Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@09:49:23 GMT

ضیافت کرونا در خریدهای نوروزی

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۳۴۰۱۰

ضیافت کرونا در خریدهای نوروزی

این بی توجهی را می‌توان در بازارهای اردبیل، مراکز خرید و جنب و جوشی که هنوز برای خریدهای نوروزی در بین مردم وجود دارد مشاهده کرد.  گویا هنوز افراد بیشماری هستند که  کرونا و خطر آن را باور ندارند و خیال می‌کنند که این ویروس هرگز به سراغ آنها و خانواده هایشان نخواهد آمد. 

با وجود هشدارهای کارشناسان و مسوولان پزشکی که شیوع ویروس کرونا در استان را  در وضعیت خطرناک می دانند اما تعداد قابل توجهی از افراد جامعه همچنان به آن بی‌توجه بوده و بدون رعایت ابتدایی‌ترین  موارد بهداشتی بخش مهمی از وقت خود را در مراکز خرید و پر ازدحام می‌گذرانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها وضعیت نیمه شلوغ تا شلوغ بازارهای اردبیل در حالی است که حتی از چند روز پیش مسوولان به صورت رسمی به صنوف اعلام کرده‌اند که برای حفظ سلامت عمومی جامعه باید مغازه های خود را ببندند.

بازدید میدانی خبرنگاران ایرنا نشان می‌دهد که کسبه چندان به توجهی به بستن مغازه های خود نکرده و همچنان می‌توان در روزهای پایانی سال شاهد ترافیک و ازدحام جمعیت در برخی مراکز خرید بود.

یک فروشنده پوشاک در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از دی ماه اقدام به خرید پوشاک کرده و چندین چک در دست فروشنده دارد و برای اینکه چکش برگشت نخورد مجبور به باز کردن مغازه خود شده است .

امین افزود: اجاره مغازه نیز را نیز می بایست بپردازد و با اینکه میزان فروش بشدت پایین آمده  اما برای امرار معاش و ورشکست نشدن مجبور به باز کردن مغازه خود شده است .

حسین صاحب یک آرایشگاه مردانه نیز می‌گوید: برای ساعاتی به صورت مخفیانه اقدام به باز کردن مغازه خود میکند تا دم عیدی و سال نو بخشی از نیاز خانواده خود را رفع کند.

وی با بیان اینکه موارد بهداشتی را رعایت می‌کند، افزود:  بلاخره کارکردن در این وضعیت ریسک بزرگی بوده ولی برای تامین نیاز خانواده مجبور به کار کردن است.

به گفته وی ، تا وقتی دولت از صنوف حمایت نکند وضعیت اینگونه خواهد بود، مردم مجبورند برای نان شب خود در بدترین وضعیت نیز کار کنند.

یک فروشنده اجناس دو هزار تومانی که مشتریان زیادی نیز در مغازه خود دارد با بی میلی به سووال خبرنگار ایرنا پاسخ می‌دهد : مجبوریم آقا؛ چیکار کنیم دم عیدی ، چه کسی هزینه کرایه منزل و مغازه ما را تامین می‌کند.

وی افزود: فردا که به خاطر برگشت چک زندان افتادم چه کسی جواب خانواده من را می‌دهد،  چه کسی نان و زندگی آنها را تامین می‌کند.

او در پاسخ اینکه با این وضعیت شلوغ مغازه اش احتمال بیماری کرونا برایش زیاد است، می‌گوید: در این موقعیت ریسک است دیگر ، ولی مجبور به تحمل این وضعیت هستیم .

در برخی مغازه‌ها  علیرغم این همه تبلیغات و هشدارها هنوز ازدحام زیاد است، ایجاد صف در برخی از آجیل فروشی‌ها، ازدحام در برخی مراکز فروش اجناس ارزان  بدون رعایت ابتدایی ترین اصول بهداشتی وضعیت نگران کننده‌ای در اغلب شهرهای استان اردبیل ایجاد کرده است.

دکتر قدرت اخوان اکبری رییس دانشگاه علوم پزشکی هر روز بدون استثنا در گزارش های روزانه خود به رسانه ها  با هشدار به شیوع ویروس کرونا و روند رو به رشد آن در استان مردم را به ماندن در خانه و خودداری از  حضور در مراکز خرید و تردد شهری و بین شهری فرا می‌خواند اما گویا هنوز عموم جامعه این اخطارها را جدی نگرفته و روال عادی زندگی در استان در جریان است.

اخوان اکبری می‌گوید: دو هفته آتی روزهای حساسی برای مردم بوده و با توجه به پیک کرونا آحاد جامعه باید با حساسیت بیشتر به موضوع توجه کرده و با ماندن در خانه به روند قطع همه‌گیری ویروس کرونا کمک کنند.

وی بیان می کند: مردم می بایست از تردد در شهر و سفرهای بین شهری خودداری کنند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل هم با دعوت  مردم برای ماندن در خانه‌های خود گفت: شهروندان استان اگر ۲ هفته به این توصیه متخصصان عمل کنند ویروس کرونا میزبانی نیافته و وضعیت رو به بهبودی خواهد رفت.

آیت‌الله سیدحسن عاملی یکشنبه با تاکید بر اینکه باید در مقابله با ویروس کرونا  به توصیه کارشناسان توجه کرد، افزود: هم اکنون مهم‌ترین سلاح در مقابله با ویروس کرونا عدم تردد شهری و بین‌شهری و ماندن در خانه است.

وی با اشاره به نزدیکی به ایام عید نوروز گفت:  مبادا در این روزها همانند گذشته رفتار کرده و به دید و بازدید هم برویم ، با تلفن نیز می‌شود عید و سال نو را به همدیگر تبریک گفت.

استاندار اردبیل هم گفت: تحمل یک ماه در خانه ماندن بهتر از مواجه با بحرانی سخت مثل ویروس کرونا است، هر چند که عده زیادی با مشکل اقتصادی و معیشتی مواجه می‌شوند.

 اکبر بهنامجو دافزود: اقتصاد، دید و بازدید و سایر فرایض را می‌توان با کمی سخت‌کوشی بدست آورد اما سلامتی مردم با هیچ چیز قابل معاوضه نیست.

وی  امنیت و سلامت مردم را از همه چیز مهم‌تر دانست و گفت: نباید با سهل‌انگاری و ندانم‌کاری عده‌ای زمینه بحران در استان فراهم شود و در تامین سلامتی و امنیت مردم با هیچ کس شوخی نداریم‌.

وی بیان‌کرد: شیب مبتلا به کرونا در استان اردبیل نسبت به سایر استان‌ها ملایم است ولی باید در حفظ وضعیت موجود همه به صورت جهادی تلاش کنیم.

وی به تعطیلی برخی صنف‌ها اشاره کرد و گفت: در آستانه سال جدید خرید و فروش اقلام غیرضروری چندان اهمیت ندارد و مردم باید بدانند که سلامتی آنها بیش از همه چیز برای ما و نظام اهمیت دارد.

استاندار اردبیل افزود: شهروندان باید بحث پیشگیری و آموزش انتقال ویروس کرونا را با حساسیت بیشتر و توجیه کامل جدی بگیرند.

سازمان های مردم نهاد هم کمپین‌هایی  با عنوان " من در خانه می مانم " برپا کرده‌اند و تبلیغات نسبتا گسترده ای در فضای مجازی و رسانه ها در این زمینه در جریان است اما هنوز آنگونه که باید به این مهم توجه نمی شود و می‌بایست به هر نحو ممکن جامعه و افکار عمومی را به موضوع حساس تر کرد.

در این راستا برخی اعتقاد دارند که می بایست قاطعیت بیشتری در باره بستن بازار و مغازه‌ها از سوی مسوولان صورت گیرد و با افراد متخلف برخورد صورت گیرد زیرا که نمی شود به بهداشت عمومی و سلامت جامعه بی تفاوت بود.

به اعتقاد آنها، برخی مشوق‌ها و سیاست های حمایتی از سوی ارگان‌هایی مثل امور مالیاتی ، بیمه، بانک ها نیز در این موقعیت می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد.

برچسب‌ها ویروس کرونا اردبیل بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا اردبیل بهداشت و سلامت ویروس کرونا اردبیل بهداشت و سلامت ماندن در خانه ویروس کرونا مراکز خرید مغازه خود مغازه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۳۴۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عبور از رودخانه با مخاطرات فراوان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ مدیر امور عشایری آبدانان گفت: در این شهرستان ۵۲۰ کیلومتر راه عشایری وجود دارد که در بارش‌های اخیر حدود ۲۵۰ کیلومتر آن آسیب دیده است.
 نوروزی افزود: یکی از راه‌هایی که به صورت جدی آسیب دیده؛ راه عشایری دال زرین در مناطق عشایری هزارانی است. 
وی اضافه کرد: این راه از رودخانه دویرج می‌گذرد که بدون پل و ابنیه فنی است و با بارش باران حجم آب رودخانه بالا می‌آید.
 نوروزی اظهار کرد: عشایر از داخل رودخانه برای خانواده و دام هایشان آذوقه می‌برند و تا مشکل پل حل نشود، ۳۵ خانوار عشایری که در آن سوی رودخانه زندگی می‌کنند در مواقع طغیان رودخانه با مشکل مواجه می‌شوند.
 نوروزی مدیر امور عشایری آبدانان تشریح کرد: برای ساخت پل به اعتبار نیاز است که باید تأمین شود.
معاون توسعه و امور زیربنایی امور عشایری استان، گفت: استان ایلام ۲۵۰۰ کیلومتر راه عشایری دارد که بیش از ۲۰۰۰خانوار از این راه‌ها استفاده می‌کنند.
اسماعیلی افزود: در بارش‌های اخیر بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر از این راه‌ها آسیب جدی دیده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • شناسایی باند سارقان حرفه‌ای در هرمزگان
  • ۵ سارق ۵۰ میلیارد ریال از کاشانی‌ها سرقت کردند
  • حضور ۴ نونهال فارس در اردوی تیم ملی بوکس
  • دستگیری عاملان تیراندازی در علی آباد کتول
  • فیلم| طلافروش‌ها با بستن مغازه نمی‌توانند پیگیر مطالباتشان باشند
  • این برنامه‌ها را حتما بشنوید/ ضیافت کتاب خوان‌ها در رادیو
  • عبور از رودخانه با مخاطرات فراوان
  • جاری شدن سیل در روستای نوروزی خوشاب 
  • صحنه‌هایی دردناک از ‌وضعیت مردم پس از آتش‌سوزی گیلان | فیلم