Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@23:22:17 GMT

کم‌توجهی مردم؛ اصلی‌ترین چالش در مبارزه با کرونا

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۲۳۲۱۳

کم‌توجهی مردم؛ اصلی‌ترین چالش در مبارزه با کرونا

در هفته‌های اخیر با شیوع ویروس کرونا در ایران کادر بهداشت و درمان در خط مقدم مقابله با این بیماری مشغول خدمت هستند و از مردم خواسته اند برای از میان بردن این ویروس با پیروی از دستورات وزارت بهداشت با مسئولان همراهی کنند اما افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا؛ مقابله با این ویروس را وارد ابعاد جدیدی کرده است احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران در این خصوص تصریح کرد: لزوم ماندن شهروندان و خانواده‌ها در منازل و کم‌توجهی مردم به این امر یکی از چالش‌های اصلی پرچمداران مبارزه با کرونا در کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرا که مردم در این روزهای پایانی سال و در حالی که هر ساله تمام کشور به سبب نوروز و استقبال از آن به تکاپو می‌افتاد و همچنین نبود سرگرمی و ابزارهای مناسب، از خانه ماندن خسته می‌شوند و دوباره راهی معابر و مراکز خرید و... می‌شوند. به همین دلیل به نظر می‌رسد باید بازنگری جدی در سیاست‌های مبارزه با کرونا صورت گیرد. چرا که کرونا صرفاً پدیده‌ای نیست که «بهداشت» جامعه را هدف قرار داده باشد بلکه، ابعاد اجتماعی گوناگونی نیز دارد و باید راهکارهایی نیز برای پربارترکردن فضای خصوصی خانواده‌ها و اوقات فراغت آنها شود. 

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی موضوع شیوع ویروس کرونا را از زوایای مختلفی مورد ارزیابی قرارداده اند.

رسانه های اصلاح طلب

کرونا و اعتبار علم

روزنامه مردم سالاری در گزارشی نوشت:روزنامه مردم سالاری:شیوع اپیدمی در ایران و جهان موجب هراس و وحشت ملت‌ها و دولت‌ها شده است. پدیده‌ای که کل حیات بشری را به مخاطره انداخته است آغاز دوران جدیدی را هشدار می‌دهد. در این شرایط جدید، تهدیدات از حالت سخت‌افزاری و قدرت فیزیکی به حالت حملات بیولوژیکی و نرم‌افزاری تغییر یافته و این پدیده توانسته کل مبادلات و پویایی حیات بشری را برای مدتی مختل کند. در واکنش به این رخداد، نظریات گوناگونی از تاکید بر پروسه جهانی شدن و اندیشه آخرالزمانی تا شکست سرمایه‌داری و برآمدن سوسیالیسم جدید ارائه می‌شود. در داخل ایران مواجهه با این پدیده و شروع آن از شهر قم و واکنش گروه‌های مختلف قابل توجه است. حکومت و عاقلان قوم با اجرای برنامه‌های پیشگیری و قرنطینه پذیرفته‌اند که مدیریت در دنیای مدرن بر مبنای علم و دانش و یافته‌های علمی قرار دارد و باید در مقابل تهدید علمی با سلاح علم و تجربه مقابله کرد. عده‌ای با موضع‌گیری در مقابل علم‌گرایی و علوم تجربی بر درمان این بیماری با تجویز عرقیجات و استعمال روغن و روش سنتی و طب اسلامی تاکید دارند. در مقابل عده‌ای در اعتراض به تعطیل شدن تجمعات بخصوص در اماکن مذهبی با اعمالی همچون لیسیدن ضریح ائمه و ناهنجاری سعی دارند با این پدیده برخوردی مقتدرانه و تلافی‌جویانه داشته باشند. در این میان شیوه مبارزه و مواجهه با این پدیده و هراس عمومی از معضلی فراگیر و عدم توانایی مقابله با آن تمامی جریانات فکری دینی و غیر دینی مخالف علم‌گرایی را به چالش کشیده است. لذا در خصوص مسئله علم‌گرایی و جایگاه و اعتبار علم در دنیای مدرن به چند نکته اشاره می‌شود. از عصر روشنگری اعتقاد به اسطوره‌ها و رویکرد فلسفی باستان یا تاثیر عوامل متافیزیک جایگاه خود را به علوم تجربی و طبیعی که با روش مشاهده، اندازه‌گیری و استقرا بیان می‌شود واگذار کرده است. پیشرفت خیره‌کننده تکنولوژی و صنعت و قابل اعتماد و اتکا بودن روش‌های اثبات گرایانه آنچنان اعتمادی به بشر داده است که روش‌های کمی و پوزیتیویستی را به علوم انسانی تسری داده و از دل آن علم اقتصاد و مدیریت و سیاست برآمده و با قطعیت به تحلیل و کنترل و پیش‌بینی رخدادها و پدیده‌های اجتماعی می‌پردازد. لذا با وجود نقدهایی که از سوی جریانات فکری انتقادی و پست مدرن به اثبات‌گرایی می‌شود کماکان اعتبار و اعتماد جوامع و دولت‌ها به علوم تجربی و اثباتی در بالاترین سطح قرار دارد و جریان اصلی در تعاملات امروز بشری است. بهره‌گیری از علم یا روش‌های تجربی در برخی جوامع استانداردهای دوگانه‌ای دارد؛ برخی از دولت‌ها اگرچه در بخش علوم طبیعی و فیزیکی با قواعد و رویکرد علم گرایی و اثبات گرایانه موافق‌اند ولی در علوم انسانی از این رویه تبعیت نمی‌کنند. برتری یافتن نسبت به رقبا و افزایش سلطه داخلی به افزایش قدرت نظامی و قدرت تکنولوژیکی منجر می‌شود که این نظام‌ها با بهره‌گیری از دانشمندان رشته‌های ریاضی و فنی تولید ابزارها و تسلیحات و هر آنچه موجب قدرت یافتن باشد را به طور جدی پیگیری می‌کنند ولی در علوم انسانی بدلیل تضاد علوم تجربی با سلایق و گرایش‌های شخصی چندان تمایلی با استفاده علوم در اقتصاد و سیاست ندارند.

نقش آمار واقعی کرونا در افزایش مسئولیت اجتماعی

روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی نوشت:امروزه اکثر کشورهای دنیا که با شیوع کروناویروس روبه‌رو هستند، به دلایل سیاسی، اقتصادی و عدم جلوگیری از اضطراب اجتماعی، آمار صددرصد واقعی تعداد مبتلایان را به مردم و رسانه‌ها ارائه نمی‌دهند. در کشور ما بسیاری از افرادی که در بیمارستان‌ها بستری یا سرپایی درمان می‌شوند، چون آزمایش کرونا بر روی آنها صورت نمی‌گیرد، اگر به این ویروس نیز مبتلا باشند، جزو آمار محسوب نمی‌شوند؛ اما این رویکرد در ارائه آمار مرگ و میر متفاوت است و دولت‌ها مجبورند آمار واقعی را به مردم ارائه دهند، هر چند که برخی به دلیل نارسایی قلبی و عفونت ریوی فوت می‌کنند، ممکن است که این ویروس باعث تشدید بیماری و در نتیجه، منجر به مرگ شده باشد، اما آزمایشی از این بیماران و اجسادشان گرفته نمی‌شود. عدم ارائه آمار واقعی تعداد مبتلایان به کرونا با همه نکات مثبتی که برای دولت‌ها به همراه دارد، اما باعث افزایش بی‌تفاوتی مردم می‌شود. مردم وقتی می‌بینند از هفت هزار مبتلا به کرونا حدود ۳۰۰ نفر فوت کرده‌اند، این بیماری را در حد انتظار جدی نمی‌گیرند، اما اگر آمار دقیق باشد، مردم به مسئولیت‌های اجتماعی خود با دید جدی‌تری نگریسته و موارد بهداشت فردی و قرنطینه خانگی را بیشتر رعایت می‌کنند. بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا همچون آمریکا، ایتالیا، آلمان و انگلیس و... با شیوع این بیماری روبه‌رو هستند و با وجود پنهانکاری آنها در ارائه آمار واقعی، زمانی‌که دولت از مردم می‌خواهد که برای حفظ سلامتی‌شان و مقابله با شیوع کرونا خود را قرنطینه خانگی کنند، هیچ فردی (به غیر از موارد ضروری) ‌ از منزل خارج نمی‌شود و در این بین کشوری مانند ایتالیا توانسته تا حدی کرونا را کنترل کند، ولی در کشور ما مخصوصا در شهرستان‌ها به این هشدارها کاملا ‌توجه نمی‌شود. به‌عنوان مثال روز گذشته شهرستان شهریار در وضعیت قرمز کرونایی قرار گرفت؛ چند روز پیش که برای انجام کاری به این شهرستان رفته بودم در نهایت تعجب دیدم که ‌ هزاران نفر بدون ماسک برای خرید نوروزی به خیابان‌ها آمده‌اند و در بازار جای سوزن انداختن نبود. انگار که کشور در شرایط بحرانی سلامت و بهداشتی قرار ندارد و مردم متاسفانه مسئولیت‌های اجتماعی را جدی نمی‌گیرند. اکثر ما بر این باوریم که مرگ فقط برای همسایه است و به کرونا مبتلا نمی‌شویم، در حالی که اگر یک فرد بیمار که هیچ‌گونه علائم کرونا را ندارد، ولی ناقل ویروس است، در یک جمعیت حضور پیدا کند، در هر دقیقه چهار تا پنج نفر را مبتلا می‌کند. متاسفانه هنوز تعدادی از خیابان‌های اصلی شهرها پرترافیک است و صبح‌ها از طریق اتوبوس‌های شهری ده‌ها نفر به سر کار می‌روند، در این شرایط کافیست که یک فرد بیماری که ماسک ندارد در میان جمعیت سرفه یا عطسه کند و آن زمان نیمی از افرادی که در اتوبوس حضور دارند، به کرونا مبتلا می‌شوند. در این میان ضرورت دارد که رادیو و تلویزیون یک سری نمایش، فیلم سینمایی و سریال با محوریت آموزش‌های حقوق شهروند و رعایت مسئولیت‌های اجتماعی بسازد و در این فیلم‌ها نشان دهد که چطور ویروس به شکل خیلی سریع در میان مردم شیوع پیدا می‌کند و بسیاری را به کام مرگ می‌کشاند. رسانه‌ها باید به بالا بردن آگاهی‌های مردم نسبت به آموزش‌های حقوق شهروندی و مسئولیت‌های اجتماعی کمک کنند، چون عفونت و اپیدمی این ویروس بسیار بالاست و جای شوخی و پنهانکاری ندارد.

اعتماد در بستر بیماری

روزنامه ابتکار در گزارشی نوشت:در هفته‌های اخیر که کشور ما مانند بسیاری از کشورهای دیگر دنیا درگیر مبارزه با ویروس کرونا شده است شاید بسیاری از مسائل مهم جامعه را به حاشیه رانده است. البته نه اینکه جامعه نسبت به آنها بی‌تفاوت شده و به فراموشی سپرده باشد بلکه تصمیم‌گیرندگان و مسئولان گویی آنها را از یاد برده‌اند. مسائلی که در ماه‌های اخیر نه تنها پاسخی به آنها داده نشده است و بلکه شفاف‌سازی هم در رابطه با آنها صورت گرفته نشده است. از جمله این موارد می‌توان به آمار کشته‌شدگان آبان‌ماه و یا پرونده حمله موشکی به هواپیمای اوکراینی اشاره کرد که در روزهای کرونایی به فراموشی سپرده شده است. اما مسئله‌ دیگری که شاید اهمیت آن بیشتر از بقیه موارد باشد کاهش اعتماد عمومی است، که نمونه بارز آن را می‌توان در انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی دانست که با کاهش مشارکت به خصوص در شهرهای بزرگ همراه بود. بالاخره این روزهای کرونایی روزی تمام می‌شوند و آن زمان باید دید که راهکار و استراتژی تصمیم‌گیران برای مشکلات مطرح شده چیست؟ دولت از یک طرف اعلام می‌کند که شرایط کشور در وضعیت بحران به خاطر ویروس کرونا قرار دارد و از مردم می‌خواهند که با پیروی از دستورات با مسئولان همراهی کنند. اما از طرف دیگر وقتی می‌بینیم که کشورهای دیگر که شرایطی نه چندان بدتر از ما دارند برای مبارزه با آن به سمت قرنطینه برخی شهرهای خود رفته، اما در کشور ما چنین تصمیماتی اتخاذ نشده اینگونه القا می‌شود که وضعیت چندان هم بحرانی نیست. اینها را اگر در کنار نبود ماسک و مواد بهداشتی در کشور قرار دهیم در شرایطی که اعلام می‌شود نکات و توصیه‌ها باید رعایت شود قضاوت‌ها نسبت به تصمیم‌گریندگان تغییر می‌کند. در روزهای اخیر که برخی استان‌های شمالی کشور درگیر کرونا شده‌اند ما می‌بینیم که تعدادی از شهروندان بدون توجه به هشدارها و عدم مسافرت در شرایط کنونی اقدام به مسافرت در آن شهرها شده‌اند اقدامی که در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شده و حتی برخی شهرهای شمالی خود مردم مانع ورود مسافران به آن شهرها شده‌اند. اما چرا با وجود هشدارها باز مردم توجه نمی‌کنند و اعتمادی به رهنمودها ندارند چه اتفاقی افتاده است که همراهی با مسئولان در بدترین شرایط ممکن قرار گرفته است. قطعا این بی‌اعتمادی در یکی دو سال اخیر رخ نداده است و نتیجه رفتاری است که به مرور زمان ادامه پیدا کرده و حتی نمود عینی آن را ما در شرایطی اینچنینی می‌بینیم.

کرونا و سلامت زندانیان

روزنامه اعتماد به بازتاب سخنان پروانه سلحشوری نماینده مجلس پرداخته و آورد:روز گذشته ۴ نفر از همکارانم در مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای به سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نکاتی را درباره شرایط زندانیان به ویژه زندانیان سیاسی مطرح و خواستار اعطای مرخصی به آنان از سوی قوه قضاییه شدند. این نامه که اگر درباره آن با ما نیز مشورت می‌شد، قطعا امضایش می‌کردیم محدود به فعالان و زندانیان سیاسی نشده چراکه امروز تمام زندانیان باتوجه به شیوع گسترده کرونا در ایران ...در وضعیت خطرناکی قرار گرفته‌اند از این رو ۳نکته را یادآوری می‌کنم و امیدوارم باتوجه مسوولان به کار آید. نکته اول آنکه محیط زندان‌ها در شرایط عادی نیز چندان به‌لحاظ بهداشتی در وضعیت مطلوب و قابل‌قبولی قرار ندارد و باتوجه به انتقال سریع و اپیدمی ویروس کرونا، به‌جد معتقدم که درصورت عدم توجه مسوولان قوه قضاییه مشکلات بسیاری را ایجاد خواهد کرد. از این رو رییس قوه قضاییه باید نه تنها زندانیان سیاسی و محیط زیستی بلکه تمام زندانیان را با تدابیر قانونی به مرخصی فرستاده تا سلامت آنان تضمین شود. در این میان شنیده‌ام که سیدابراهیم رییسی اهتمام جدی نسبت به این مساله دارد و از این‌رو وضعیت زندانیان زن نظیر نرگس محمدی را یادآوری می‌کنم. این افراد باتوجه به حبس‌های طولانی و افت سیستم ایمنی بدن‌شان در معرض خطر قرار دارند و بهتراست قوه قضاییه اصطلاحا گره‌ای که با دست باز می‌شود را به دندان نسپرد. دومین نکته که بازهم به قوه قضاییه بر می‌گردد، مساله اخذ وثیقه‌های سنگین از زندانیان است. در روزهای گذشته مبالغی چند صد میلیون تومانی برای آزادی این زندانیان به عنوان وثیقه تعیین شده که به عقیده من می‌تواند سبک‌تر هم باشد؛ چراکه در غیر این صورت این اقدامات نه‌تنها جای تعجب دارد؛ بلکه همچون ماجرای بازداشت چند نفر از فعالان دانشجویی آن هم در روزهای شیوع کرونا در ایران می‌تواند نشانگر ناکارآمدی باشد. سومین نکته اما به قوه مجریه و انفعال موجود در این نهاد برمی‌گردد. وزیر دادگستری به‌عقیده بنده باید بیش از پیش در زمینه زندانیان به‌ویژه زندانیان زن و سیاسی فعال باشد اما سکوت اختیار کرده، همچون سایر نهادهای مسوول در زمینه مقابله با کرونا. امروز شرایط به گونه‌ای است که گویا فقط وزارت بهداشت مسوول مقابله با این ویروس است حال آنکه وزارت کشور و زیرمجموعه‌هایش همچون نیروی انتظامی نقش مهمی در این زمینه دارند. صداوسیما نیز باید به مراتب فعال‌تر باشد و در مسیر اصلاح اشتباهات گذشته خود گام بردارد ولی نه‌تنها این اتفاق رخ نمی‌دهد بلکه موضوع بهداشتی را به موضوعی امنیتی تبدیل و پای شورای عالی امنیت ملی را به ماجرا باز کرده که هم مجموعه دولت و هم این نهاد را زیر سوال می‌برد.

بازنگری در باب‌خانه‌ماندن

روزنامه اعتماد در گزارشی دیگر به بازتاب سخنان احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران پرداخته و آورد:این روزها و با افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا؛ مقابله با این ویروس ابعاد جدیدی را به خود گرفته است. لزوم ماندن شهروندان و خانواده‌ها در منازل و کم‌توجهی مردم به این امر یکی از چالش‌های اصلی پرچمداران مبارزه با کرونا در کشور است. چرا که مردم در این روزهای پایانی سال و در حالی که هر ساله تمام کشور به سبب نوروز و استقبال از آن به تکاپو می‌افتاد و همچنین نبود سرگرمی و ابزارهای مناسب، از خانه ماندن خسته می‌شوند و دوباره راهی معابر و مراکز خرید و... می‌شوند. به همین دلیل به نظر می‌رسد باید بازنگری جدی در سیاست‌های مبارزه با کرونا صورت گیرد. چرا که کرونا صرفا پدیده‌ای نیست که «بهداشت» جامعه را هدف قرار داده باشد بلکه، ابعاد اجتماعی گوناگونی نیز دارد. از همین منظر زمانی که ما شهروندان را وادار به ماندن در خانه‌ها و عدم حضور در اماکن عمومی می‌کنیم باید راهکارهایی نیز برای پربارترکردن فضای خصوصی خانواده‌ها و اوقات فراغت آنها بکنیم. در این میان، برخلاف اظهارنظر برخی‌ها، شهرداری وظیفه چندانی برعهده ندارد چرا که دایره خدمات‌رسانی شهرداری فضاهای عمومی شهر و ایجاد حس نشاط در آن است در حالی که این روزها، آنچه بیش از همه به چشم می‌آید نیاز به ایجاد نشاط و سرگرمی در چارچوب دیوارهای خانواده‌هاست. برای همین چند وقت پیش درصحن شورا پیشنهاد کردم که حتی می‌توان بودجه شهرداری که برای اجرای برنامه‌های مفرح نوروزی تدارک دیده شده بود صرف تلاش برای تامین سلامت شهر به شیوه‌هایی مانند ضدعفونی کردن و... شود. اما برای بخش دوم یعنی لزوم ایجاد نشاط برای خانواده‌ها، به نظر می‌رسد شاید بهترین راهکار تشکیل یک ستاد ضربتی برای پیگیری این مساله و ارایه راهکاری برای سرگرم کردن شهروندان در خانه مانده و تقویت روحیه اقشار مختلف جامعه باشد. چرا که با توجه به شرایط و قراین به نظر نمی‌رسد به همین زودی‌ها، شرایط زندگی شهروندان، به حالت عادی برگردد. ستادی که برای اوقات فراغت و خانه‌نشینی شهروندان برنامه‌ریزی فوری کند و در این راه از تجارب سایر کشورهایی که شهرهای‌شان را قرنطینه کرده‌اند استفاده کند. مثلا از ووهان کلیپ‌هایی منتشر می‌شد که در آنها اعضای خانواده‌ها با هم، سرود می‌خواندند و آن را در فضای مجازی منتشر می‌کردند. ما برای کمتر شدن هزینه‌های مالی و اقتصادی و روانی، چاره‌ای نداریم جز اینکه از این تجارب استفاده کنیم. از سویی وزارت مخابرات هم می‌توان با پیش‌بینی زیر ساخت‌های مناسب، فرصتی را فراهم کند تا کاربران فضای مجازی بخشی از ساعت‌های خانه‌نشینی خود را به این شیوه سپری کنند. و بالاخره آنکه هر برنامه‌ریزی خاصی که صورت می‌گیرد باید با اولویت ایجاد نشاط و سرگرمی برای کودکان باشد.  

دولت علیه کرونا؛ شبکه‌ساز، اطلاع‌رسان اجماع‌ساز، محلی‌اندیش و مقتدر

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم محمد فاضلی عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی نوشت:همه دولت‌ها در مقابل چالش کرونا به مشکلات جدی برخواهند خورد. نوام چامسکی، زبان‌شناس و فیلسوف امریکایی معتقد است دولت‌های امروز جهان برای انجام کارهای کوچک، خیلی بزرگ هستند و برای انجام کارهای بزرگ خیلی کوچک هستند. ایده چامسکی این است که دولت امریکا برای مثال می‌تواند ظرف دو هفته عراق را اشغال کند، اما همین دولت قادر نیست برای تغییر اقلیم یا ایجاد ثبات در خاورمیانه و خود عراق کاری انجام دهد. بخشی از این شکست دولت‌ها در مقابل مسائلی نظیر تغییر اقلیم یا ایجاد ثبات در خاورمیانه، نتیجه بدخیم بودن این گونه مسأله‌هاست. من بارها در نوشتارها و سخنرانی‌ها و حتی اخیراً بویژه بحران کرونا در یک فایل صوتی، توضیح داده‌ام که مسائل بدخیم، تعریف دقیق و راه‌حل‌های شناخته‌شده‌ای ندارند، فناوری غلبه بر آن‌ها مشخص نیست و موفقیت در حل مسأله نیز تابع هماهنگ شدن و تغییرات رفتاری در انسان‌های بی‌شماری است. دولت‌ها دقیقاً در مواجهه با این مسائل است که عیار توانمندی‌شان آشکار می‌شود. دولتی که می‌خواهد مسأله بدخیم را حل کند - و به عبارت دقیق‌تر می‌خواهد آن‌را تعدیل کند زیرا این گونه مسائل راه‌حل‌های قطعی ندارند و احتمالاً هرگز از بین نمی‌روند بلکه کم و زیاد می‌شوند – باید قابلیت‌هایی داشته باشد که اکثر دولت‌های جهان از آن‌ها بهره اندکی دارند و این یکی از تبیین‌های فروماندگی و ناکارآمدی دولت‌ها در مقابل این گونه مسائل است. پاسخ پرسش چامسکی درخصوص فروماندگی و ناکارآمدی دولت‌ها در واقع تا اندازه زیادی در این امر نهفته است که فناوری و راهکار اشغال عراق، هزاران سال است که بر بشر مکشوف است (کاربرد شدید نیروی نظامی)، نیاز به هماهنگی میان‌بخشی هم ندارد (نیروهای نظامی قادرند این کار را مانند همه آن‌چه در طول تاریخ انجام داده‌اند، به سرانجام برسانند) و نیازمند تغییر رفتار میلیون‌ها انسان هم نیست، کافی است نیروهای نظامی با تکیه بر تجهیزات، درست عمل کنند اما مسائلی مثل غلبه بر کرونا اصلاً چنین خصایصی ندارند. غلبه بر کرونا راه‌حل و فناوری شناخته‌شده‌ای ندارد که بر سر آن اجماع باشد. هر راهکاری از قرنطینه گرفته تا کاربرد نیروی قهری علیه کسانی که بی‌مسئولیت رفتار می‌کنند، تعطیل کردن یا اطلاع‌رسانی برای ارتقای آگاهی و بهداشت عمومی، و بسته‌های حمایت اقتصادی و اجتماعی از آسیب‌دیدگان کرونا محل مناقشه‌اند. شکست دادن کرونا نیازمند هماهنگ عمل کردن سازمان‌های مختلف از بخش‌های بهداشتی و درمانی تا سازمان‌های اقتصادی، شهرداری‌ها و حتی نیروهای نظامی و انتظامی، راهنمایی و رانندگی و سازمان‌های مردم‌نهاد است. همین نیازمندی‌های غلبه بر کرونا را که کنار هم بگذاریم، معلوم می‌شود که دولت باید خصایص زیر را داشته باشد.

معروف‌ترین چهره‌هایی که به کرونا مبتلا شده‌اند

سایت خبری فرارو در گزارشی آورد:شایعه ابتلا به ویروس کرونای اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، علی ربیعی سخنگوی دولت، محمدباقر قالیباف منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم، مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان، احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم و برخی چهره‌های دیگر نیز مطرح شده بود که با انجام تست و آزمایش منفی اعلام شد. افراد زیادی در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده اند که شخصیت‌های سیاسی ایرانی در این میان به چشم می‌خورند. مدتی است که یک ویروس تقریبا خطرناک به نام کرونا از مبدا چین در جهان شیوع پیدا کرده و هم اکنون نیز کشورهای متعددی را درگیر کرده است. از چین گرفته تا نیوزیلند و حتی آمریکا و کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان. ویروس کرونا تاکنون در همه کشورهای جهان تعدادی زیادی را مبتلا کرده و تعدادی دیگر را نیز به کام مرگ کشانده است. این ویروس در ایران هم تاکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر را مبتلا کرده و در حدود ۷۰ نفر را کشته است. در بین چهره‌های معروف و برتر در جهان هم افراد متعددی حضور دارند که در ایران میزان ابتلای این چهره‌ها به ویروس کرونا بیشتر از سایر نقاط جهان است. در کشورمان ایران هم شخصیت‌های گوناگون به این بیماری مبتلا شده‌اند. نخستین شخصی که در میان شخصیت‌های سیاسی نتیجه ابتلای آن به ویروس کرونا مثبت اعلام شد؛ مرتضی رحمان زاده، شهردار منطقه ۱۳ تهران نیز که از شب ٢ اسفند با علایم ویروس کرونا در بیمارستان عرفان سعادت آباد بستری شده بود، با انجام آزمایش، مبتلا به ویروس اعلام شد و به بیمارستان مسیح دانشوری، محل قرنطینه بیماران کرونایی تهران اعزام شد. محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس هم روز سه‌شنبه ۶ اسفند از ابتلای خود به ویروس کرونا خبر داد. او در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «این پیام را در شرایطی می‌دهم که چندان امیدی به ادامۀ حیات در این دنیا ندارم».محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم که از نخستین روزهای شیوع این ویروس با بیماران در تماس بود، در قرنطینه قرار گرفت. او پیش از آن نسبت به موقعیت قم هشدار داده و گفته بود موقعیت این شهر «مناسب نیست» و من از وزارت بهداشت و هیئت دولت می‌خواهم «قم را جور دیگری ببینند تا شاهد اپیدمی کرونا در قم نباشیم».ابتلای معصومه ابتکار معاون امور زنان ریاست جمهوری به ویروس کرونا، روز پنجشنبه ٨ اسفند در پی شرکت در نشست هیئت دولت اعلام شد و او در خانۀ خود در قرنطینه قرار گرفت. حجت الاسلام ولمسلمین مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم و رئیس کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، همان روز با انتشار ویدئوئی اعلام کرد که نتیجه آزمایش وی نیز مثبت بوده است. او نیز در این ویدئو اطلاع داد که در قرنطینه قرار گرفته و اظهار امیدواری کرد که «ملت بر کرونا غلبه» کند. ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت کشور به ویروس کرونا، روز سه‌شنبه ۶ اسفند از سوی علیرضا وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت اعلام شد و وی همان روز با انتشار ویدئوئی، به ابتلای خود به ویروس کرونا اذعان کرد و گفت که از روز پیش از آن در مکانی در قرنطینه بسر می‌برد.

رسانه های اصولگرا

راهکارهایی برای رفع تنش‌های خانوادگی و ناسازگاری کودکان در پی شیوع کرونا

خبرگزاری ایکنا در گزارشی به گفت و گو با لیلا کریمی‌فرشی، کارشناس مسئول خط ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی کشور پرداخته و آورد: خبرگزاری ایکنا:لیلاکریمی فرشی؛ دو نوع تماس داریم؛ یکسری افرادی هستند که مستقیماً در خصوص کرونا و استرس‌هایی که این ویروس برای آنها ایجاد کرده تماس می‌گیرند و گروه دوم افرادی هستند که سؤال‌ آنها در خصوص کرونا نیست اما شیوع کرونا بر مشکلات آنها تأثیر گذاشته است. افرادی هستند که قبل از شیوع کرونا مشکلات خانوادگی داشتند و اکنون که به دلیل شیوع کرونا اعضای خانواده بیشتر در خانه حضور دارند، مشکلات خانوادگی و تنش‌های آنها افزایش یافته است. حدود ۲۰ درصد تماس‌های ما در کل کشور مربوط به استرس‌ها و فشارهای روانی ناشی از کرونا است. کرونا موجب شده افرادی که وسواس، اضطراب و یا استرس داشته‌اند مشکل آنها تشدید شود؛ این افراد نیز با ما تماس می‌گیرند تا مشاوره‌های روانشناختی دریافت کنند. این روانشناس بالینی کشورمان برای کنترل تنش‌ در خانه‌ها به خانواده‌ها توصیه کرد تا کارهایی که همیشه دوست داشتند انجام دهند اما فرصت آن را نداشته‌اند را انجام دهند و افزود: یادمان باشد که روزهای زیادی به دنبال فرصت‌هایی برای انجام کارهای عقب‌مانده بوده‌ایم؛ کارهایی که به صورت روتین فرصت انجام آن را نداشتیم. همه ما کتاب‌های نخوانده، فیلم‌های ندیده، کارهای هنری انجام نداده و ... داریم و یا حتی قبلاً دوست داشتیم در روز چند ساعت بیشتر بخوابیم؛ این روزها فرصت خوبی برای انجام کارهایی است که می‌خواستیم انجام دهیم اما فرصت انجام آنها را نداشتیم. وی به بانوان کشور توصیه کرد غذاهایی که همیشه دوست داشتند درست کنند را با کمک خانواده تهیه کنند تا تنوعی در خانه ایجاد شود. اگر بچه‌ها ناسازگاری دارند نشان دهنده اضطراب آنهاستکارشناس مسئول خط ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی کشور به خانواده‌ها خاطرنشان کرد که بچه‌ها اضطراب و نگرانی‌های خود را به صورت تنش‌های رفتاری نشان می‌دهند و ممکن است در خانه پرخاشگری و ناسازگاری کنند که بازی می‌تواند به تخلیه تنش‌های بچه‌ها کمک کند و موجب انحراف فکر آنها از تنش‌ها و اخبار ناگوار کرونا شود. وی اضافه کرد: بازی‌های مختلفی نیز اکنون وجود دارد که خانواده‌ها می‌توانند به صورت گروهی آنها را انجام دهند و زمان بیشتری را با هم بگذارند. در بسیاری از مواقع خانواده‌ها درگیر رعایت مسائل بهداشتی که برای پیشگیری از کرونا توصیه شده هستند و ممکن است بچه‌ها زیر بار انجام این مسائل بهداشتی نروند، به همین دلیل لازم است والدین زبان مشترکی با بچه‌ها ایجاد کنند و در حد سن بچه‌ها با آنها صحبت کنند. کریمی در پایان گفت: برقراری ارتباط و تماس‌های تلفنی و مجازی با دوستان و نزدیکان بسیار مفید است و به کاهش اضطراب‌ کمک می‌کند، به شرط اینکه در این تماس‌ها تمام صحبت خود را به مسئله کرونا اختصاص ندهند و در خصوص سایر مسائل نیز صحبت کنند.

زحمات مدافعان سلامت تحت‌الشعاع اظهارات غیرمسئولانه

روزنامه کیهان در گزارشی نوشت:این روزها با شیوع ویروس کرونا در ایران همزمان با بیش از صد کشور دیگر جهان، کادر بهداشت و درمان کشورمان در خط مقدم مقابله با این بیماری مشغول خدمت هستند، اما برخی اظهارات بی‌پایه و ارائه آمار ضد و نقیض و غیرمسئولانه این تلاش مجاهدانه را تحت‌الشعاع قرار داده است. کرونا این روزها نامی آشنا و پرتکرار در گفت‌وگوها و خبرهای منتشرشده است. ویروسی که کشور به کشور مرزها را پشت سر گذاشته است و اکنون بیش از صد کشور را آلوده کرده است. در کشور ما نیز سه هفته از اعلام اولین موارد شیوع کرونا می‌گذرد. در این مدت آنچه بیش از همه چیز خودنمایی می‌کند تلاش قابل تقدیر و تحسین‌برانگیز کادر پزشکی و بهداشت و درمان کشور است که ایثارگرانه شبانه‌روز مشغول مبارزه با این بیماری و خدمت به مردم هستند تا جایی که برخی از آنها در این راه جان خود را نیز از دست داده یا به این بیماری مبتلا شده‌اند. در کنار این مدافعان سلامت، اقشار مختلف مردم و جوانان جهادی و انقلابی نیز مثل همیشه در شرایط سخت پا به میدان گذاشته‌اند و از تولید و توزیع اقلام بهداشتی تا ضدعفونی کردن خودجوش اماکن عمومی مشغول خدمت هستند. همچنین بسیاری از سازمان‌ها و نیروهای مسلح نیز ظرفیت‌های خود را در خدمت مقابله با کرونا قرار داده‌اند که مجموعه این تلاش‌ها باعث دلگرمی مردم و زحمتکشان نظام سلامت کشور شده است. این تلاش‌ها و همراهی قاطبه مردم در رعایت توصیه‌ها و نکات مهم بهداشت فردی و اجتماعی سبب شده تا امید به شکست دادن سریع این بیماری در کشور روز به روز بیشتر شود و ایران نیز بتواند جایگاه ممتازی در بین کشورهای موفق در مقابله با کرونا و دارای بیشترین موارد بهبودی مبتلایان پیدا کند تا جایی که رئیس ‌هیئت اعزامی سازمان بهداشت جهانی به کشورمان از روش و نحوه مبارزه و توان ایران در مقابله با کرونا ابراز شگفتی کند. اما در این بین از همان روزهای نخست انتشار خبر ورود کرونا به ایران شاهد حجم وسیع شیطنت‌های شبکه‌های معاند خارجی و افراد فرصت‌طلب در شبکه‌های اجتماعی و انتشار پرحجم شایعات و خبرهای جعلی درباره توان ایران در مقابله با کرونا یا زیر سؤال بردن صداقت ایران در بیان آمار مبتلایان و قربانیان این بیماری بودیم.  این افراد و جریان معاند به قدری در بازی کثیف دلسوزنمایی خود برای مردم ایران غرق بودند که حتی کوچک‌ترین خبر امیدوارکننده مثل افزایش چشمگیر شمار بهبودیافتگان یا ورود کم‌نظیر مردم و جوانان برای کمک به پیشگیری از گسترش کرونا و یا موفقیت ایران در ساخت کیت تشخیص کرونا و... را نیز سانسور کردند. تا اینجا شاید فرصت‌طلبی کفتارهای رسانه‌ای خارج‌نشین از شرایط ویژه کشورمان برای مردم ما موضوع عجیب و تازه‌ای نبود چرا که بارها شاهد این رویه شیطانی در مواقع مختلف بوده‌اند اما برخی اظهارنظرهای غیرمستند و غیرمسئولانه داخلی از سوی برخی افراد و حتی مسئولان در شرایط فعلی است که تعجب‌برانگیز و مشکوک است.

ما، کرونا و آن حرف سیدجمال اسدآبادی

روزنامه وطن امروز در گزارشی نوشت:ما حداقل از ۲۸ مرداد ۳۲ به این سو با آمریکا و از قریب ۲ قرن پیش، با کلیت غرب و نماد قدیمی‌تر آن به نام «بریتانیا» در کشاکش و تقابل بوده‌ایم. صورت مسأله هم ساده است. آنها می‌خواهند چنانکه با بومیان آمریکا، استرالیا، آفریقا، هند و... رفتار کرده‌اند، ارباب ما هم باشند، یا حداقل به آنها اجازه دهیم چنانکه اخیرا به افغانستان، عراق، لیبی و مصر و... دموکراسی تزریق کرده‌اند، اندکی هم به ما تزریق کنند! مهم‌ترین سلاح غرب در این نبرد درازمدت اما نه بمب‌های سنگرشکن بوده، نه ناوهای هواپیمابر و نه بمب هیدروژنی؛ اساسا زور، سلاح خوبی برای سلطه بر ملت‌ها نیست و این را بلاشک انگلیسی‌ها بیش از هر کس دیگری می‌دانند. تحقیر ملت‌های تحت سلطه اما کارآمدترین سلاحی است که در تمام تاریخ بشریت برای غلبه بر بردگان ساخته شده و به کار رفته است. ما در تاریخ ایران، پیشینه‌ای دراز و رنج‌آور در این زمینه داریم. تلخ‌تر اینکه بزرگ‌ترین نقش را در این زمینه نه خود غربی‌ها که همواره تحصیلکردگان ایرانی در غرب بر عهده داشته‌اند. در میانه دوره قاجار کسانی که برای گذراندن بورس تحصیلی به غرب می‌رفتند، عموما تبدیل به بوق‌های تحقیر ملت ایران، فرهنگ و هویت آن شده، در نقش ویروسی خطرناک، از بلاد فرنگ به ایران بازمی‌گشتند. انگلیس با بهره‌گیری از نقش همین افراد توانست انقلاب مشروطه ملت ایران را که رهاورد مبارزات چند نسل بود، به‌راحتی در دیگ پلوی سفارت خود دفن کند و همین افراد بودند که طناب جهالت و حقارت خود را بر گردن آیت‌الله شهید شیخ فضل‌الله نوری انداختند تا ایران سترگ و مظلوم، قریب یک قرن دیگر همچنان در تیول انگلیس و غرب باقی بماند. روح جمعی ملت ما اما هرگز چنان حقارتی را قبول نکرد ولو اینکه با دسیسه ویروس‌های مذکور مکرر در چاه افتاده باشد. نمایندگان باجیره و بی‌جیره و مواجب غرب در ایران طی ۴۰ سال گذشته نیز مدام برتری فرهنگ آدمکش‌ها و برده‌داران غربی را به جامعه ایرانی دیکته کرده‌اند. تفوق و تسلط این جریان تبلیغی در تاریخ معاصر ایران از چنان قدرتی برخوردار بوده که فردی چون «سیدجمال‌الدین اسدآبادی» هم- ظاهرا- می‌گوید: «به غرب رفتم اسلام دیدم ولی مسلمان ندیدم و به مشرق برگشتم اسلام ندیدم، ولی مسلمان دیدم».تحولات این روزهای جامعه ایران و جوامع غربی که هر دو درگیر یک بحران مشابه هستند اما سنگ محک خوبی برای اینگونه سخنان است. مردم متمدن اروپا و آمریکا این روزها با آنکه همه‌گیری کرونا در آنجا هنوز بشدت ایران نیست، با هجمه‌ای عجیب به فروشگاه‌های زنجیره‌ای در بسیاری از شهرها، فقط قفسه‌ها را به خانه خود نبرده و انبار نکرده‌اند! دعوا و کتک‌کاری این فوج متمدن بر سر ماسک و اقلام بهداشتی در فروشگاه‌ها بخشی دیگر از فیلم‌هایی است که در کنار تحیر از خالی شدن ناگهانی قفسه فروشگاه‌ها، دست به دست می‌شود.

مهار کرونا در چین قرنطینه در ایتالیا

روزنامه خراسان در گزارشی نوشت:در حالی که رئیس جمهور چین از موفقیت کشورش در مهار کرونا خبر داد  ایتالیا به عنوان اولین کشور در جهان طرح  قرنطینه ملی  را اجرا کردرئیس جمهور چین  از مهار کرونا در کشورش خبر داد در حالی که نخست وزیر ایتالیا اعلام کرد، سراسر خاک خود را در قرنطینه ملی قرار می دهد. روز سه شنبه شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به شهر ووهان آمد و به بیمارستان مرکزی این شهر رفت. او ضمن ادای احترام به پزشکان، پرستاران، کارکنان داوطلب و بیماران بستری در بیمارستان، از طریق ویدئوکنفرانس با آن ها دیدار کرد و در گفت وگوهایش برای پایان کامل ماجرای کرونا به آنان قوت قلب و اطمینان خاطر داد: «موفقیت های اولیه در تثبیت اوضاع به دست آمده و شیوع ویروس کرونا در استان هوبئی و مرکز آن شهر ووهان مهار شده است.» این درحالی است که تازه‌ترین آمار شیوع کرونا در ایتالیا نشان می‌دهد تا شب گذشته  و طی ۲۴ ساعت ۱۶۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس آمارروز گذشته اعلام شد، تعداد جان‌باختگان ابتلا به کرونا در ایتالیا با ۳۶ درصد افزایش طی یک روز به ۶۳۱ نفر رسیده است. تعداد مبتلایان شناسایی ‌شده در این کشور هم به بیش از ۱۰ ‌هزار نفر رسیده است. ایتالیا پس از چین بیشترین آمار مبتلایان به کرونا را دارد به طوری که بیماری کووید-۱۹ در هر ۲۰ منطقه جغرافیایی آن ثبت شده است. بعد از اعلام  این آمار نگران کننده روز گذشته، جوزپه کونته نخست‌وزیر ایتالیا، اعلام کرد، محدودیت‌هایی که برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در شمال این کشور اتخاذ شده بود، در تمامی این کشور به اجرا گذاشته می‌شود. این محدودیت‌ها شامل ممنوعیت برگزاری تجمعات و مراسم‌ عمومی هم خواهد شد. او در نطق تلویزیونی، از همه شهروندان کشورش خواست که در خانه بمانند و از تعطیلی همه مسابقات ورزشی از جمله مسابقات سری آ فوتبال خبر داد. نخست‌وزیر ایتالیا گفته است، این اقدامات از بامداد سه‌شنبه به اجرا درخواهد آمد. با سراسری شدن محدودیت‌ها، فقط به سفرهای بسیار ضروری که قابل به تعویق انداختن نیستند اجازه تردد داده خواهد شد. چنان چه فردی از این دستور تخطی و اقدام به فرار کند، با جریمه ۲۰۰ یورویی و احیانا  سه ماه زندان مواجه خواهد شد. دولت ایتالیا در عین حال اعلام کرده که مبلغ ۱۱ میلیارد دلار برای جبران خسارات مالی ناشی از شیوع کرونا  و حمایت از زیان دیدگان اختصاص داده است. کرونا در بقیه کشورهای اروپایی هم مشکل ساز شده است. روز گذشته آمار قربانیان ویروس کرونا در اروپا از مرز ۵۰۰ نفر عبور کرد. تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در اروپا  اکنون به بیش از ۲۰ هزار نفر رسیده است که کشورهای ایتالیا، فرانسه و اسپانیا بیشترین آمار مبتلایان به این ویروس را در بین کشورهای اروپایی داشته‌اند.

عدم تمرکز در مبارزه با ویروس کرونا آسیب‌زا است

خبرگزاری آنا در گزارشی به گفت و گو با ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین پراخته و آورد:عدم تمرکز در امر تصمیم‌گیری و مبارزه با ویروس کرونا، آسیب‌زا بوده و مانع مقابله با جدی‌ترین تهدید کنونی می‌شود. ویروس کرونا امروز به یک ویروس فراگیر در سراسر جهان تبدیل شد که زندگی همه را با خطر مواجه ساخته است و لازمه مقابله با آن عزمی فراکشوری وفراملیتی می‌طلبد. امروز جهان با یک دشمن مشترک ناشناخته و نامرئی درحال نبرد است که علاوه بر حکومت‌ها، نهادهای مدنی و آحاد مردم باید بتوانند در رزمایشی تحت فرماندهی سازمان بهداشت جهانی با در نظر گرفتن اقتضائات منطقه‌ای و کشوری هرچه سر یع‌تر کرونا را شکست دهند؛ لذا برای مقابله با این ویروس یک همت عمومی در مردم و تصمیم‌گیرندگان ضروری جلوه می‌کند. وی افزود: رئیس  جمهور به عنوان نخستین مقام اجرایی کشور باید مستقیماً فرماندهی ستاد مقابله با ویروس کرونا را  تحت اختیار داشته باشد و همچنین قائم‌مقام این ستاد، وزیر بهداشت بهداشت باشد تا به تشخیص کارشناسان  و متخصصان امر در دستگاه‌های ذی‌ربط و تصمیم‌گیری‌های برگرفته از خرد جمعی که ریشه در کاربردی‌ترین دستاوردها و توصیه‌های بهدا شتی، درمانی، امنیتی دارد، بتوان با جدی‌ترین تهدید کنونی به بهترین نحو مقابله کرد. دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین گفت: در سایه همدلی و همکاری مردم عزیز و برخورد شدید با سوداگران و کاسبان کثیف، هرچه سریع‌تر و به خواست خداوند شاهد گرفتن جشن پیروزی بر کووید نوزدهم در کشورمان خواهیم بود. رئوفیان با بیان اینکه در استان مازندران ابتدا راه‌های ورودی به این استان مسدود می‌شود، اما طولی نمی‌کشد در یک تصمیم به دور از خرد جمعی که معلوم نیست آیا تصمیم هیئت دولت است یا تصمیم فردی رئیس جمهور، راه‌های ورودی به استان مازندران بازگشایی می‌شود، خاطرنشان کرد: عدم تمرکز در امر تصمیم‌گیری و مبارزه با ویروس کرونا، آسیب‌زا است. وی با اشاره به اینکه ابلاغیه ستاد فرماندهی مبارزه با کرونا برای همه استان‌ها لازم‌الاجراست، گفت: نباید هر استانی برای خود مستقلانه تصمیمی اتخاذ کند و یا نباید مصوبات ستاد فرماندی مبارزه با کرونا را نادیده بگیرد. دبیرکل حزب اسلامی ایران زمین بیان کرد: حتی کوچکترین اشتباه در مقابله با ویروس کرونا به بیشترین آسیب منجر خواهد شد که شاید قابل جبران هم نباشد. رئوفیان ضمن قدردانی از پزشکان و پرستاران که درخط مقدم مبارزه قرار دارند، گفت که بهترین و عملیاتی‌ترین راه مبارزه با این ویروس منحوس و غلبه بر آن، توجه هرچه بیشتر به خدا و معنویات و عمل به توصیه‌های پزشکی و نیز پیوستن به کمپین «در خانه ماندن» است.

برچسب‌ها ویروس کرونا بیماری های ویروسی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا بیماری های ویروسی آمریکا ایتالیا آلمان ایتالیا سعید نمکی عراق عراق عراق اسحاق جهانگیری علی ربیعی آمریکا فرانسه آلمان آمریکا بریتانیا آمریکا هند افغانستان عراق لیبی مصر آمریکا ایتالیا ایتالیا ایتالیا ایتالیا ایتالیا ایتالیا ایتالیا ایتالیا ایتالیا ایتالیا فرانسه ویروس کرونا بیماری های ویروسی مبارزه با ویروس کرونا مسئولیت های اجتماعی شیوع ویروس کرونا مقابله با این ویروس برای انجام کارهای آمار مبتلایان مقابله با کرونا مبارزه با کرونا تعداد مبتلایان کرونا در ایران ویروس کرونا گزارشی نوشت مبتلا شده اند وزارت بهداشت شورای اسلامی کرونا مبتلا رئیس جمهور شیوع کرونا خانه ماندن آمار واقعی خانواده ها قوه قضاییه علوم تجربی ارائه آمار کشور ما دولت ها علم گرایی قرار داده داشته اند سازمان ها روز گذشته داده اند اعلام شد توصیه ها بر کرونا خواهد شد رسانه ها چهره ها سه شنبه نه تنها تنش ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۲۳۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد

آئینی اظهار کرد: از ابتدای دولت سیزدهم نگاه ما در حوزه بازآفرینی نگاه مردمی سازی بوده است. نوسازی مسکن باید توسط مردم، سازندگان بخش خصوصی، تعاونی ها و گروه های جهادی صورت گیرد. نظارت هم توسط دولت و اعضای سازمان نظام مهندسی انجام می شود.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی بیشترین بدنه اجتماعی و بیشترین ارتباط را با مردم دارد. لذا توفیق در این وزارتخانه در افزایش سرمایه اجتماعی موثر خواهد بود. در سال جاری نیز که به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده، باید فضایی فراهم شود که این وزارتخانه پشتیبان باشد و موانع را رفع کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در محدوده بافت های فرسوده دو میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناکارآمد و فرسوده وجود دارد گفت: این بناها جان هموطنان را در ۶۹۰ شهر به خطر انداخته است. بنابراین ما نوسازی را در اولویت قرار دادیم؛ زیرا موضوع جان انسان ها است.

آیینی تصریح کرد: در این ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار حدود ۱۰ میلیون نفر سکونت دارند. این شامل ۱۶۷ هزار هکتار، ۶۰۰۰ محله و ۳۰۰ هزار کوچه است. ساکنان این مناطق دچار بدمسکنی هستند و توان نوسازی ندارند. حتی اگر وام ارزان به این افراد بدهیم امکان پرداخت اقساط ندارند، زیرا اگر پول داشتند در بافت فرسوده زندگی نمی کردند. این چالش اول ما است. ما به آن ها می گوییم نگران نباشید؛ ما شما را به سازندگان و کسانی که توان مالی، اجرایی و فنی دارند وصل می کنیم. اینجا با چالش دوم مواجه می شویم؛ زیرا سازندگان حاضر به نوسازی در محلات فرسوده نیستند؛ چراکه برای آن ها بازدهی اقتصادی ندارند.

وی درباره راهکار شرکت بازآفرینی برای چالش دوم یعنی تشویق سازندگان به نوسازی بافت های فرسوده گفت: چهار چالش نوسازی در سند تحول دولت آمده است. راهکار این است که ما با بسته های تشویقی مختلف، سرمایه گذاران را ترغیب به نوسازی کنیم. 

آیینی تاکید کرد: بیش از ۵۴۶ شهر بسته های تشویقی شهرسازانه را اجرا می کنند؛ به طوری که آمار صدور پروانه نشان می دهد در سال ۱۴۰۲ رکورد نوسازی در محدوده بافت های فرسوده در بازه زمانی بعد از انقلاب شکسته شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: گام اول را با همکاری بسیج مستضعفان و بسیج سازندگی برداشتیم و تا الان ۴۶۷ حلقه میانی ایجاد کردیم که در محلات هدف بازآفرینی به ارایه خدمات می پردازند. این اتفاق جدیدی است که قصد داریم این تعداد را به ۲۰۰۰ حلقه برسانیم و به زودی شاهد خبرهای خوبی در محرومیت زدایی از بافت های فرسوده خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ضرورت مبارزه ایران و افغانستان با داعش به عنوان تهدید مشترک
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • کم‌توجهی به روستاها موجب حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • نسبت به حق‌آبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بی‌مهری شد
  • سکوت رژیم‌های خودکامه عربی در برابر کنشگری پیرامون آرمان فلسطین