Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا به نقل از العربی الجدید، شانس با دولت «الیاس الفخفاخ»، نخست‌وزیر تونس یار نبود. سه بحران نوظهور مصرانه خود را بر این دولت تحمیل کرده‌اند و بر برنامه‌های دولت و بودجه اقتصای تاثیر فراوانی داشته‌اند.

پرونده نخست متعلق به ویروس «کرونا» است که به رغم همه پیشگیری‌های لازم نخستین مورد ابتلا در این کشور که از ایتالیا وارد شده ثبت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

الفخفاخ پیش‌بینی کرد که هزینه مقابله با این ویروس در مدتی که کوتاه هم نخواهد بود، بسیار بالا باشد، به گونه‌ای که تونس نیمی از رشد خود را از دست بدهد و تا پایان سال جاری شاهد رشدی بیش از یک درصد رشد نخواهد بود.

چنین پیامدی به نوبه خود مانع تحقق وعده‌های دولت به ویژه در ارتباط با اشتغال‌زایی است که خود مستلزم رشد یک و نیم درصدی اقتصاد است. بنابراین، شیوع ویروس کرونا برای مردم تونس که در انتظار آغاز روند صعودی اقتصاد کشورشان بودند خبری خوشایندی نبود.

پرونده دوم متعلق به اقدام غافلگیر کننده تروریست‌ها برای انفجار در نزدیکی سفارت آمریکا در تونس است که درست چند روز پس از تشکیل دولت و آغاز به کار آن اتفاق افتاد. تروریست‌ها از بحران تشکیل دولت و سرگرم‌ بودن طرف‌های سیاسی با این موضوع استفاده کرده و امنیت ملی کشور را تهدید و تونس را وارد بحران جدیدی با آمریکا کردند.

به رغم اینکه عملیات تروریستی دو فرد انتحاری به ساختمان سفارت و کارکنان آن آسیبی جدی به این بنای دیپلماتیک وارد نکرد، اما تونس بزرگ‌ترین فرد شایسته امنیتی خود را از دست داد. بنابراین، پیام این عملیات به الفخفاخ این بود که عملیات تروریستی و جنگ با تروریست‌ها در تونس به پایان نرسیده  و مستلزم افزایش بودجه دو بخش دفاع و امنیت کشور است.

پرونده بحران سوم مرتبط با سیاست پولی است. دولت الفخفاخ به‌رغم درخواست برخی احزاب شریک در دولت برای تغییر سیاست استقراض، ناگزیر به ادامه تعامل با صندوق بین‌المللی پول است.

تونس به قسط ششم وام بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دینار نیاز دارد و این موضوع، الفخفاخ را به عبور از موعد ۲۰ مارس بدون دیدار با هیئت صندوق پول سوق می‌دهد و این به مفهوم خسارت فراوان به این کشور است، زیرا گزینه دیگری پیش روی دولت وجود ندارد.

ارزیابی‌های اولیه از بودجه کل حاکی از وجود داده‌های غیر مندرج در میزان کسری بودجه است که برخی پرداخت‌ها را به تعویق انداخته است.

 فخفاخ برای مقابله با این چالش به سرعت اقدام به آگاه کردن مردم از چالش‌های پیش رو و درخواست از پارلمان برای کاهش هزینه‌های کل و اصلاح عملکرد نهادهای دولتی کرد.

آگاهی فخفاخ از ارقام و داده‌ها پس از تشکیل دولت باعث درک حساسیت بالای ماموریت خود شده است. شاید مهم ترین نکته‌ای که نخست‌وزیر اعلام کرد، بلوکه کردن دستمزدها، عدم تایید افزایش و کاهش هزینه‌های دولت طی سه سال آینده است حال آن‌که راه‌حل ارائه‌شده با افزایش دستمزدها ، دیگر مردم را قانع نمی‌کند ، زیرا ابزار عمومی بیش از این نمی‌تواند مردمی را که نگران کاهش خدمات عمومی هستند کاهش یافته است.

اگر مذاکرات دولت با اتحادیه مشاغل به نتیجه نرسد به مفهوم آن است که اصلاح عملی رخ نخواهد داد.

 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: تونس بحران دولت جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۰۸۳۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • واکنش علی ربیعی به هجمه سنگین دولت به مرکز پژوهش های مجلس: با بستن در هر اندیشکده و مرکز تحقیقات، دری به سوی انواع بحران‌ها گشوده می‌شود
  • بحران سیاسی در اسکاتلند با کناره گیری وزیر اول
  • افشاگری درباره دستکاری تازه دولت رئیسی در مصوبات بودجه ۱۴۰۳
  • تجربه تازه مجلس برای بررسی «سند دخل و خرج کشور»
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است
  • قرائت قرآن و حمایت از فلسطین در برنامه تلویزیونی تونس+فیلم
  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست
  • عکس| تصاویری از کنسرت خواننده عصر جدید در کشورهای عربی/خوانندگی احسان یاسین در تونس
  • تاثیر افزایش دستمزدها در رشد تعداد بیمه‌شدگان