Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/کهگیلویه و بویراحمد مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشتار و عرضه سنتی و غیرمجاز دام در راستای صیانت از سلامت شهروندان و ارتقای بهداشت عمومی در روستای «تنگاری دشتروم» یاسوج ممنوع و بدستور قضایی پلمپ شدند.

"عبدالله بهمنش" با اعلام این خبر افزود: یکی از معضلات موجود در شهرستان بویراحمد کشتار گسترده دام به صورت غیرمجاز در ۳۲ واحد عرضه غیر مجاز منطقه تنگاری دشتروم در حومه شهر یاسوج با سابقه زمانی طولانی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار کرد: در بازدید از این مکان‌های عرضه، تذکرات شفاهی و کتبی، برگزاری جلسات متعدد در مسجد منطقه با حضور مسئولین و تعهدات اخذ شده مفید نبود، بنابراین تصمیم جدی برای جلوگیری از کشتار غیرمجاز دام در استانداری اتخاذ شد.
مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: به خاطر تهدید بهداشتی مصرف کنندگان و همچنین قصابان که مستقیم با لاشه‌های کشتاری در تماس بودند  دامپزشکی با همکاری دستگاه قضا، استانداری، نیروی انتظامی، مرکز بهداشت و ... تصمیم گرفتند با هماهنگی دادستانی نسبت به پلمپ و معرفی خاطیان به مراجع قضائی اقدام کند.
بهمنش ادامه داد: با تلاش شبانه روزی کارکنان دامپزشکی احکام لازم اعم از پلمپ و ممنوعیت عرضه لاشه دام صادر و ساماندهی این موضوع بعد از مدت‌ها محقق شد.
وی خاطرنشان کرد: با تشکیل جلسات متعدد و  مساعدت مسئولین و همچنین همکاری  کشتارگاه صنعتی یاسوج بنا داریم به منظور فعالیت مجدد قصابان منطقه به صورت بهداشتی همه کشتارها در کشتارگاه تحت نظارت بهداشتی بازرسان و نظارت‌های شرعی ناظر شرعی انجام و بعد از طی مراحل پیش سرد با ماشین‌های یخچال دار کشتارگاه بصورت رایگان در محل مراکز عرضه تحویل شود.
مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: به منظور گندزدایی و ضدعفونی محل به دلیل وجود خونابه و موارد غیربهداشتی حاصل از کشتار دام، محل توسط اکیپ های دامپزشکی پس از پلمپ این مراکز کار سمپاشی را در دستور کار قرار داده است.
بهمنش با بیان اینکه در ادامه این روند و پیگیری‌ها تعهد محضری در این رابطه از تمامی عرضه کنندگان اخذ خواهد شد، تاکید کرد: از شهروندان درخواست می‌شود ضمن عدم مصرف گوشت‌های بدون مهر و لیبل دامپزشکی، موارد کشتار غیرمجاز را به دامپزشکی با شماره تلفن ۱۵۱۲ گزارش کنند.
وی افزود: از سال‌های گذشته کشتار دام در روستاها و در کنار جاده‌های پرتردد به صورت سنتی در این استان انجام می‌شود، این اقدام در روزهای تعطیل و به ویژه جمعه افزایش چشمگیری داشت.
به گزارش ایسنا نقل از روابط عمومی دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: کارشناسان و دامپزشکان بر این باورند که مصرف تمامی لاشه‌های حاصل از کشتارهای غیر مجاز که با عناوین گوشت گرم یا گوشت تازه توسط عرضه کنندگان تبلیغ می‌شود دارای تبعات وخیم بهداشتی بوده و می‌تواند عامل انتقال بیماری‌های وخیم و کشنده ای مانند تب کنگو، تب مالت، کیست هیداتیک، جنون گاوی و صدها عامل بیماری زا خطرناک دیگر باشد که بدون نظارت‌های لازم بهداشتی و شرعی و بدون طی مراحل پیش سرد، می‌تواند زندگی مصرف کنندگان را به خطر اندازد.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی پلمپ واحد دامی كهگيلويه و بويراحمد دامپزشكي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۰۳۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی

 
حمید جانفدا  ان کرد: باتوجه‌به اهمیت سلامت فرآورده‌های خام دامی، یکی از وظایف مهم دامپزشکی نظارت بر تولید و عرضه بهداشتی این فرآورده‌ها است و سازمان دامپزشکی برنامه‌های مختلفی در طول سال در دست اجرا دارد تا اطمینان حاصل شود که فرآورده‌های سالم و بهداشتی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

وی افزود: بدین منظور در تمام ایام سال اکیپ‌های بازرسی و نظارتی بر مراکز تولید، نگهداری، توزیع و عرضه این فرآورده‌ها نظارت می‌نمایند.

رئیس اداره نظارت بر مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان تصریح کرد: در این راستا در سال ۱۴۰۲ کارشناسان دامپزشکی بر کشتار ۳ میلیون و ۱۷۸ هزار قطعه طیور، ۷۷ هزار و ۲۳۸ رأس گاو، ۱۳ هزار و ۳۱۸ نفر شتر و ۲۱ هزار و ۵۶۶ رأس گوسفند و بز در کشتارگاه‌های استان نظارت کردند تا گوشت سالم و بهداشتی تولید شود.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۲۳ هزار و ۳۴۷ مورد بازدید از مراکز نگهداری، توزیع و عرضه فرآورده‌ها صورت گرفت که یک هزار و ۹۲۲ مورد غیربهداشتی کشف شد و ۶۷۲ مورد نمونه‌برداری از محصولات مشکوک منجر به معدوم‌سازی ۶۸ تن فرآورده غیربهداشتی شد و دراین‌خصوص ۱۷۷ متخلف به مراجع قضایی معرفی و ۱۱۶ مرکز غیربهداشتی پلمب شد.

جانفدا اذعان کرد: ازآنجایی‌که یکی از معضلات مهم استان سیستان و بلوچستان عرضه دام زنده و کشتار غیرمجاز دام است که به علت عدم نظارت بر دام و گوشت عرضه شده خطر جدی شیوع بیماری‌های واگیر و خطرناک وجود دارد، از شهروندان عزیز تقاضا می‌شود از خرید هرگونه گوشت دام و طیوری که در خارج از کشتارگاه کشتار شده و مراکز غیرمجاز عرضه می‌شود خودداری کنند تا سلامت خود و خانواده‌شان به خطر نیفتد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • وزیر علوم به یاسوج سفر می‌کند
  • نظارت بهداشتی بر تولید تا عرضه فرآورده‌های خام دامی
  • ادامه تلاش‌های سه روزه آتش‌نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله
  • ادامه تلاش‌های سه روز آتش‌نشانان برای پیدا کردن جسد کودک ۵ ساله
  • راه‌اندازی دومین پایگاه اورژانس هوایی کهگیلویه و بویراحمد در گچساران
  • فعالیت ۳۷ جایگاه عرضه سوخت مایع در کهگیلویه و بویراحمد
  • پلمب یک واحد قصابی در شهرستان آوج
  • برگزاری آیین تکریم و معارفه سرپرست بیمارستان شهید جلیل یاسوج
  • کشتار غیرمجاز دام در روستا‌های گردشگری اردبیل معضل جدی
  • کشتار غیرمجاز دام در روستاهای گردشگری معضل جدی است