Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان یک متخصص بیماری های عفونی شستن دست ها با هر شوینده ای را مهمتر از ماسک زدن دانست و اظهار کرد: این روزها باید بدون دلیل و بهانه دست ها را بشوییم.

دکتر لطف الله داوودی در گفت وگو با ایسنا، ویروس کرونا را خیلی جدید و ناشناخته ندانست و اظهار کرد: مردم نباید از کرونا بترسند، بلکه باید مراقب باشند با رعایت نکات بهداشتی آلوده به ویروس نشوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ویروس کرونا از سال ها قبل وجود داشته و عامل ۱۵ درصد سرماخوردگی های ماست، افزود: همه ما ویروس کرونا را تجربه کرده ایم، اما این ویروس در طی زمان سه بار جهش کرده و موجب شده هر سه بار به عنوان یک بیماری نوپدید در جهان ظاهر شود.

این متخصص بیماری های عفونی، مقاومت بدن را در مقابل ویروس های شناخته شده و شایع بیشتر دانست و تصریح کرد: به واسطه جهش جدید ویروس کرونا و نوپدید بودن این بیماری، اغلب افراد تاکنون با آن مواجه نشده اند و لذا در زمان شیوع درصد بیشتری را مبتلا می کند.

داوودی عدم وجود دارو و واکسن مناسب برای کروناویروس را موجب تشدید بیماری در افراد و حتی بستری شدن دانست و اضافه کرد: ویروس کرونا در سال ۲۰۰۳ به شکل بیماری سارس، در سال ۲۰۱۲ به شکل بیماری مرس و در ماه های پایانی سال ۲۰۱۹ به شکل بیماری کووید – ۱۹ بروز پیدا کرده است. البته دو بیماری قبلی بعد از شیوع خیلی زود مهار و کنترل شد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به مهار سریع کووید – ۱۹ و تولید واکسن مناسب طی ماه های آینده، خاطرنشان کرد: کرونا قابل مهار است، اما در حال حاضر با این ویروس مواجه هستیم و راه های انتقال آن را می شناسیم لذا اولین گام در مهار و کنترل بیماری جلوگیری از انتشار آن است.

این متخصص بیماری های عفونی، ویروس کرونا را یک ویروس تنفسی دانست و متذکر شد: ویروس کرونا فقط از راه استنشاق وارد بدن نمی شود و می تواند از طریق تماس دست با چشم و بینی و دهان به مخاطات ما راه پیدا کند لذا این روزهای کرونایی عادت دست زدن به چشم و بینی و دهان را کنار بگذاریم.

داوودی صرف ماسک زدن را راهکاری مناسبی برای مقابله با کرونا ندانست و عنوان کرد: برخی از افراد که با ماسک در جامعه حضور دارند، نوعی اطمینان کاذب از عدم مبتلا شدن به ویروس کرونا را پیدا می کنند و خیال می کنند با ماسک دیگر بیمار نمی شوند، اما فریب می خورند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر همه سطوح می تواند منشا ویروس کرونا باشد، گفت: باید در تماس با اشیاء بیشتری احتیاط را داشته باشیم. البته در صورت تماس با اشیاء خیلی جای نگرانی نیست و باید بهداشت را رعایت کنیم و ضد عفونی کردن و گندزدایی را جدی بگیریم.

این متخصص بیماری های عفونی، شستن دست ها با هر شوینده ای را مهمتر از ماسک زدن دانست و اظهار کرد: این روزها باید بدون دلیل و بهانه دست ها را بشوییم؛ قبل از غذا و بعد از غذا و قبل از رفتن به بیرون و بعد از بازگشتن به خانه و قبل از دست زدن به اشیاء و بعد از دست زدن به اشیاء.

داوودی، استفاده از ماسک را برای بیماران مبتلا به کرونا الزامی دانست و یادآور شد: ماسک مانع از پخش شدن بیماری می شود. همچنین پزشکان و پرستارانی که در ارتباط با بیماران کرونایی هستند باید حتما از ماسک استفاده کنند

وی سالمندان را گروه در معرض خطر دانست و اضافه کرد: افرادی که بیماری های مزمن قلبی و ریوی و دیابت دارند نیز نکات بهداشتی به ویژه شست و شوی دست ها را جدی بگیرند تا خود را از خطر ابتلا به کروناویروس حفظ کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس ویروس کرونا متخصص بیماری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۱۰۳۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعرض مرد رمال به زنان به بهانه بخت گشایی

مرد رمال که متهم است با نقشه شیطانی پنج زن و دختر را به دام سیاه انداخته و آزار داده در جلسه محاکمه مدعی شد که تعرضی در کار نبوده و شاکی‌ها با خواست و رضایت خودشان با وی ارتباط داشته‌اند.

به گزارش مشرق، آذر سال ۱۴۰۲ زن جوانی به نام نسرین با مراجعه به پلیس آگاهی از مردی رمال شکایت کرد و اظهار داشت وی او را مورد آزار و اذیت و تعرض قرار داده است.

این زن در تشریح ماجرا به مأموران گفت: از ۴ سال قبل به یک بیماری مبتلا شدم و به پزشکان متعددی مراجعه کردم اما نه تنها بیماری‌ام درمان نشد بلکه قدرت عضلاتم را هم از دست دادم. به صورت عادی نمی‌توانستم راه بروم تا اینکه چند ماه قبل به واسطه یکی از دوستانم با مرد رمالی به نام سعید آشنا شدم. او ادعا می‌کرد که ظرف چند جلسه و با یک نسخه جادویی می‌تواند بیماری‌ام را درمان کند. اظهارات این مرد دوباره من را امیدوار کرد و به خانه سعید در جنوب تهران رفتم. پس از چند جلسه او گفت برای درمان کامل باید به من انرژی بدهد و با حرف هایش فریبم داد و در نهایت هم من را مورد آزار و اذیت قرار داد. حالا هم من از او شکایت دارم.

در حالی که مأموران در حال تحقیق از متهم بودند دومین شکایت مشابه به پلیس اعلام شد.

دومین شاکی دختر جوانی به نام شیرین بود که اظهاراتش با شاکی اول شباهت زیادی داشت.

در ادامه ۳ زن جوان دیگر هم با شکایت‌های مشابه به پلیس مراجعه کردند و تعداد شاکی‌های پرونده مرد رمال به ۵ نفر رسید.

به این ترتیب مأموران سعید را ردیابی کردند و بازداشت شد. وی پس از انتقال به پلیس آگاهی و در جریان بازجویی‌ها منکر اتهام وارده شد. پس از آن مأموران او را در مقابل شاکی‌ها قرار دادند که هر ۵ زن او را شناسایی کردند.

با تکمیل تحقیقات پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۳ دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده شد.

در ابتدای جلسه پنج شاکی پرونده برای مرد رمال درخواست اشد مجازات کردند.

پس از آن نسرین به جایگاه رفت و به قضات گفت: متهم به بهانه درمان بیماری به من تعرض کرد. حالا علاوه بر بیماری جسمی به مشکلات روانی هم مبتلا شده‌ام و زندگی‌ام نابود شد. من به هیچ عنوان حاضر به گذشت نیستم.

شیرین دومین شاکی پرونده نیز به قضات گفت: من به خاطر اینکه دوست داشتم زودتر ازدواج کنم و همیشه به دنبال آن بودم که یک مرد خوب همسرم بشود از طریق یکی از دوستانم با سعید آشنا شدم.

وقتی به خانه‌اش رفتم او گفت که می‌تواند با دادن یک نسخه جادویی کاری کند که خیلی زود مرد ایده‌آلم به خواستگاری‌ام بیاید و بختم باز شود اما این مرد شیاد من را مورد آزار و اذیت قرار داد.

سومین شاکی هم گفت: چند سالی بود که مشکلات اقتصادی، من و خانواده‌ام را آزار می‌داد و فکر کردم می‌توانم با گرفتن یک نسخه از متهم قفل مشکلات مان را باز کنم اما سعید با ترفندی فریبکارانه به من تعرض کرد.

دو شاکی دیگر هم که با همین ترفند فریب مرد رمال را خورده بودند جزئیات شکایت شان را مطرح کردند.

پس از اظهارات شاکی‌ها، متهم ۵۰ ساله به جایگاه رفت و گفت: من منکر ارتباط با شاکی‌ها نیستم و با هر ۵ نفر ارتباط داشتم اما من آنها را به زور به خانه‌ام نیاوردم و خودشان از من نسخه جادویی می‌خواستند و هر ۵ زنی که حالا از من شاکی هستند خودشان از من خواستند و پیشنهاد دادند که با آنها ارتباط داشته باشم. من به هیچ‌کدام از شاکی‌ها تجاوز نکرده‌ام و اتهامم را قبول ندارم.

متهم در ادامه افزود: البته من دو همسر دارم که یکی از آنها بیمار است و دیگری هم در افغانستان زندگی می‌کند. اگر هم می‌بینید که پیشنهاد شاکی‌ها را رد نکردم به خاطر دوری از همسرانم بود وگرنه با آنها ارتباط برقرار نمی‌کردم.

با اظهارات متهم قضات ادامه جلسه رسیدگی به پرونده را به تحقیقات بیشتر درباره ادعای متهم موکول کردند.

منبع: روزنامه ایران

دیگر خبرها

  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • بلینکن در دیدار با هرتزوگ: آمریکا اکنون خواهان آتش‌بس است
  • تعرض مرد رمال به زنان به بهانه بخت گشایی
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • آلودگی هوا باعث تشدید بیماری‌های زمینه‌ای می‌شود
  • تأکید نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری برنقش اصناف در مهار تورم
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟