Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا-  به گفته یک منبع کاملا آگاه دست کم 120 شخصیت با نفوذ از میان شاهزادگان و مشاوران و افسران نزدیک به آن‌ها تا سحرگاه دیروز دوشنبه بازداشت شده اند و این روند با شدت ادامه دارد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، ولیعهد عربستان سعودی همچنان 14 شاهزاده از "احمد بن عبدالعزیز" و "محمد بن نایف" را در حبس نگه داشته و فقط پنج نفر از شاهزاده های بازداشت شده، از جمله "عبدالعزیز بن سعود" وزیر کشور و پدرش را آزاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 شاهزاده ها و افسران و برخی مسئولانی که بامداد جمعه در عربستان سعودی بازداشت شده اند، طبق نوشته روزنامه "وال استریت ژورنال" با مجازات اعدام یا حبس ابد مواجه هستند.
این موج بازداشت‎ها بازتاب‎دهنده تداوم کشمکش و اختلاف داخل خاندان حاکم است به‎ویژه اینکه "محمد بن سلمان" ولیعهد هیچ‎یک از شاهزاده‎ها را از این مجازات مستثنی نمی‎کند.
در سایه سکوت رسمی در عربستان سعودی، روزنامه آمریکایی وال‎استریت ژورنال نوشت مقام‎های ریاض شاهزاده‎هایی را همچنان در بازداشت نگه داشته‎اند و برخی دیگر را بعد از انجام تحقیقات و بازجویی‎ها به اتهام ادعایی" تلاش و برنامه‎ریزی برای کودتا علیه ملک سلمان و ولیعهدش" آزاد کرده‎اند. به نوشته این روزنامه، این متهمان با مجازات اعدام یا حبس ابد مواجه هستند.
بن سلمان همچنان شاهزاده "احمد بن عبدالعزیز" برادر پادشاه، شاهزاده "محمد بن نایف" و 12 شاهزاده دیگر را در حبس نگه داشته، ولی شاهزاده "عبدالعزیز بن سعود بن نایف" و پدرش "سعود بن نایف" را آزاد کرده است.
بیشتر گزارش‎ها و تحقیقات روزنامه‎های آمریکایی و انگلیسی حاکی از آن است که هدف ریاض از این بازداشت‎ها تقویت قدرت بن سلمان و سرکوب کردن تمامی رقبای وی در تکیه بر کرسی پادشاهی است.
خبرگزاری آمریکایی" آسوشیتد پرس" فاش کرد، هدف ارسال پیام به شاهزاده‎‎های ناراضی از ظلم و نیز دیگر شاهزاده‎هایی است که از بن‎سلمان حمایت نمی‎کنند.
پایگاه اینترنتی "میدل ایست آی" به نقل از منابعی گزارش داد، محمد بن سلمان می‎خواهد که مشروعیت پادشاهی‎اش را در زمان حضور پدرش تثبیت کند و در پی آن است که در نشست گروه 20 در ماه نوامبر پادشاهی خود را اعلام کند.
به نوشته این پایگاه خبری، بن سلمان همچنین از ترس شکست "دونالد ترامپ" رئیس‎جمهوری آمریکا در انتخابات، در تلاش است که پیش از انتخابات 2020 آمریکا خود را به عنوان پادشاه معرفی کند.

حمله لشکر توئیتری بن سلمان برای توجیه بازداشت محمد بن نایف
دهها صفحه تویتری هوادار رژیم آل سعود حمله گسترده ای را علیه محمد بن نایف ولیعهد سابق و وزیر کشور اسبق عربستان سعودی که اخیرا بازداشت شده است، به راه انداخته اند.
در این صفحات، وی به اعتیاد به مواد مخدر متهم شده است.
صفحات مزبور مدعی شدند که علت برکناری و بازداشت بن نایف، مخالفتش با پروژه های محمد بن سلمان نبوده بلکه اعتیادش به مواد مخدر بوده است.
گفته شده که بن نایف به دستور پسرعمویش محمد بن سلمان ولیعهد فعلی عربستان سعودی بازداشت شده است.
آخرین ظهور علنی بن نایف روز 13 فوریه 2020 در مراسم عروسی یکی از شاهزادگان سعودی به نام سلطان بن مشعل بوده است.

شاهزاده‌های سعودی دستگیرشده قصد داشتند مانع از پادشاهی بن سلمان شوند
منابعی به روزنامه گاردین گفته‌اند شاهزاده‌های سعودی دستگیرشده قصد داشتند جلوی پادشاهی احتمالی محمد بن سلمان را بگیرند.
وب‌سایت روزنامه گاردین در مطلبی نوشت: دستگیری عجیب دو شاهزاده ارشد سعودی پس از آن رخ داد که آن‌ها صحبت‌هایی را برای استفاده از یک مجمع، به ریاست یکی از خودشان، به منظور جلوگیری از پادشاهی محمد بن سلمان -- ولی‌عهد کنونی -- در صورت بیماری یا مرگ پادشاه عربستان رد و بدل کردند.
سه منبع به گاردین گفته اند که دستگیری شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، تنها برادر تنی باقی‌مانده ملک سلمان و محمد بن نایف، ولی‌عهد پیشین، روز جمعه هفته گذشته پس از آن رخ داد که جزئیاتی از گفت‌وگوهای آن‌ها در اختیار دادگاه سلطنتی قرار گرفت.
این دستگیری به فرمان محمد بن سلمان -- ولی‌عهد عربستان -- انجام شده است. آن‌ها متهم هستند کوشیده‌اند از «شورای بیعت» -- که در سال 2007 و به هدف تضمین یک انتقال قدرت بی‌دردسر تشکیل شد -- برای کنار زدن محمد بن سلمان استفاده کنند. این شورا در سال 2017 نقش مهمی در ارتقای قدرت محمد بن سلمان ایفا کرد و از 34 عضو آن، 31 نفر به انتصاب وی به ولی‌عهدی عربستان رأی مثبت دادند.
این باور وجود دارد که شاهزاده احمد یکی از آن 3 مخالف باشد. او همچنان به عنوان یکی از منتقدان محمد بن سلمان جوان شناخته می‌شود. گفته می‌شود اتهام خیانت بر ضد او و نایف مطرح شده است اما اخباری که از ریاض به گوش می‌رسد، از کاهش احتمالی اتهامات آن‌ها حکایت دارد.
2 منبع از 3 منبع گاردین معتقدند شاهزاده‌های دستگیرشده قصد داشتند شاهزاده احمد را به عنوان رئیس شورای بیعت منصوب کنند؛ منصبی که هم‌اکنون خالی مانده است. این اقدام می‌توانست اختیارات ویژه‌ای را به او اعطا کند و تأثیر وی را در مذاکرات خانوادگی، قبیله‌ای و مذهبی منجر به تعیین رهبران سعودی افزایش دهد.

خشم ترامپ از بن سلمان
ترامپ به این باور رسیده که حساب باز کردن روی بن سلمان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به ضررش تمام خواهد شد.
افشاگر اسرار پشت پرده خاندان آل سعود نوشت بی پروایی های اخیر ولیعهد عربستان در بازداشت شاهزادگان و افزایش تولید نفت، آمریکایی ها را خشمگین کرده و ترامپ را به این باور رسانده است که حساب باز کردن روی وی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به ضررش تمام خواهد شد.خشم ترامپ از بی پروایی های اخیر محمد بن سلمان
 مجتهد در سلسله توئیت هایی نوشت: افراد نزدیک به بن سلمان پیش بینی می کنند وی در پاسخ به فشارهای آمریکا بازداشت شدگان را آزاد کند اما احتمال مقاومت در برابر این فشار بسیار زیاد است به ویژه این که این، نبردی حیثیتی برای بن سلمان شده است. بن سلمان همچنان معتقد است می تواند از ترامپ با تهدید وی به فاش کردن ماجرای میلیاردها دلار پولی که به وی داده است، از او باج خواهی کند.
بن سلمان همچنان بر این باور است که می تواند ترامپ را به رد موضع نهادهای آمریکایی متقاعد کند اما ترامپ نگران بی پروایی بن سلمان است و حس می کند حساب کردن روی بن سلمان برای او ضرر شخصی دارد به ویژه این که او انتخابات را پیش رو دارد که بر اوضاع اقتصادی کلی آمریکا به ویژه بورس نیویورک تاثیر خواهد گذاشت و رفتارهای بن سلمان به این اوضاع آسیب می زند.
بن سلمان نتوانست مانع دیدار آمریکایی ها با احمد بن عبد العزیز شود اما تا به این لحظه با آزاد کردن وی مخالفت کرده است زیرا می داند خارج شدن احمد از بازداشتگاه با حمایت آمریکا به معنای پایان فرصت به قدرت رسیدن او است زیرا احمد در موضعی قوی تر خواهد بود و تمایل خواهد داشت از بن سلمان که با این بازداشت به او اهانت کرد، انتقام بگیرد. اما پس از بی پروایی بن سلمان در به چالش کشیدن پوتین و افزایش تولید نفت، ترامپ عصبانی شد زیرا سبب سقوط بورس نیویورک شد که ترامپ همچنان این آوازه را سر می دهد که صعود آن از دستاوردهایش بوده است به همین علت لحن فشار علیه بن سلمان تشدید شد و سفیر آمریکا بر دیدار با شاهزاده احمد و اطمینان از سلامتی وی پافشاری کرد. برخلاف بازداشت های هتل ریتز کارلتون عربستان که ترامپ از آن استقبال کرد، بن سلمان بازداشت احمد بن عبدالعزیز و دیگر شاهزادگان را با آمریکایی ها هماهنگ نکرد به همین علت وزارت خارجه آمریکا، سیا، و شورای امنیت ملی از ترس آغاز هرج و مرج در این کشور خشمگین شدند. آنان با بن سلمان تماس گرفتند و او را برای آزاد کردن بازداشت شدگان با زبان نرم تحت فشار قرار دادند.

بن سلمان قصد دارد پادشاهی خود را اعلام کند
ولیعهد عربستان تلاش می کند تا راه را برای اعلام پادشاهی خود در آستانه نشست ماه نوامبر گروه 20 در ریاض هموار سازد.
منابع مطلع به میدل ایست آی خبر داده اند محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی پاکسازی را علیه شاهزاده احمد بن عبدالعزیز عموی خود و دیگران راه انداخته تا راه را برای اعلام پادشاهی خود در آستانه نشست ماه نوامبر گروه 20 در ریاض هموار سازد.
به گزارش میدل ایست آی، بن سلمان نمی‌خواهد منتظر مرگ پدرش باشد، چون حضور پدرش به او به عنوان پسر مشروعیت می‌دهد و او می‌خواهد از اجلاس ماه نوامبر (آبان) گروه 20 در ریاض به عنوان مقطعی برای تکیه زدن به تخت سلطنت در عربستان سعودی استفاده کند.
این منابع اعلام کردند بن سلمان می‌خواهد پدرش را که از آلزایمر رنج می‌برد، اما در وضعیت سلامتی خوبی است مجبور به کناره گیری از قدرت کند. این منابع تاکید کردند این اقدام بن سلمان، کاری را که او با عزل شاهزاده محمد بن نایف پسر عموی بزرگ ترش از سمت ولیعهدی شروع کرده بود، به پایان می‌رساند.
یک منبع اعلام کرد:" او می‌خواهد اطمینان داشته باشد در حالیکه پدرش هنوز هست او پادشاه می‌شود. "
اوائل هفته تصاویری از ملاقات ملک سلمان پادشاه عربستان با سفرا منتشر شد تا شایعه‌هایی که پس از این پاکسازی منتشر شده بود و گفته بودند پادشاه مرده است، بی اعتبار شود.
منابع در بیمارستان ملک فیصل که مسئول ارائه خدمات به اعضای خانواده سلطنتی است نیز این شایعه‌ها را بی اساس اعلام کرده است.
این منابع اعلام کردند به شاهزاده احمد برادر پادشاه قبل از بازداشت در روز جمعه آخرین فرصت داده شد تا پس از سال‌ها مخالفت علنی، حمایت خود را از طرح بن سلمان اعلام کند.
منبع دیگری اعلام کرد:" فشار‌هایی به احمد برای اعلام حمایت کامل از بن سلمان وجود داشت. او با پادشاه، سلمان و دیگران در دادگاه ملاقات کرد و از کلمات مودبانه برای ترغیب او به حمایت از پسرش استفاده کرد. احمد این مسئله را روشن کرد که از این طرح حمایت نمی‌کند و هیچ کلمه‌ای هم در این باره حرف نمی‌زند. احمد به پادشاه گفته است او به دنبال پادشاهی نبوده، اما بدنبال افراد دیگری است که پیش بروند. " در همین حال جزئیات بیشتری درباره شرایط بازداشت احمد منتشر شده است.
به گفته این منابع، احمد قبل از بازداشت در روز جمعه آنطور که در گفتگویی با خبرگزاری رویترز ادعا شده بود، قصد کودتا نداشته است، چون این شاهزاده قدرتی برای انجام چنین اقدامی نداشته است.
این منبع افزود:" شاهزاده احمد به عنوان یکی از اعضای شورای بیعت علنا مخالفت خود را با پادشاهی بن سلمان درصورت فوت پادشاه، اعلام می‌کند. او به صراحت گفته پاسخش منفی است، اما هیچ تلاشی برای کودتا وجود نداشته است. "این منبع تاکید کرد احمد از سفر خارجی اش برای شکار عقاب بازگشته بود و پنجشنبه شب مهمانی را با حضور افراد نزدیک به خود برگزار کرده بود.
احمد پیامی دریافت کرد مبنی بر اینکه پادشاه صبح جمعه منتظر اوست. موضوع صحبت درباره بازداشت شاهزاده فیصل بن عبدالرحمان بود که احمد پرونده اش را چند هفته پیش با سلمان درمیان گذاشته بود. احمد صبح جمعه با تیم امنیتی اش به کاخ سلطنتی رفت و به محض ورود بازداشت شد. این منبع اعلام کرد:" او پادشاه را ندید. این یک خیانت کامل است. "
به گفته این منبع، دومین عضو شورای بیعت در این فرایند پاکسازی بازداشت شده است.
این منابع در پاسخ به این سوال که چرا این پاکسازی اکنون شروع شده گفتند این مسئله دلائل داخلی و خارجی دارد.
آن‌ها اعلام کردند بن سلمان درباره احتمال شکست دونالد ترامپ در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نگران است.
همه نامزد‌های دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از منتقدان علنی شاهزاده سعودی هستند و علنا او را بخاطر صدور فرمان قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در استانبول در سال 2018 محکوم کردند.
ترامپ و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به صورت هماهنگ از مسئول دانستن بن سلمان بخاطر قتل خاشقجی خودداری کرده و درخواست‌ها برای تحقیقات کیفری اف بی آی یا سازمان ملل متحد را در خصوص این پرونده رد کردند.
ترامپ در آخرین گفتگوی خود درباره این مسئله در ژوئن گذشته اعلام کرد مسئله قتل خاشقجی واقعا در مباحثات او با بن سلمان مطرح نشده است.
ترامپ گفت ایران مردم بسیاری را کشته و به پولی که عربستان بابت خرید تسلیحات آمریکا و کالا‌های دیگر هزینه کرده است اشاره کرد.
ترامپ به ان بی سی نیوز گفت:" آن‌ها در یک مقطع 400 تا 450 میلیارد دلار برای این تجهیزات هزینه کردند. بهرحال اگر آن‌ها با ما معامله نکنند می‌دانید چه می‌کنند؟ آن‌ها با روس‌ها یا چینی‌ها معامله می‌کنند. "
دوم اینکه این منابع مدعی شدند محمد بن زائد شاهزاده ابوظبی که راهنمای بن سلمان بوده و او را به دار و دسته ترامپ قبل از پیروزی اش در انتخابات معرفی کرده نیز در این طرح دست دارد.
این منبع اعلام کرد:" شاهزاده ابوظبی در هر گامی که بن سلمان برمی دارد مهره‌ای کلیدی است. هر چقدر بن سلمان بیشتر اشتباه کند و بی ثباتی بیشتری به وجود آورد، اهرم نفوذ بن زاید در امور عربستان بیشتر می‌شود. "
اصلاحات بن سلمان در داخل خوب پیش نمی‌رود. تازه‌ترین مورد در طرح اصلاحاتی او به کاهش شدید بهای نفت و افزایش نارضایتی از عملکرد او در جهان اسلام منتهی شد؛ آنهم چند ماه قبل از اینکه مناسک حج آغاز شود.
پس از تصمیم اوپک به کاهش تولید نفت، اقتصاد عربستان در سال 2019 تنها 0.3 درصد رشد داشت که این رقم در سال قبل از آن 2.4 درصد بود.
مشکلات اقتصادی بن سلمان روز یکشنبه بیشتر شد زمانیکه بازار سهام عربستان 8.3 درصد کاهش یافت و با پایین‌ترین شاخص از نوامبر 2017 کار خود را پایان داد؛ زمانیکه او اولین دور پاکسازی در کاخ سلطنتی را آغاز کرد.
تصمیم بن سلمان برای بستن مرز‌های عربستان سعودی به روی اغلب گردشگران و همه زائران عمره به دلیل شیوع ویروس کرونا نیز جنجال به پا کرد.
منتقدان یادآور شدند ولیعهد اجازه برگزاری یک کنسرت بزرگ با عنوان "شب پارسی" را به عنوان بخشی از فستیوال زمستانی طنطوره را در 5 مارس داده است.
منابع می‌گویند همه این موارد، بن سلمان را متقاعد کرد تا حمله‌ای را علیه آخرین موانع در مسیر پادشاهی اش آغاز کند.
یک منتقد برجسته در عربستان سعودی اعلام کرد:" این پاکسازی با پاکسازی سال 2017 فرق دارد. آنوقت بن سلمان به عنوان یک جوان و اصلاح طلب جسور در اوج محبوبیت قرار داشت. او این پاکسازی را به عنوان یک عملیات مبارزه با فساد مالی معرفی کرد و حتی در بین خبرنگارانی شبیه خاشقجی محبوب بود. اما این پاکسازی پس از یک سری رسوایی‌ها انجام شد. به گونه‌ای است که انگار بن سلمان در تلاش است از یک رسوایی به سوی رسوایی بزرگتری فرار کند. "


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بن سلمان عربستان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا احمد بن عبدالعزیز عربستان سعودی ولیعهد عربستان محمد بن سلمان شاهزاده احمد محمد بن نایف پادشاهی خود بازداشت شده بن سلمان بن سلمان بازداشت شد ماه نوامبر شاهزاده ها شورای بیعت بن سلمان بی پروایی گروه 20 ویژه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۰۸۱۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقشه عجیب بارسا: فروش جانشین مسی به عربستان

به گزارش "ورزش سه"، درخشش فاتی در ترکیب بارسلونا باعث شده بود که بسیاری از مدیران این باشگاه به ظهور یک لیونل مسی جدید در ترکیب این تیم امیدوار باشند و حتی پس از جدایی این ستاره آرژانتینی شماره پیراهن او را به این بازیکن اهدا کردند.

با وجود درخششی که این بازیکن جوان در ترکیب بارسا داشت اما شرایط مطابق انتظار او و هواداران این تیم و مدیران باشگاه پیش نرفت و مصدومیت‌های متوالی و طولانی مدت باعث شد که او از دوران اوجش فاصله بگیرد و نتواند توانایی‌هایش را در این تیم به نمایش بگذارد.

این شرایط باعث شد که فاتی در پنجره نقل و انتقالات تابستانی فصل گذشته به صورت قرضی راهی برایتون شود اما حضور او در این تیم و لیگ برتر انگلیس هم موفقیت‌آمیز نبود و گفته شده است که مدیران بارسا هم دیگر تمایلی به ادامه همکاری با این بازیکن ندارد.

حالا روزنامه اسپرت خبر داده است که بارسا امیدوار است بتواند این بازیکن و همچنین کلمنت لنگله را در پنجره نقل و انتقالات تابستانی پیش رو به لیگ عربستان منتقل کند و در حال تلاش برای پیدا کردن باشگاهی است که مشتاق جذب این دو بازیکن باشد تا بتواند از پول فروش آنها برای جذب بازیکنان مد نظرش استفاده کند.

دیگر خبرها

  • فیلمی از هوای طوفانی شهر مدینه در عربستان سعودی
  • نقشه عجیب بارسا: فروش جانشین مسی به عربستان
  • بن سلمان: مخالف آوارگی مردم غزه هستیم
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • بازسازی غزه ۳۰ سال زمان می‌خواهد
  • فیلم بارش برف سنگین در عربستان سعودی در اوایل اردیبهشت
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد