تا وقتی که عوارض برای اولین بار ظاهر می‌شوند معمولاً 5 تا 6 روز است، اگر چه می‌تواند از 2 تا 14 روز هم باشد، بیماران مبتلا ممکن است تب، سرفه، آبریزش بینی، تنگی نفس و عوارض دیگری داشته باشند و در موارد شدید تر، عفونت می‌تواند باعث ذات‌الریه همراه با ناراحتی شدید و حاد تنفسی شود.

مدت عفونت بین افراد مختلف فرق می‌کند. عوارض ملایم در یک شخص سالم ممکن است در ظرف چند روز رفع شود. مشابه با آنفلوآنزا، برای کسی که مسایل بهداشتی دیگری مانند یک بیماری تنفسی دارد، بهبودی ممکن است هفته‌ها طول بکشد و در موارد شدید می‌تواند بالقوه کشنده باشد.

شستن دست ها برای 20 ثانیه با آب و صابون یا ژل ضد عفونی کننده الکلی، استفاده از دستمال کاغذی یا آرنج تا شده به هنگام سرفه یا عطسه و اجتناب از تماس نزدیک با هر کسی که عوارض شبیه سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دارد می تواند بخشی از راه های پیشگیری این بیماری باشد.

هیچ واکسن و درمان بخصوصی برای COVID-19 وجود ندارد و تنها تشخیص زود هنگام و مراقبت‌های حمایتی عمومی مهم است و در بیشتر اوقات عوارض بخودی خود رفع می‌شوند و کسانی که بیماری شدید با مشکلات پیچیده دارند می‌توانند در بیمارستان تحت مراقبت باشند.

مردم این روزها در تلاش و تکاپویند تا از طریق کانال های اطلاع رسانی و فضای مجازی شناخت و اطلاعات بیشتری نسبت به این بیماری و راه های پیشگیری و مقابله با آن به دست آورند. مسئولان نیز همه تلاش خود را در جهت آگاه سازی و مقابله با این بیماری به کار گرفته اند که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رفع کامل این بیماری باشیم، بنا بر اهمیت این موضوع به سراغ تنی چند از مسئولان خراسان شمالی رفته ایم که در ادامه خواهید خواند.

 

*۹۰درصد از مبتلایان به کرونا بدون مراجعه به پزشک بهبود می یابند
 

دکتر سید احمد هاشمی، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با اشاره به اینکه با کرونا باید مثل سرماخوردگی معمولی برخورد شود به این دلیل که کمتر از ۱۰درصد نیاز به بستری دارند و ۹۰درصد از مبتلایان بدون مراجعه به پزشک بهبودی کامل را تجربه می‌کنند، اظهار داشت: البته افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده و یا مشکلات کهنسالی دارند باید توجه ویژه داشته باشند و در صورت وجود علائم به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی با اشاره به اعلام آمادگی همکاری و استفاده از ظرفیت درمانی ارتش، سپاه و تامین اجتماعی، از  پیش بینی مراکز قرنطینه بیماران مبتلا به کرونا در استان خبر داد و افزود: به منظور بستری بیماران مبتلا به کورنا، 500 تخت در بیمارستان های استان پیش بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: دو بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد و بیمارستان امام خمینی(ره) شیروان نیز برای بستری بیماران مبتلا به کووید 19، تجهیز شده است.

دکتر هاشمی همچنین خواستار انتشار فراخوانی به منظور همکاری درمانگاه ها و مراکز بخش خصوصی با دانشگاه شد و گفت: در صورت نیاز دانشگاه علوم پزشکی، آماده برگزاری کلاس های توجیهی برای داوطلبان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه دو گروه حتما باید ماسک بزنند، گفت: افرادی که علائم بیماری تنفسی مانند آب ریزش بینی، سرفه و عطسه دارند یا کسانی که با افراد مشکوک، بیمار یا حتی دچار سرماخوردگی، ارتباط دارند، باید از ماسک استفاده کنند.

وی تاکید کرد که هر چه مردم در معابر عمومی حضور نیابند و با هم تماس نداشته باشند از چرخه انتقال ویروس جلوگیری می شود.


*خودمراقبتی و استراحت کافی، بهترین راه درمان بیماری

 

فیض الله برزگر، مدیر گروه بیماری های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور، گفت: بهترین مقابله با این بیماری این است که مردم در منزل خود بمانند و در اماکن پر تردد، رفت و آمد نداشته و اصول بهداشتی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه باید از افرادی که بیماری دارند، یک متر فاصله گرفت، افزود: کسانی که در منزل بیمار بوده و قرنطینه می شوند باید یک فرد سالم و جوان از او مراقبت کرده و دارای بیماری های قلبی، فشار خون و آسم نباشد.

وی تصریح کرد: فردی که در خانه تحت مراقبت قرار می گیرد باید از زمان بروز بیماری تا 14 روز خود قرنطینه شود.

برزگر خاطرنشان کرد: تا زمانی که برای بیماران خود قرنطینه در منزل مشکل حادی پیش نیامده است از مراجعه به بیمارستان ها خودداری کنند.

وی تب، گلو درد، سرفه، اسهال خفیف را از مهم ترین علائم بیماری کرونا برشمرد و بیان کرد: استراحت کافی و استفاده از میوه و سبزیجات تازه و دوری از تفکرات منفی، بهترین راه درمان این بیماری است.

مدیر گروه بیماری های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اضافه کرد: سعی شود خریدهای بیرون از منزل همچون میوه و سبزیجات قبل از جاسازی در یخچال، حتما شسته و ضدعفونی شود.

برزگر در خصوص استفاده ماسک در این روزها نیز بیان کرد: استفاده از ماسک برای افراد سالم ضروری نیست و تنها توصیه می شود افراد بیمار، مسن و دارای بیماری های زمینه ای از آن استفاده کنند.

 

* لزوم رعایت بهداشت فردی، نکات پیشگیرانه بهداشتی و تقویت سیستم روانی

 

عیسی برجی، مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی هم گفت: این روزها ویروس کرونا و راه های پیشگیری تقریباً دغدغه بسیاری از افراد بزرگسال جامعه و باعث اختلال و کاهش در عملکرد فردی و سازمانی و ادارات شده است.

وی با بیان اینکه هر چه ذهن ترسو و نگران شود، بدن قدرتِ دفاعی خود را از دست می دهد، افزود :نگرانی ها و ترس های ذهنی، بدن را ضعیف می سازد، اینجاست که بیماری ها به راحتی واردِ بدن می شوند.

برجی اظهارداشت:، نگرانی های ذهنی، نیروی زندگی را به چیزهای دیگر مصرف می کند و نمی گذارد به بدن داده شود، آنهایی که از ویروس ها و بیماری ها بیشتر می ترسند زودتر به آن مبتلاء می شوند.

این روانشناس سلامت خاطرنشان کرد: اما این به معنای چشم پوشی از مراقبت نیست، مراقب باشید و کارهای لازم را در بیرون نیز انجام دهید، اما نگذارید ذهنِ تان به نگرانی سقوط کند.

برجی بیان داشت: شاید یک دلیل اینکه کرونا در برابرِ کودکان موفق نشده است، این باشد که کودکان در وضعیتِ سالمِ ذهنی به سر می برند، سیستمِ دفاعی جسمِ آنان درست و طبیعی کار می کند و به نوعی درگیری فکری کمتری نسبت به بزرگسالان دارند.

وی با تأکید بر اینکه ترسِ ذهنی، بدن را تضعیف می کند، گفت: نگرانی درباره نگرانی، ابتلا به ویروس کرونا بسیار مخرب تر و آسیب زننده تر از احتمالا ابتلا به ویروس کرونا است.

این روانشانس سلامت اظهارداشت: بنابراین بهترین راه مقابله با ویروس ناخوانده کرونا "رعایت بهداشت فردی، نکات پیشگیرانه بهداشتی و تقویت سیستم روانی است.

برجی افزود: 24 تیم پزشکی در قالب طرح "شهید رهنمون" جهت آموزش اصول و راه کارهای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا در سطح خراسان شمالی اعزام می شوند.

مسئول بسیج جامعه پزشکی سپاه جوادالائمه(ع) خراسان شمالی با بیان اینکه در تلاشیم از تمام ظرفیت های بسیج در این راستا استفاده شود، افزود: این تیم های پزشکی به مساجد، محلات، حاشیه شهر و مناطقی که جمعیت فراوان دارد، اعزام می شوند.

وی همچنین از چاپ 2 هزار پوستر آموزشی حاوی اقدامات پیشگیرانه بیماری کرونا توسط این نهاد خبر داد و بیان داشت: این پوستر ها در مساجد و محلات استان توزیع شده است.

 

* مصرف روزانه سبزی و میوه ضروری است

 

نسرین علیزاده، مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ضمن تشریح توصیه های غذایی برای پیشگیری از بیماری های تنفسی و کرونا، گفت: مصرف روزانه سالاد، میوه و سبزی به همراه آبلیمو ترش یا آب نارنج تازه به افزایش سیستم ایمن بدن کمک شایانی می کند.

وی مصرف هویج و کدو حلوایی در غذاهای روزانه و استفاده از پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین c همراه با غذا را توصیه کرد.

علیزاده ضمن تاکید بر پرهیز از مصرف غذا و مایعات در مکان های نامطمئن، خاطرنشان کرد: اجتناب از مصرف سویس، کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین پیشنهاد می شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مانند حبوبات یا تخم مرغ و خودداری از مصرف غذاهایی که پخته آن کامل نشده است را از دیگر عوامل مهم در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا دانست.

 

 

دو سالن ورزشی به منظور خدمات دهی به بیماران احتمالی کرونا ویروس تجهیز می شود

فرماندار شیروان گفت: دوسالن ورزشی و بحران به منظور استفاده در موارد مورد نیاز جهت خدمات دهی به بیماران احتمالی کرونا تجهیز می شود.

«امین رضا مرآتی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: پس از بررسی وضعیت شهرستان، دریافت گزارش اقدامات، مصوبات جدید جلسه به دستگاه های اجرایی ابلاغ خواهد شد.

فرماندار شیروان ضمن تاکید بر اجرای قاطعانه مصوبات شورای تامین شهرستان توسط دستگاه های اجرایی گفت: ادارات و دستگاه های اجرایی ملزم هستند در جهت اجرای مصوبات از کمک ها و همکاری مردم و همچنین پشتیبانی و ظرفیت دستگاه قضایی و انتظامی استفاده کنند.

مرآتی ضمن تشکر از مردم که همکاری مناسبی در راستای پیشگیری و مقابله با کووید ۱۹ دارند از شهروندانی که با بی توجهی به توصیه های بهداشتی و حضور در خیابان‌ها باعث شیوع بیماری می‌شوند، گلایه کرد و افزود: شهروندان لطفا از منزل خارج نشوند چرا که خطر بسیار جدی است.

نماینده عالی دولت در شیروان گفت: بخشی از مصوبات  شورای تامین به دستگاه های اجرایی ابلاغ  و بخشی نیز از طریق فضای مجازی اعلام خواهد شد.

مرآتی افزود: همچنین شهرداری با همکاری ادارات صنعت، معدن و تجارت، تعزیرات و نیروی انتظامی تا اطلاع ثانوی باید نسبت به جلوگیری از فعالیت دستفروشان در سطح شهر اقدام کنند.

وی با بیان اینکه نظام پزشکی شهرستان نسبت به ثبت نام پزشکان داوطلب اقدام کند، افزود: به دهیاران تاکید شده برگزاری هرگونه مجلس خانگی ممنوع و خطرناک است و اهالی روستا از سفر غیر ضروری به شهر خودداری کنند.

وی بیان داشت: همچنین به اعضای خانواده که ساکن شهرهای دیگر هستند اعلام شود تا بعد نوروز به شیروان سفر نکنند.

 مرآتی گفت: در این مدت ترمینال و همچنین اتوبوس های ورودی و خروجی به شهرستان در محل ترمینال توسط شهرداری ضد عفونی می شود.

 

 

تهدید سلامت مردم در یکی از محلات قدیمی شیروان

خیابان حافظ در شیروان یکی از محلات قدیمی این شهر، محلی است که همیشه در آن خرید و فروش پرندگان و حیوانات خانگی (مرغ و خروس) صورت می گیرد که بارها این موضوع رسانه ای و به مسئولان مربوطه اطلاع داده شده است.

خبرگزاری شبستان-شیروان؛ خیابان حافظ در شیروان یکی از محلات قدیمی این شهر، محلی است که همیشه در آن خرید و فروش پرندگان و حیوانات خانگی (مرغ و خروس) صورت می گیرد که بارها این موضوع رسانه ای و به مسئولان مربوطه اطلاع داده شده است. در این محله شرایط بسیار بد بهداشتی به خاطر فروش پرندگان و حیوانات خانگی ایجاد شده که این روزها با شیوع ویروس کرونا دغدغه مردم شیروان برای این موضوع بیشتر شده و خواستار رسیدگی و نظارت توسط مسئولان مربوطه هستند.

از سویی علاوه بر فروش پرندگان در این مکان، عده ای کنار خیابان بساط پهن کرده و اقدام به فروش میوه، گل طبیعی و غیره کرده اند که با توجه به ازدحام عموم مردم در این شرایط بحرانی باید اقدام جدی از سوی مسئولان صورت گیرد.

علیرغم تماس های مکرر و چند روزه خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان، رییس دامپزشکی شیروان تلفن همراه و اتاق خود را جواب نداد.

شهردار شیروان درخصوص فروش پرندگان در این خیابان گفت: تاکنون چندین مرتبه نسبت به جمع آوری فروشندگان آن از سوی شهرداری اقدام شده است ولی مجدد به فروش خودسرانه خود ادامه داده اند.

«شاهرخ شاهرخی» با اشاره به همکاری های شبکه بهداشت و شهرداری شیروان برای این موضوع اظهار داشت: قرار است کمیسیون بند ۲۰ با همکاری دستگاه های مربوطه برگزار شود تا هر چه سریع تر نسبت به جمع آوری آنان تصمیمات جدی تری اتخاذ شود.

شهردار شیروان با بیان اینکه در این محل پنج فروشنده اقدام به فروش پرندگان و مرغ و خروس می کنند، گفت: با توجه به ویروس کرونا و دغدغه شهروندان و رعایت نکات بهداشتی، تشدید نظارت ها توسط واحد شهرداری در این زمینه بیشتر شده و با متخلفین برخورد خواهد شد.

فرماندار شیروان چند روز قبل در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان مبنی بر دغدغه شهروندان گفت: شبکه بهداشت و درمان این شهر نظارت خود را برای این مساله دارد.

«امین رضا مرآتی» با اشاره به جمع آوری آنان و برخوردهای قانونی طی چندین مرتبه اظهار داشت: فروش پرندگان در فضای باز را قانونی نمی دانیم و با متخلفین برخورد خواهد شد.

فرماندار شیروان گفت: برای رفع دغدغه شهروندان نظارت ها توسط دستگاه های متولی تشدید خواهد شد و باز هم برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

یکی از شهروندان که در عطاری این محله مشغول خرید است، می گوید: این مکان همیشه پرازدحام است چرا که دارای مغازه های متعدد و متنوع در زمینه خوار و بار و غیره است که روزانه شاهد ازدحادم و رفت و آمد بسیاری از مردم در این مکان هستیم.

«رضا نورمحمدزاده» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان با ابراز گلایه از این وضعیت و اینکه سلامت مردم در این شرایط تهدید می شود، اظهار داشت: برای ساماندهی بازار و جمع آوری فروش پرندگان و حیوانات خانگی در این محله، طی سالیان اخیر بارها به شهرداری و شبکه بهداشت مراجعه کردیم ولی پاسخگو نبوده اند.

وی گفت: اینک که مسئولان توصیه اکید بر رعایت بهداشت برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا را دارند بهتر است ابتدا به این مکان های غیربهداشتی و پرازدحام مراجعه کنند تا از وضعیت مطلع شوند چرا که برای خرید برخی مواقع مجبور به خروج از منزل هستیم که این مکان وضعیت بهداشتی مناسبی ندارد.

نورمحمدزاده افزود: واقعا جای تاسف است که از گوشه و کنار شهر خبرهایی مبنی بر داد و ستد غیر قانونی پرندگان به گوش می رسد. چنانکه این روزها  این اتفاق به راحتی می افتد و هیچگونه نظارتی هم در این باره صورت نمی گیرد گویا تهید و سلامتی مردم اهمیتی برای مسئولان مربوطه ندارد.

یکی از کسبه که مشغول فروش میوه در گوشه ای از این خیابان است، افزود: شهروندان از فروش پرندگان و سایر حیوانات در این مکان گلایه مند هستند چرا که عرضه مواد خوراکی در این خیابان ارزان تر از سایر مکان هاست و مراجعه مردم هم زیاد است.

«صمد براتیان» اظهار داشت: البته با توجه به روزهای پایانی سال، مردم برای تامین مایحتاج خود بیشتر در این مکان تردد می کنند که باید مراقب بوده و با توجه به شرایط کنونی بیشتر نکات بهداشتی را رعایت کنند.

وی عنوان کرد: از سویی شهرداری باید مکانی را برای دستفروشان این محل تهیه کند و ما از آن اطمینان خاطر پیدا کنیم و بعد اقدام به پهن کردن بساط در جای دیگر صورت گیرد چرا که با توجه به گرانی های کنونی کرایه مغازه در توان ما نیست.

براتیان با بیان اینکه مردم فقط برای فروش پرندگان و مرغ و خروس در این مکان گلایه مند هستند، گفت: اگر دامپزشکی نظارت داشته باشد مردم دغدغه ندارند، چرا که ترس شهروندان از ویروس مشترک بین انسان و پرندگان است.

 

 

ثبت نام مرحله دوم طرح اقدام ملی مسکن در خراسان شمالی آغاز شد

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی از آغاز ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن مرحله دوم از امروز دوشنبه ۱۹ اسفند تا پایان روز سه شنبه ۲۰ اسفند خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ «عبدالمجید نژادصفوی» از آغاز ثبت‌نام مرحله دوم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن در استان از ساعت ۱۰ صبح امروز دوشنبه ۱۹ اسفندماه در شهرهای بجنورد، اسفراین، صفی آباد، سنخواست، شوقان، جاجرم، تیتکانلو، ایور، گرمه، درق به مدت دو روز خبر داد.


مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی بیان کرد: متقاضیان ثبت‌نام مرحله دوم طرح اقدام ملی در شهرهای دارای ظرفیت ثبت نام در استان می‌توانند از امروز تا ساعت ۲۴ روز سه شنبه مورخ ۲۰ اسفند با مراجعه به سامانه ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن به آدرس (tem.mrud.ir) نسبت به ثبت نام در این طرح اقدام کنند.

وی افزود: پس از اتمام زمان ثبت‌نام و پایان پالایش متقاضیان بر اساس شرایط استفاده از طرح، متقاضیان نهائی با لحاظ شاخص‌هائی همچون تعداد افراد تحت تکفل، سن سرپرست خانوار، مدت زمان ازدواج و...، اولویت بندی و انتخاب می‌شوند.

نژاد صفوی اضافه کرد: افرادی که در مرحله اول، ثبت نام کرده و به عنوان متقاضی اولیه پیامک، احراز شرایط را دریافت کرده اند چنانچه در بازه زمانی اعلام شده، انصراف خود را در سامانه ثبت کرده باشند، می توانند در این مرحله ثبت نام کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی افزود: متقاضیان که نسبت به عدم احزار شرایط در مرحله اول ثبت نام اعتراض کردند، چنانچه حائز شرایط تشخیص داده شوند، نیازی به ثبت نام مجدد نداشته و در فرایند قبلی ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن قرار می‌گیرند.

 

 

۹۱۷ مورد حادثه در شیروان رخ داد

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیروان گفت: از ابتدای امسال تاکنون، ۹۱۷ مورد حادثه در شیروان رخ داده است.

«جعفر حیدری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار داشت: از این میزان حادثه 95 مورد آتش سوزی منازل، اماکن تجاری، دامداری و اداری، 85 مورد تصادف و واژگونی و 106 مورد آتش سوزی باغات و مزارع بوده است.

رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیروان گفت: همچنین در این مدت 356 مورد آتش سوزی فضای سبز، 33 مورد آبکشی منازل و معابر سطح شهر در زمان بارندگی، 54 مورد گرفتن حشرات و خزندگان و حیوانات ولگرد، چهار مورد قطع و شکستن درختان در هنگام طوفان و باد شدید، 184 مورد امداد و نجات شامل انگشت بری، حبس شدن در اتاق، چاه افتادگی و آسانسور و ... رخ داده است.

حیدری تعداد مصدومین حوادث را 47 نفر مرد و 33 نفر زن عنوان کرد و افزود: همچنین تعداد فوت شدگان پنج نفر آقا بوده اند.

وی بیان داشت: در این مدت، 30 هزار و 230 هزار نفر ساعت دانش آموزان مدارس با آموزش های مرتبط با ایمنی و اطفا حریق آشنا شدند.

حیدری ۵۳ مورد پیگیری لازم در خصوص خرید تجهیزات مورد نیاز آتش نشانی ، 19 مورد صدور گزارش آتش سوزی و پاسخ نامه های دادگستری ،بیمه ، آگاهی و سایر ادارات و علاوه بر آن 683 مورد بازدید ایمنی از اماکن جهت تایید موافقت اصولی پروانه ساختمانی و پایان‌کار، 14 مورد هم اندیشی پرسنل آتش نشانی و بازدید 750 دانش آموز و هنرآموزان مهد کودک از آتش نشانی این شهر را از مهمترین فعالیت ها و عملکردهای این سازمان بر شمرد.

 

 

باغداران خراسان شمالی هرس درختان را به تاخیر بیندازند

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: باغداران این استان هرس را به تاخیر بیندازند تا سرمای اسفند و همچنین بهاره به درختان خسارت وارد نکند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد و به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی خراسان شمالی؛ «محمدعلی شریکیان» با بیان اینکه کشاورزان برای سم پاشی باغ ها در اسفند ماه باید با کارشناسان حفظ نباتات مشورت کنند، گفت: با سم پاشی در این موقع از سال، پوششی بر روی بافت های گیاهی ایجاد می شود که به داخل گیاه نیز نفوذ می کند و مانع توسعه بیماری ها و آفات می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: هم اکنون کشاورزان از روغن های مخصوص برای جلوگیری از سرما باید استفاده کنند که این روغن ها تا حدودی فعالیت آفات را نیز کم می کند، برای این موضوع نیز باید با کارشناسان مشورت کنند.

وی با بیان اینکه هنوز درختان برگ نداده اند و باید تغذیه شوند، اظهار داشت: با انواع کودها و محلول پاشی بر روی تنه درخت باید به تغذیه درخت ها کمک کنیم.

شریکیان، بر رعایت بهداشت باغ ها نیز تاکید کرد و گفت: کشاورزان در زمان هرس درخت باید ابزار را که شامل قیچی، اره و سایر موارد است پس از انجام کار بر روی درخت آن را ضدعفونی کنند.

وی اضافه کرد: هرس باغ ها توسط هرس کاران ماهر می تواند در بهبود و افزایش میزان محصولات باغی و بالا بردن عمر مفید باغ های منطقه بسیار مفید باشد.

 

 

شمار مبتلایان به کرونا ویروس در خراسان شمالی به ۳۴ بیمار افزایش یافت

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا، تعداد مبتلایان به کرونا در خراسان شمالی را ۳۴ نفر معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت ظهر امروز دوشنبه ۱۹ اسفندماه در گفتگوی خبری با شبکه یک سیما، ضمن اعلام آخرین آمار مبتلایان به کرونا در کشور این آمار در خراسان شمالی را ۳۴ نفر معرفی کرد.


"کیانوش جهانپور" بیان کرد: از ظهر دیروز تا امروز، ۵۹۵ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده و در حال حاضر تعداد کل مبتلایان به این بیماری در کشور به هفت هزارو ۱۶۱ بیمار مبتلا به کرونا ویروس افزایش یافته است.


وی، با بیان اینکه تاکنون دو هزارو ۳۹۴ بیمار مبتلا به کووید19 بهبود یافته و ترخیص شده اند، افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته هم ۴۳ مورد مبتلا فوت شده اند که در مجموع آمار جان‌باختگان مبتلا به این ویروس به ۲۳۷ نفر رسیده است.

 

 

برپایی اجتماعات مذهبی در بقاع متبرکه خراسان شمالی ممنوع شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان خراسان شمالی گفت: با توجه به نظر شورای تأمین استان‌، برپایی اجتماعات مذهبی در بقاع متبرکه خراسان شمالی ممنوع شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ «حجت الاسلام عظیم آسوده» امروز دوشنبه (19 اسفندماه) اعلام کرد: با توجه به نظر شورای تأمین استان‌، برپایی اجتماعات مذهبی در بقاع متبرکه خراسان شمالی ممنوع شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان خراسان شمالی اظهارداشت: در راستای مقابله با ویروس کرونا در بقاع متبرکه استان اقدامات پیشگیرانه در کلیه امامزادگان و بقاع متبرکه استان به صورت روزانه انجام می‌شود.

وی به در نظر گرفتن تمهیدات لازم از جمله استریل کردن بقاع برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: در راستای مقابله با ویروس کرونا، هیئت امنای بقاع متبرکه شهرستان‌ها موظف شده اند روزانه چندین نوبت این مراکز را استریل کنند.

 

حجت الاسلام آسوده افزود: استریل کردن کتاب‌ها، ادعیه و جانمازها و مهرها از دیگر نکات بهداشتی است که در بقاع متبرکه انجام می شود ضمن اینکه به مردم توصیه کرده ایم در حد توان از مهرهای شخصی استفاده کنند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان شمالی از مردمی که آثار بیماری را در خود مشاهده می‌کنند خواست تا در امامزاده‌ها و اماکن عمومی حاضر نشوند.

وی همچنین توصیه کرد: از مردم می‌خواهیم آداب زیارت را به صورت مختصر به جا آورده و به مدت طولانی در بقاع حضور نداشته باشند.

 

 

 

 

پایان پیام/71

منبع: شبستان

کلیدواژه: هرس درختان ویروس کرونا سالن ورزشی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ثبت نام مرحله دوم طرح اقدام ملی ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن مبتلایان به کرونا دستگاه های اجرایی شیوع ویروس کرونا خبرگزاری شبستان فرماندار شیروان خراسان شمالی مسئولان مربوطه ویروس کرونا بقاع متبرکه بیماران مبتلا استفاده کنند امروز دوشنبه رعایت بهداشت کرونا ویروس روز دوشنبه شیروان گفت مرغ و خروس مدیر گروه بیماری ها آتش نشانی آتش سوزی خواهد شد جمع آوری باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۰۱۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت

 مهدی زنگنه گفت: دستاوردهای بزرگ جهانی مثل ریشه‌کنی ویروس‌های آبله در سال ۱۹۸۰، ویروس وحشی فلج اطفال تیپ دو در سال ۲۰۱۵ و ویروس وحشی فلج اطفال تیپ سه در سال ۲۰۱۹، حذف کشوری بیماری‌هایی مانند سرخک، سندروم سرخجه مادرزادی و کزاز نوزادی و همچنین عاری شدن کشور از فلج اطفال و کنترل بیماری‌های دیفتری، سیاه‌سرفه و سل نیز از دیگر نتایج آن به شمار می‌روند.
 
 
 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: همه ساله باهدف اطلاع‌رسانی، حمایت‌طلبی و جلب مشارکت مردمی، از طرف سازمان جهانی بهداشت به‌عنوان هفته جهانی ایمن‌سازی نام‌گذاری می‌گردد.
 
 
 وی گفت داد: امسال نیز پویشی با شعار جهانی نجات زندگی با ایمن‌سازی جهت آگاهی‌بخشی جامعه و ارتقا پوشش واکسیناسیون کودکان برگزار شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • مشاهده علائم بیماری سفیدک انگور در تاکستان‌های خراسان شمالی
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • آغاز درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در خراسان شمالی
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • ۱۶۰ میلیون نفر سالانه قربانی بیماری‌های ناشی از کار می‌شوند | راهکارهای ارتقاء فرهنگ ایمنی در محل کار