نی انبان ایرانی بیش از ٤٠٠ سال قدمت دارد
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۱۲۸۴۱
به گزارش خبرگزاری مهر، محسن شریفیان آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده سازهای بومی منطقه بوشهر همزمان با ۱۰ مارس که مصادف با روز جهانی ساز نی انبان است، یادداشت کوتاهی را درباره پیشینیه تاریخی ساز نی انبان ایرانی منتشر کرد.
در یادداشت محسن شریفیان آمده است:
«دهم مارس، روز جهانی ساز «نی انبان» است و به سبب همین رویداد ، در کشورهای مختلف و به ویژه انگلیس و اسکاتلند با برنامه های مختلف مانند برگزاری همایش، برپایی نمایشگاه و اجراهای گروههای مختلف از سراسر دنیا در قالب کنسرت های بومی این روز را گرامی می دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بنده به عنوان یک پژوهشگر و نوازنده نی انبان هم هر ساله به بهانه پاسداشت این روز جهانی برنامه هایی نظیر اجراهای دسته جمعی، برگزاری مسابقه عکاسی و نوازندگی را ارائه می دهم. امسال هم با معرفی دو نمونه نقاشی فاخر از استاد رضا عباسی، یکی از مهم ترین هنرمندان مکتب اصفهان در دوران صفویه بر اصالت ساز نی انبان ایرانی تاکید خواهم کرد.
رضا عباسی از هنرمندان مطرح و کم نظیر تاریخ هنر که در سال ١٥٦٥ در کاشان به دنیا آمد و در سال ١٦٣٥ میلادی در تبریز درگذشت. چندین نقاشی از نوازندگان نی انبان را به زیبایی و با ظرافتی خاص و توجه به جزئیات این ساز شگفت انگیز و نوازنده آن به تصویر کشیده و این گویای اهمیت این ساز در دوران صفویان (١٧٣٦-١٥٠١ میلادی) است.
من از تاریخ نقاشی اول اطلاعی ندارم ولی در مستندات تاریخی نقل شده که رضا عباسی نقاشی دوم را با فاصله ٢٥ سال از تصویر قبل کشیده است که این تصویر هم اکنون در موزه ویکتوریا_آلبرت لندن نگهداری می شود. اگر این نقاش فرهیخته در سال ١٦٣٥ میلادی فوت کرده باشد و در بدبینانه ترین شکل نقاشی دوم را ٢٥ سال قبل از فوت کشیده باشد؛ حضور پر رنگ و شناسنامه دار ساز نی انبان، نشان از قدمتی بیشتر از۴۱۰ سال دارد.»
محسن شریفیان، خواننده و نوازنده ایرانی است. وی دارای نشان درجه یک هنری (معادل دکترا) در رشته موسیقی و نوازندگی نیانبان از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و لیسانس علوم اجتماعی با گرایش پژوهشگری است.
پژوهش های متعدد او در حوزه موسیقی و فرهنگ جنوب ایران به صورت کتاب و آثار مولتی مدیا حاکی از علاقه وافر و تعلق خاطر او به حفظ ارزشهای فرهنگی و موسیقیایی جنوب ایران است.»
کد خبر 4874876 علیرضا سعیدیمنبع: مهر
کلیدواژه: موسیقی نواحی محسن شریفیان ساز نی انبان فیلم سینمایی تئاتر ایران موسیقی ایرانی فیلم کوتاه سینمای مستند هوشنگ ظریف درگذشت چهره ها شبکه پنج سیما رادیو نمایش فرانسه شبکه چهار سیما شبکه سه سیما سازمان صداوسیما ساز نی انبان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۱۲۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
یک «نقاشی» چگونه راز ساخت اهرام مصر را فاش کرد؟ (+عکس)
رازی که هزاران سال به قوت خود باقی مانده بود، سرانجام کشف شد، چرا که فیزیکدانان بر این باورند که سرانجام به چگونگی ساخت اهرام مصر باستان پی بردهاند.
به گزارش فرادید، این موضوع که چگونه یک تمدن باستانی بدون ماشینآلات سنگین موفق به ساخت اهرام شد، مدتها موضوع فکر بسیاری از افراد بود. هرم بزرگ جیزه به ارتفاع ۱۴۷ متر، زمانی که ساخته شد، بلندترین سازه جهان برای بیش از ۳۸۰۰ سال بود و ما همچنان مجذوب عظمت آن هستیم.
برخی تصمیم میگیرند از اهرام دیدن کنند، برخی دیگر تصمیم میگیرند بر فراز آنها با چتر پرواز کنند و برخی دیگر جرات کرده و به داخل هرم بزرگ میروند، اما ما تا کنون نمیدانستیم آنها چگونه ساخته شدهاند.
گروهی از دانشمندان دانشگاه آمستردام در مورد چگونگی ساخت اهرام توسط مصریان باستان به کشف پیشگامانهای دست یافتند. تیمی از فیزیکدانان به رهبری دکتر دانیل بون، روی یک نقاشی دیواری در مقبره جهوتیهوتپ (Djehutihotep) تمرکز کردند. این نقاشی که قدمت آن به سال ۱۹۰۰ قبل از میلاد بازمیگردد، به نظر یک تکنیک ساختمانی را نشان میدهد.
این نقاشی دیواری ۱۷۲ مرد را به تصویر کشیده که مجسمهای را با طنابهای متصل به سورتمه حرکت میدهند. جلوتر از سورتمه، جایی که به نظر میرسد جیزه یا اطراف آن باشد، دیده میشود که آب را روی شنها میریزند. فیزیکدانان که شیفته این کشف شده بودند، تصمیم گرفتند آن را آزمایش کنند.
آنها به مصر رفتند و هرم خودشان را در مقیاسی بسیار کوچکتر ساختند. در طول آزمایش مشخص شد اگر ماسه خشک باشد، به شکل توده درمیآید و حرکت اجسام را دشوارتر میکند، اما با افزودن مقدار مناسب آب، از شکل گرفتن این تودهها جلوگیری میشود و ماسه صاف میماند.
Bonn در مصاحبهای در سال ۲۰۱۶ گفته است: «اگر از شن و ماسه خشک استفاده کنید، خوب کار نمیکند، اگر ماسه بیش از حد مرطوب شود، باز هم خوب کار نمیکند. برای این کار یک سفتی بهینه لازم است.»
قبلاً اعتقاد بر این بود که استفاده از آب برای کمک به ساخت و ساز تشریفاتی بوده، نه عملی.
یافتههای این تیم در یکی از معتبرترین مجلات علمی جهان (Physical Review Letters) منتشر شد. در مقاله منتشرشده توضیح داده شد: «سایش لغزشی روی شن و ماسه با افزودن مقداری آب (نه خیلی زیاد) تا حد زیادی کاهش مییابد.»
«اگر میزان آب درست نباشد، ماسه مرطوب بیابان تقریباً دو برابر سفتتر از ماسه خشک میشود.»
«یک سورتمه به راحتی روی شنهای سفت صحرا میلغزد، چون شنها مانند وقتی که خشک هستند مقابل سورتمه انباشته نمیشوند.»
این موضوع به قدری ساده است که حتی بون و تیمش هم غافلگیر شدند: «من از میزان کاهش ۵۰ درصدی نیروی کشش بسیار متعجب شدم، به این معنا که مصریان باستان فقط به نیمی از مردان نیاز داشتند تا اهرام را از روی شنهای خیس در مقایسه با شنهای خشک بکشند.»
کانال عصر ایران در تلگرام