Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، طلعت مختاری رئیس گروه ویروس‌شناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با  ایلنا در پاسخ به این پرسش که آیا ویروس کووید ۱۹، در ایران رفتاری متفاوت نسبت به چین دارد؟ گفت: ماهیت ویروس به گونه‌ای نیست که بتواند به این سرعت تغییر رفتار داشته باشد. ویروس‌های مشترک بین انسان و حیوان مستعد تغییر رفتار و تحول‌ هستند، اما نمی‌توانیم تغییرات در شدت بیماری‌زایی آن را با این سرعت انتظار داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

طول عمر اپیدمی کرونا یا هر اپیدمی دیگری یک تا دو ماه است

مختاری در پاسخ به این پرسش که ممکن است، طول اپیدمی کرونا در ایران با چین متفاوت باشد؟ گفت: طول عمر اپیدمی کرونا یا هر اپیدمی دیگری یک تا دو ماه است. ویروس وارد می‌شود، عده‌ای مبتلا می‌شوند و افرادی ایمن می‌شوند. سرانجام اپیدمی عبور می‌کند. این ویژگی اپیدمی است و این فرایند تنها مربوط به کرونا هم نیست. 

وی افزود: اگر می‌بینیم که مدارس و دانشگاه‌ها و... تعطیل می‌شوند، به این دلیل است که افراد مبتلا به یکباره افزایش پیدا نکنند و شرایط به گونه ای پیش نرود که سیستم درمانی نتواند پاسخگو باشد. به هر حال ما با یک ویروس جدید روبه‌رو هستیم. 

رئیس گروه ویروس شناسی علوم پزشکی تهران اظهار کرد: اینکه سازمان بهداشت جهانی به دلیل آنفولانزا اعلام بحران جهانی نکرد به این خاطر است که با ویروسی جدید مواجه نبودیم، وگرنه ویروس آنفولانزا می‌توانست خطرناک‌تر باشد. ویروس آنفولانزائی که چند ماه پیش شیوع پیدا کرد، همان ویروس H۱N۱  بود که آن را می‌شناختیم و تنها تغییراتی در آن اتفاق افتاده بود، اما ویروس عامل  کووید ۱۹ کاملا جدید است.

اپیدمی کرونا چگونه پایان خواهد یافت؟ کرونا رفتنی است؛ تبعاتش را دریابیم   کرونا ویروس نسبت به خشکسالی مقاوم نیست 

مختاری در پاسخ به این پرسش که تفاوت‌های جغرافیائی هر کشور چه مقدار تفاوت، می‌تواند در رفتار ویروس کرونا ایجاد کند؟ بیان کرد: بقای ویروس در طبیعت اهمیت دارد. کرونا ویروس، ویروسی پوشش دار محسوب می‌شود که نسبت به رطوبت و درجه حرارت  مقاومت آن  متفاوت است  و نسبت به  خشکی بسیار حساس است. بنابراین با تغییر رطوبت و افزایش دما بقای کمتری خواهد داشت. 

شباهت رفتار ویروس کووید 19 در ایران با سایر کشورها تایید شده است

استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در ارتباط با تحقیقات آزمایشگاهی انجام شده در ایران در خصوص ویروس کرونا گفت: در حال حاضر تمام همت نیروهای آزمایشگاهی بر آزمایشات مربوط به بیماریابی است. طبیعتا افراد بنا به تخصصی که دارند، مشاهدات خود را در جریان تشخیص و درمان ویروس ارائه می‌دهند. این اطلاعات گنجینه اطلاعاتی ما در رابطه با ویروس و بیماری آن را افزایش می‌دهد. البته مطالعات ویروس‌شناس‌های ما نیز معطوف به چگونگی رفتار ویروس بوده است که شباهت آن با این نوع ویروس‌ در سایر کشورها تایید شده است. 

استفاده از ماسک غیراستریل موجب انباشت باکتری‌های ریوی خود فرد می‌شود 

وی در رابطه با ضرورت استفاده از ماسک بیان کرد: سازمان بهداشت جهانی معتقد است، افراد عادی ماسک نزنند، زیرا استفاده از ماسک غیراستریل موجب انباشت باکتری‌های ریوی خود فرد می‌شود که خود عامل بیماری‌زا محسوب می‌شود. دلیل دیگر هم این است که افراد از ماسک مراقبت صحیح نمی‌کنند یا به اصطلاح این طرف و آنطرف می‌اندازند و این خود موجب انتقال بیماری در افراد است. 

مختاری با تاکید بر اینکه استفاده از ماسک‌هایی افراد در خانه می‌سازند و قابلیت شست وشو دارد، فایده بخش‌تر است، گفت: استفاده از ماسک می‌تواند مانع تماس دست افراد با بینی و دهانشان شود. بطور عموم افراد بصورت ناخودآگاه صورت و بینی خود را لمس می‌کنند. ماسک مانع این رفتار است. ماسک‌ها قرار نیست جلوی ویروس را بگیرند. بهترین اقدامی که توسط مردم چین انجام شد، ساخت ماسک پارچه‌ای خانگی بود که در روز استفاده می‌کردند و شب آن را می‌شستند. این حتی از ماسک‌هایی که فروخته می‌شود، هم کارآمدتر است. 

وی اشاره کرد: توجه کنید که ضرورت استفاده از ماسک عدم تماس دست با صورت و بینی است. باید مدام عوض و شست‌وشو شود. پیشنهاد ما استفاده از همان اقدامی است که در چین انجام شد. 

استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، در ارتباط با احتمال حمله بیولوژیکی در خصوص کووید ۱۹ گفت: اینکه ویروس حمله بیولوژی باشد، منطقی نیست، چرا یک کشور باید بیاید یک ویروس تنفسی را دستکاری کند، در حالی که توان کنترل آن‌ را نداشته باشد؟ همچنین اولین قربانیان را خودشان داشته باشند. مضافا اگر ویروس انسان‌ساز بود و از پیش واکسن داشت، تاکنون به بازار وارد کرده بودند. 

از سفر بین‌ شهری پرهیز کنید

مختاری گفت: مهم است که افراد نقطه‌ نظرات وزارت بهداشت را رعایت کنند. با رعایت این نقطه نظرات امکان کنترل راحت این ویروس ممکن می‌شود. همین که افراد از خانه بیرون نیایند یا به سفر نروند. برخی افراد گمان می‌کنند، چون ویروس در کشور شیوع پیدا کرده است، اجتناب از سفر اهمیت ندارد، اما آن‌ها فکر نمی‌کنند که جمعیت مبتلایان برای شهری با امکانات تهران با شهری که تنها یک بیمارستان دارد، متفاوت است. باید توجه کرد، امکانات بهداشتی ما در شهرهای مختلف متفاوت است، در واقع خدمات درمانی برای مبتلایان در تهران که می‌توانند به ده بیمارستان مراجعه کنند متفاوت است.

کد خبر 491710 برچسب‌ها كرونا در ايران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كرونا در ايران علوم پزشکی تهران استفاده از ماسک اپیدمی کرونا ویروس شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۳۳۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، سیمین دخت بیات رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت با اعلام این خبر گفت: در مرحله اول این عملیات ضمن مراجعه به 27هزار و  298خانوار، تعداد 37هزار و 692 کودک زیر پنج سال واکسینه شدند.   

به گفته بیات نوبت اول اجرای این طرح از دوم تا چهارم اردیبهشت ماه سال جاری به شکل مراجعه خانه به خانه منازل و جستجوی کودکان زیر پنج سال در مناطق پرخطر اجرا شد.

وی هدف این برنامه را توقف گردش ویروس فلج اطفال در مناطق پرخطر (نقاط کانونی و وارده) عنوان کرد.

بیات افزود: با توجه به انتقال ویروس وحشی فلج اطفال در دو قاره آسیا و آفریقا و بومی بودن بیماری در کشورهای همسایه شرقی ایران(افغانستان و پاکستان) عملیات ایمن‌سازی تکمیلی سالانه، برای حفظ موقعیت عاری از ویروس فلج اطفال در کشورمان الزامی است.

به گفته وی این مرحله به عنوان مرحله نهایی قبل از ریشه کنی جهانی ویروس اطفال محسوب می‌شود.

رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت یادآور شد: گروه هدف این طرح، کودکان پنج سال(صفر تا 59) ماهه بودند که بدون توجه به سابقه ایمن‌سازی قبلی دو قطره واکسن خوراکی فلج اطفال دریافت کردند.

به گفته وی تمامی کودکان زیر پنج سال که در محل‌های تجمع مهاجران خارجی سکونت داشتند، کودکان ساکن مناطقی با احتمال پوشش واکسیناسیون کمتر از 95 درصد، کودکان ساکن مناطق تحت پوشش تیم های سیار و کودکان اتباع ساکن در مناطق تابعه دانشگاه تحت پوشش این طرح قرارگرفتند.

رئیس گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت در خاتمه سخنان خود خاطرنشان کرد: مرحله دوم طرح از 30 اردیبهشت تا یکم خردادماه سال جاری اجرا خواهد شد.  

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز دور جدید تمرینات پاراتکواندو با حضور ساعی و رحیمی
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • رد رشوه از سوی مامور وظیفه شناس فراجا در ریگان
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • دیدار ایلان ماسک با نخست وزیر چین در پکن
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • اجرای نوبت اول طرح ایمن‌سازی تکمیلی فلج اطفال
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند