Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@08:26:57 GMT

آرتیست»، آموزش داستان‌نویسی بر اساس یک کهن‌الگو

تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۲۷۶۲۳

آرتیست»، آموزش داستان‌نویسی بر اساس یک کهن‌الگو

سعیدپویا (پویا، استعاره هوشمندانه‌ای برای نامیدن آقای نویسنده که آرتیست این سفر است)، نویسنده‌ای که نوشتن شغل اوست، سفارشات و مشغله‌های کاری سبب می‌شود پیشنهاد کوروش کوشا را رد کند: «من یه پیشنهاد کاری برای شما دارم. می‌خوام من رو زنده کنین...»

سعید پویا پیشنهاد پیرمرد ۷۵ ساله را موضوعی تکراری و نخ‌نما قلمداد کرده، از قبول پیشنهاد طفره می‌رود اما کوشا با سماجت ادامه می‌دهد: می‌تونی به من کمک کنی تا ادامه زندگی‌م رو طوری بنویسم که لیاقت اسم خاندان بزرگ کوشا رو داشته باشه؟ من از شما یه داستان با لحن خاص خودم می‌خوام!

 کوشا نویسنده را در جایگاه خلق می‌داند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خلق کوشایی متفاوت از آن‌چه که ۷۵ سال بوده است و در این عرصه تنها آقای نویسنده قادرست زندگی‌ او را به‌شیوه دیگری رقم بزند. به‌ این‌ترتیب پویا به ماجراجویی دعوت می‌شود، دعوتی متمایز از تجربه‌های گذشته: با خودم فکر کردم این هیجان‌انگیزترین پیشنهاد کاریه که تا به‌ حال داشتم. بعد از اتمام قراردادمون، می‌تونستم از روی این ماجرا، یه داستان هم برای خودم بنویسم... مبلغ چک رو نگاه کردم. بسیار نشاط‌آور بود!

تقدیر، قهرمان را به‌سوی خود فراخوانده و باید گرانیگاه او را از مرزهای روزمرگی نوشتن به سرزمینی ناشناخته جابه‌جا ‌کند. با نیرویی ماورایی؟ جادو یا طلسم؟ نویسنده اما افسار خیال خویش را باید که به‌دست بگیرد!

به این ترتیب سعید تشکری، برای شروع ماجراجویی‌های سعید پویا، از مرزهای شناخته شده همیشگی‌اش در نویسندگی داستان عبور می‌کند و به آفرینش گونه‌ای متفاوت از داستان می‌پردازد.

موضوع داستان آرتیست، آموزش داستان نویسی است آن هم بر اساس مطالعات و تجربیات سال ها قلم زدن سعیدتشکری که بر اهالی قلم در حوزه ادبیات داستانی عرضه شده‌است.

این که کوشا از سعید پویا می‌خواهد او را زنده کند، قطعا الزاماتی می‌خواهد. این را نویسنده خوب می‌داند: سعید باید از زندگی شناخته شده خود جدا شود، به درون جهان ناشناخته بلعیده شود، نیش و نوش و تلخ و شیرین این ناشناختگی را بچشد، بشکند، خرد شود، از هم بپاشد، بجنگد، پیروز شود، صلح کند تا نفی خویشتن، تا آن سوی جهان مرئی، تا دریدن پرده‌های ناخودآگاهی... تا دوباره متولد شود. نویسنده می‌داند که برای آفرینش یک اثر، خود باید از نو آفریده شود: "یوکوآروکی یا راه رفتن از پهلو در ورزش نینجوتسو، یعنی این که بلد باشی در کنار دیوار و جاهای تنگ، طوری راه بری که تسلط بر محیط رو از دست ندی... چون خطر همیشه من رو تهدید می‌کنه، خطر ندیدن، نشنیدن، نبوییدن، لمس نکردن و نچشیدن. من یک نویسنده‌ام!

سپس کارگاه داستان‌نویسی مرحله به مرحله برگزار می‌شود: تحقیق، نشانه‌ها، پیش فرض، بردباری، تحمل، ضعف و نیاز، آرزو، هدف : زمانی که شروع می‌کنید به نوشتن، بیشتر از هر وقت دیگری، با درون‌تان مرتبط می‌شوید، با خواسته‌های سرکوب شده و عقده‌ها و چون نوشتن عرق‌ریزان روح است، این حس‌های منفی شروع می‌کند به لگد انداختن و انواع مشکلات عجیب و غریب را برایتان به وجود می‌آورد... این می‌شود که تا چشم‌تان به قلم و کاغذ می‌افتد یادتان می‌آید مدت‌هاست به عمه بزرگ و خاله مادر خانم‌تان سلامی عرض نکرده‌اید و واجب است همین الان تماسی با او بگیرید. این می‌شود که تا ساعت نوشتن می‌رسد، نوعی درد عجیب در ستون فقرات‌تان حس می‌کنید که به‌ محض اینکه نوشتن را ول می‌کنید و می‌نشینید به تماشای فیلم، درد ناپدید می‌شود. یادتان نرود گول این فریب‌ها را نخورید. الان فقط وقت نوشتن است و در این کارگاه، کوروش کوشا و اصلان و سینا و شیرین و بهرام و اسی و آقاسیاه و ملیحه خانم و احسان و دفتر خیابان گلستان و خانه سالمندان بهشت و خانه پدری کوهسنگی و لمکده و همه و همه بهانه‌اند تا آقای نویسنده به آرزوی داشتن دفتر کاری برسد که پنجره‌اش رو به گنبد طلای امام‌رضا باز می‌شود. شکل دنیوی آن آرامش و رضایتی که قهرمان یا بهتر بگویم نویسنده را بعد از خلق اثر فرامی‌گیرد: دست یافتن به جام مقدس، آب زندگانی، جاودانگی، خدای‌گون شدن، خالق. اینک نویسنده سرشار از تجربه‌ای است که ناخواسته به‌سوی مخاطب جاری می‌کند، اصل این است، داستان هر چه که می‌خواهد باشد.

از نگاه من، سعید تشکری آرتیست را برای نویسندگان داستان خلق کرده است. مراحل عرق‌ریزان روح یک نویسنده در قالب شخصیت‌ها و لوکیشن‌ها و موقعیت‌هایی که هرکدام استعاره از فرایند پرپیچ و خم و طاقت‌فرسای نوشتن داستان است. به عنوان نمونه بخش ۱۴ کتاب با عنوان احیای قلب به تشریح خانه پدری کوشا در خیابان کوهسنگی می‌پردازد و نقشه‌ای که سعید پویا در سر پرورانده است برای نقشه تازه کوشا در این خانه که درواقع نوعی مکاشفه و به چالش کشیدن باورهای آقای کوشا بوده که لازمه فرایند ساخت شخصیت در هنرداستان نویسی است.

سعید در بخش ۴۸ کتاب بعد از پایانه غیرقابل پیش‌بینی که برای زنده‌کردن کوشا خلق می‌کند رو به مخاطب می‌گوید: تکنیک ایچی مونجی نوگامائه... آخرین فنی که دلم می‌خواهد یاد بگیرید این است که طوری به خودتان مسلط باشید که بتوانید مخاطب‌تان را نیز کنترل کنید.

آرتیست را به نویسندگان داستان پیشنهاد می‌کنم و سخن را با آخرین جمله کتاب پایان می‌دهم: هرچیز که به زبان گویی، از روح برداشته‌ای، اما هرچیز که به قلم نویسی، بر روح نهاده‌ای!

رمان آرتیست اثری از سعید تشکری (زاده ۱۳۴۲) نویسنده، کارگردان رمان‌نویس ایرانی، کارگردان و فارغ‌التحصیل ادبیات نمایشی عضو کانون ملی منتقدان تئاتر عضو بین‌المللی کانون جهانی تئاتر ITCA مدرس ادبیات نمایشی و داستان‌نویسی است که کتاب نیستان در ۱۱۴ صفحه و شمارگان ۸۰۰ نسخه روانه بازار کتاب کرده است. 

برچسب‌ها ادبیات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ادبیات ادبیات داستان نویسی سعید پویا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۲۷۶۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان

استاندار کردستان گفت: طی دو سال و نیم گذشته در حدود ۲۰۰ روستای استان کردستان شاهد مهاجرت معکوس بوده‌ایم که جمعیتی حدود ۴۰ هزار نفر را شامل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان، اسماعیل زارعی‌کوشا امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در همایش بزرگداشت روز ملی شوراها در سنندج اظهار کرد: شوراها یکی از مهمترین مباحث در دایره‌المعارف قانون اساسی و انقلاب اسلامی کشور و از ارکان اصلی وجوه حکمرانی مردمی موردنظر امام خمینی (ره) هستند.

وی افزود: توجه و اتکای به نیروی مردمی شاید مهمترین شاخصه انقلاب اسلامی بوده که با تدوین چندین اصل در قانون اساسی کشورمان نیز به این مهم توجه شده است.

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: اگرچه قانون شوراها را در کشورمان داریم، اما هنوز به صورت کامل نتوانسته‌ایم آن را اجرایی کنیم و از ظرفیت شوراها بهره گیریم.

زارعی‌کوشا تصریح کرد: تمام خدمات شهری و روستایی باید در چارچوب مدیریت شوراها تعریف شود و دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز این مهم را مورد توجه قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه مردم کردستان نمایندگان مجرب و توانمندی را برای دوره آتی مجلس شورای اسلامی انتخاب کرده‌اند، اضافه کرد: امیدواریم با همت این نمایندگان در مجلس شورای اسلامی، قانون شوراها اصلاح، تقویت و کامل‌تر شود.

استاندار کردستان تاکید کرد: هرگونه مشکلی باید با مشارکت مردم حل و فصل شود که در این راستا ما اعتقادی به مدیران پشت میزنشین نداریم و تلاش کردیم از نزدیک در جمع مردم حضور پیدا کنیم و با مشکلات آن‌ها آشنا شویم.

زارعی‌کوشا تاکید کرد: طی دو سال و نیم گذشته نزدیک به ۱۴۰ سفر شهرستانی، بخشی و روستایی را به مناطق مختلف استان داشته‌ایم تا اولویت‌ها و تصمیمات ما متناسب با واقعیت‌های کف جامعه باشد.

وی گفت: دولت می‌تواند از ظرفیت‌های قانونی خود به مجموعه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کمک کند که در دو سال گذشته این کمک‌ها روند رو به رشدی را در استان داشته است.

کمک ۱۰۶۰ میلیارد تومانی دولت به شهرداری‌های کردستان

استاندار کردستان خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۰ در مجموع اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده و تأمین قیر توانستیم ۴۵۰ میلیارد تومان به شهرداری‌های استان کمک کنیم که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۹۶۰ میلیارد تومان و در سال گذشته به ۱,۰۶۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

زارعی‌کوشا کمک دولت به مجموعه دهیاری‌های استان را در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۷۰ میلیارد تومان، سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان و سال گذشته ۳۳۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

وی با اشاره به تأمین بیش از ۳۰ دستگاه ماشین‌آلات برای دهیاری‌های استان، افزود: علاوه بر مباحث عمرانی، توانسته‌ایم رویداد محوری را در روستاهای کردستان داشته باشیم که در این راستا شاهد بودیم هفته گذشته نزدیک به ۵۰ هزار نفر از روستای پالنگان کامیاران بازدید کردند.

استاندار کردستان اضافه کرد: با مجموعه اقدامات زیرساختی که طی دو سال و نیم گذشته در استان صورت گرفته است در حدود ۲۰۰ روستای کردستان شاهد مهاجرت معکوس بوده‌ایم که جمعیتی حدود ۴۰ هزار نفر را شامل می‌شود.

زارعی‌کوشا از احداث ۳۷۰ کیلومتر راه روستایی نیز طی دو سال گذشته در استان خبر داد و ابراز امیدواری کرد: فاصله شاخص راه روستایی استان با میانگین کشوری تا پایان دولت سیزدهم کاهش پیدا کند.

کد خبر 748714

دیگر خبرها

  • زرنگ‌بازی سعید آقاخانی در «نون خ ۵»
  • آموزش‌های مهارتی راهکار رفع بیکاری است
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • رسیدن به فلسفه زندگی از راه خودشناسی
  • آموزش‌های مهارتی کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه است
  • موزه دانشگاه صنعتی امیرکبیر افتتاح شد
  • مشق نوشتن دانش‌آموزان چینی زیر سرم/ شکست اصلاحات آموزشی چین برای تکالیف منزل (فیلم)
  • آموزش و پرورش برای ما «مساله اول کشور» است
  • وقوع مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰ هزار دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند