Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از مهمترین فعالیت هایی که در کانون های مساجد به آن پرداخته می شود کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه است که در این حوزه کانون های موفقی هم در سطح کشور وجود دارد و یکی از این کانون ها، کانون شهید ابراهیم روحی در مشهد است.

خبرگزاری شبستان – مشهد – علی شکوفه؛ از دوران کودکی تاکنون سالهاست می‌گذرد و شاید گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی باعث شد که کم‌کم راه و روش هدیه دادن هم دستخوش تغییر شود، حالا دیگر علاوه بر فرزندان، پدر و مادرها هم به سمت وسایل الکترونیکی گرایش پیدا کرده‌اند و به جای کتاب، تبلت و انواع گوشی‌های هوشمند را به فرزندان خود هدیه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

پیشرفت تکنولوژی و گسترش همین وسایل‌جمعی باعث شد که تیم ورزشی بچه‌های محله مطهری مشهد که اعضای آن حدود بیست ‌نفری هستند بعد از دوسال فعالیت ورزشی، از سال۸۲ فکر تاسیس کانونی فرهنگی با محوریت کتاب و مطالعه را در سر بپرورانند، این موضوع تحقق یافت و به مدیریت علی‌اکبر روحی، «کانون فرهنگی هنری شهیدروحی» هم‌ نام با پسر عموی شهید علی‌اکبر آغاز به‌ کار کرد و محوریت اصلی و اولیه فعالیت آن هم ترویج بیانات رهبری با توجه به نام‌گذاری عنوان هر سال و نیز ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی قرار گرفت.

 

«علی‌اکبر روحی‌ گل‌خطمی» همان مدیر چند سال قبل است که ایده راه‌اندازی کانون فرهنگی به نام پسرعموی شهیدش را در میان بچه‌های ورزشی محله مطرح کرد و با همت همان نوجوانان دوازده سال قبل، الان افتخار خدمت و کار و فعالیت فرهنگی حوزه کتاب را(حدود ۱۲سال) در پرونده فعالیت‌های فرهنگی خود به ثبت رسانده است.

 

مدیرکانون فرهنگی هنری شهید روحی از فعالیت‌های اولین تشکل تخصصی ترویج و ارتقای فرهنگ مطالعه استان به نام «کانون فرهنگی شهیدروحی» می‌گوید: از دوازده‌سالگی با تشکیل کانون، محوریت اصلی کارها را در حوزه کتاب قرار دادیم و دو سال بعدِ آن ‌هم با تشکیل هیئت مذهبی سیدالشهدا(ع)، برنامه‌های هیئت و کانون را با هم مدیریت می‌کردم.

 

                           

 

وی با اشاره به اینکه اولین مسابقه کتاب‌خوانی را در سال۸۶ با مضمون داستان‌هایی از زندگی حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) ویژه طیف نوجوان برگزار کردیم که با استقبال بی‌نظیری همراه شد، افزود:در اولین مسابقه موفق شدیم بیش از ۴۰مسابقه کتاب‌خوانی بزرگ و گسترده کشوری، استانی و شهری در دل همین کانون کوچک برگزار کنیم و همین موضوع باعث شد که به کانون ما عنوان «اولین تشکل تخصصی ترویج و ارتقای فرهنگ مطالعه استان» یا «کانون تخصصی مطالعه» را نسبت دهند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید روحی گفت: بیانات رهبری و مطالعه، دو اصل اساسی در راه‌اندازی کانون بود؛ به همین دلیل هم‌زمان با ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، به تولید و انتشار کتاب هم گرایش پیدا کردیم و این کار را هم با بیانات و سفارش‌های رهبری منطبق با نام‌گذاری هر سال از سوی ایشان، در اولویت قرار دادیم.

 

روحی با اشاره به اینکه کانون ما نخستین مرکزی است که توانسته است در برگزاری مسابقات کتاب‌خوانی، با شورای نگهبان هم ارتباط بگیرد، می‌گوید: به طور میانگین شاید در هر سال ۴ تا ۵مسابقه بزرگ کتاب‌خوانی، با اهدای کتاب رایگان به شرکت‌کنندگان برگزار می‌کنیم.

 

وی به تولید و نشر کتاب‌هایی مانند «سبک زندگی» شامل تاکیدهای رهبری در زمینه نحوه زندگی و «زندگی به سبک روح ‌الله» نزدیک به ۲۰۰هزار نسخه با محوریت مسیر زندگی و آداب درست زیستن از دیدگاه امام‌خمینی(ره) اشاره و تاکید می‌کند: ما معتقدیم ترویج فرهنگ غدیر زیرساخت تمام فعالیت‌های فرهنگی است؛ به همین دلیل مسابقه بزرگ کتاب‌خوانی خطبه غدیر با هدف آشنایی بیشتر جوانان و عموم مردم با خطبه ماندگار غدیر در ایام دهه ولایت و ایام شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مشهد در خراسان رضوی برگزار شد.

 

                           

 

مدیر کانون فرهنگی‌وهنری شهیدروحی بیان می‌کند: برگزاری همایش «انقلاب سوم»، مسابقه بزرگ کتاب‌خوانی «همیار ایمنی» با هدف ترویج و توسعه فرهنگ ایمنی در جامعه، در مشهد مقدس و نیز مسابقه بزرگ کتاب‌خوانی «ستاره جوانی» با هدف پرداختن به موضوع هویت جوانان و ترویج و تبیین بیانات حضرت امام‌خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در حوزه جوانان، به‌منظور ترویج و ارتقای فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، از دیگر مسابقات کانون در حوزه کتاب در سال های گذشته بود.

 

وی ادامه داد:مسابقه ملی کتابخوانی مهمان امام با مشارکت انتشارات آستان قدس رضوی در سال ۱۳۹۶ با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و سیره حضرت رضا علیه السلام و حضرت معصومه (س) در دو بخش تستی و محتوایی برگزار شد، بخش های مختلف این مسابقه شامل : بخش نقاشی از کتاب(ویژه گروه سنی کودک)، بخش خوانش بخش‎هایی از کتاب(ویژه گروه سنی نوجوان)، بخش داستان‌نویسی از کتاب(ویژه گروه سنی جوان) و بخش عکس با کتاب(ویژه گروه سنی عموم) بخش های مختلف قسمت محتوایی مسابقه بوده است.

 

روحی گفت:منابع مسابقه شامل کتاب «یک ُقمقُمه دریا»(۱۰۰ قصه و نکته از زندگی امام رضا(ع)) نوشته «محمدهادی زاهدی» و «بر مدار آفتاب» اثر «محمدحسین پورامینی» «نگاهی به زندگی حضرت معصومه(س)» به قلم «غلامرضا حیدری ابهری»، «آفتاب خراسان» نوشته «مرتضی دانشمند»، «مثل امام رضا(ع) باش» اثر «حسین میرزایی»، «میهمان امام رضا(ع)» به قلم «مرتضی دانشمند»، «اعترافات غلامان» نوشته «حمیدرضا شاه‌آبادی» و «زندگی به سبک دخترانه» اثر «امیرحسین بانکی‌پور و فاطمه مالکی» بودند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید روحی اظهارداشت:مجموعه هدایای این مسابقه شامل هشت هزینه سفر به کربلای معلی هر یک به ارزش ۱۵ میلیون ریال، سه کمک خرید جهیزیه ایرانی هریک به ارزش ۱۰۰ میلیون ریال، ۸۸ کمک هزینه سفر به مشهد مقدس هر یک به ارزش چهار میلیون ریال، هشت قالیچه متبرک حرم مطهر رضوی هر یک به ارزش ۳۰ میلیون ریال، هشت نفر حضور در آیین غبارروبی روضه منوره رضوی، ۸۸ کارت مهمانسرای حضرت و ۶۰۵ بسته فرهنگی بود. که به برگزریدگان اهدا گردید.

 

وی با اشاره به اینکه برگزیدگان مسابقه کشوری کتابخوانی «مهمان امام(علیه السلام)» که با محوریت امام رضا (علیه السلام) همزمان با ایام دهه کرامت شروع شد و در دهه آخر ماه صفر به پایان رسیده بود، مشخص شدند، گفت:در این مسابقه بزرگ کتابخوانی بیش از ۳۰۰ هزار نفر شرکت کردند، افزود: ۸۰۸ برگزیده این مسابقه در بخش‌ها و قالب‌های مختلف مشخص گردیدند. و این نکته قابل ذکر است کتابخانه های عمومی و دبیرخانه های کانون های مساجد، دبیرخانه های استانی این مسابقه در کشور بودند.

 

روحی ادامه داد:مجموعه کانون به مدت ۳ سال (۹۶-۹۷-۹۸) مسئولیت طراحی برنامه ها و برگزاری طرح اوقات فراغت کل فرزندان کارکنان آستان قدس را به سفارش موسسه جوانان آستان قدس رضوی را داشته است و همچنین در سال ۹۸ مسئولیت طراحی و برگزاری طرح اوقات فراغت مدارس امام رضا علیه السلام را نیز در کارنامه خود دارد.

 

                          

 

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید روحی با اشاره به اینکه مسئولان کشوری باید از کانون‌هایی که در سطح ملی کار می‌کنند، حمایت بیشتری کنند، تاکید می‌کند: تقریبا در برگزاری مسابقات کتابخوانی مشارکت ۵ الی ۶ اداره نهاد فرهنگی رو جذب می کردیم.

 

وی به راه‌اندازی سایت کانون در سال۹۳ اشاره می‌کند و اینکه با گسترش تکنولوژی، راه‌اندازی مرکزی مجازی برای کانون، امری لازم بود و بر این اساس، سایت کانون راه‌اندازی شد و پورتال مرکز مجازی مسابقات کتابخوانی m-ketab.ir برای شرکت در مسابقات کتاب‌خوانی، دریافت نسخه دیجیتال کتاب‌ها و ارتباط فعالان حوزه کتاب با یکدیگر در سراسر کشور را مهیا ساخته است این سامانه مرجع تخصصی برگزاری مسابقات کتابخوانی با روش های مختلف در سطح کشور می باشد و آمادگی لازم برگزاری مسابقات فرهنگی را دارد.

 

روحی ادامه داد:در رویداد ملی فهما ما در ۳ حوزه مستند زندگی روایتی از زندگی شهید ابراهیم روحی، گروه سرود نجم الهدی و سامانه مرکز مجازی مسابقات کتابخوانی حضور داشتیم که در این بخش مسابقات کتابخوانی حائز کسب رتبه کانون شایسته تقدیر شدیم.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید روحی به سایر فعالیت‌های تخصصی حوزه کتاب توسط کانون اشاره و کرد و گفت: تاکنون ۱۰ایستگاه مطالعه با همت شهرداری و شورای اجتماعی محلات ناحیه‌یک در مطب پزشکان سطح منطقه راه‌اندازی کرده‌ایم، کتاب‌های این ایستگاه‌ها بیشتر شامل محورهایی مانند سبک زندگی، تربیت فرزند، حل تعارضات خانوادگی و کنترل استرس است که درواقع با هدف پر کردن زمان انتظار مراجعان برای مطالعه، طراحی شده است.

 

                           

 

وی این نکته را هم یادآوری می‌کند که در ترویج فرهنگ مطالعه، روستاها و اهالی حاشیه شهر مشهد نیز از قلم نیفتاده‌اند و به همین منظور در طرح کتابخانه سیار در طول یک سال، تمام روستاهای سی‌کیلومتری اطراف مشهد از کتاب‌های کتابخانه سیار کانون‌ در مینی‌بوس بهره گرفته و استفاده برده‌اند.

 

روحی در ادامه به فعالیت قرائت‌خانه جواهری هم اشاره می‌کند و اینکه این قرائت‌خانه هم در اختیار دوستداران مطالعه و کتاب‌خوان‌هاست و ورود به آن برای عموم آزاد است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید روحی درخواستی هم از متولیان امور فرهنگی و مسئولان شهری و شهرداری دارد؛ اینکه به جوانان و تشکل‌های جوان‌محور بیشتر اهمیت بدهند و حمایت‌های مادی و معنوی خود را از آن‌ها دریغ نکنند، از شهرداری می‌خواهیم که طرح‌هایی مانند «مسجد ما» را ادامه دهد و از نهاد کتابخانه‌های عمومی استان هم انتظار می‌رود با تشکل‌های دغدغه‌مند در حوزه کتاب و مطالعه، تعامل بیشتری داشته باشد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید روحی اعضای افتخاری این کانون در حوزه کتاب را حدود ۲۵ تا ۳۰هزار نفر برمی‌شمرد و بیان می‌کند: در حال حاضر در حال ساخت مستند شهیدروحی هستیم و کتابی هم در این زمینه در دست تدوین داریم که مستند تا ماه آینده و کتاب تا آخر تابستان به مرحله اکران و انتشار خواهد رسید.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: ترویج فرهنگ مطالعه کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی مشهد مسابقه بزرگ کتاب خوانی ترویج فرهنگ مطالعه مسابقات کتابخوانی برگزاری مسابقات مطالعه و کتاب مسابقات کتاب حوزه کتاب میلیون ریال علیه السلام راه اندازی یک به ارزش امام رضا ع کانون ها کتاب ها بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۰۹۷۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ هزار و ۸۰۰ مددجوی سیستان‌وبلوچستان به اردو‌های زیارتی مشهد مقدس اعزام شدند

سیدمحمدعلی حسینی با بیان اینکه اردو‌های شوق زیارت ویژه مددجویان زیارت اولی است گفت: این طرح، یکی از طرح‌های خداپسندانه و فرهنگی کمیته امداد است که طی آن، نیازمندانی که تاکنون به زیارت بارگاه ملکوتی ثامن الحجج مشرف نشده‌اند، در طول سال شناسایی و ساماندهی می‌شوند تا با کمک خیران امکان سفر آنان فراهم شود.

وی بیان کرد: همچنین در سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۰ هزار و ۷۰ دانش‌آموز سیستان و بلوچستان، به ویژه دانش‌آموزان کنکوری، در اردو‌های آموزشی از جمله پانسیون‌های مطالعاتی، دوره‌های مشاوره درسی و شغلی حضور پیدا کردند.

معاون فرهنگی و مشاوره کمیته امداد سیستان و بلوچستان گفت: فعالیت‌های فرهنگی، کتابخوانی، اردو‌های زیارتی و آموزشی، برگزاری جشنواره‌های تابستانی، رقابت و دوره‌های مهارت آموزی از جمله اقداماتی است که کمیته امداد در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت مددجویان زیرپوشش این نهاد انجام می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • میزبانی ویژه‌برنامه «یه اردوی خاص» از معلمان
  • نگاه ویژه شورای ششم به فعالیت‌های فرهنگی در مشهدالرضا
  • ۲ هزار و ۸۰۰ مددجوی سیستان‌وبلوچستان به اردو‌های زیارتی مشهد مقدس اعزام شدند
  • یمن جایگزین مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد
  • رانندگی بعد از قلیان اکسیژن ممنوع!/ بیش از ۱۵ سال روی قلیان اکسیژن مطالعه شده است
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • هند به نمایشگاه کتاب تهران نرسید،‌ یمن جایگزین شد
  • تغییر در مهمان ویژه نمایشگاه کتاب / یمن جایگزین هند شد
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد