Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین - عاطفه مرآتی: تاریخ را که ورق بزنید و برسید به اسفند سال ۱۳۲۱ از شیوع بیماری تیفوس خواهید خواند که افتاده بود به جان تهران. مردم آن روزگار هم مثل امروز ما در تکاپوی خانه‌تکانی شب عید بودند و استقبال از بهار. می‌دانیم که هوا سرد بود؛ خیلی سرد و دنیا درگیر جنگ جهانی دوم بود و مهمانان لهستانی ناخوانده درست وسط خاک ایران با یک سوغاتی به نام «تیفوس» ایستاده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی زمان گذشت، در کتاب‌ها آمد که چگونه گذشت، نماینده مهاجران لهستانی‌ پیش از ترک ایران برای دولتمردان ایرانی نامه‌ای نوشت و در آن از روحیه و مهر ایرانیان گفت: «در این موقع که پناهندگان لهستانی بعد از ۳ سال اقامت در خاک پاک کشور شما از این سرزمین عزیمت می‌کنند، اینجانبان از آن جناب تمنا داریم که بهترین تشکرات صمیمانه ما را در مقابل مهمان‌نوازی و پذیرایی دوستانه که از طرف آن جناب و کلیه اولیای امور ایرانی و عامه مردم به عمل آمده، قبول فرمایند. این حسن مهمان‌نوازی و پذیرایی و همچنین تمام اقدامات و توجهاتی که از طرف اولیای کشوری و لشکری ایران به عمل آمده هیچ‌گاه از خاطره ملت لهستان پاک نخواهد شد. تمام ماها که در وطن شما زندگانی کرده‌ایم بهترین یادبودها را از آن حفظ خواهیم کرد. ما نه‌تنها با قلبی مملو از امتنان ایران را ترک می‌کنیم، بلکه بهترین ادعیه صمیمانه خود را برای سعادت و ترقی کشور شما و ملت ایران نثار می‌کنیم.»

حال مردمی که با بیگانگان این‌گونه با عطوفت رفتار کرده‌اند و این‌چنین یادشان در تاریخ زنده مانده است، با هم‌وطن خود چه مهربانی‌ها خواهند کرد!

از این دست نمونه‌های تاریخی فراوان است و هر کدام، به مقتضیات زمان، مهرورزی ایرانی‌ها را به رخ جهانیان می‌کشد. نمونه دیگرش مردی است که آن‌قدر خوش‌تیپ و خوش‌لباس بود که مردم محله او را «شیخ بلژیکی» صدا می‌کردند و آوازه خوش‌نامی‌اش در شمیران پیچیده بود. شیخ‌الاسلام محمدحسن مهماندوست را می‌گویم. او نیز گواه انسانیت و مهر و عطوفت ایرانیان است بهنگام سختی و مشقت. شیخ‌الاسلام در قحطی سال ۱۳۲۰ تعداد زیادی زن و مرد را به خانه‌اش آورد تا گندم‌ آرد کنند و نان بپزند و رایگان میان مردم توزیع کنند. پخت و توزیع نان در خانه شیخ‌الاسلام، ۲ سال، تا زمان سر و سامان گرفتن اوضاع اقتصادی طول کشید. 

ایران همه این‌ بلایا را پشت سر گذاشته و حالا قرعه به نام ما زده شده است. در این روزگار نوبت رسیده به شیوع «کووید ۱۹» معروف به «ویروس کرونا» که سرعت انتقال آن بسیار بالاست. این‌که تاریخ بعدها درباره نحوه مقابله با شیوع این بیماری در ایران چه می‌نویسد بستگی به عملکرد امروز مسئولان دارد ولی این‌که تاریخ درباره پیوند دوستی و محبت ایرانیان به هم‌نوع خود چه می‌گوید روشن است. به لطف تکنولوژی و وجود شبکه‌های اجتماعی مجازی اثبات این امر کار دشواری نیست. می‌دانم؛ همیشه عده‌ای هستند که چوب لای چرخ دیگران می‌گذارند و سنگ‌پرانی می‌کنند و نتیجه‌اش می‌شود کمبود وسایل بهداشتی و گرانی دارو و میوه و... ولی دور از انصاف است که از صاحبخانه‌ای یاد نکنیم که با یک پیامک دل مستاجر خود را شاد می‌کند و اجاره‌بهایش را می‌بخشد.

دور از انصاف است که از میوه‌فروش اصفهانی یاد نکنیم که خلاف عده زیادی که از آب گل‌آلود ماهی گرفته‌اند و قیمت‌هایشان را چند برابر کرده‌اند، نوشته‌ای می‌نویسد و قید همان چندرغاز سودش را می‌زند و به قیمت میدان تره‌بار میوه دست مردم می‌دهد.

دور از انصاف است که از شهروندان زنجانی یاد نکنیم که به‌ صورت خودجوش معابر و وسایل همگانی را ضدعفونی و پاک‌سازی کردند.

دور از انصاف و شرافت است که از کافه‌ای در مشهد یاد نکنیم که ۲۰۰ شیشه قهوه سرد و شیرینی کوکی برای پزشکان و پرستاران قرنطینه بیمارستان شریعتی مشهد ارسال کرد و روی شیشه‌های قهوه نوشته بود: «تو قهرمان منی»

دور از انصاف نیست که از کار زیبای یک جایگاه سوخت در شیراز یاد نکنیم؟ جایگاهی که بنزین رایگان یور۴ به پزشکان و پرستاران بیمارستان علی اصغر(ع) شیراز (محل قرنطینه بیماران کرونایی) می‌دهد.

عکس از محمدشلتوک کار

در این وانفسای انسانیت و شرف باید به دست تک‌تک آنها به‌ویژه کادر درمان و پزشکی بوسه زد؛ آنانی که راهنمایان راستین آدمیان هستند در تاریکی زمانه. از این موارد بی‌شمار است و قطعا آیندگان به نیکی از این دوران سخت یاد خواهند کرد و این رفتارهای انسان‌دوستانه در تاریخ ماندگار خواهد شد.

در ادامه نمونه‌های بیشتری را مشاهده می‌کنید که این روزها شبکه‌های اجتماعی مجازی را در سیطره خود درآورده‌اند و تحسین همگان را برانگیخته‌اند.

نصب دستشویی مقابل نانوایی در منطقه ۱۷ تهران برای شست‌وشوی دست مشتریان قبل از خرید نان ضدعفونی‌کردن عابربانک‌های شهر توسط جوانان محله اسلام‌آباد شهر گرمی هدیه واحد کامپیوتر بیمارستان مسیح دانشوری به گروه‌های درمانی گرچه این شهر هراسان شده از بیماری | من پرستارم و عمریست خطر کرده دلم

► یک خانواده مشگین‌شهری به جای برگزاری مراسم ختم برای عزیز از دست رفته‌شان، حدود ۴ هزار پک بهداشتی بین مردم شهر پخش کردند.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

 ► «حمید زهری»، کاسب با دین و ایمان‌همدانی، این روزهای سخت کرونایی را به رنگ احسان و انسانیت درآورده و باگذشت از متاع دنیوی به دنبال اجر اخروی رفته است.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

 ► فردی که به بیمارستان محمودآباد رفته و با نواختن موزیک به بیماران روحیه می‌دهد.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4 کد خبر 489767 برچسب‌ها كرونا در ايران تصویر ویدئو

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كرونا در ايران تصویر ویدئو یاد نکنیم دور از انصاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۰۹۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ستاره لهستانی بارسلونا: توپ طلای ۲۰۲۰ حق من بود و الان هم آن را می پذیرم
  • ماجرای ضرب و شتم در اتوبوس BRT/ هشدار پلیس به مجرمان
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • واکنش وزیر صمت به ماجرای تولید نوکیای تقلبی در ایران
  • نه به عربستان: ستاره بارسا تصمیمش را گرفت
  • موزه مردم شناسی رختشویخانه - زنجان
  • تربیت فضلای دین توسط ماموستا فخری از حسنات ماندگار دفتر زرین زندگانی آن عالم فقید است
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • نگرانی از هجوم گردوغبار به ۴ استان
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد