Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@04:10:51 GMT

سایه شوم کرونا بر سر شاهراه اقتصادی ایران

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۳۳۷۰۶

سایه شوم کرونا بر سر شاهراه اقتصادی ایران

پرویزخان به عنوان شاهراه بزرگ اقتصادی کشور فعالیت خود را از سال ۷۶ آغاز کرد و اکنون با گذشت سال ها از زمان رسمی شدن این مرز و انجام زیرساخت های متعدد در طول سالیان گذشته همچنان از برخی از امکانات رفاهی و خدماتی رنج می برد و تا رسیدن به نقطه مطلوب یک مرز رسمی فاصله بسیار زیادی دارد.

حدود پنج هزار تن از قبل مرز رسمی پرویزخان امرار معاش می کنند که متشکل از راننده، کارگر، ترخیص کار، تاجر و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. هستندکه هم اکنون با تصمیمی که دولت عراق مبنی بر تعطیلی پنج مرز رسمی زمینی کشورمان گرفته، بخشی از صادرات دیگر مرزها از سمت پرویزخان صادر می شود که این مساله تهدیدی بر سلامت کارگران و فعالان در مرز رسمی پرویزخان است.

کارگران روزمزد مرز رسمی پرویزخان که از قشرهای کم درآمد و آسیب پذیر جامعه هستند این روزها بیشتر در معرض بیماری و ابتلای به ویروس کرونا قرار دارند چون بارهای صادراتی از سراسر کشورمان به سمت این مرز رسمی سر ریز شده و اکنون این کارگران بدون داشتن کوچکترین وسایل حفاظتی در این مرز فعالیت دارند.

نبود ماسک و مواد ضدعفونی و دستکش در سطح داروخانه های شهرستان قصرشیرین باعث شده که مردم و از جمله کارگران در تهیه این اقلام مشکلات بیشتری داشته باشند از این رو بدون داشتن اقلام بهداشتی حفاظتی جانشان در مخاطره است.

البته شرکت تعاونی گمرک پرویزخان متولی کارگران به تمانی کارگران مبلغ یک میلیون ریال برای خرید اقلام بهداشتی و ماسک و مواد ضدعفونی و دستکش پرداخت کرد که باتوجه به مشکلات معیشتی و درآمدی کارگران و نبود این اقلام در شهرستان تهیه آن از سوی بسیاری افراد امکان پذیر نیست و چه بهتر این بود که خود شرکت و متولیان اقلام را خریداری کرده و در اختیار کارگران و دیگر فعالان در مرز قرار می دادند.

                                 

نبود سرویس های بهداشتی مناسب و مطلوب، نداشتن آبخوری متناسب با جمعیت زیاد کارگران و رانندگان و نبود فضای استراحتگاهی مناسب با توجه به حجم بسیار بالای فعالان و به خصوص کارگران در صورت ابتلای یک نفر در مرز به ویروس کرونا تهدید و فاجعه ای برای تمامی افراد در مرز و همچنین شهرستان قصرشیرین با توجه به بومی بودن کارگران است.

رانندگان کامیون های صادراتی که از سراسر ایران برای صادرات محصولات و تولیدات وارد قصرشیرین می شوند هرچند از جاده کمربندی به سمت مرز پرویزخان حرکت می کنند و در خروجی مرز توسط تیم های بهداشتی تب سنجی و در رابطه با بیماری های ویروسی سنجش و بررسی می شوند اما با توجه به هم جواری پرویزخان و فاصله یک کیلومتری آن با داخل شهر، خود مرز می تواند در صورت ابتلای یک نفر به ویروس کرونا در آن، فاجعه ای بزرگ برای مردم و شهروندان به بار بیاورد.

                                 

 هرچند که شرکت متولی کارگران با مناقصه انتخاب و به جامعه کارگری خدمات ارایه می دهد ولی نیاز است در این زمان که کشور با بحران کرونا مواجه است مسوولان طوری برنامه ریزی کنند که شرایط کارگران بهتر شود و با پرداخت مبالغی و تعطیلی مرز برای مدتی که تب کرونا پایین آمد، این قشر آسیب پذیر را حمایت کنند.

کارگران مرز رسمی پرویزخان لباس فرم و کلاه و وسایل ایمنی ندارند و اکنون نیز با وجود آموزش های فراوان و فضای مجازی و توصیه همگانی به رعایت بهداشت و ماندن در منزل با توجه به اینکه درتنگنای مالی هستند و  از نظر معیشتی در ردیف دهک های پایین جامعه قرار دارند حاضرند برای تامین مخارج روزانه خود ریسک بالایی را متحمل شوند.

مشکلات جامعه کارگری شاغل در مرز پرویزخان
یکی از کارگران شاغل در امر تخلیه و بارگیری کالا در مرز رسمی پرویزخان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، نبود امنیت شغلی را مهمترین دغدغه فراروی کارگران ذکر کرد و گفت: دغدغه ما برای تامین مخارج روزانه مان با خالی کردن بار در مرز، کم بود که بحران کرونا نیز به آن اضافه شده و هر روز که به مرز می آییم با نگرانی منزل را ترک می کنیم با نگرانی بر می گردیم چون نمی دانیم ناقل ویروس هستیم یا نه.

این کارگر که خودش را علی معرفی کرد، افزود: ما در این شرایط با جانمان بازی می کنیم البته تاکنون به گفته مسوولان کسی در مرز و قصرشیرین مبتلای به کرونا نبوده ولی با توجه به دوره نهفتگی این ویروس هر روز برای حفظ جان خود و فرزندانمان در نگرانی به سر می بریم.

وی  که با یک چفیه دور دهانش را پوشانده بود، ادامه داد: چندین روز است به داروخانه ها مراجعه کرده ام که یک ماسک فیلتردار و یا حتی معمولی تهیه کنم ولی هیچ ماسکی در این شهرستان وجود ندارد بعد هم توصیه مسوولان به رعایت بهداشت است.

او که با عصبانیت حرف می زد، گفت: من کجا می توانم در مرز دستانم را بشویم در حالی که آبخوری مناسبی نیست، یک سرویس بهداشتی مطلوب وجود ندارد و جمعیت کارگر و راننده با مشکلات عدیده ای روبرو هستند مسوولان بیایند خودشان قضاوت کنند.

یکی از رانندگان که خود را محمدی و ۴۵ ساله معرفی کرد، گفت: من حاضرم مرز را تا پایان بحران ویروس کرونا تعطیل کنند و به شهر خودم برگردم، من از تهران آمده ام و در طول مسیر سوختگیری می کنم چطور مطمئن باشم که ناقل ویروس نباشم، هم جان خودم و هم دور و بری هایم در خطر است.

یک کارگر دیگر گفت: درآمد پایین، نبود استراحتگاه، عدم واریز کامل حق بیمه یک ماه برای کارگران، نداشتن وسایل و اقلام بهداشتی و حفاظتی از مهم ترین مشکلات ما است.

او که نامش را اعلام نکرد، اضافه کرد: ما در مرزی کار می کنیم که رتبه نخست صادرات غیرنفتی را به کشور عراق در طول چند سال گذشته تاکنون دارد و انقدر درآمد دارد که برای یک یا ۲ هفته و در اوج بیماری ویروس کرونا بتواندبه صورت هفتگی،  مبالغی ناچیز را برای گذران زندگی به کارگران پرداخت کند و مسوولان مرز را تعطیل کنند تا جان کسی به خطر نیفتد و شاهد ابتلای کسی در این مرز بین المللی به کرونا نباشیم.

نگرانی مرزنشینان قصرشیرین از تعطیل نشدن مرز رسمی پرویزخان

 شماری از مرزنشینان قصرشیرینی نیز با توجه به همجواری این مرز در جوار شهر خواستار تعطیلی این مرز رسمی شدند و آن را با توجه به حضور روزانه ۸۰۰ تا یک هزار کامیون کالاهای صادراتی و رانندگان از استان های درگیر ویروس کرونا  تهدیدی جدی برای سرایت این ویروس مرگبار و کشنده دانستند.

فریده محمدی یک خانم خانه دار قصرشیرینی گفت : همسر من کارگر و در مرز پرویزخان کار می کند و چند روز است که برای خرید مواد ضدعفونی دست و دستکش و ماسک به تمامی مغازه ها و داروخانه ها سر زده ام ولی متاسفانه همگی از کمبود و نبود این اقلام سخن می گویند.

وی افزود: مرزنشینی که چند عدد ماسک و دستکش نداشته باشد به چه امیدی در مرز بماند به هرکسی مراجعه کردم برای ماسک می گویند آخر دنیاست اینجا، آخر خدا را خوش می آید فضای شهرستان این گونه باشد.

وی ادامه داد: من اگرچه تنها منبع درآمدمان با ۲ تا بچه همین کارگری همسرم در مرز پرویزخان است ولی حاضرم مرز را ببندند چون  برای سلامت همسرم و دیگر شاغلان و فعالان در مرز نگرانم.

                               

تشدید مراقبت های پیشگیرانه در مرز رسمی پرویزخان 

فرماندار قصرشیرین نیز در گفت وگو با خبرنگار گفت: هم اکنون روزانه یک هزار و ۵۰۰ کامیون کالای صادراتی از سراسر کشور از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق صادر می شود و با توجه به شیوع ویروس کرونا اقدام ها و مراقبت های پیشگیرانه در مرز و ورودی شهرستان تشدید شده است.

مرادعلی تاتار افزود: هم اکنون روزانه محوطه مرز ضدعفونی می شود و بنرهای آموزش و رعایت بهداشت برای مقابله با ویروس کرونا در سطح شهرستان و در محوطه مرز پرویزخان نیز نصب شده است.

وی اظهار داشت: رانندگان کامیون های حامل کالاهای صادراتی در ورودی شهرستان از نظر تب و بیماری های ویروسی سنجش می شوند ولی هنوز دستورالعملی مبنی بر تعطیلی این مرز صادر نشده است.

وی ادامه داد: مرز خسروی در این شهرستان هم اکنون از سوی کشور عراق، از روز یکشنبه هیجدهم اسفندماه تا سه شنبه هفته آینده تعطیل است ولی اقلیم کردستان  و یا مقامات کشورمان هنوز در خصوص تعطیلی پرویزخان تصمیمی اتخاد نکرده اند.

رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: تمهیدات پیشگیرانه مقابله با بیماری کرونا ویروس در مرزهای خسروی و پرویزخان در این شهرستان تشدید شده و تیم‌های بهداشتی شبانه روز در این مرزها فعال هستند.

دکتر رضا منصوری در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود گسترش ویروس کرونا در جهان خوشبختانه تاکنون ابتلای به این بیماری ویروسی در قصرشیرین مشاهده و گزارش نشده است و هم اکنون آموزش های لازم برای پیشگیری و مقابله با این بیماری ویروسی نیز در شهرستان از سوی تیم های بهداشتی و با توزیع دفترک ها و تراکت های آموزشی ارایه می شود.

وی اظهار داشت: تنها راه مقابله ارتقای سطح آگاهی مردم و رعایت مراقبت های بهداشتی از سوی افراد است که در این خصوص آموزش های لازم از سوی بهداشت و درمان قصرشیرین با ارسال دفترک های آموزشی به ادارات و مدارس و دستگاه های اجرایی و در بین مراکز نظامی صورت گرفته است.

رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: مرزهای خسروی و پرویزخان تحت کنترل است و به صورت شبانه روزی  رانندگان و افرادی که از مرزها وارد کشور می شوند در ورودی شهرستان و ابتدای ورود به مرز در قرنطینه های بهداشتی مرزی به لحاظ تب و بیماری های ویروسی بررسی و پیگیری می شوند.

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه ۱۸۶ کیلومتر با کشور عراق مرز مشترک دارد که در امتداد این مرز ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی و تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می شود.

مرز رسمی پرویزخان  هم اکنون روزانه شاهد حجم بالایی از تزانزیت کالا های صادراتی و تانکرهای سوختی و تردد مسافران و گردشگران به اقلیم کردستان عراق است.
بیشترین حجم مبادلات اقتصادی به کشور عراق معادل ۵۴ درصد کالاهای صادراتی کشورمان (یک هزار و ۵۰۰ کامیون صادراتی و ترانزیتی) از مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر می شود ضمن اینکه این مرز بعنوان فعالترین بازارچه مرزی کشور نیز شناخته شده است

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تا عصر یکشنبه ۱۸ اسفند ماه ۹۱ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که تاکنون آزمایش کرونا ۳۳ نفر از آنان مثبت اعلام شده است و سه نفر از مبتلایان نیز جان خود را از دست دادند.

از ابتدای شناسایی ویروس کرونای جدید در کشور تا ظهر یکشنبه ۱۸ اسفند ۶ هزار و ۵۶۶ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و در مجموع ۱۹۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌ و ۲ هزار و ۱۳۴ مورد از ابتدا تاکنون بهبود یافته‌اند.

ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون به حدود ۵۰ کشور از جمله آمریکا،  فرانسه، استرالیا، تایلند،  مالزی،  کره جنوبی،  ژاپن،  کانادا، سوئد، اسپانیا و امارات گسترش یافته است.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا ایران دانشگاه علوم پزشکی استان سوئد شبکه بهداشت و درمان ماسک بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی مرز رسمی پرویزخان ویروس کرونا اقلیم کردستان مرز پرویزخان کشور عراق هم اکنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۳۳۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«روز کارگر» تعطیل رسمی است

آفتاب‌‌نیوز :

بر اساس ماده ۶۳ قانون و مقررات کار جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر تعطیلات رسمی کشور، روز کارگر (۱۱ اردیبهشت) نیز جزو تعطیلات رسمی کارگران به حساب می‌رود.

بنابراین، روز کارگر همچون روز‌های جمعه تعطیل رسمی برای کارگران بوده و چنانچه کارفرما مبادرت به تعطیلی نکند باید ساعت کاری این روز تعطیل کار محاسبه شود.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • کارگران عامل مهم توسعه اقتصادی کشور هستند
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • کارگران ستون فقرات تولید ملی و اقتصاد ایران اسلامی هستند
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • سینما بدون چهره کارگر ایرانی
  • آیا فردا چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت برای کارگران تعطیل است؟
  • «کارگران» تلاشگران عرصه اقتصادی کشورمان هستند
  • وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد
  • «روز کارگر» تعطیل رسمی است
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت