Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیوع گسترده ویروس کرونا مسائلی همچون تولید کالا، آلودگی هوا، مصرف بنزین، آب، اینترنت و تقاضای نفت خام را در سرتاسر جهان تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ویروس کرونا، علاوه بر دغدغه‌های مرتبط با سلامتی انسان‌ها، حاشیه‌های دیگری بر زندگی جامعه بشری ایجاد کرده است که اهمیت برخی از این حواشی به پررنگی خود متن مصیبت می‌تواند باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
مهمترین موضوع پس از بخش بهداشت و سلامت، به آسیب‌های اقتصادی ناشی از شیوع این ویروس برمی‌گردد.   جایی که هم اکنون شاهد ریزش شاخص بورس در اکثر کشور‌های جهان هستیم. این موج ریزش بالاخره دامن بورس ایران را نیز گرفت و تنها در یک روز شاخص کل بورس، ریزش ۱۴۸۰۰ واحدی (معادل ۲.۷ درصد) را به خود دید که البته این موضوع معلول یک علت به نام ویروس کرونا نیست، اما قطعا یکی از علت‌های مهم در شرایط کنونی شیوع ویروس کروناست.

از طرفی دیگر، قیمت نفت که در نخستین ماه سال ۲۰۲۰ تحت تاثیر بحران‌های ژئوپلیتیک به سطح ۷۱ دلار برای هر بشکه رسیده بود، هم اکنون به حدود ۳۰ دلار سقوط کرده است. هم اکنون قیمت نفت برنت به بشکه‌ای کمتر از ۳۴ دلار و قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدیت به زیر ۳۰ دلار سقوط کرده است. شیوع گسترده ویروس کرونا باعث تعطیلی و کند شدن روند تولید کالا‌ها در سرتاسر جهان شده و میزان تقاضای نفت خام را تحت تاثیر قرار داده است. البته سقوط یکباره بهای نفت پس از آن رخ داد که در پی عدم توافق اوپک با روسیه برای کاهش تولید نفت خام، عربستان سعودی اعلام کرد قیمت فروش این محصول را کاهش خواهد داد.

سه روز پیش هم، قیمت نفت سنگین ایران به کمتر از ۳۸ دلار سقوط کرده بود که احتمال دارد، قیمت‌های جدید به زیر ۳۰ دلار هم برسد؛ بنابراین باید منتظر تبعات بعدی کاهش بهای نفت در اقتصاد کشور‌های نفتی حوزه خلیج فارس بود.

به تبع کاهش قیمت نفت، محصولات مرتبط با پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها که برخی ازآن‌ها با فرمول قیمتی نفت قیمت گذاری می‌شوند نیز تحت الشعاع قرار خواهند گرفت که باید منتظر بود و دید روند قیمتی این کالا‌های استراتژیک چه سناریویی را دنبال می‌کنند.

موارد دیگری نیز در کشور ایران به تبع ویروس کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است که در ادامه به برخی از آن‌ها به صورت مختصر اشاره شده است تاثیر در مصرف بنزین مدیر برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: از انتهای بهمن ماه به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش رفت و آمد شهروندان میزان مصرف بنزین در کشور ۱۰ درصد کاهش یافت. مصرف آب قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران با تاکید بر اینکه باید مصرف را مدیریت کنیم، خاطرنشان کرد: مصرف آب تهران ۳ میلیون و ۳۲۲ هزار متر مکعب نیز ثبت شده که با اول تیرماه که زمان پیک مصرف است، برابری می‌کند. میزان آلودگی هوا در حالیکه به نوشته روزنامه «ژاپن تایمز»، ماهواره‌های سازمان فضانوردی آمریکا (ناسا) و آژانس فضایی اروپا از کاهش چشمگیر آلودگی هوا و دی اکسید نیتروژن در چین خبر دادند. اما متاسفانه شاخص آلودگی هوای تهران به جای آن که روند نزولی داشته باشد، به شاخص ۱۵۰ واحدی رسیده است. این در حالیست که طی روز‌های اخیر در پی شیوع ویروس کرونا مدارس و دانشگاه‌های تهران تعطیل شدند و در صورتیکه اگر میزان تردد خودرو‌ها هم در سطح شهر کاهش یافته باشد، این وضعیت می‌تواند حامل این پیام باشد که تأثیر آلایندگی خودرو‌های سواری بر آلودگی هوا نه تنها آدرس خیلی دقیقی نیست، بلکه متهم ردیف اول هم نیست. تاثیر در مصرف اینترنت کشور رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاون وزیر ارتباطات، از افزایش ۴۰ درصدی استفاده کاربران از اینترنت در طی روز‌های اخیر خبر داد و اعلام کرد که همین موضوع سبب شده تا پهنای باند اپراتور‌ها اشباع شود و کیفیت ارائه خدمات اینترنت کاهش پیدا کند.

از هفته گذشته و با ورود ویروس کرونا به کشور، مدارس و دانشگاه‌ها به حالت تعطیل درآمد، برای برخی کارمندان پروسه دورکاری تعریف شد و به نظر می‌رسد همین مسئله استفاده از اینترنت را به شدت افزایش داده است. همچنین ماندن کودکان و نوجوانان در خانه و به طور کلی کمتر بیرون رفتن مردم از منازل باعث شده که کاربران بیشتر به استفاده از اینترنت روی بیاورند.

در پایان لازم به ذکر است، مواردی که در این نوشتار بیان شد، بیشتر شامل آمار و ارقام گزارش شده توسط مراجع ذی صلاح بود و قطعا کاهش رونق کسب و کار و کاهش درآمد فعالان حوزه‌های مختلف توریستی، رستوران‌ها، هتل‌ها، خدمات حمل و نقل ریلی، هوایی، اتوبوسرانی، تاکسی و ... نیز به شدت تحت الشعاع این ویروس قرار دارند که در مورد اثرات آن پس از بررسی‌های آماری دقیق می‌توان نظر داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ویروس کرونا مصرف اینترنت آلودگی هوا تولید کالا شیوع ویروس کرونا آلودگی هوا تحت تاثیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۰۹۹۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی

ایده اعطای بنزین به نفر به جای خودرو، رویکردی نوین در مدیریت منابع انرژی و بهبود عملکرد اقتصادی محسوب می‌شود. این طرح می‌تواند تأثیرات قابل توجهی بر الگوهای مصرف سوخت و نهایتاً بر اقتصاد کلان داشته باشد. در حال حاضر، مقادیر قابل توجهی بنزین به دلیل استفاده غیرکارآمد و قاچاق هدر می‌رود. با اجرای این طرح، هر فرد بر اساس نیاز واقعی خود بنزین دریافت می‌کند، که این امر می‌تواند منجر به کاهش قابل توجهی در هدررفت بنزین شود.

با اعمال سیاست تخصیص بنزین به افراد به جای خودروها، دسترسی به حجم زیادی از بنزین برای قاچاقچیان به طور مؤثری محدود می‌شود. در این ساختار، هر فرد می‌تواند سهمیه بنزین خود را با قیمت‌های داخلی و یا قیمت‌هایی نزدیک به تعادل جهانی به فروش برساند؛ این امر انگیزه برای قاچاق بنزین به کشورهای همسایه را کاهش داده و به نوبه خود می‌تواند به کاهش قابل توجهی در فعالیت‌های قاچاق منجر شود. این تغییرات نه تنها باعث افزایش درآمدهای ارزی از طریق امکان صادرات بیشتر به بازارهای بین‌المللی می‌شوند، بلکه به تقویت اقتصاد کشور و شفافیت بیشتر نیز کمک می‌کنند.

علاوه بر این، با اجرای طرح اعطای یارانه بنزین به افراد به جای خودروها، تحول عمده‌ای در الگوی مصرف سوخت در کشور رقم خواهد خورد. این طرح به شهروندان امکان می‌دهد تا با استفاده بهینه از سهمیه‌های اختصاص یافته، نه تنها هزینه‌های شخصی خود را مدیریت کنند بلکه به سمت افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و روش‌های اشتراکی حرکت کنند. به عنوان مثال، ترغیب به سفرهای دسته‌جمعی و هماهنگ‌سازی برنامه‌های سفر با دیگران، مصرف بنزین را به شکل چشمگیری کاهش می‌دهد و تجربه‌های اجتماعی مشترک و خاطره‌انگیزی را فراهم می‌آورد.

با کاربردی‌تر شدن مصرف بنزین، می‌توان انتظار داشت که سطح آلودگی ناشی از احتراق ناکارآمد سوخت کاهش می‌یابد. این امر نه تنها به بهبود کیفیت هوا کمک می‌کند، بلکه سلامت عمومی را نیز تقویت می‌کند. به این ترتیب، طرح تخصیص بنزین به نفر به جای خودرو می‌تواند یک پیروزی چندجانبه برای اقتصاد، محیط زیست و جامعه باشد.

با اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، تغییراتی در رویکرد تخصیص یارانه انرژی در بخش بنزین ایجاد خواهد شد. در این طرح، هر شخص به جای خودرو، سهمیه بنزین دریافت می‌کند و در صورت عدم استفاده، می‌تواند این سهمیه را به بازار صادرات بفروشد. این امکان فرصتی برای کسب درآمد ارزی از طریق فروش سهمیه بنزین فراهم می‌آورد، که این انگیزه مالی می‌تواند رانندگان فعال در صنعت حمل و نقل را نیز به سوی استفاده از CNG سوق دهد. با فروش سهمیه بنزین خود و استفاده از CNG، رانندگان می‌توانند هزینه‌های سوخت خود را کاهش داده و در عین حال منافع اقتصادی به دست آورند.

دیگر خبرها

  • راهکارهای رئیس کمیسیون اقتصادی برای تعدیل قیمت خودرو؛از واردات تا کاهش قیمت بهای تمام شده
  • قیمت جدید تخم‌مرغ اعلام شد
  • نگاهی به بازار تخم مرغ در اردیبهشت ماه
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • بررسی مزیت‌های راهبردی اصلاح سهمیه بندی بنزین؛ از خانوادگی شدن سفرها تا استفاده از وسایل نقلیه اشتراکی
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • یک نشانه مهم زوال عقل
  • تورم پیش‌نگر در سراشیبی