Web Analytics Made Easy - Statcounter

شلیک ۱۰ موشک به پایگاه نظامی آمریکا در شمال بغداد، حمله هوایی به پایگاه‌های حشد شعبی در مرز عراق و سوریه، دستور کار جدید شورای حکام آژانس درباره برنامه هسته ای ایران و توافق رهبران سیاسی عراق برای ابقای عبدالمهدی در نخست وزیری از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، باید به تصویب قطعنامه محدودسازی اختیارات نظامی ترامپ علیه ایران در مجلس نمایندگان نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، خبرگزاری فرانسه از تصویب نهایی قطعنامه‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا خبر داد که بر اساس آن اختیارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای اقدام نظامی علیه ایران محدود می‌شود.

بر اساس این گزارش، مجلس نمایندگان آمریکا با 227 رای موافق در برابر 186 رای مخالف این قطعنامه را که هدف از آن ممانعت از تشدید اوضاع با ایران بدون اجازه کنگره است، تصویب کرده است.

ترامپ پیش از این تهدید کرده که طرح مزبور را وتو خواهد کرد. از آنجا که این قطعنامه فاقد دو سوم آرای نمایندگان مجلسین است، وتوی آن برای ترامپ میسر است.

مجلس سنا نیز پیش از این به قطعنامه مزبور رای مثبت داده بود.

ساعتی قبل، مجلس نمایندگان به پیشبرد این قطعنامه رای مثبت داده بود. در این قطعنامه رئیس‌جمهور ملزم شده به استفاده از نیروهای مسلح آمریکا برای دامن زدن به تنش‌ها با ایران یا بخش‌های حکومت و ارتش این کشور پایان دهد. 

مجلس نمایندگان آمریکا ماه ژانویه هم قطعنامه مشابهی به تصویب رسانده بود، اما آن قطعنامه الزام‌آور نبود و موازی طرح مجلس سنا به شمار نمی‌رفت. 

شلیک ۱۰ موشک به پایگاه نظامی آمریکا در شمال بغداد

شب گذشته منابع امنیتی عراقی از شلیک دهها موشک کاتیوشا به پایگاه نظامی التاجی در شمال بغداد که تروریست‌های آمریکایی‌ها در آن هستند، خبر دادند.

اداره اطلاع رسانی امنیتی عراق اعلام کرد: ۱۰ موشک کاتیوشا به پایگاه نظامی التاجی اصابت کرده است اما خساراتی به دنبال نداشته است.

رویترز خبر داده دو آمریکایی و یک سرباز انگلیسی کشته و ۱۰ سرباز با تابعیت‌های مختلف زخمی شده‌اند.

یک خودرو از نوع کیا که موشک‌انداز بر روی آن سوار شده، کشف شده است.

همزمان صدای آژیر خطر در سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد به صدا درآمده است.

به گزارش منابع عراقی، سفارت آمریکا علاوه بر به صدا درآوردن آژیر، توصیه‌هایی به زبان انگلیسی هم داده است.

همزمان با آن بالگردهای آمریکایی بر فراز سفارت به پرواز درآمده‌اند.

حمله هوایی به پایگاه‌های حشد شعبی در مرز عراق و سوریه

همزمان با انتشار خبر کشته شدن سه نظامی آمریکایی و انگلیسی در حمله موشکی به پایگاه التاجی در شمال بغداد، مواضع حشد شعبی در داخل خاک سوریه هدف حملات هوایی قرار گرفت.

یک منبع امنیتی عراق در این باره گزارش داد که چهارشنبه شب مواضع حشد شعبی در داخل اراضی سوریه و در نزدیکی مرزهای عراق هدف حملات هوایی قرار گرفت.

در همین حال، تلویزیون دولتی سوریه چهارشنبه شب گزارش داد که هواپیماهای ناشناس چند نقطه را در مرزهای عراق و سوریه و در جنوب شرق البوکمال در حومه دیرالزور هدف قرار دادند.

از سوی دیگر، شبکه المیادین خبر داد که حملات هوایی صورت گرفته به جنوب شرقی البوکمال، از طریق چند پهپاد صورت گرفته است.

هنوز گزارشی درباره تلفات احتمالی ناشی از وقوع این حملات هوایی در مرز عراق و سوریه منتشر نشده است.

دستور کار جدید شورای حکام آژانس درباره برنامه هسته ای ایران

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین امروز چهارشنبه در پیامی توئیتری نوشت: شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی لحظاتی پیش بررسی گزارش راستی‌آزمایی درباره ایران را تکمیل کرد و نکاتی را از این سند یادداشت کرد.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در این خصوص اعلام کرد: اکنون شورای حکام بررسی گزارش‌ها درباره کاربرد پادمان ها در کره شمالی، سوریه و ایران را آغاز کرده است (گزارش ممانعت از دسترسی به دو سایت در ایران).

این درحالیست که «رافائل گروسی» رئیس جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنانی مدعی شده بود که از ایران خواسته است تا درباره «مکان اعلام نشده» در تهران که در آنجا سال گذشته ذرات اورانیوم پیدا شده بود، شفاف سازی کند.

گروسی همچنین مدعی شده بود که ایران باید تصمیم بگیرد تا با روشی شفاف‌تر با آژانس برای ارائه توضیحات لازم همکاری کند.

در مقابل ادعای آژانس، ایران تصریح کرد که چنین درخواست‌هایی باید بر مبنای دلایل شفاف و اصول مطابق با اسناد مرتبط آژانس باشند، که درخصوص دو درخواست اخیر برای دسترسی تکمیلی، صدق نمی‌کند.

توافق رهبران سیاسی عراق برای ابقای عبدالمهدی در نخست وزیری

یک منبع در ائتلاف الفتح گفت، هادی العامری، رئیس این ائتلاف و عمار حکیم، رهبر جریان حکمت اسلامی عراق در نشستی با نوری المالکی، رهبر ائتلاف "دولت قانون" در خصوص تشکیل دولت جدید عراق پس از استعفای محمد توفیق علاوی گفتگو کردند.

این منبع گفت که در جریان نشست مذکور حاضران به توافق اولیه درباره ابقای عبدالمهدی به عنوان نخست وزیر موقت تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در پایان سال جاری میلادی توافق دست یافتند.


پیشتر محمد توفیق علاوی نخست وزیر مکلف عراق از تشکیل دولت جدید انصراف داد و این پس از دوبار شکست پارلمان عراق در برگزاری نشست فوق العاده برای اعطای رای اعتماد به دولت پیشنهادی وی بود.

همچنین عادل عبدالمهدی پیش از این گفته بود حاضر نیست دیگر در سمت نخست وزیری عراق بماند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در ایران حسن قزوینی محمدرضا راه چمنی اشرف غنی مهدی رسول پناه تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه ترکیه کروناویروس کرونا در ایران حسن قزوینی محمدرضا راه چمنی اشرف غنی مهدی رسول پناه مرز عراق و سوریه شورای حکام آژانس پایگاه نظامی مجلس نمایندگان شمال بغداد نظامی آمریکا حملات هوایی حشد شعبی بین المللی ۱۰ موشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۳۳۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله توپخانه‌ای حزب‌الله به پایگاه نظامیان صهیونیست در «کفرشوبا»

حزب الله با انتشار بیانیه کوتاهی اعلام کرد: رزمندگان مقاومت در راستای دفاع از ملت فلسطین و مقاومت شجاعانه آن، بعد از ظهر امروز دوشنبه محل استقرار نظامیان اشغالگر در اطراف پایگاه نظامی «رویسات العلم» در ارتفاعات کفرشوبا را با آتش توپخانه هدف قرار دادند.

براساس این بیانیه، نقاط مورد نظر مقاومت با دقت مورد اصابت آتش توپخانه رزمندگان مقاومت قرار گرفت.

مقاومت اسلامی لبنان، همچنین یک هدف نظامی صهیونیست ها در شهرک عرب العرامشه در شمال فلسطین اشغالی را هدف حمله مستقیم قرار داد.

در مقابل، ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد هواپیماهای این رژیم، نقاطی را در مناطق راشیا الفخار و الخیام در جنوب لبنان بمباران کرده اند.

این در حالی است که «آبیشای لیوی» خاخام صهیونیست با اشاره به اوضاع دشوار ارتش رژیم صهیونیستی به علت حملات کوبنده حزب الله در شمال فلسطین اشغالی گفت که این وضعیت از زمان شکل گیری رژیم جعلی اسرائیل در سال ۱۹۴۸ سابقه نداشته است.

لیوی که در فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه شمال فلسطین اشغالی فعالیت می‌کند، افزود که از سال ۱۹۴۸ تاکنون، عید موسوم به «پسح» به این شکل در ارتش برگزار نشده و همه شهرک‌ها به پایگاه تبدیل شده‌اند.

وی به رسانه صهیونیستی «سروگیم» گفت: در نتیجه اوضاع جبهه شمالی، نیروهای احتیاط شمارشان چند برابر شده است. ما به پایگاه‌های نظامی رفتیم تا آنها را برای عید مهیا کنیم. دسترسی به آنها سخت است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • طنز تلخ آمریکا؛ با مردم عراق جنگ نداریم(!)
  • نخستین ایالت آمریکا قطعنامه‌‌ای برای آتش‌بس غزه تصویب کرد
  • حمله توپخانه‌ای حزب‌الله به پایگاه نظامیان صهیونیست در «کفرشوبا»
  • شلیک ۴۰ موشک از جنوب لبنان به فلسطین اشغالی
  • شلیک ۴۰ موشک به سرزمین های اشغالی طی یک روز
  • حمله جدید حزب الله به پایگاه نظامی در عرب العرامشه
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • حمله شدیدالحن سایت اصولگرا به ذوالنوری | به چه حقی "شورایعالی سران قوا" که دستور رهبری است را خلاف می‌دانی!