Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهم‌ترین دغدغه و نگرانی این روزهای فعالان اقتصادی دنیا و ایران این است که تداوم حضور ویروس منحوس کرونا چقدر ممکن است طول بکشد و آیا آسیب‌های اقتصادی ناشی از شرایط به وجود آمده، کوتاه مدت و قابل جبران است یا باید در انتظار رکودی بی‌سابقه برای اقتصادهای خرد و کلان باشیم؟

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری برنا؛ روزهای گذشته شاهد برخی سیاستگذاری‌ها و کمک‌های دولتی و غیر دولتی متناسب با وضعیت کرونا برای کسب و کارها در کشورمان بودیم اما وضعیت اقتصادی کشور نه تنها به راهکارهای اورژانسی در شرایط بحران کرونا نیاز دارد بلکه باید فکری اساسی برای دوران پساکرونا هم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجایی که منشاء این ویروس در کشور چین بوده و اقتصاد این کشور را به عنوان دومین اقتصاد دنیا به شدت به مخاطره انداخته‌است، نگاهی به ابزارهای مورد استفاده این کشور و کمک گرفتن از دیدگاه‌های کارشناسان بین‌المللی در این خصوص خالی از لطف نیست.

به گفته کارشناسان بین‌المللی در حوزه اقتصاد، هنگامی که ویروس سندرم تنفسی حاد (SARS) در بهار سال 2003 به اقتصاد چین ضربه زد، همه در ابتدا نسبت به آثار اقتصادی احتمالی شیوع آن بدبین بودند اما به محض مهار این بیماری همه‌گیر، اقتصاد چین دوباره قیام کرد و سرانجام در همان سال 10 درصد رشد کرد. 

با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی داخلی و خارجی، بعید است که این بار چین خوش‌شانس باشد بنابراین مقامات چین باید خود را  برای بدترین وضعیت آماده کنند. به باور کارشناسان، سیاست‌ گذاران باید از طرق و روش‌های مختلف به بحران فعلی پاسخ دهند. 

به گفته تحلیلگران پایگاه خبری تحلیلی «ایندیکیشن»، اولویت اول دولتمردان باید این باشد که بدون در نظر گرفتن هزینه، جلوی شیوع بیشتر بیماری را بگیرند. 

علاوه بر این، از آنجا که بازارها در شرایط اضطراری نمی‌توانند به درستی فعالیت کنند، دولت باید نقش تعیین کننده‌ای در کنترل و تنظیم آن‌ها ایفا کند. خوشبختانه، ماشین آلات اداری چین به طور مؤثری کار می‌کنند. 

در حال حاضر، یکی از جدی ترین موانع اقتصادی ایجاد اختلال در بخش حمل و نقل است. دولت مرکزی در حالی که نگرانی‌های قانونی مقامات محلی در مورد جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس را به رسمیت می‌شناسد، باید در این حوزه مداخله کند تا جریان روان حمل و نقل مردم و کالاهای مورد نیاز را تسهیل کند. این اقدام می‌تواند اختلالات زنجیره تأمین را به حداقل برساند.

دوم، دولت باید راه‌هایی را برای کمک به مشاغل و بقا آنها به ویژه بنگاه‌های خدماتی کوچک و متوسط، در شرایط بحران ایجاد کند. 

همچنین دولت باید مالیات‌ها را برای جلوگیری از وقوع فساد اقتصادی کاهش دهد تا بنگاه‌های اقتصادی ضررها و هزینه‌های خود را جبران کنند.

دولت علاوه‌ بر این باید صندوق‌های بیمه عمومی و همه‌گیر ایجاد کند تا جامعه به طور کلی بتواند ضررهای مرتبط با ویروس مشاغل را جبران کند. همچنین باید تلاش شود تا کمبود نقدینگی وجود نداشته باشد.

دولت می‌تواند با پرداخت وام به شرکت‌های دچار معضلات خاص و اجازه دادن به آنها برای بازپرداخت‌های مدت‌دار جلوی کمبود نقدینگی را بگیرد. 

علاوه بر این، سیاست‌گذاران برای هدایت تخصیص منابع مالی، برخی مقررات را محدود کرده و وام‌های جدیدی به مشاغل اختصاص دهند. 

سوم این که مقامات باید سیاست‌های مالی و پولی انبساطی بیشتری را دنبال کنند، حتی اگر این اقدامات به خودی خود با هدف جبران تأثیرات منفی شوک‌های طرف عرضه انجام نشود. 

بانک مردم چین باید همچنان به کاهش نرخ بهره تا حد ممکن ادامه دهد و نقدینگی کافی را به بازار پول تزریق کند. اگرچه ممکن است این کار تورم را به دلیل اختلال در زنجیره تأمین افزایش دهد. 

به همین ترتیب، اگرچه دولت بعید است در روزهای آتی، COVID-19 را مهار کند، باید پروژه‌های سرمایه‌گذاری زیرساختی در مقیاس بزرگ را آغاز کند، با این وجود کسری بودجه عمومی ممکن است رشد کند چرا که هزینه‌های مربوط به اپیدمی کرونا افزایش یافته و کشور با کاهش درآمدهای مالیاتی، روبه‌رو است. 

علاوه بر این دولت باید توجه داشته باشد که هزینه‌های کنترل شیوع کرونا بیشتر از 3 درصد تولید ناخالص داخلی را کاهش دهد. 

بدون تردید نبرد با کرونا بسیار پرهزینه خواهد بود و برخی از دستاوردهای اخیر مقامات چین را در زمینه خطرات مالی معکوس خواهد کرد. 

در حال حاضر، هر گونه مشکلات احتمالی مربوط به بدهی، تورم یا حباب نقدینگی باید نادیده گرفته شود و هنگامی که اوضاع آرام شد، سیاست‌گذاران باید درباره آنها نگران باشند.

مهمترین چالش سیاست‌گذاران چینی، اکنون این نیست که سطح تقاضا را تحریک کند، بلکه این است که از نحوه عملکرد عادی اقتصاد هر چه بیشتر مطمئن شود و اجازه ندهد اقتصاد برای مبارزه با کرونا به خطر  بیفتد.

گفتنی است، دولت چین جنگ در چند جبهه اقتصادی را آغاز کرده تا بتواند خسارت اقتصادی ناشی از کرونا را کاهش دهد.

به‌عنوان نمونه، در نخستین روزهای ماه جدید میلادی (فوریه) دولت چین ۱۶۰ میلیارد یوآن (معادل ۲۲ میلیارد دلار) به اقتصاد چین تزریق کرد.

بانک مرکزی این کشور در مجموع ۱۲۰۰ میلیارد یوآن به سیستم مالی این کشور تزریق کرده که البته بیشتر آنها از قبل برنامه‌ریزی شده بود.

اقدام دیگر دولت چین برای کم‌کردن تاثیرات منفی کرونا بر اقتصاد این کشور، کاهش غیرمنتظره نرخ سود بانکی (کوتاه‌مدت) بود. به هر حال دیر یا زود، اپیدمی این ویروس از بین خواهد رفت و اقتصاد چین به یک مسیر رشد عادی باز خواهد گشت. هرچند نباید فراموش کرد که ادامه بیماری می‌تواند منجر به اجرای سیاست‌های انبساطی بیشتری در دوران پس از کرونا شود.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اقتصاد چین کرونا آسیب های اقتصادی کرونا اقتصاد چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۱۸۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست

محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به عملیات «وعده صادق» گفت: مولفه‌های سیاسی، حوزه‌های امنیتی و موضوعات پیرامون آن در مباحث اقتصادی کشور تاثیر دارد، اما مولفه اصلی نیست.

وی توضیح داد: دشمنان ما در پی سال‌ها علاقه‌مند بودند که بگویند که در موقع وقوع جنگ اقتصاد ایران با مشکلات زیادی روبه‌رو شده و می‌خواستند این موضوع را به شکل اغراق آمیزی بزرگنمایی کنند تا جایی که می‌گفتند حتی نان گیر مردم هم نمی‌آید و مردم باید در صف‌های طولانی نان بایستند.

وی اضافه کرد: دشمنان این موضوع را بار‌ها اعلام می‌کردند که آمریکا آماده حمله است و اگر ایران حتی یک فشنگ به اسرائیل شلیک کند آنها تمام مواضع ایران را می‌زنند؛ این موارد رعب و ترس در مردم ایران ایجاد کرد که بخشی از آن به اقتصاد کشور هم وارد شد به طوری که طبق نظرسنجی‌ها خیلی‌ها نگران مباحث اقتصادی تا امنیتی بودند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عملیات «وعده صادق» نشان داد که هم هجمه نظامی دشمنان واقعیت ندارد و هم بر موضوعات اقتصادی اثرگذار نیست، پس باید راهکار رفع مشکلات در حوزه اقتصادی را در داخل کشور پیدا کنیم به عبارت دقیق‌تر کلید رفع مشکلات اقتصادی در زمین دیگران نیست و در زمین خودمان است.

پورابراهیمی در عین حال تصریح کرد: البته تحریم‌ها و تهدید‌ها به اندازه خودش اثرگذار است، اما بخش اصلی مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و تهدید‌ها نیست. این چیزی است که عملیات «وعده صادق» نشان داد.

وی اضافه کرد: عملیات «وعده صادق» این موضوع را ثابت کرد که جنگ هراسی در اقتصاد کشور تاثیر زیادی ندارد و عملا تمامی نقشه‌های قبلی در ایجاد رعب بر بخش اقتصادی کشور را فرو ریخت البته که نمی‌توان تاثیر تحریم و تهدید بر اقتصاد را نفی کرد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • راهکارهای خانگی برای درمان معده‌دردهای خفیف
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در ۱۰ سال آینده
  • دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بود | به انتخابات آمریکا نزدیک شویم ارز صعودی می‌شود
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی متفاوت ایران در 10 سال آینده
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!
  • مردمی کردن اقتصاد چگونه محقق می‌شود؟
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت