Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان در حالی که اصفهان این روزها درگیر کرونا شده، شهرداری اصفهان، سازمان های مردم نهاد، نیروهای بسیج سپاه حضرت صاحب الزمان(عج) و مربیان بهداشت مرکز بهداشت استان، دست به دست هم داده و به دنبال یاری رساندن به مناطق کم برخوردار شهر با توزیع اقلام بهداشتی و اطلاع رسانی و آموزش هستند.

کوروش محمدی، رئیس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان، در گفت و گو با ایسنا، اظهارکرد: مناطق حاشیه ای و تعدادی از مناطق مرکزی شهر، طی چندین سال، به لحاظ توزیع ناعادلانه امکانات و فرصت ها و منابع، مورد توجه نبودهاند، این درحالی است که براساس برآوردی که شده، نزدیک به ۴۵۰ هزار نفر ساکن محلات و مناطق کم برخوردار هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو شورای شهر اصفهان با بیان اینکه افرادی که به لحاظ بضاعت و معیشت در شرایط نامناسبی قرار گرفته اند، محرومیت های خاص خود را دارند، گفت: بخشی از این افراد، ساکنین مناطق حاشیه نشین هستند و بخش دیگر آنها، حاشیه نشین محسوب نمی شوند، اما در حاشیه خدمات قرار می گیرند، چراکه مناطقی در اصفهان داریم که عملا حاشیه نیستند؛ اما به لحاظ توسعه رفاهی و عمومی و شرایط زیست منطقه، در شرایط نامساعدی قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: جمعیت این مناطق از دسترسی به امکانات رفاهی، بهداشتی و خدماتی، به نسبت سایر مناطق شهری در رتبه پایین تری قرار گرفته اند، درحالی که پایین بودن سطح بهداشت و رتبه خدمات دهی در این مناطق، سبب می شود جمعیت این مناطق بیشتر در معرض خطر ویروس کرونا قرار بگیرند.

خطر ویروس کرونا برای ۴۵۰ هزار نفر از ساکنان مناطق کمتر برخوردار

محمدی افزود: ویروس کرونا برای حدود ۴۵۰ هزار نفر از ساکنان مناطق کمتر برخوردار شهر و خانواده هایی که به لحاظ معیشتی و رفاهی در شرایط نامساعدی به سر می برند خطری جدی و بالقوه است.

وی با اشاره به اینکه باید بپذیریم که مدیریت شهری نمی تواند از این مناطق، حمایت جدی انجام دهد، تصریح کرد: امکاناتی که طی ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته برای مناطقی از شهر تخصیص نیافته مدیریت شهری نمی تواند یک شبه تامین کند، ولی می توان با حمایت سایر دستگاه ها و با برنامه ریزی جدی و فوری، یکسری اقدامات اورژانسی و کنترلی برای این خانواده ها داشته باشیم.

عضور شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: براساس محاسبات ما، در مناطق کمتر برخوردار نزدیک به ۱۲۰ هزار خانوار با برد میانگین ۴ عضو برای هر خانوار سکونت دارند که جمعیتی بالغ بر ۴۵۰ هزار تا نیم میلیون نفر را تشکیل می دهد، این جمعیت با احتساب روستاهایی است که در گستره ویژه شهر و جزو محدوده اصفهان قرار گرفته اند.

اختصاص بسته حمایتی بهداشتی به ساکنان مناطق کم برخوردار

محمدی با اشاره به اینکه بسیاری از این خانواده ها امکان خرید اقلام بهداشتی، ماسک، محلول شوینده و حتی مایع دستشویی را نداشته و ندارند، افزود: بسته حمایتی در اختیار این خانواده ها قرار می گیرد و شامل ماسک، محلول های شویند و ضدعفونی کننده و قرص های ویتامین دی است که معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تهیه کرده است. همچنین آموزش های فوری یکی دیگر از نیازهای این خانواده هاست که باید در کنار اطلاع رسانی و آگاه سازی، استرس و اضطراب آنها را کم کرد و بیماریابی انجام داد تا درصورتی که با مشکلی مواجه شدند، به سرعت به مراکز درمانی ارجاع داده شوند و بقیه افراد آلوده نشوند.

وی با اشاره به آغاز اجرای این طرح از ۱۹ اسفند ماه، گفت: اقلام بهداشتی توسط شهرداری تهیه شده و توسط نیروها و تیم های بسیج و مربیان بهداشت استان توزیع می شود و همزمان آموزش فوری توسط مربی بهداشت که همراه تیم است، به خانواده ها ارایه می شود.

محمدی با بیان اینکه به منظور جلوگیری از تجمع افراد، این تیم ها مستقیما به در منازل مراجعه کرده و با رعایت اصول بهداشتی، بسته ها را به دست ساکنین این مناطق می رسانند، افزود: در حد یک و نیم تا سه دقیقه، آموزش فوری از جمله نحوه استفاده از ماسک های نانو و قابل شستشو که تهیه شده و اصول بهداشتی که شامل نحوه درست شستشوی دست ها، دوری از اماکن تجمعی و فاصله گرفتن از افراد بیمار به مردم داده می شود.

توزیع اقلام بهداشتی در کنار آموزش و کم کردن استرس مردم

این عضو شورای شهر اصفهان همچنین به همراهی سمن ها برای اجرای این طرح اشاره و تصریح کرد: شهرداری مرکزی اصفهان اقلام را تهیه کرده و با همکاری شهرداری های مناطق مختلف، نیروهای حوزه های بسیج سپاه حضرت صاحب الزمان(عج) و همچنین مربیان بهداشت مرکز بهداشت استان که در این طرح مشارکت دارند توزیع می شود. پیش بینی می شود این طرح طی مدت ۴ تا ۵ روز ادامه داشته باشد تا بتوانیم در کناز توزیع اقلام، آموزش به افراد را نیز داشته باشیم و از نگرانی و استرس خطرات این ویروس، نداشتن برخی آگاهی ها و  دسترسی نداشتن ساکنان مناطق کمتر برخوردار شهر به اقلام بهداشتی کم کنیم.

ورود سمن ها به عرصه محرومیت زدایی

نادر گیویان پور، رییس مجمع جوانان استان اصفهان نیز در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر این نکته که بخشی از وظایف سازمان های مردم نهاد به خصوص بخش جوانان، در راستای محرومیت زدایی و کمک به جوامع محلی کمتر برخوردار است، اظهار کرد: کمک و فعالیت سازمان های مردم نهاد را در قالب توانمندسازی جوامع تعریف کرده ایم و توانمندسازی نیز در چندین بخش، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی تعریف می شود. در موضوعات روز اعم از آسیب های اجتماعی و مسائل حوزه بهداشت و درمان، سمن های مختلفی حضور دارند و فعالیت خود را معطوف به حاشیه شهرها و مناطق روستایی با هدف کاهش آلام و بهبود وضعیت مردم کرده اند.

وی با تأکید براینکه در شرایط فعلی نیازمند مشارکت هرچه بیشتر سازمان های مردم نهاد و افراد دغدغه مند به منظور کمک به جوامع کم برخوردار هستیم، افزود: این سازمان ها متناسب با شرایط و توان خود و جامعه، به مسائل ورود می کنند و کمک های خود را انجام می دهند که از جمله در بحث های آموزشی، ارائه بروشورهای تخصصی در راستای شناخت و پیشگیری از کرونا و تامین پک های بهداشتی و ضدعفونی شامل ماسک، وسایل ضدعفونی، مایع شست و شو ویژه مناطق کمتر برخوردار شهر است.

گیویان پور خاطرنشان کرد: کمک به خانواده های مناطق کمتر برخوردار از سوی سمن ها از روز پنجشنبه ۱۵ اسفندماه آغاز شده و با مشارکت سمن ها و فعالان اجتماعی ادامه خواهد داشت.

گفت‌وگو از: هدیه نادعلی خبرنگار افتخاری ایسنا

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سازمان های مردم نهاد مناطق کمتر برخوردار مناطق کم برخوردار ساکنان مناطق کم خانواده ها قرار گرفته اند اقلام بهداشتی برخوردار شهر شهر اصفهان سازمان ها ۴۵۰ هزار سمن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۰۷۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعزام کاروان سلامت به مناطق کم برخوردار شهرستان قروه 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، پیام جلالی مدیر عامل جمعیت هلال احمر کردستان در این باره اظهار کرد: این کاروان سلامت با همکاری ناحیه مقاومت بسیج، سپاه پاسداران، شبکه بهداشت و درمان قروه، به مناسبت هفته هلال احمر جهت ارائه خدمات بهداشتی، حمایتی و آموزش رایگان به اهالی این روستا اعزام شد.

وی افزود: در این طرح، ۹۰ نفر ویزیت پزشک عمومی، ۳۰ نفر ویزیت مامایی و درمانی و همچنین با تجویز پزشکان داوطلب جمعیت هلال‌احمر، به بیماران داروی رایگان ارائه شده است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر کردستان عنوان کرد: از دیگر خدمات ارائه شده در این کاروان سلامت، آموزش پناه گیری و خروج اضطراری برای معلمان و ۳۵ نفر از دانش آموزان این روستا بود که توسط نجاتگران داوطلب ارائه شد.

جلالی در پایان ضمن تبریک هفته هلال احمر، با اعلام اینکه به ۱۵۵ نفر از اهالی روستای گنداب علیا خدمات پزشکی، بهداشتی و آموزش رایگان ارائه شده، از کارکنان، پزشکان و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر قروه و همچنین همکاری ناحیه مقاومت بسیج سپاه قروه، شبکه بهداشت و درمان این شهرستان که در این کاروان سلامت همگام با جمعیت هلال‌احمر شهرستان قروه بودند، تقدیر و تشکر کرد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903379

دیگر خبرها

  • اعزام کاروان سلامت به مناطق کم برخوردار شهرستان قروه 
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • امحای ۲۰۰۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد در میاندوآب
  • سه پروژه بهداشتی و درمانی در شهرستان چالدران به بهره‌برداری می‌رسد
  • تخلف بهداشتی بیش از ۳۰۰ واحد صنفی را در قزوین به تعطیلی کشاند
  • سازمان بهداشت جهانی: حمله به رفح ممکن است منجر به حمام خون شود
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • تشکیل کمپین آموزشی و مراقبتی‌های بهداشتی سالمندان در آبادان
  • امحای ۲ تن مواد غذایی فاسد در میاندوآب
  • ثبت ۱۰۸ میلی‌‌متر بارش باران در رومشکان