Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-03@22:37:31 GMT

آیا کرونا، کرونیک می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۲۱۶۹۶

آیا کرونا، کرونیک می‌شود؟

تاخیر در تصمیم گیری درست، یعنی در هر ساعت صدها انسان جدید آلوده می‌شوند و عده‌ای دیگر جانشان فدا می‌شود. 
مردن در راه کرونا هیچ قداست و افتخاری ندارد، که بخواهیم با الگو سازی از جنگ دل مردم را برای رفتن در میدان نبرد با ویروسی که با چشم هم دیده نمی‌شود و با بی توجهی خود ما وارد کشورمان شده است، تشویق کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 نمی‌توان کادر درمانی را با حداقل امکانات در معرض خطر جدی قرار داد ولی در تصمیم گیری کلان حتی اجازه نداد استان‌ها و شهرها خودشان را با قرنطینه حفاظت کنند.
 توصیه به ماندن در خانه برای بخشی از مردم از طرفی و مجبور کردن بقیه به سر کار رفتن یعنی چه؟ در کشوری که میزان کار مفید کارمندانش فقط 22 دقیقه است، با کدام استدلال باید صدها هزار کارمند را به سرکار برد تا هم آنها در معرض آلودگی قرار گیرند و هم اثر خانه مانی بقیه خنثی شود.گ

 انجام دستورات بهداشت فردی فقط در صورتی موفق است که بخشی از یک پکیج بزرگ برای مهار کامل ویروس در سطح کشور باشد. بر اساس تجربه زندگی و سفر به 20 کشور دنیا، به طور قطع و یقین می‌گویم که ایرانی‌ها در بهداشت فردی یکی از تمیزترین مردم جهان هستند. پس اشکال از مردم نیست؛ اشکال از دولت و مدیران به شدت آشفته‌ای است که به دلیل چند لایه‌ای بودن تصمیمات در کشور، توان حل هیچ مشکلی را ندارند.
 اقتصاد کشوری که تا به حال به نفت و بهره کشی از منابع طبیعی وابسته بوده و رفاه و آسایش مردم در اولویت نبوده است،  مسئولین را عادت داده است که راه حل های علمی و کارشناسانه‌ در آن با سه سرنوشت مواجه شوند: اول، در مسیر چرخدنده‌های پیچیده تصمیم گیری گیر کنند؛ دوم، گاهی به اجبار بسیار دیر در مورد آن ها تصمیم گرفته شود که دیگر به درد هم نخورند؛ و سوم، راه حل آنقدر مچاله و ساییده شده باشد که خود مشکل ساز و فاقد کارایی باشد.

کرونا نه قوچ است که با یک گلوله شکار شود، نه منتقد و مخالف است که با یک حکم قضایی و یا باتوم سرکوب شود و نه ترامپ تاجر است که سود اقتصادیش و پیروزی در انتخابات برایش مهمتر باشد. کرونا یک ویروس خطرناک و بسیار کم شناخته است که برای سرکوب کردنش فقط دو راه است: اول، سلاح علم که بتوان آن را مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر مهار کرد؛ دوم، مانع شدن از ورود به بدن که در شرایط فعلی به دلیل شدت واگیری هیچ راه حلی جز به حداقل رساندن ارتباط انسان‌ها برای آن وجود ندارد.
اگر می‌خواهید راه حل‌های همیشگی خود را در کرونیک سازی مسائل بروید، بدانید که کرونیک شدن این ویروس همان و ایجاد موتان‌های جدیدی که می‌تواند بقای بشریت را با خطر جدی مواجه سازد همان. کاش تا دیر نشده دو میلیارد دلاری که بنابود از چین بگیرید و با آن سد بختیاری را درست کنید، یا 5 میلیارد دلاری که بنابود از روسیه بگیرید و در پروژه‌هایی مانند انتقال آب خزر به سمنان خرج کنید را برای قرنطینه کردن دو ماه برای مقابله با کرونا استفاده کنید و نشان دهید که جان مردم و خودتان از حفظ صندلی‌هایتان مهمتر است.

* استاد دانشگاه تهران

کد خبر 1363369

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ویروس کرونا سرانه بهداشت و درمان راه حل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۲۱۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۶۷ میلیون دلار از کمک‌های آنروا کم شد

کمیسر کل آنروا گفت، مجموع کمک‌های مسدود شده توسط کشورهای کمک‌کننده به آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا) در حال حاضر ۲۶۷ میلیون دلار است.

به گزارش ایسنا، «فیلیپ لازارینی» کمیسر کل آنروا هفته گذشته اعلام کرده بود در مجموع ۴۵۰ میلیون دلار کمک به حالت تعلیق درآمده است.

به نقل از لوریان لوژور، وی در ژنو اعلام کرد به لطف بازگشت برخی از کمک‌کنندگان، کمک کشورهای جدید و موفقیت جمع‌آوری کمک‌های خصوصی، «امروز در وضعیت بهتری نسبت به سه ماه پیش هستیم.»

آنروا که تقریباً همه کمک‌ها به غزه را هماهنگ می‌کند، از زمانی که رژیم صهیونیستی ۱۳ هزار کارمند این آژانس در غزه را به مشارکت در عملیات حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر متهم کرد، دچار بحران شد.

این امر باعث شده است که چندین کشور کمک‌کننده، از جمله ایالات متحده، تمام کمک‌های مالی به آژانس را به حالت تعلیق درآورند و توانایی آن را برای فعالیت در منطقه محاصره شده تهدید کنند، درحالی‌که سازمان ملل درباره قحطی قریب‌الوقوع هشدار داده است.

لازارینی افزود چندین کشور تصمیم گرفته‌اند کمک‌های خود را از سر بگیرند، اما نه همه که نشان می‌دهد «۲۶۷ میلیون دلار» همچنان بلوکه شده است که بیشتر آن به تعلیق کمک‌های آمریکا بستگی دارد.

وی توضیح داد آمریکا به‌صراحت اعلام کرده است که به دلیل ممنوعیت کنگره تا مارس ۲۰۲۵ تعلیق کمک‌ها را حفظ خواهد کرد درحالی‌که بریتانیا و اتریش هنوز تصمیمی نگرفته‌اند. تصمیم سوئیس به‌زودی اعلام خواهد شد.

رئیس آنروا اظهار کرد کشورهای جدید، از جمله الجزایر و عراق، تمایل خود را برای کمک به این آژانس ابراز کرده‌اند و همچنین بیش از ۱۱۵ میلیون دلار در شش ماه از طریق کمک‌کنندگان خصوصی جمع‌آوری‌شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ / اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • سازمان مردم نهاد در حوزه HSE تشکیل شود/ تصمیم‌گیری‌های ما مسئولیتی بین‌نسلی است
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • تصمیم‌گیری برای مردم؛ فیلم یک جلسه دولتی با حضور وزیر را ببینید
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • طرح فجرانه کالابرگ تمدید می‌شود؟
  • اختلاف سلیقه‌ها مانع از تصمیم‌گیری در شورای شهر بندرعباس نیست
  • ۲۶۷ میلیون دلار از کمک‌های آنروا کم شد
  • افشاگری درباره تقسیم استان تهران
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس