خنجر اسرائیل علیه مسلمانان و هندوها
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۱۰۸۷۶
«نماینده» سعدالله زارعی */ کشتار مسلمانان در هند یک اتفاق ساده نیست. مسلمانان در هند قدیم نیمی از جمعیت و در هند امروزی دومین جمعیت پس از «هندوها» به حساب میآیند. آنان سالیان درازی است که در کنار برادران و خواهران هندوی خود زندگی کردهاند و در تاریخ چندصد ساله اخیر، هیچگاه رو در روی هم دیده نشدهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تاریخ اعمال سختگیری علیه مسلمانان و ضرب و جرح آنان در سالهای اخیر، با به قدرت رسیدن «نارندرا مودی» و حزب «بهاراتیا جناتا» (بیجیپی) پیوند خورده و به این جنایات ماهیت سیاسی داده است. کما اینکه دفاع مودی و «آمیت شاه» وزیر کشور او از اقدام نیروهای نظامی و افراطگرایان هندو علیه مسلمانان بر جنبه سیاسی اتفاقات هفتههای اخیر حکایت دارد و از این رو طبعاً جدا از واکنشهای مردمی به واکنش در سطوح رهبران و دولتهای مسلمان احتیاج میباشد و به همین دلیل حضرت امام خامنهای -دامت برکاته- طی پیامی خطاب به دولت هند نوشتند: «قلب مسلمانان جهان از کشتار مسلمانان در هند جریحهدار است. دولت هند باید در مقابل هندوهای افراطی و احزاب طرفدار آنها بایستد و با توقف کشتار مسلمانان از انزوای خود در جهان اسلام جلوگیری کند». درخصوص تحولات هند نکاتی وجود دارد:
1- هند هم اینک حدود 200 میلیون نفر جمعیت مسلمان دارد که کمتر از 15درصد جمعیت هند بهحساب میآید و در این میان، 3/5 درصد از مسلمانان یعنی حدود هفت میلیون نفر را شیعیان تشکیل میدهند. مسلمانان عمدتاً در ایالتهای اوتارپرادش، بیهار و میرزواروم زندگی میکنند. جمعیت هندوها نزدیک به 80 درصد یعنی حدود 1/2 میلیارد نفر میباشد و بقیه جمعیت به سیکها، مسیحیان، بوداییها و... تعلق دارد. قانون اساسی مصوب 1334، آزادی فعالیتهای مذاهب را مورد تأکید قرار داده و از اینکه دولت تنها به یکی از مذاهب و اقوام تعلق داشته باشد، برحذر داشته است. احترام به مذاهب دیگر هم در هند موضوعی جا افتاده است بهگونهای که در بسیاری از موارد مسجد، کلیسا و بتکده در کنار هم دیده میشوند. در جریان استقلال هندوستان از انگلیس و خلعید از «کمپانی هند شرقی» رهبر هندو -مهاتما گاندی-، رهبر طبیعتگرا -جواهر لعل نهرو- و رهبران مسلمان -شامل محمدعلی جناح، ابوالکلام آزاد و محمدعلی شوکت علی- در کنار هم حضور داشتند و هندوستان از نتایج آن بهرهمند شد.
2- سیاست تضعیف مسلمانان و تحریک دولت به برخورد با آنان از اوایل دهه 1370 شروع شد و اوج آن تخریب مسجد تاریخی بابری در 18 آذر 1371 بود. این مسجد در قرن شانزدهم میلادی، توسط «میرباقی اصفهانی»، سردار دولت بابر در شهر «ایودیا» -از توابع ایالت اوتارپرادش- بنا شده بود و منطقه آن هم اغلب محل سکونت مسلمانان بود. در آن زمان همین حزب بهاراتیا جناتا که آن روز در رأس قدرت نبود، از اقدام افراطگرایان حمایت کرد و این در حالی بود که در آن زمان مشهور شد که صهیونیستها با هدف معادلسازی اقدام علیه مسجد مقدسالخلیل و هتک مسجدالاقصی توسط آریل شارون که به انتفاضه دوم منجر شد، عوامل خود را وادار به تخریب مسجد تاریخی و الهامبخش مسلمانان در «ایودیا» کردهاند. چه این مطلب درست باشد و چه نباشد، اما یک نکته قطعی وجود دارد؛ رژیم صهیونیستی بعد از مذاکرات اسلو و مادرید در سالهای 1370 و 1372، توسعه روابط با دولت هند را با جدیت دنبال کرد و این سبب بروز رویدادهای تلخی در هند -شامل سربرآوردن گروههای تروریستی و انفجار مراکز مذهبی و تفریحی هند- شده است. از سوی دیگر با توجه به حمایت رژیم صهیونیستی از دولت مودی در هنگام بروز رخدادهایی از قبیل آنچه در نیمه اول اسفند ماه جاری در دهلینو و بعضی دیگر از شهرهای این کشور علیه مسلمانان روی داد، میتوان گفت رابطهای جدی بین این حوادث و سیاستهای منطقهای رژیم اسرائیل وجود دارد.
3- اقدامات اخیر نیروهای پلیس هند و هندوهای افراطی و پشتیبانی حزب حاکم از اقدامات آنان علیه مسلمانان، اگرچه سابقه طولانی ندارد، رویدادی تازه هم به حساب نمیآید. پیش از این دولت هند ذیل عنوان «ثبتنام شهروندان» در ایالت آسام، حکم به سلب تابعیت نزدیک به دو میلیون نفر تحت عنوان «مهاجران غیرقانونی» داد که عمده آنها مسلمانانی بودند که از دیرباز در این ایالت زندگی میکردند. دولت هند در اقدامی دیگر در مرداد ماه امسال خودمختاری ایالت جامو و کشمیر با جمعیت اکثراً مسلمان را باطل کرد و آن را به چند منطقه تقسیم نمود و در واقع سرزمین مسلمانان را تجزیه کرد و قدرت ایالت کشمیر برای تصویب قوانین اسلامی در محدوده خود و نیز در زمینه ارتباطات خارجی این ایالات را از میان برد. این در حالی است که بقیه ایالتهای هند از این حقوق برخوردار هستند. در اقدامی دیگر دیوانعالی هند در آبان ماه گذشته در حکمی به هندوها اجازه داد که در محل مسجد بابری یک معبد بنا کنند. این اقدام نه تنها تجاوز به حقوق مذهبی مسلمانان محسوب میشود، بلکه یک تهدید علیه مال و جان آنان نیز بهحساب میآید. دولت هند همچنین در شمال شرقی ایالت اسام اقدام به ساخت مراکز بزرگ بازداشت کرده و دستههای بزرگی از مسلمانان را در آنها نگهداری میکند و این علاوهبر آنکه سبب کاهش امنیت مسلمانان شده، تحقیر آنان در مقایسه با سایر اقوام و مذاهب هندی را در پی داشته است.
در واقع مصوبه آذر ماه مجلس اعیان پارلمان هند مبنی بر «اعطای حقوق شهروندی به مهاجران غیرمسلمان»، اقدام جدیدی است که در جهت اقدامات گذشته و برای تحقیر و به حاشیه راندن مسلمانان صورت گرفته است. این مصوبه قانون تابعیت مصوبه 1334 هند که ناظر به مساوات میان اقوام بود را تغییر داده است. واکنش خشونتآمیز حزب حاکم بر هند به دو ماه تظاهرات مسالمتآمیز مسلمانان، تأکید دوبارهای بر سیاست جدی دولت هند علیه بزرگترین اقلیت قومی خود است. سکوت دولت دهلینو در قبال به آتش کشیده شدن و غارت مساجد مسلمانان نشان میدهد آنچه در هند جریان دارد با آنچه طی دو سال گذشته در روهینگیای میانمار روی داده است، همخوانی دارد و از منطق مشترکی پیروی میکند.
4- بعضی دستهای تفرقهافکن در هند به افزایش شدید نرخ موالید در بین مسلمانان اشاره کرده و آن را یک «تهدید هویتی» برای هند بهحساب آورده و در واقع دولت و هندوها را به اتخاذ سیاستهای تند علیه مسلمانان ترغیب کردهاند. جدای از اینکه با فرض افزایش نرخ باروری در میان مسلمانان نسبت به هندوها، اقدام به قتلعام آنان توجیهپذیر نیست، اصل این داعیه نیز باطل میباشد. هماکنون جمعیت هندو 80 درصد از 1/5 میلیارد جمعیت هند را شامل میشود و مسلمانان کمتر از 15 درصد جمعیت دارند.
برخلاف آنچه ادعا شده است، براساس ارقام رسمی، از سال 1981م تاکنون روند رشد جمعیتی مسلمانان کاهش چشمگیری پیدا کرده است به این معنا که از 30 درصد افزایش نسبت به زاد و ولد هندوها در سال 1980، در سال 2016 این عدد به 14/2 درصد کاهش یافته است و این در حالی است که روند رشد جمعیت غیرمسلمان در هند، چشمگیر بوده است. علاوهبر آن در سالهای اخیر میانگین سنی مسلمانان به هندوها و غیر آنان بسیار نزدیک شده است. میانگین سنی مسلمانان در سالهای اخیر 22 سال و برای هندوها 26 سال بوده است. بنابراین کاملاً واضح است که افسانهسرایی مخالفان مسلمان برای خطرناک معرفی کردن نرخ رشد مسلمانان، هیچ وجه حقیقت ندارد. آنان بهخصوص تبلیغ کردهاند که تا 30 سال دیگر، مسلمانان 50 درصد جمعیت هند را به خود اختصاص خواهند داد. این در حالی است که هماینک هندوها حدود 5/5 برابر مسلمانان جمعیت دارند و فاصله نرخ رشد آنان تنها 1/2 درصد میباشد. بر این اساس آنچه برخی پیشوایان مذهبی هندو -سادوها- مطرح کرده و پارلمان هند را به سمت قوانین سختگیرانه علیه رشد جمعیت مسلمانان ترغیب کردهاند، سناریوی اسلامهراسانه به قصد زمینهسازی برای آزار و تحقیر بیشتر مسلمانان به حساب میآید.
منبع: نماینده
کلیدواژه: جهان اسلام کشتار مسلمانان هند علیه مسلمانان جمعیت هند دولت هند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۱۰۸۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اعتراضات دانشجویی علیه اسرائیل به مکزیک هم رسید
تحولات اخیر نورا را شگفتزده کرده است. سالها پس از آنکه نیروهای اشغالگر اسرائیل، خانوادهاش را مجبور به ترک غزه و نقل مکان به کالیفرنیا کرد، نظامیان اسرائیلی شروع به بمباران وطن پدر و مادرش کرد. تعداد زیادی از بستگانش در حملات اخیر اسرائیل به نوار غزه جان خود را از دست دادهاند. در روزهایی که تمام دنیا نظارهگر این اتفاقات بودند، دانشجویان آمریکایی اعتراضاتی را شروع کردند که حالا هر روز دامنهاش گستردهتر میشود. در زمان شعلهور شدن این اعتراضات در دانشگاههای آمریکا، نورا برای ملاقات یکی از دوستانش به مکزیک رفته بود.
به گزارش ایسنا به نقل از ال پائیس، دانشجویان دانشگاه «استقلال ملی مکزیک» نیز به صف معترضان به جنگ در غزه پیوستهاند. دانشجویان این موسسه آموزشی مطرح در آمریکای لاتین، همچون همسالان خود در ایالات متحده با برگزاری تجمع اعتراضی، خواستار توقف نسلکشی در غزه شدند. معترضان از دو روز پیش با برپا کردن بیش از ۴۰ چادر خواستار پایان دادن به روابط دیپلماتیک مکزیک و اسرائیل شدهاند.
نورا جزو اولین کسانی بود که در این تجمع حاضر شد. او با راهنمایی دوستش متوجه شد که این دانشگاه نماد جنبش مستقل دانشجویی در آمریکای لاتین به حساب میآید. دوست نورا در این مورد میگوید: سابقه این دانشگاه موجب شده تا بسیار مورد احترام مردم مکزیک باشد. از نظر تاریخی، آنها توانستهاند فضای سیاسی را تغییر دهند و به همین دلیل کاملا من به اقدامات دانشگاه بسیار امیدوار هستم.
با اینکه چند روز بیشتر از شکلگیری این تجمع نگذشته است، اما بسیار هدفمند عمل میکنند. کار و وظایف بین افراد تقسیم شده است: یکی برای مدیریت امنیت، یکی برای تدارکات، دیگری برای اطلاع رسانی و ارتباط با رسانهها و گروهی نیز برای ارائه کمک های اولیه و حمایت روانی. خواستههای اولیه آنها هم بسیار مشخص و واضح است: توقف نسل کشی و پایان دادن به اشغالگری در فلسطین، پایان دادن به روابط بین دانشگاه و اسرائیل، پایان دادن به روابط دیپلماتیک بین مکزیک و اسرائیل، پایان دادن به سرکوب جهانی جنبش دانشجویی طرفدار فلسطین و آزادی معترضانی که در زندان هستند.
کریمه رجما، فارغالتحصیل رشته فلسفه این دانشگاه در مورد این حرکت اعتراضی میگوید: دانشجویان مکزیکی قرار نیست به دولت نتانیاهو پایان دهند؛ در واقع قرار است ما با حضور خود بگوییم که کنار فلسطین ایستادهایم و خواستار توقف این نسلکشی گسترده هستیم.
هنوز مشخص نیست که این تجمع اعتراضی تا کی ادامه خواهد داشت. بعید نیست که پلیس مکزیک همچون نیروهای پلیس در آمریکا، معترضان را در اینجا سرکوب کنند. با این حال، هدف آنها کاملا مشخص است: شنیده شدن صدای آنها و گسترش جنبش اعتراضی.
رناتا آگیلار، دانشجوی ۲۲ ساله رشته تاریخ این دانشگاه در این رابطه میگوید: دانشگاه «استقلال ملی مکزیک» از نظر سیاسی، چه در داخل و چه در خارج از کشور، اهمیت زیادی دارد. ما امیدواریم که دیگر دانشگاههای مکزیک هم از این حرکت الهام بگیرند. این حرکت نباید پس از هفت ماه نسلکشی اسرائیل در فلسطین آغاز میشد. فقط امیدوارم که دوام بیاورد و تعداد بیشتری از مردم را به سمت خودش جلب کند.
انتهای پیام