Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-بسیاری آغاز کرونا را از قم می‌دانند و معتقدند اگر این شهر قرنطینه می‌شد کرونا به مردم شهرهای دیگر سرایت نمی‌کرد. قرنطینه نکردن قم تنها موضوع داخلی نیست و چند روز قبل وزیر بهداشت ترکیه اظهار داشت: «من به وزیر بهداشت ایران گفتم چین شهر ووهان را قرنطینه کرده و شما هم بهتر است شهر قم را قرنطینه کنید و اگر چنین کاری کنید ترکیه ضرورتی برای بستن مرزهای خود با ایران نمی‌بیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما وزیر بهداشت ایران گفت نمی‌توانیم قم را قرنطینه کنیم. ما هم مجبور به بستن مرزها شدیم.» توجیه مسئولان قم درباره چرایی قرنطینه نشدن قم هم قابل تامل است. بهرام سرمست، استاندار قم 5اسفند درباره لزوم قرنطینه شدن قم گفته است: «تجربه کشور چین در مورد قرنطینه موفق نبوده و در ابتدای انتشار خبر شیوع کرونا در قم هم موضوع قرنطینه مطرح شد و نظرها هم متفاوت بود.» اما همین استاندار در 19 اسفند با بیان اینکه قرنطینه الزاماتی دارد گفت: «با قرنطینه مخالفتی ندارم اما الزامات آن در استان وجود ندارد.»

چه کسی مانع قرنطینه قم شد؟

بسیاری از مسئولان کشور از عدم قرنطینه قم ناراضی هستند مانند مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که 13 اسفند درباره قرنطینه شدن قم گفت: «من اگر جای وزارتخانه بودم روز اول قم را قرنطینه می‌کردم و اجازه نمی‌دادم بیرون بروند؛ اگر هم قبول نمی‌کردند الان که این مشکلات پیش آمده می‌گفتم ما تکلیف‌مان این بود که به شما بگوییم، شما قبول نکردید و حالا تاوانش را هم بدهید.»

حتماً باید پیگرد قضائی شود

اکنون سوال این است با توجه به اخطارها و توصیه‌ها برای قرنطینه کردن قم، چه افراد و جریان‌هایی مانع قرنطینه قم شدند که دیروز علی مطهری نماینده مجلس این سوال را مطرح کرد. روز گذشته علی مطهری درباره ضرورت قرنطینه کردن کانون‌های آلوده به ویروس کرونا گفت: طبق نظر متخصصان و تجربه‌ای که در چین رقم خورد، قرنطینه شهرها و کانون‌های آلوده در حال حاضر هم می‌تواند مفید باشد، ولی کار درست این بود که همان زمان که ویروس کرونا در قم پیدا شد، قرنطینه این استان را شروع می‌کردند تا آلودگی به سایر نقاط کشور سرایت نکند. نماینده تهران در خانه ملت با تاکید بر این مساله که باید بررسی شود که چه عاملی مانع از قرنطینه قم در همان روز اول آلودگی شده است، گفت: باید مشخص شود چه کسانی با چه انگیزه‌ای مانع قرنطینه اولیه قم شدند. آیا وزارت بهداشت در این باره کوتاهی کرده یا مقاومت‌هایی براساس عقاید عوام‌فریبانه و خرافی در شهر قم وجود داشته است؟ مطهری ادامه داد: در صورت وجود مقاومت‌هایی برای قرنطینه قم، باید معلوم شود عوامل مخالف چه کسانی بوده‌اند؛ مثلا آیا تولیت آستان حضرت معصومه در این قضیه دخیل بوده است یا نه. این موارد باید بررسی شوند و اگر کوتاهی صورت گرفته است، مسئولیت جان مردم با آنهاست و حتما باید پیگرد قضائی انجام شود که چرا عده‌ای در یک کار تخصصی پزشکی دخالت کرده‌اند. عضو فراکسیون امید مجلس تاکید کرد: این سوالات همواره مطرح است که چرا قم همان روز قرنطینه نشد؛ آیا وزارت بهداشت هم همین نظر را داشته است یا آن‌ها خواستار قرنطینه بودند و گروهی مقاومت کردند و این کار حیاتی انجام نشد.

ورود ویروس چند روز قبل از 30 بهمن

نماینده تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود خبر ورود کرونا به کشور با تاخیر و همزمان با خبر فوت 2 نفر مبتلا به کرونا در قم اعلام شده است، توضیح داد: 30 بهمن خبر ورود کرونا به قم و فوت 2 نفر اعلام شد. قطعاً ورود ویروس چندین روز قبل بوده است. درباره تاخیر یا عدم تاخیر در اعلام خبر اطلاعات کافی ندارم. مطهری با تاکید دوباره درباره ضرورت قرنطینه شهرهای آلوده به ویروس کرونا، گفت: جلوی ضرر را از هر کجا بگیریم منفعت است. الان هم قرنطینه شهرهای آلوده لازم است. البته همکاری مردم در اولویت است. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم گفت: درباره قرنطینه شهرها متخصصان و پزشکان باید نظر بدهند. براساس نظر آنها، معتقدم کاری که قبلاً می‌توانستند با قرنطینه قم انجام دهند و انجام ندادند، وضعیت را به اینجا رسانده است؛ بنابراین برای مهار آن باید هزینه بیشتر و تلاش چندبرابری صرف شود و خوشبختانه پزشکان و پرستاران ما از جان‌شان مایه گذاشته‌اند و به فضل خدا از این بلا عبور خواهیم کرد.

محاکمه شوند

تنها علی مطهری نیست که از عدم قرنطینه قم ابراز نارضایتی می‌کند پیش از او یک عضو فراکسیون امید با اشاره به نامه دادستان کل کشور به وزیر بهداشت که در آن آمده است: «اخلال در نظام سلامت مردم در حد افساد فی‌الارض است» گفت: کسی که در قم مانع ایجاد محدودیت‌ها شد و نگذاشت کرونا در نطفه خفه شود، حکمش چه می‌شود؟ غلامرضا حیدری ادامه داد: گروهی فکر می‌کردند در هیچ حالی نباید تخفیفی قائل شد. اما سلامت مردم مهم است و با خیالات نمی‌توان سلامت مردم را به بازی گرفت. در هر حال علما قبول کردند که برخی از نماز جماعت‌ها و نماز جمعه تعطیل شود اما برخی نه. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس تاکید کرد: شیوع کرونا از قم شروع شد و باید از قوه قضائیه مطالبه شود که حکم کسی که مقاومت کرد و نگذاشت پیشگیری‌ها و محدودیت‌ها برای اماکن عمومی زودتر شروع شود چیست؟ نمی‌خواهند حداقل از کسانی‌ که ابتدا مانع ایجاد محدودیت‌ها شدند سوال و جواب کنند؟ آن هم در شرایطی که تنها راه جلوگیری از شیوع کرونا ایجاد محدودیت برای حضور در اماکن عمومی است.

شهر مذهبی را نمی‌توان قرنطینه کرد!

اما برخی دیگر از نمایندگان نظر دیگری دارند مانند یک عضو کمیسیون بهداشت در پاسخ به این انتقاد عمومی که اگر مسئولان به‌محض تشخیص بیماری در استان‌های قم و تهران طرح قرنطینه را اجرا می‌کردند، امروز همه استان‌ها با آن درگیر نبودند، می‌گوید: هرچند قرنطینه در مواردی از این دست خوب است، اما ممکن است برخی افراد مبتلا به آن ظواهر و علائم آن را نداشته باشند. به هرحال قم یک مرکز مذهبی بوده که رفت و آمد در آنجا زیاد است. یا تهران به‌عنوان پایتخت، افراد زیادی از سایر نقاط کشور در آن حضور دارند. از این جهت، به نظر می‌رسد قرنطینه در آن زمان سخت بود. اصغر سلیمی تأکید می‌کند: اما امروز با توجه به افزایش حساسیت و پذیرش عمومی، می‌توان کرونا را مهار کرد و به سمت کاهشی پیش برد. شاید در گذشته می‌توانستیم بهتر عمل کنیم، اما امروز هم دیر نیست و اگر مردم طرح قرنطینه خانگی را رعایت نکنند، نمی‌توانیم این بحران را حل کنیم.

منبع: روزنامه آرمان ملی

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد مانع قرنطینه وزیر بهداشت قرنطینه قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۳۴۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیگیر به‌کارگیری و استخدام نیروهای فعال دوران شیوع کرونا هستیم

رئیس‌ کل سازمان نظام پرستاری گفت: سازمان نظام پرستاری پیشنهاد ویژه‌ای در خصوص به‌کارگیری و استخدام نیروهای دوران کرونا داشته است و مجدانه پیگیر این موضوع مهم هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نظام پرستاری، محمدتقی جهان‌پور اظهار کرد: پیش‌نویس لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران که در ۳۱ ماده تنظیم و پیشنهادات سازمان نظام پرستاری مضاف بر مواد پیشنهادی معاونت پرستاری در ۱۲ ماده ارائه شده است که مهم‌ترین محورهای آن استخدام پرستاران همگام با توسعه تخت‌های بیمارستانی و نیاز کشور، تأمین معیشت و رفاه پرستاران و حمایت‌های گسترده جهت جبران خدمت، آینده‌سازی حرفه‌ای و تخصصی پرستاری، تکریم از بازنشستگان و اجرای صحیح قوانین حوزه پرستاری مانند قانون مشاغل سخت و زیان‌آور با مشارکت همه ذی‌نفعان مورد ویرایش و تدوین قرار گرفته است.

وی افزود: سازمان نظام پرستاری پیشنهاد ویژه‌ای در خصوص به‌کارگیری و استخدام نیروهای دوران کرونا داشته است و مجدانه پیگیر این موضوع مهم هستیم، نسبت پایین پرستار به تخت در مقایسه با استانداردهای حداقلی، علاوه بر کاهش کیفیت خدمات درمانی و مراقبتی، اهمیت جذب و استخدام نیروهای جدید، به خصوص بازجذب نیروهای باتجربه دوران کرونا را بیشتر می‌کند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: تدوین این لایحه گامی مهم در جهت حمایت از حقوق پرستاران و ارتقای جایگاه این قشر فداکار در نظام سلامت کشور محسوب می‌شود و می‌توانیم، شاهد بهبود کیفیت زندگی و کاری پرستاران و افزایش انگیزه و رضایت شغلی آنها و در جهت ارتقای سلامت مردم باشیم.

جهان‌پور گفت: ظرفیتی که سازمان نظام پرستاری دارد، یک شبکه بزرگ اجتماعی است که دارای ۱۵۹ هیئت‌مدیره در سراسر کشور است، مجموعه این هیئت‌مدیره‌ها و سازمان مرکزی می‌تواند واسط بین مردم و حِرَف با حاکمیت باشد، بنابراین ارج نهادن به مجموعه‌های گروه صنفی و حرفه‌ای و انجمن‌های علمی از دغدغه‌های مهم ما است و می‌تواند در سیاست‌گذاری‌ها به ما کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال منویات مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه پرستاران و درخواست مسئول پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی نهاد ریاست‌جمهوری مبنی بر پیگیری مطالبات این قشر زحمت‌کش، سازمان نظام پرستاری کل کشور پیشنهادات خود را جهت غنای بیشتر لایحه حمایت مادی و معنوی به وزارت بهداشت ارائه داده است.

کد خبر 751700

دیگر خبرها

  • حضور به موقع پلیس، مانع از خودسوزی یکی از شهروندان شد
  • پلیس مانع خودسوزی زن ۵۰ ساله شد
  • واکسن‌های آسترازنکا از سراسر جهان جمع‌آوری می‌شوند
  • کسانی که واکسن آسترازنکا تزریق کرده‌اند بخوانند | این واکسن کرونا خونمان را لخته کرده است؟
  • پیگیر به‌کارگیری و استخدام نیروهای فعال دوران شیوع کرونا هستیم
  • پیگیر به‌کارگیری و استخدام نیروهای فعال دوران کرونا هستیم
  • واکسن های کرونا آسترازنکا از بازار جهانی جمع شد
  • شناسایی۱۶هزار میلیارد تومان ملک برای مولد‌سازی در هرمزگان
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • نمایشگاه کتاب، رویدادی که هم جنگ را دید و هم روزهای قرنطینه را