Web Analytics Made Easy - Statcounter

خراسان شمالی- کوچ بهاره عشایر خراسان شمالی که همه ساله در فروردین ماه انجام می‌شد به دلیل اعمال محدودیت در تردد خانوارهای عشایری با هدف جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از منطقه مراوه تپه گلستان به ییلاقات این خطه، یک ماه به تاخیر افتاد.

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی خراسان شمالی، مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: خانوارهای عشایر این استان پس از زمستان گذرانی در مناطق قشلاقی استان گلستان، طبق تقویم کوچ هرساله در فروردین ماه این منطقه را به مقصد خراسان شمالی ترک می کردند اما با هماهنگی که با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان صورت گرفته، امسال این کوچ با یک ماه تاخیر آغاز خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدرضا قلی پور افزود: هم اکنون مناطق قشلاقی که در آن خانوارهای عشایری سکونت دارند از نظر چراگاه نیز بسیار مناسب است و عشایر برای تعلیف دام خود مشکلی نخواهند داشت.

وی افزود: با بهبود وضعیت از نظر مهار ویروس کرونا و همچنین شرایط آب و هوایی پس از ۱۵ اردیبهشت ماه این خانوارها با هماهنگی دستگاه های مختلف به ییلاقات استان کوچ خواهند کرد.

وی از خانوارهای عشایری مستقر در خراسان شمالی و نیز مناطق قشلاقی استان گلستان خواست تا رفت و آمدهای خود را کنترل کرده و از سفرهای غیرضرور خودداری کنند.

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: پیام های هشدار برای مقابله با بیماری و جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا به تمامی شماره تلفن های سرگروه های عشایر استان ارسال و از آنان خواسته شده تا در این خصوص به عشایر اطلاع رسانی کنند.

قلی پور افزود: همچنین برای کنترل ورود و خروج خانوارهای عشایری، رفت و آمد آنان با همکاری دستگاه های مختلف و دانشگاه علوم پزشکی استان در ایلراه ها کنترل می شود که در منطقه گرماب جیران سو در مانه و سملقان ایستگاه قرنطینه نیز راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه خانوارهای عشایری از نظر سلامت پایش خواهند شد، افزود: از آنان می خواهیم که رفت و آمدهای خود را کاهش دهند.

وی گفت: همچنین هماهنگی لازم صورت گرفته تا توسط یک شرکت تعاونی، پنج هزار ماسک خریداری و در بین خانوارهای عشایری به صورت رایگان توزیع شود.

وی از دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خواست تا مواد ضدعفونی، الکل و سایر اقلام را در اختیار این خانوارها قرار دهد و گفت: قشر عشایر در مناطق کم برخوردار مستقر هستند که باید توسط دستگاه ها حمایت شوند.

قلی پور افزود: تاکنون هیچ موردی از ویروس کرونا در خانوارهای عشایر کوچرو این استان، که به صورت پراکنده در مناطق کم جمعیت استان گلستان استقرار دارند، گزارش نشده است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ویروس کرونا کوچ عشایر خانوارهای عشایری خانوارهای عشایر خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۰۸۸۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ فریدون طالبی گفت: عشایر گیلان پارسال هزار و ۴۷۵ تن گوشت قرمز تولید کرده اند که نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش ۱۳۱ تنی داشت.
وی با اشاره به اینکه پرورش دام، تولید گوشت قرمز، شیر، روغن حیوانی، پشم گوسفند، ماست، پنیر و کره نیز از فرآورده‌های دامی عشایر است افزود: عشایر استان گیلان سال گذشته ۵ هزار و ۶۵۶ تن شیر تولید کرده اند که نسبت به سال قبل ۶۸ تن افزایش داشت.
رئیس اداره امورعشایر گیلان گفت: جمعیت عشایری استان پارسال ۲۲ تن عسل، ۲۲۷ تن پشم و ۵۳ هزار جلد پوست گوسفندی هم تولید کرده اند.
فریدون طالبی اضافه کرد: عشایرگیلان همچنین حدود ۵ و ۳ دهم (۵.۳) تن گیاهان دارویی شامل آویشن، گلپر، گل گاوزبان نیز برداشت کرده اند.
وی با اشاره به تولیدات صنایع دستی عشایرگفت: عشایر گیلان ۲۴ هزار و ۵۰۰ مورد صنایع دستی شامل قالی، جاجیم، گلیم، جوراب پشمی، شال و کت و شلوار تولید می‌کنند. 
رئیس اداره امور عشایر گیلان با اشاره به اینکه گیلان هزار و ۵۹۸ خانوار عشایر با ۶ هزار و ۵۴۵ نفر جمعیت مورد تایید سازمان آمار کشور دارد، افزود:بیشترین جمعیت عشایری گیلان در شهرستان‌های غربی استان زندگی می‌کنند.

دیگر خبرها

  • لوآور رده پانزدهمی، جشن قهرمانی پاری‌سن‌ژرمن را به تاخیر انداخت
  • بجنورد میزبان جشنواره ملی نوا‌های رضوی
  • زندگی ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی
  • رنکینگ بهاره بدمینتون نونهالان و نوجوانان خراسان شمالی انجام شد
  • امداد رسانی به افراد گرفتار در سیلاب مناطق عشایری سرایان
  • بازدید مدیر امور عشایر تفتان از مناطق عشایری
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند
  • بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات