Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه مصر با دبیرکل سازمان ملل درباره جدیدترین تحولات لیبی در پی استعفای «غسان سلامه» رایزنی کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «سامح شکری» وزیر خارجه مصر در گفت‌وگوی تلفنی با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، درباره جدیدترین تحولات بحران لیبی پس از استعفای «غسان سلامه» فرستاده ویژه سازمان ملل به این کشور، رایزنی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«احمد حافظ» سخنگوی وزارت خارجه مصر طی بیانیه‌ای که در صفحه رسمی این وزارتخانه در فیسبوک منتشر شد، درباره این تماس تلفنی میان شکری و گوترش توضیح داد.

بر اساس این بیانیه، دو طرف طی این تماس درباره جدیدترین تحولات لیبی و شیوه‌های مختلف تلاش برای بازگرداندن امنیت و ثبات به این کشور در سایه استعفای غسان سلامه گفت وگو کردند.

تاکید بر اهمیت تعیین فرستاده جدید سازمان ملل در لیبی در نزدیک ترین زمان ملل به گونه ای که وی از سوی تمامی طرف ها در لیبی مورد پذیرش قرار گیرد ونیز حمایت مصر از تلاش ها و نقش محوری سازمان ملل در حل و فصل قضایای مهم سیاسی، امنیتی و توسعه ای در عرصه بین الملل از دیگر مسائل مطرح شده در این گفت وگوی تلفنی بود.

در مقابل گوترش نیز از نقش مهم مصر تقدیر کرد و از تداوم هماهنگی و رایزنی با قاهره در مرحله آتی خبر داد.

سازمان ملل، دوشنبه هفته پیش از استعفای فرستاده لبنانی این سازمان به لیبی خبر داد. غسان سلامه نماینده ویژه گوترش و رئیس هیأت سازمان ملل در لیبی بود که از سال ۲۰۱۷ پس از «مارتین کوپلر» در این پست خدمت کرد.

 استعفای غسان سلامه پس از موج انتقادهای طرف‌هایی لیبیایی از او به دلیل مواضعش در قبال فرآیند گفت‌وگوی ملی و فرآیندهای سه‌گانه‌ای که پس از کنفرانس برلین داشته اند، صورت گرفت.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به و دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده؛ یکی دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس(غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی به نخست وزیری «عبدالله الثنی» و «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان آن که خلیفه حفتر نیز از حمایت آن‌ها برخوردار است.

این کشور از حدود یازده ماه پیش به صحنه درگیری بین نیروهای شرق به فرماندهی خلیفه حفتر و نیروهای دولت وفاق ملی به ریاست السراج تبدیل شده است، حفتر از حمایت‌های مالی و تسلیحاتی امارات و مصر برخوردار است و نیروهای السراج نیز از حمایت‌های قطر و ترکیه برخودارند.

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: سازمان ملل مصر لیبی وزیر خارجه سازمان ملل غسان سلامه خارجه مصر گفت وگوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۰۶۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات افغانستان

وزارت خارجه‌ آمریکا اعلام کرد جان بس، معاون این وزارت برای گفت‌وگو با مقام‌های قطری و پاکستانی درباره افغانستان، به دوحه و اسلام‌آباد سفر می‌کند.

این وزارت گفته است جان بس از هفتم تا یازدهم ماه جاری از دوحه و اسلام‌آباد بازدید خواهد کرد.

در اعلامیه وزارت خارجه آمریکا آمده است که جان بس در دوحه با مقام‌های ارشد دولت قطر و سایر هیأت‌های دیپلماتیک دیدار خواهد کرد تا در مورد حمایت از افغانستان و منافع مشترک امنیتی در منطقه گفت‌وگو کند.

در اسلام‌آباد نیز معاون وزارت خارجه امریکا درباره «طیف وسیعی از مسایل منطقه‌ای و دوجانبه» به عنوان بخشی از همکاری امریکا و پاکستان،‌ با مقام‌های ارشد دولتی آن کشور گفت‌وگو خواهد کرد.

پیش از این، توماس وست، نماینده‌ ویژه امریکا در امور افغانستان، نیز در یک سفر منطقه‌ای درباره‌ افغانستان با مقام‌های هند و امارات متحده عربی گفت‌وگو کرده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • سفر معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی تحولات افغانستان
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش‌ها در منطقه است
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل تنش‌ها در منطقه است
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای وخامت اوضاع در منطقه است
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل تمامی تنش‌ها در منطقه است
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه ای وخامت اوضاع در منطقه است
  • گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و پرتغال درباره کشتی توقیف‌شده اسراییلی
  • دیدار و گفت وگوی علی باقری با نماینده ویژه پوتین
  • بررسی تحولات خاورمیانه و شمال‌آفریقا با حضور اعضای بریکس در مسکو