آشنایی با مسائل اخلاقی و معارف اسلامی در «سلوک آسمانی»
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۱۸۵۷۵
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا مهدوی در کتاب «سلوک آسمانی ۱ (داستان بندگی)»، داستانهایی را با زبانی روان به تصویر میکشد که شما را با مسائل اخلاقی و معارف اسلامی آشنا میکند.
متن این کتاب برای هر کسی که قصد خودسازی و بندگی را دارد، کاملا روان و گویاست و علاوه بر آن مباحث با سیر دقیق بحث شده است که شما با این کتاب اولاً بتوانید خودسازی را شروع کنید، ثانیاً گناهان مبتلا به را به آسانی بشناسید و ثالثاً راه از بین بردن گناهان و مباحث پیرامون آن را به خوبی یاد بگیرید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این کتاب دارای ویژگیها و امتیازاتی است که دانستن آنها شرایط را برای بهره بردن از کتاب آماده میکند. برخی از این موارد عبارتند از:
- این کتاب نوشتهای خیالی و ساخته ذهن نویسنده نیست، بلکه تصویری نزدیک از مشکلاتی است که سالها پیش برای یکی از طلبهها پیش آمده بود. پس داستان ریشهای حقیقی دارد و نویسنده تنها برای فهم بیشتر مطالب، به داستان پر و بال داده.
- یکی از امتیازات عمده این کتاب، متن داستانی و محاورهای است که به صورت گفتگو بین مهدی و علی دو شخصیت خیالی داستان صورت گرفته است. در حال حاضر کتابهایی که در ایران با این سبک نوشته میشوند، اکثرا متن رمانها و داستانهای عاشقانه و... است و شاید بتوان ادعا کرد که متن داستانی و محاورهای، با موضوع خودسازی برای اولین بار نوشته شده است. این ویژگی سبب میشود که بتوانید خود را در نقش شخصیت علی قرار دهید و با این کار در متن داستان قرار بگیرد و براساس سوال و جوابهای مهمی که انجام شده است، با کتاب پیش بروید.
- در این کتاب، اهتمام فراوانی به مسئله ترک گناه به هر نوعی که باشد چه کبیره و چه صغیره؛ چه گناه تکلیفی و چه گناه اخلاقی شده است. در جای جای این کتاب ترک گناه شرط اصلی رشد و بالندگی در معنویات معرفی شده است، تا سالک هم و غم خود را بر روی این مسئله بگذارد. متاسفانه دیده شده است افرادی که میخواهند خودسازی را شروع کنند، به این مسئله اهمیت کافی نمیدهند؛ در حالی که اهمیت دادن به این مسئله، برکات را سرازیر میکند.
- علم به ریزه کاریهای خودسازی، یکی از ارکان خودسازی و بندگی است که بدون آن سالکی نمیتواند در بندگی موفق شود. در این کتاب ریزهکاریهای بسیاری از سلوک و بندگی مورد بحث قرار گرفته است. مثلا در بحث صدق در محاسبه، به دو نکته اساسی که در محاسبه باید رعایت کرد اشاره شده که ندانستن آن دو نکته، کار را برای سالک سخت میکند.
در بخشی از کتاب «سلوک آسمانی ۱ (داستان بندگی)» میخوانیم:
آقا مهدی بحثها را به علت تسلطی که روی مباحث اخلاقی و آیات و روایات داشت، بدون داشتن کتاب و یا جزوهای توضیح میداد. اما این جلسه، برگهای بیرون آورد تا مبحث جدید را از روی آن برگه بخواند. وقتی برگه را دیدم گفتم: آقا مهدی چه عجب! این بار از روی برگه میخواهید بخونید؟ گفت:، چون قبلا این بحث رو واسه نه بیشتر خودم یادداشت کرده بودم، خواستم همه نکات مهم و مثالاش رو براتون به طور دقیق بخونم.
شروع به خواندن کرد: خدای متعال واسه ما انسانا هادیانی قرار داده و فرموده که به حرف این بزرگواران گوش بدیم تا به رستگاری برسیم. تا حالا به وسایل برقی دقت کردی؟ هر کدومشون یه دفترچه راهنما دارن. چرا هر وسیلهای به دفترچه راهنما داره؟ چون سازنده هر وسیلهای، آشناتر از هر کسی به اون وسیله هست. چون میدونه که راه درست استفاده کردن از اون وسیله چیه. میدونه که چطور باید از اون وسیله استفاده کرد؛ تا مدت بیشتری ازش استفاده کنیم و زود نسوزه.
خالق حکیم ما هم دقیقا آشنا به اسرار وجودی ماست و راه هدایت و چاه ضلالت مخلوقاتش رو میدونه و واسمون مشخص کرده و از طریق راهنمایانی، این مطالب رو به ما رسونده، یکی از این راهنمایان، در کنار قرآن، اهل بیت هستن؛ که همه اسرار وجودی انسان رو میدونن. این بزرگواران همه مشکلات اخلاقی ما رو میدونن و راه خروج رو هم به ما فرمودن.
پس کسی موفق میشه و به فلاح میرسه که توی همه آمورش، خودش رو به این افراد ارجاع بده و هر چی رو که امر کردن، بدون ذرهای تردید انجام بده و هر چی رو که نهی کردن، انجام نده. به بیانی دیگه، سالک باید راه رستگاری رو از دفترچه راهنمای اهل بیت و قرآن اخذ کنه.
گفتنی است کتاب «سلوک آسمانی» نوشته رضا مهدوی توسط انتشارات سنا گستر راهی بازار نشر شده است.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: معرفی کتاب ادبیات دینی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۱۸۵۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مظلومیت غزه با روایت نشان داده میشود
به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری و رونمایی از پوستر اولین دوره جایزه ملی داستان و بازآفرینی، امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت، با حضور سعید لشکری معاون راهبری استانهای حوزه هنری انقلاب اسلامی، احمد نوری رییس این جایزه ملی و رییس حوزه هنری اصفهان، حبیب احمدزاده دبیر اولین دوره جایزه ملی داستان و بازآفرینی، سعید لشکری معاون راهبری استانهای حوزه هنری انقلاب اسلامی، میلاد عرفان پور مدیر مرکز آفرینشهای ادبی حوزه هنری، دکتر علی عباسی مشاوره علمی این جایزه بازآفرینی، الهام زارع زاده دبیر اجرایی جایزه مورد اشاره و اصحاب رسانه در سالن مرحومه طاهره صفارزاده حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این نشست نوری گفت: موضوع داستان، موضوع بااهمیتی است که در قالبهای مختلف سینما، تئاتر و هنرهای تجسمی از آن استفاده میشود. گفت و گوهایی درباره تحولی در بازآفرینی داستان برگزار شد که در خلال این گفت و گوها به جایزه ملی داستان و بازآفرینی رسیدیم. امیدواریم داستان در مسیر این جایزه به جایگاه خوبی برای گفتمان سازی برسد.
لشکری در ادامه نشست مذکور گفت: توجه به هنر انقلاب در سراسر کشور برای ما اهمیت دارد. امروز حوزه هنری اصفهان پایگاه جدی برای ما است، هنر در اصفهان از موسیقی و معماری گرفته تا دیگر هنرها مثل تجسمی چشمگیر است، به طوری که اصفهان و هنر به هم آمیخته اند. طراحی جایزه ملی داستان و بازآفرینی که در اصفهان اتفاق افتاد به ریشه قدیمی خود بازمی گردد.
وی با بیان اینکه در مساله فراتهران روایت مهم بود، به روایت اشاره کرد و گفت: روایت قلب این حرکت بود. حوزه هنری خود را مکلف به روایت میداند، روایتی که چند قید دارد؛ هویت انقلاب اسلامی قید اول روایت است. ما پایگاه تاریخ شفاهی هستیم و حوزه و سوره مهر افتخارش این است که سعی کردیم روایت را علاوه بر تاریخ شفاهی، پیش ببریم. در نهایت در فراتهران دنبال ضرب مسئله روایت در عرصه داستان هستیم.
عرفانپور از سخنرانان دیگر این مراسم گفت: در دوره اخیر شاهد تحولاتی در حوزه هنری هستیم که در فعالیتهای مختلف حوزه خودش را نشان داده است. این نهضت در مراکز تخصصی و استانها نیز جریان دارد. مساله فراتهران در حوزه هنری درخشش پیدا کرده و جلوات آن را در برنامههای مختلف کشور میبینیم. اگر بنا باشد در حوزه ادبیات داستانی تحولی اتفاق بیفتد، لزوما بنا نیست تهران متولی باشد، ابراز خرسندی میکنیم این تحول به سکان داری، مدیریت و سیاستگذاری استانها پیش برود. سمنان متولی نشست مدرسه روایت در سطح ملی شده است. بسیاری از هنرمندان انقلاب برآمده از شهرستانها هستند، استانها بار انقلاب را به دوش می کشند و تهران یکی از این استانها است. قرار است در این جشنواره بازآفرینی مورد نظر باشد. رمان و داستان و روایتی که به بازآفرینی متون کهن و شاخص بپردازد، این اتفاق نو و ویژه ای است که از دیگر اتفاقات آن را متمایز میکند.
عباسی در ادامه نشست مورد اشاره گفت: پوستر جشنواره جایزه ملی داستان و بازآفرینی با جشنواره داستان و بازآفرینی همراه است و با موضوع جایزه نزدیکی دارد. همه چیز روایت است. مظلومیت غزه با هیچ چیز جز روایت هنرمند نشان داده نمیشود. این کنش و جنایت توسط هنرمند باید حتما به روایت تبدیل شود.
وی افزود: بازآفرینی به معنی کشف کنش یا سخن آغازین است، این آغاز برای خداست. تکرار و خلق دوباره از یک کنش و سخن آغازین از طرف هنرمند به شرط اینکه نسبت به کنش آگاه باشد، معنی دیگر بازآفرینی است. یک ایرانی حتما باید هویت را در روایتش مشخص کند، اگر در یک اثر هنری در هر قالبی ردپای هویت ملی ایرانی اسلامی نباشد، نمیتوان آن را شاهکار ادبی نامید چرا که نویسنده باید تجربه زیسته خود و خرد جمعی جامعه را در اثرش نشان دهد. اگر در اثر هنرمندی ردپای هویت ملی ایرانی اسلامی نباشد به عنوان نقاد نمیتوانم آن را شاهکار ادبی بنامم.
زارع گفت: انواع هنرها میتوانند زمینه داستان بازآفرینی باشند، امیدواریم هنرمندان بتوانند جریان سازی درستی در این زمینه کنند. در این جایزه ملی دو دسته فعالیت طراحی شده، یک دسته فعالیت رقابتی و دسته دیگر فعالیت ترویجی است. بخش رقابتی تمرکزش بر تولید داستان در پنج بخش رمان، داستان کوتاه، داستان کوتاه کوتاه، جستارنویسی و طرح داستان است که این بخش از امروز آغاز میشود تا تیرماه ادامه دارد و اختتامیه آن در پاییز ۱۴۰۳ برگزار میشود. یک بخش هم نیز به حمایت از طرحهای داستانی اختصاص دارد که معمولا در راستای حمایت و تولید اثر است. همچنین بخش ترویجی دو گروه کارگاه دارد، کارگاههای داستانی که در استانها برگزار میشود و کارگاههای علمی هم در اصفهان برپا میشود. هر کارگاه با هدایت یکی از داستان نویسان مطرح برگزار میشود.
کد خبر 6086754 الناز رحمت نژاد