Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام انصاری با بیان اینکه کانون‌های مساجد می‌توانند در پیوند زدن فعالیت‌های فرهنگی و هنری با کانون تربیت دینی یعنی مساجد نقش مهمی داشته باشند، گفت: کانون‌های فرهنگی هنری بهترین محل برای ایجاد و ارتباط اهالی فرهنگ و هنر با مسجد می‌باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، مسجد مکانی مقدس است که علاوه بر عبادت و نیایش به درگاه الهی، از طریق آن می‌توان کلیه حوائج معنوی و دنیوی مردم را برآورده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جریان انقلاب شکوهمند اسلامی نیز با رهبری حکیمانه حضرت امام خمینی(ره)، مساجد تبدیل به محور انقلاب و کانون اصلی مقابله با استکبار و مرکز آگاهی‌بخشی و بسیج آحاد مردم گردید.

در ادامه و در جهت اعتلای اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به منظور تلاش در راستای ترویج و اشاعه فرهنگ و معارف اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله) و مقابله اصولی و منطقی با تهاجم فرهنگی در ۱۸ اسفند سال ۱۳۷۱ کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، تأسیس و راه‌اندازی شد.

آن زمان تاکنون؛ کانون های فرهنگی و هنری به یکی از ارکان تاثیرگذار فرهنگی در ایران اسلامی تبدیل شده که به صورت خودجوش با همت مردم مؤمن و انقلابی این مرز و بوم به ویژه نوجوانان و جوانان، اقصی نقاط کشور را پوشش داده است.

 

اکنون و همزمان با بیست و هفتمین سالگرد تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با حجت الاسلام «محمدعلی انصاری» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان گفتگویی ترتیب دادیم که در ادامه آن را از نظر می‌گذرانید.

 

سوال: جایگاه کنونی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ: به حمدالله کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان در جایگاه مطلوبی از نظر کمیت و کیفیت در سطح کشور قرار دارند به طوری که از حدود 25 هزار کانون مسجد در کشور تا کنون ۱۹۰۸ کانون فرهنگی هنری در استان مجوز فعالیت گرفته که بالاترین آمار تعداد کانون‌های مساجد کشور مربوط به این استان بوده و همچنین بالاترین تعداد اعضای فعال در کانون‌ها نیز مربوط به این استان بوده که نشان از ظرفیت بالای استان در این زمینه دارد.

 

سوال: رسالت اصلی مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در گام دوم انقلاب اسلامی چیست؟

پاسخ: یکی از کارکردهای اصلی و مهم مساجد، عبادت است اما در تاریخ اسلام، مساجد کارکردهای متفاوتی مثل محل برنامه ریزی امور مردم، آموزش‌های دینی و الهی و... و حتی محل آمادگی برای جهاد و دفاع و... بوده اما در دنیای امروز علاوه بر کارکردهای گذشته نیازمند محلی برای آموزش و انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری برای جوانان و نوجوانان هستیم و چه جایی بهتر از مسجد که همواره یاد عبادت و بندگی و تقرب به درگاه دوست در ذهن انسان تداعی می‌شود.

امروز بدون شک اصلی ترین سنگر برای فعالیت فرهنگی مساجد هستند، قرآن کریم می‌فرماید «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ» و فعالیت کانون های فرهنگی هنری در مساجد مصداق بارز عمران معنوی در مساجد و این آیه از قرآن کریم است.

معتقدیم که مسجد طراز انقلاب اسلامی در گام دوم، مسجدی است که افق برنامه ریزی خود را عمران مادی و معنوی مسجد و مسجدی‌ها قرار دهد.

کانون‌های فرهنگی هنری بهترین محل برای ایجاد و ارتباط اهالی فرهنگ و هنر با مسجد می‌باشد به نحوی که هم بتوان از ظرفیت آنها در رونق برنامه‌های مسجد استفاده کرد و هم مسجد به عنوان اصلی ترین کانون تربیت دینی بتواند در عملکرد اهالی فرهنگ و هنر تاثیر معنوی و تربیتی بگذارد.

 

سوال: از دیدگاه جنابعالی مهمترین آسیب در حوزه فرهنگ و هنر که مساجد بتوانند از طریق کانون‌های فرهنگی هنری به آن ورود کرده و اوضاع را سامان بخشند، چیست؟

پاسخ: امروزه یکی از بزرگترین آسیب‌های حوزه فرهنگ و هنر خطر نفوذ دشمنان دین و نظام و به بیراهه کشاندن آن می‌باشد، کانون‌های فرهنگی با جذب نیروهای ارزشی حوزه فرهنگ و هنر و از طریق برنامه‌های اثرگذار مسجد می‌توانند در جلوگیری از این آسیب و پیوند زدن فعالیت‌های فرهنگی و هنری با کانون تربیت دینی یعنی مساجد نقش مهمی داشته باشند.

 

سوال: به نظر شما مهمترین چالش که امروز کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با آن مواجه هستند و باید برای رفع آن اقدام لازم صورت بگیرد، چیست؟

پاسخ: به نظر می‌رسد یکی از چالش‌های موجود بر سر راه موفقیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد جا انداختن آنها به عنوان یک مرکز اثرگذار در برنامه‌های مسجد می‌باشد که برای رفع این چالش باید هم در ساختار و هم در برنامه‌های کانون‌ها دقت و برنامه ریزی بهتر و بیشتری داشت به نحوی که همگان به ویژه اهالی مسجد و دوستداران حوزه فرهنگ و هنر احساس کنند کانون‌ها می‌توانند کمک موثری برای پیشبرد و اهداف و برنامه‌های مساجد باشند.

 

سوال: تا چه اندازه با نظام فهما و سامانه بچه‌های مسجد آشنا هستید؟ ارزیابی جنابعالی از «فهما» چیست؟

پاسخ: تا حدودی با فهما و سامانه بچه‌های مسجد آشنا هستم. البته هر اقدام و طرحی درابتدای حرکت احتمالا نواقص و اشکالاتی دارد اما می‌توان با تجزیه و تحلیل دقیق و پیدا کردن نقاط  قوت و ضعف آن در جهت رفع اشکالات آن تلاش کرد. نظام فهما و سامانه بچه‌های مسجد به عنوان طرح‌های ساماندهی برنامه فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد طرح‌های ارزشمندی هستند و تا کنون نیز برکات خوبی داشته‌اند.

امیدوارم با همکاری و همراهی همه دلسوزان عرصه فرهنگ و هنر به ویژه در مساجد، نقاط قوت آن تقویت و اشکالات احتمالی آن نیز رفع شود.

 

سوال: کلام آخر خطاب به مدیران مسئول کانون‌های فرهنگی هنری و افسران جنگ نرم؟

پاسخ: کلام آخر اینکه تهدید فرهنگی دشمن بسیار جدی و همه جانبه است و بهترین سنگر برای دفاع و مبارزه با این تهدید و تهاجم مساجد می‌باشند و پیوند فعالیت‌های فرهنگی هنری با مساجد که کانون تربیت دینی هستند می‌تواند در موفقیت این مسیر بسیار اثرگذار باشد.

پس مسئولان کانون‌های فرهنگی هنری مسئولیت سنگینی دارند که می‌توانند با همدلی و همکاری با همه بخش‌های مسجد افسران خوبی برای مبارزه با دشمنان اسلام و نظام اسلامی باشند. برای همه خدمتگذاران حوزه فرهنگ به ویژه در مساجد آرزوی موفقیت و سربلندی دارم./

پایان پیام/129

منبع: شبستان

کلیدواژه: رویداد ملی فهما طرح ملی فهما سامانه فهما فهما مدیران مسئول کانون های فرهنگی هنری مدیران مسئول کانون های مساجد اهالی فرهنگ و هنر کانونهای فرهنگی هنری مساجد کانون های فرهنگی هنری مساجد فعالیت های فرهنگی فرهنگی و هنری اهالی فرهنگ و هنر کانون تربیت دینی حوزه فرهنگ و هنر کانون ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۲۴۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰۰ برنامه متنوع در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد، حجت الاسلام سید جواد خاضع در نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت استان کهگیلویه و بویراحمد، افزود: برنامه های دهه کرامت با مشارکت و همکاری ۲۷ نهاد مختلف برگزار خواهند شد.

وی اظهارکرد: برخی از مهم‌ترین برنامه‌های مورد نظر برای برگزاری در کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت دهه کرامت امسال شامل جشن‌های سالروز ولادت حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، محافل قرآنی، برپایی نمایشگاه کتاب و نمایش فیلم است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: اعزام مبلغ به مناطق محروم و کم برخوردار، راه اندازی کاروان‌های شادی در سطح شهرهای مختلف استان، توزیع بسته‌های معیشتی، برگزاری رقابت‌های مختلف ورزشی، همایش دختران مسجدی، تجلیل از دختران برتر مسابقات هنری و نشست‌های تخصصی برای معرفی هر چه بیشتر فضائل اخلاقی و ابعاد شخصیتی حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) نیز از دیگر برنامه‌های مهم پیش‌بینی شده برای برگزاری در کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد استان به مناسبت دهه کرامت امسال خواهد بود.

خبرنگار: سعیده صداقت نژاد

انتهای خبر/

کد خبر: 1228344 برچسب‌ها سازمان تبلیغات اسلامی

دیگر خبرها

  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • تحول در رویدادها و برنامه‌های کانون‌های مساجد
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • ۳۰۰ برنامه متنوع در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • توزیع گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • توزیع ۱۰۰۰ بسته گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی