Web Analytics Made Easy - Statcounter

امروز گامی مهم در راستای اجرای قرارداد ۵۰۰۰ مگاواتی خرید، طراحی، تولید و انتقال دانش توربین‌های کلاس F با به مدار آمدن اولین واحد از این قرارداد در بخش گازی نیروگاه هنگام، برداشته شد. ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸ اقتصادی نفت و انرژی نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بخش گازی نیروگاه هنگام به ظرفیت 307 مگاوات امروز در قالب افتتاح همزمان 25 پروژه بزرگ صنعت برق کشور، راه‌اندازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروژه‌ای مهم، که اگر شرایط شیوع ویروس کرونا حادث نمی‌شد، قرار بود با حضور مسئولان ارشد کشور بهره برداری شود.

اسفند ماه سال 94 بود که در دیدار «حمید چیت‌چیان»، وزیر وقت نیروی جمهوری اسلامی ایران و «زیگمار گابریل» وزیر وقت اقتصاد و انرژی آلمان ، قرارداد همکاری بین شرکت های گروه مپنای ایران و زیمنس آلمان برای ساخت توربین های کلاس F به امضای مدیران ارشدِ این دو شرکت رسید.

با امضای این قرارداد پنج ساله ، نخستین گام برای بومی سازی توربین های کلاس F با نام تجاری SGT5-4000F برداشته شد. توربین SGT5-4000F از پیشرفته ترین و مطمئن ترین توربین‌های گازی کلاس F در دنیا است که در شرایط ایزو توان تولیدِ 307 مگاوات با بازدهی حرارتی 40.1 درصد را دارد. میزان NOX و CO حاصل از کارکرد این توربین با سوخت گاز به ترتیب 25 و 80 PPM است که با الزامات زیست محیطی بین المللی سازگاری دارد.

در قرارداد 5000 مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F قرار بر انتقال تکنولوژی است و در این قرارداد باید 11 توربین کلاس F گازی در داخل کشور نصب شود که امروز شاهد راه‌اندازی نخستین توربین کلاس F  از این قرارداد 5000 مگاواتی به ظرفیت 307 مگاوات در نیروگاه هنگام استان هرمزگان بودیم.

عباس علی آبادی، مدیرعامل گروه مپنا در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: گروه مپنا ظرفیت علمی، فنی و زیرساختی بسیار خوبی برای انتقال دانش توربین های کلاس F  و بومی سازی این دانش دارد و به طور حتم، تا تکمیل اجرای این قرارداد و دستیابی کامل کشور به دانش فنی توربین های کلاس F ، راه را ادامه می‌دهیم.

همچنین علیرضا نصرالهی، مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت تولید نیروی برق حرارتی در این خصوص اظهار داشت: 5 هزار مگاوات نیروگاه کلاس F در کشور احداث خواهد شد که قرارداد آن با گروه مپنا به امضا رسیده است. 

وی با تأکید بر اینکه طبق برنامه ششم توسعه باید راندمان نیروگاه‌های حرارتی به 40 درصد برسد تأکید کرد: در حال حاضر راندمان نیروگاه‌ها اندکی پایین‌تر از این است اما قطعاً با احداث نیروگاه‌های کلاس F که قرار است در 8 ساختگاه کشور نصب شود، راندمان نیروگاه‌ها افزایش می‌یابد.

مجری طرح نیروگاه‌های سیکل ترکیبی شرکت برق حرارتی  با تأکید بر اینکه توربین‌های کلاس F پیشرفته‌ترین توربین‌های تجاری‌سازی شده در جهان هستند، گفت: نیروگاه هنگام بندرعباس اولین نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F بخش دولتی است که راندمان آن 58 درصد است.

وی ادامه داد: برای احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه کلاس F هشت ساختگاه در نظر گرفته شده که 4 ساخت‌گاه بندرعباس، اندیمشک، سهند بناب و رامین اهواز در اولویت این برنامه قرار دارند و اقدامات اجرایی آنها در حال انجام است. 

به گفته وی، ساختگاه‌های لرستان، اصفهان، تهران و بوئین‌زهرا 4 ساخت‌گاه دیگر هستند که قرار است در اولویت‌های بعدی، نیروگاه کلاس F در آنها نصب شود.

به گزارش تسنیم، توربین های کلاس E با ظرفیت های 183 ، 170 و 160 مگاوات تولید می شوند، اما تکنولوژی کلاس F امکان تولید توربین های 300 مگاواتی را می دهد که راندمانی بالاتر و ظرفیت بیشتری را در اختیار تولید کنندگان برق قرار می دهند.

انتهای پیام/

R32317/P/S7,80/CT7 واژه های کاربردی مرتبط نیروگاه‌های حرارتی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نیروگاه های حرارتی نیروگاه های حرارتی توربین های کلاس F نیروگاه هنگام سیکل ترکیبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۰۷۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود

فرماندار ساری با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام این شهرستان گفت: پروژه‌هایی مانند نیروگاه زباله‌سوز سال‌هاست که دچار مشکل است و با افتتاح آن معضل زباله شهرستان ساری و حتی استان مازندران حل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، محمدعلی نوبخت_ شامگاه _شنبه هشتم اردیبهشت_ در همایش روز ملی شورا واقع در تالار مرکزی ساری با تاکید بر رساندن جایگاه شهر ساری به رتبه نخست استانی اظهار کرد: تاکنون ۲۷۰ پروژه به ارزش ۷۰۰ میلیارد تومان در این شهرستان به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: بهره‌برداری این پروژه‌ها با تلاش اعضای شورای شهر و روستا و دهیاران و شهرداران شهرستان ساری بوده است.

فرماندار ساری گفت: ما می‌توانیم با همت مضاعف مدیران شهری و اعضای شوراهای شهری و روستا و همچنین کمک نماینده دولت با تخصیص اعتبارات ملی اکثر پروژه‌های بر زمین مانده را به بهره‌برداری برسانیم.

نوبخت با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام این شهرستان عنوان کرد: پروژه‌هایی مانند نیروگاه زباله‌سوز سال‌هاست که دچار مشکل است و با افتتاح آن معضل زباله شهرستان ساری و حتی استان مازندران حل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه بالای این شهرستان در بخش‌های فرهنگی، ورزشی و اجتماعی از استاندار مازندران خواستاریم تا تلاش کنند که مرکز استان به جایگاه اصلی خودش برسد.

این مسئول یادآور شد: بنا داریم با استفاده از همه ظرفیت‌های شهرستان مانند علما و مدیران شهری و استانی و نخبگان، ساری را به رتبه نخست برسانیم.

کد خبر 748549

دیگر خبرها

  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳
  • با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود
  • فاز اول نیروگاه بادی درح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد
  • طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق
  • اجرای طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برق در مازندران
  • استاندار مازندران؛ گره کور طرح توسعه نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برقِ نیروگاه شهید سلیمی نکا را باز کرد
  • آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری برق در تابستان
  • وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد
  • توان نیروگاهی نکا برای تولید برق افزایش یافته است
  • آماده‌سازی تمامی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری در تابستان/ تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان خواهد یافت