Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@04:05:17 GMT

یک رکورد جدید برای کرونا

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۲۰۴۷۰

یک رکورد جدید برای کرونا

ایسنا/مرکزی ویروس کرونا اصناف بسیاری را زمین گیر کرد و اقتصادشان را روی مدار نزول که نه سقوط قرار داد، اصنافی که از حدود یک ماه مانده به عید رویایی ترین ساعات فروش را تجربه می کردند ولی امسال در سایه کرونا به تعطیلی کشانده شده اند و روزهای بدون کرونا را انتظار می کشند، اما داستان تالارها داستان دیگری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید یکی از رکوردهایی که این موجود میکروسکوپی زده تعطیلی تالارها و رستوران هاست، اماکنی که نه عزا می تواند تعطیل شان کند نه عروسی، نه یک مناسبت خاص، نه جنگ و نه جشن؛ همیشه در تمامی برهه ها کسانی هستند که باید جایی جمع شوند و غذایی بخورند و جشنی بگیرند، یادی را گرامی بدارند، بدرقه ای را به انجام برسانند، زائری را به استقبال بنشینند و ...  بویژه اینکه مدتها بود که مهمانی های خانوادگی هم در تالارها و رستوران ها برگزار می شد و خانواده ها وظیفه میزبانی از فامیل را نیز بر عهده تالارها گذاشته بودند.

در واقع این در هیچگاه بسته نبود، شاید همچون دیگر اصناف گاهی تحت تاثیر بحران های اقتصادی  نمودار درآمد و هزینه اش بالا و پایین می شد، اما همیشه مشتری داشت و سفره اش گسترده بود.

داستان کرونا، اما داستان دیگری است، او شاید تنها عاملی بود که با هیکل میکروسکوپی اش به هیچ صراطی مستقیم نشد و توانست از بزرگترین تا کوچکترین تالارها و رستوران ها با هر بنیه مالی، شکل و قیافه، خدمات و منویی را به تعطیلی بکشاند. بویژه اینکه این تعطیلی در روزهای معمول سال اتفاق نیفتاد، کرونا زمانی بیخ گلوی تمامی اصناف از جمله تالارها و رستوران ها را گرفت که آنها بره‌کشان شب عید و تعطیلات نوروزی را انتظار می کشیدند.

پس از اعلام شیوع ویروس کرونا در ووهان، اوایل اسفندماه بود که این ویروس در ایران نیز مثبت اعلام شد و تا به امروز تعدادی زیادی از مردم به این ویروس مبتلا شده و برخی نیز متاسفانه جان باخته‌اند.

ویروس کرونا از طریق تماس مستقیم با قطره‌های تنفسی فرد آلوده (ازطریق سرفه و عطسه) و تماس با سطوح آلوده به ویروس منتقل می‌شود و می­ تواند ساعت‌ها روی سطوح زنده بماند در نتیجه اقدامات محافظتی بسیاری برای جلوگیری از شیوع این بیماری مصوب شده و به انجام رسیده و یکی از این مصوبات تعطیلی تالارها و لغو مراسمات رزرو شده در این اماکن و البته بازگرداندن بیعانه های دریافتی بوده است، اقدامی که قطعا برای مهار لشگر ناپیدای کرونا ضروری است و در عین حال ضرر سنگینی را متوجه این صنف و کارگرانشان را بیکار کرده و به تعبیر رئیس اتحادیه چلوکبابی غذاخوری، رستوران و تالار پذیرایی اراک، اگر ادامه یابد این صنف را فلج خواهد کرد.

محمدعلی ملکی نژاد رئیس اتحادیه چلوکبابی غذاخوری، رستوران و تالار پذیرایی اراک در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به دستور ابلاغ شده از سوی استان، در راستای پیشگیری از تجمعات به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا، تمامی رستوران‌ها و تالارها تعطیل شده و تنها تعدادی از غذاپزی‌ها فعالیت دارند. البته مدت تعطیلی این صنف نیز نامشخص است.

وی در خصوص لغو مراسمات رزرو شده در تالارها افزود: تمامی مراسمات تا قبل از فروردین سال آینده در تالارها لغو شده و این لغو با پیامک به صاحبان مراسم ابلاغ شده و تمامی افراد می‌توانند برای دریافت وجه بیعانه خود به تالارها مراجعه کنند و هیچگونه خسارتی نیز از افراد دریافت نخواهد شد.

رئیس اتحادیه چلوکبابی غذاخوری، رستوران و تالار پذیرایی اراک با بیان اینکه ۴۰ تالار، ۳۱ رستوران، ۹۸ غذاپزی و خدمات مجالس، ۶۱ کبابی، ۱۷ واحد فروش دیزی، ۵ واحد فروش آش و حلیم و سه  سفره خانه و ۱۰ قهوه خانه زیرمجموعه این اتحادیه هستند، تصریح کرد: تعداد رستوران‌های تک خوری در اراک قابل توجه نیست و بیشتر تهیه غذاها و غذاپزی ها در این خصوص ارائه خدمت می‌کنند. در حال حاضر تعداد تهیه غذاها و رستوران‌های تک خوری فعال نیز کاهش یافته است ولی آمار و اطلاع دقیقی از تعداد غذاپزی و تهیه غذاهای فعال در سطح شهر در دست نداریم.

ملکی نژاد بیان کرد: اقتصاد این صنف به سبب شیوع بیماری کرونا خوابیده و تمامی کارگران فعال در این صنوف بیکار شده‌اند، چنین رکودی در این صنف بی سابقه بوده و تاکنون با این وضعیت مواجه نشده بودیم. البته با بسته شدن تالارها از اجتماعات جلوگیری نمی‌شود چراکه چند روز پیش مراسم عروسی در شهر میلاجرد در یک روستا برگزار شده بود که تنها حدود ۴۰۰ نفر از میهمانان این مراسم از استان قم به این شهر سفر کرده بودند.

وی با بیان اینکه تقاضای فعالیت مجدد این صنوف را داریم، گفت: در صورت ادامه این روند، این صنف فلج خواهد شد و مسئولان واحدها با مشکل اقتصادی شدیدی درگیر می‌شوند.

رئیس اتحادیه چلوکبابی غذاخوری رستوران و تالار پذیرایی اراک اضافه کرد: در صورت بازگشایی تالارها و رستوران‌ها، نیاز است یک نظارت جدی از سوی مقامات مسئول و ناظر بر بهداشت این اماکن صورت گیرد چراکه رستوران دارها از اتحادیه و بازرسان اتحادیه ترسی ندارند پس باید نظارت در سطح جدی‌تر و قانونی انجام شود.

بر اساس این گزارش، البته برخی واحدها همچون غذاپزی ها کم و بیش فعالند و دودی از اجاقشان بلند می شود، اما کسی نمی داند کدامیک از این غذاها کرونا را با خود به خانه ها می برند. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی تالار عروسی رستوران تالارها و رستوران ها ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۲۰۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری عاملان تیراندازی در زابل

 سرهنگ حمید نوری فرمانده انتظامی شهرستان زابل اظهار داشت: در پی اعلام یک مورد شرارت و تیراندازی به سمت یک رستوران در شهرستان زابل و با توجه به حساسیت موضوع، دستگیری عاملان تیراندازی به صورت ویژه در دستورکار ماموران انتظامی این فرماندهی قرارگرفت.

 وی افزود: با تحقیقات میدانی پلیس مشخص شدکه ۲ نفر به دلیل اختلافات قبلی با سلاح شکاری  به سمت این رستوران اقدام به تیراندازی نموده که علاوه بر رعب و وحشت عمومی، موجب ایجاد خسارت به خودروی شهروند شده و سپس از محل متواری شده بودند.

 سرهنگ نوری تصریح کرد: اقدامات فنی و ویژه پلیس برای دستگیری متهمان آغاز شد که در نهایت ۲ عامل اصلی این تیراندازی شناسایی ودر عملیات ویژه وهماهنگ ماموران پلیس در کمتر از ۳ ساعت از وقوع تیر اندازی در یکی از محلات زابل دستگیرشدند.

  

 

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • دستگیری عاملان تیراندازی در زابل
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • اجرای پروژه غذایی و گردشگری در بام اصفهان پس از ۳ سال
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • رستوران های هتل چمران شیراز
  • ببینید | منوی عجیب رستوران وحید شمسایی؛ چه غذایی در منو نیست؟
  • (ویدئو) پذیرایی عجیب از مشتریان مانند حیوانات در یک رستوران لاکچری!
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت