Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه: کمبود اعتبارات چالش همیشگی متروی تهران است. دولت سال هاست نمی‌تواند سهم خود را از توسعه مترو بپردازد. اعتباراتی که در بودجه برای توسعه مترو پیش بینی می‌شود نیز در برابر نیاز مترو رقم ناچیزی است هر سهم مترو در بودجه پایتخت قابل توجه است اما در برابر لیست نیازهای مترو اندک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تابستان امسال هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای تکمیل دو خط ۶ و ۷ متروی تهران منتشر شد اما هنوز بخش زیادی از این پول به مترو نرسیده است.

علی امام مدیرعامل شرکت مترو درباره تأخیر چند ماهه یکی از بانک‌ها برای تزریق پول اوراق مشارکت می‌گوید: اوراق مشارکت ۱۳۰۰ میلیارد تومانی سال ۱۳۹۷ در پایان تیرماه سال جاری برای هزینه‌کرد در خطوط ۶ و ۷ مترو تهران منتشر شد، ۱۹۰ میلیارد تومان آن مربوط به یکی از بانک‌ها بود که مهر امسال پرداخت شد و ۹۱۰ میلیارد تومان دیگر مربوط به دیگری بود که هنوز پرداخت نشده است.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه با بیان اینکه دولت در انتشار اوراق مشارکت سهم ۵۰ درصدی دارد، می‌گوید: پول ۹۱۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت به حساب مترو واریز نشده اما باید سود سه ماهه آن را به حساب خریداران اوراق واریز کنیم. مترو هم سهم ۵۰ درصدی دولت را می‌پردازد هم سود سه ماهه اوراق مشارکت را.

به گفته امام؛ باوجود اینکه شهرداری تهران وثیقه خود را در این بانک قرار داده اما این بانک عامل همکاری لازم را با شهرداری ندارد و چند ماه است این پول به صورت غیرقانونی در بانک مانده است. تأخیر به‌وجود آمده در پرداخت ۹۱۰ میلیارد تومان سبب شده که شهرداری سود زیادی را به خریداران اوراق بپردازد. تاکنون بخش اعظم منابع مالی آزاد نشده و همین موضوع تمامی برنامه‌های مترو را تحت‌الشعاع قرار داده است.

به گزارش مهر، سود ۹۱۰ میلیارد پولی که در حساب این بانک بلوکه شده است ماهیانه ۱۵ میلیارد تومان است؛ یعنی ۱۲۰ میلیارد تومان سود پولی است که از بابت فروش اوراق مشارکت طی این ۸ ماه در حساب این بانک مانده است. از سوی دیگر، سود اوراق که سررسید ۳ ماه یک بار دارد را شهرداری می‌پردازد.

پول مردم تهران برای پرداخت سودی هزینه می‌شود که در برابر آن هیچ خدماتی دریافت نکرده‌اند. اما اگر این پول به موقع به مترو می‌رسید تا به امروز ۴ ایستگاه خط ۶ به بهره برداری رسیده بود و روزانه ۶۰ هزار سفر به سفرهای مترو اضافه می‌شد و طی این ۸ ماه بیش از ۱۴ میلیون سفر بیشتر با مترو انجام می‌شد.

به گفته مدیرعامل مترو، دلیل این تأخیر را وثیقه‌های شهرداری عنوان کرده‌اند در حالی که مدیرعامل قبلی آن این موضوع را پذیرفته بود. شهرداری تهران از رئیس کل بانک مرکزی و مسؤولین دیوان محاسبات این موضوع را پیگیری کرده ولی هنوز این مشکل برطرف نشده است.

پس از نا امیدی از همکاری بانک مرکزی برای حل این مشکل، روز گذشته یکی از اعضای شورا از معاون اول رئیس جمهور درخواست کرد گره این مشکل را باز کند. سید محمود میرلوحی در تذکری به معاون اول رئیس جمهور درخواست کرد همکاری لازم جهت واریز ۹۱۰ میلیارد اوراق قرضه متروی تهران به عمل آید.

به گفته میرلوحی ۹۱۰ میلیارد تومان اوراق قرضه متروی تهران که فروخته شده همچنان توسط یک بانک خصوصی در پرداختش تعلل می‌شود و به حساب شهرداری واریز نشده است. من در این رابطه تذکری به بانک مرکزی دادم که اقدامی در خصوص آن انجام نشد. تذکر خود را به معاون اول رئیس جمهور ارسال می‌کنم، بلکه دستور رفع توقف این اعتبار داده شود. آخر سال است و زمانی برای پرداخت این اعتبار باقی نمانده و شاهد هستیم به دلیل تأخیر در پرداخت این اعتبار، افتتاح‌های خطوط ۶ و ۷ با تأخیر مواجه شده و این اقدام آسیب و زیان بسیاری به بهره‌برداری ایستگاه‌ها زده است، بنابراین از معاون اول رئیس جمهور می‌خواهم در این زمینه با شهرداری همکاری کند.

کد خبر 4875850 نورا حسینی

منبع: مهر

کلیدواژه: مترو شهرداری تهران شهر تهران شهرداری تهران وزارت آموزش و پرورش آموزش مکمل شورای شهر تهران شهر تهران احتکار نوروز آتش نشانی دستگیری سارق آلودگی هوا قوه قضاییه روز درختکاری سیدابراهیم رئیسی ماسک طبی معاون اول رئیس جمهور ۹۱۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت متروی تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۲۸۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه‌های مختلف مردمی و فرهنگی در انتخابات همکاری داشتند

ایسنا/تهران معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران گفت: دستگاه‌های مردمی و فرهنگی در حوزه مشارکت در انتخابات همکاری داشتند و این باعث شد تا انتخاباتی باشکوه در استان برگزار شود.

سید عباس جوهری در آیین تجلیل از عوامل برگزاری انتخابات شهرستان ملارد اظهار کرد: افزایش میزان مشارکت مردم و همکاری ائمه جمعه ارزشمند است و این موفقیت‌ها ثمره تلاش‌های شبانه‌روزی است. در استان تهران بیش از ۱۴۰ برنامه برای رای اولی‌ها برگزار شد و اقشار مختلف مردم مانند هنرمندان، ورزشکاران، دانشجویان و اصناف پای کار انتخابات بودند. 

وی در ادامه افزود: انتخابات بدون حاشیه برگزار شد و این نتیجه برنامه‌ریزی‌ و اصلاح قانون انتخابات است.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران تصریح کرد: دور دوم انتخابات در ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و پردیس به‌صورت کاملا الکترونیک و در حوزه ورامین، قرچک و پیشوا نیمه الکترونیک برگزار خواهد شد.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری تهران در پایان خاطر نشان کرد: سطح تعامل بین دستگاه‌های مختلف به‌ خصوص در شورای نگهبان و هیات نظارت در سطح استان و شهرستان قابل تقدیر بود. چرا که هر کسی در خطوط وظایف خود حرکت کرد و وظیفه خود را انجام داد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انتشار اوراق گواهی سپرده خاص بانک رفاه کارگران تمدید شد
  • معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • بازداشت ۳۷ عضو شورا‌های تهران در سال ۱۴۰۲
  • مدیریت ششم تکمیل خط ۶ و ۷ است سال گذشته ایستگاه های مهمی در این دو خط راه اندازی شد
  • ون‌های تاکسی تهران در اختیار یک شرکت شهرداری/ قرارداد‌های اتوبوسرانی خارجی به کجا رسید؟ 
  • بازداشت ۳۷ عضو شوراهای استان تهران در سال ۱۴۰۲
  • از آغاز عملیات احداث خط ۱۱ تا نوسازی ۱۴۵۷ تاکسی
  • دستگاه‌های مختلف مردمی و فرهنگی در انتخابات همکاری داشتند
  • نشست خبری معاون علمی رییس‌جمهور
  • تزریق ۲,۹۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای حمل‌ونقل اصفهان