Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: ۲۰ روزی است که کرونا در گلستان شیوع یافته و ویژگی های این ویروس چموش و راه های انتقال و پیشگیری آن بارها و بارها در برنامه های تلویزیونی، رادیویی، خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی بیان شده است.

مسئولان وزارت بهداشت بهترین راه درمان را پیشگیری دانسته و تأکید کرده اند تا زنجیره انتقال کووید ۱۹ قطع نشود، این بیماری همچنان ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه خانگی را مهم ترین راه حل دانسته و کمپین های مختلفی از جمله «در خانه بمانیم» را راه اندازی کرده اند.

اما علیرغم این توصیه ها بسیاری از مردم این بیماری را جدی نگرفته و در خیابان ها و فروشگاه ها و تفرجگاه ها حضور دارند و این امر عامل افزایش شیوع بیماری است.

روندی که اگر ادامه یابد باعث افزایش میزان بستری در گلستان شده و با توجه به محدود بودن تخت ها و تجهیزات بیمارستانی، زنگ خطر جدی برای استان است.

مردم در خانه بمانند

طبق گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی از ابتدای اسفند تاکنون آمار کل بستری ها به دو هزار و ۴۲۲ نفر رسیده است.

عبدالرضا فاضل افزود: از این تعداد هزار و ۳۹۶ نفر بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شدند و هزار و ۶۴ بیمار بستری در مراکز درمانی استان وجود دارد.

وی از فوت ۴۶ گلستانی بر اثر کرونا در استان خبرداد و گفت: با توجه به شرایطی که کشور و استان در آن قرار دارد، مردم باید در منازل بمانند و اگر همکاری از سوی مردم اتفاق نیفتد، این بیماری زمان زیادی استان را درگیر خواهد کرد.

فاضل با بیان اینکه هنوز برخی از افراد جامعه مخاطرات کرونا را باور ندارند، افزود: مردم اگر در منازل باقی بمانند ضریب شکسته شدن زنجیره کرونا بالا خواهد بود.

رزروهای هتل ها لغو شد

بررسی ها نشان داده که بعد از تعطیلات آخر هفته تعداد مراجعان به مراکز درمانی گلستان افزایش چشمگیری یافته، امری که استاندار گلستان بر آن تأکید کرد.

هادی حق شناس خطاب به مردم گلستان گفت که به اماکن عمومی نروند و کرونا را جدی بگیرند.

وی توضیح داد که بیشترین مراجعه به بیمارستان‌های گلستان در روزهای شنبه هر هفته انجام می‌شود که دلیل آن ازدحامِ بخشی از مردم در تفرجگاه‌ها در روزهای جمعه است.

حق شناس از مردم خواست جمعه این هفته در مناطق تفریحی گلستان حاضر نشوند.

وی گفت: گلستان چه در این ایام و چه در نوروز پذیرای مسافر در هیچ مکانی نیست و حتی رزروهای هتل ها هم لغو شده است.

قطع زنجیره به همکاری مردم بستگی دارد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم گفت: متأسفانه مشاهده می‌شود برخی مردم هنوز موضوع را جدی نگرفته و به طور عادی در سطح شهر تردد و در مجالس عروسی و ختم حضور پیدا می‌کنند و سلامتی خود و دیگران را در معرض خطر قرار می‌دهند.

اگر مردم به توصیه های مسئولان توجه نکنند با کمبود تخت و تجهیزات روبرو خواهیم شد سراج الدین عارف نیا گفت: اگر همه مردم رعایت نکنند به دلیل افزایش بار بستری، کمبود تخت و تجهیزات خواهیم داشت.

وی افزود: در قسمت‌های مختلف بیمارستان، تخت ایجاد کرده و میزان بستری بیش از ترخیص است و اگر موازنه ایجاد نشود با مشکل روبرو خواهیم شد.

عارف نیا اضافه کرد: تقاضای راه اندازی بیمارستان سیار شده ولی تاکنون سعی کرده ایم از ظرفیت‌های استان استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: مواد مصرفی برای کادر درمان را روزانه تأمین کرده و اگر بار بستری نشکند ممکن است استانداردها رعایت نشود.

عارف نیا گفت: اگر مردم به اندازه دو دوره کمون (حدود یک ماه) بسیج شوند و در خانه بمانند بار بستری کاهش یافته و از اوج عبور خواهیم کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان کرد: رعایت ۹۰ درصد مردم سبب شده تا درمان به طور نسبی ادامه داشته باشد وگرنه مجبور بودیم در خیابان، بیمار بستری کنیم.

وی با تاکید بر شستشوی مکرر دست‌ها و رعایت نکات بهداشتی گفت: مردم سعی کنند تا جای ممکن در خانه بمانند و در صورت ضرورت فاصله ۱.۵ متری خود را با افراد حفظ کرده و بعد از برگشت به منزل هم موارد پیشگیری را رعایت کنند.

فعالیت اصناف محدود شد

اکثر تجمع ها در گلستان لغو و فعالیت برخی از اصناف محدود شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان در این خصوص گفت: براساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا استان، ساعت فعالیت اصناف در گلستان به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا، محدود شد.

عبدالرضا چراغعلی افزود: به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تمامی مشاغل به غیر از خبازی ها، قصابان، مرغ فروشان، میوه و تره بار، خشکبار، لبنیات، مشاغل فنی، بهداشتی و درمانی تنها در فاصله زمانی ساعت ۱۲ تا ۱۸ هر روز باز خواهند بود و در باقی ساعات تعطیل خواهند بود.

وی با بیان اینکه این روند تا آخر هفته ادامه دارد، اضافه کرد: دستورالعمل ها و مصوبات ستاد، مانند تعطیلی و محدود شدن فعالیت اصناف لازم الاجراست و با افراد خاطی برخورد خواهد شد.

چراغعلی گفت: امنیت و سلامت مردم اولویت اصلی ما است و در این خصوص با کسی تعارف نداریم.

فعالیت گروه های جهادی

غربالگری در مبادی ورودی برخی از شهرهای استان انجام شده و رفت و آمد بین شهری کاهش یافته است.

سامانه خودارزیابی از سوی معاونت بهداشتی علوم پزشکی گلستان راه اندازی شده و مردم می توانند به آن مراجعه کرده و مشاوره بگیرند.

البته علاوه بر اینکه کرونا برخی از محدودیت ها برای استان ایجاد کرده خالق برخی از تصاویر زیبا هم بوده است. بعد از شیوع کرونا، مردم و گروه های جهادی و دستگاه های اجرایی برای تهیه و توزیع مواد ضدعفونی کننده و ماسک و همچنین ضدعفونی کردن معابر و اماکن دست به دست هم داده و صحنه های همدلی و همکاری زیادی خلق کردند.

کارگاه های تولیدی زیادی در گوشه گوشه استان راه اندازی شده تا با روش های استاندارد، ماسک و لباس بیمارستانی برای مردم تولید کنند.

برخی از مراکز مانند تعویض پلاک تعطیل، برخی از مراسم مانند اعتکاف و ورود به برخی از اماکن مانند تفرجگاه ها لغو شده و همچنین نماز جمعه سه هفته است که برگزار نمی شود و همه این اقدامات در جهت سلامتی مردم صورت گرفته است.

با توجه به تمهیدات صورت گرفته در استان، اگر عده ای هرچند محدود هم این دستورالعمل ها را رعایت نکنند و در خانه نمانند، عامل گسترش بیماری خواهند بود و زحمات سایرین را به هدر می دهند لذا تأکید بر رعایت همگانی است.

شیب صعودی شیوع ویروس کرونا در گلستان به خصوص در روزهای اخیر زنگ خطری برای استان است و این امر نشان می‌دهد که مردم باید بیش از پیش، موارد بهداشتی را رعایت کنند زیرا اگر این روند ادامه داشته باشد، استان متحمل خسارات زیادی خواهد شد.

کد خبر 4876232

منبع: مهر

کلیدواژه: گرگان هادی حق شناس استانداری گلستان دانشگاه علوم پزشکی گلستان ویروس کرونا بوشهر ایلام گرگان شهرکرد ستاد مقابله با کرونا قزوین ماسک طبی احتکار شیوع کرونا بیرجند شیراز استانداری سمنان صفحه اول روزنامه های استان ها مشهد راه اندازی محدود شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۳۵۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اگر مجوز کاغذی و قدیمی را به الکترونیک تبدیل نکنیم، چه می‌شود؟

همشهری آنلاین - محمد بلبلی: ادارات گوناگون، ضوابطی سختگیرانه و حتی مبهم و گاهی حتی عجیب برای صدورمجوز داشتند. متقاضیان ایجاد کسب‌وکارها، در مواردی حتی برای دریافت مجوز فعالیت یک مغازه دچار چالش می‌شدند و دقیقا نمی‌دانستند باید چند نوع مدرک و استعلام را تهیه و ارائه کنند. اغلب معلوم نبود اصولا فرایند دریافت مجوز از کجا آغاز می‌شود و گاهی گرفتن مجوز تاسیس یک کارخانه، دامداری یا کارگاه تولیدی و مغازه، ماه‌ها و حتی سال‌ها طول می‌کشید.

آغاز به‌کار درگاه ملی مجوزها

در اجرای این قانون، درگاه ملی مجوزها، در فروردین ۱۴۰۰ با صدور نخستین مجوز تمام الکترونیک شروع به‌کار کرد. طبق آمار موجود، تا پایان سال ۱۴۰۲، حدود ۱.۶ میلیون مجوز به‌طور کاملا غیرحضوری صادر شده است؛ یعنی به‌طور متوسط هر مجوز کسب‌وکار ظرف مدت ۸ روز در قالب این فرایند صادر شده است. در حال حاضر، ۴۷۰۰ نوع مجوز در درگاه ملی مجوزها، قابل صدور است. به‌طور میانگین برای دریافت هر مجوز فقط ۸.۵ شرط وجود دارد. این شروط شامل موارد ساده‌ای مثل شرط حیات، داشتن سن قانونی و... هستند.

نحوه کار درگاه ملی مجوزها

در درگاه ملی مجوزها متقاضی ابتدا از میان ۴۷۰۰ نوع مجوز متصل به سامانه، مجوز موردنظرش را انتخاب و درخواست خود را ثبت می‌کند. ثبت درخواست در این درگاه، با احراز هویت از طریق پنجره واحد هوشمند دولت و با ورود رمز پیامک شده به گوشی متقاضی انجام می‌شود. قبل از ثبت نهایی درخواست، سیستم از او می‌پرسد آیا همه شرایط و مدارک اعلامی را دارد، یا نه؟ درصورت تأیید، درخواست متقاضی ثبت و بلافاصله استعلام‌ها به‌صورت خودکار و هوشمند دریافت می‌شود.

تا پایان سال گذشته، ۱۸ مرجع ذی ربط در ارائه پاسخ استعلام‌ها، به درگاه ملی مجوزها متصل شده‌اند. استعلام‌هایی مانند حیات، سن، مدرک تحصیلی، نداشتن بدهی مالیاتی و نظایر آن به‌طور خودکار و آنی انجام می‌شود. با هدف ساده‌سازی شرایط صدور مجوزها، ۸۰ درصد مجوزهای موجود در درگاه ملی مجوزها ثبت‌محورند؛ یعنی اگر پاسخ همه استعلام‌های آنلاین مثبت بود، مجوز به‌طور خودکار صادر می‌شود و در کارپوشه متقاضی و بانک اطلاعات کسب‌وکارهای ایران به نشانی qrmojavez.ir قرار می‌گیرد.

شناسه یکتا

براساس قانون تا خرداد ۱۴۰۳ همه دارندگان مجوزهای کاغذی قدیمی هم باید شناسه یکتا و مجوز الکترونیک بگیرند. پس از پایان مهلت قانونی برای دریافت مجوز الکترونیک همه ادارات دولتی و بانک‌ها، در ارائه خدمات فقط شناسه یکتا را می‌پذیرند و مجوز کاغذی را دیگر قبول نمی‌کنند. امیر سیاح می‌گوید: دیگر کاغذ از فرایند صدور مجوزها حذف شده است.

رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب‌وکار وزارت امور اقتصادی و دارایی تأکید می‌کند: تبدیل مجوز کاغذی به شناسه یکتا، حکم قانون است. این کار از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ شروع شد و باید تا آخر اردیبهشت ۱۴۰۳ تمام شود. او در پاسخ به این پرسش که آیا دارندگان ۴ میلیون مجوز کاغذی و قدیمی برای تبدیل مجوزهایشان به مجوز الکترونیک باید خیلی وقت بگذارند، توضیح می‌دهد: این کار اصلا وقت زیادی از آنها نمی‌گیرد؛ فقط کافی است گوشی موبایل‌شان را دست بگیرند و به سایت مجوز دات. آی. ‌آر، مراجعه و دکمه‌ تبدیل مجوز کاغذی به شناسه‌ یکتا را لمس کنند. در این بخش ۴ کد از آنها مطالبه می‌شود، اگر مجوز معتبر داشته باشند، شناسه یکتا را به‌راحتی دریافت می‌کنند.

چرا مجوز الکترونیک بگیریم؟

صاحبان کسب‌وکارهای دارای مجوز اغلب از رقابت نابرابر با کسب‌وکارهای فاقد مجوز گلایه‌مندند؛ حال به‌نظر می‌رسد با اجرای قانون تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیک و صدور شناسه یکتا، این امکان به‌وجود می‌آید تا واحدهای اقتصادی بدون مجوز از این چرخه بازار حذف شوند. با تمهیدات اندیشیده شده، قاعدتا با اتمام موعد تعیین‌شده برای تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا دیگر باید شاهد تعطیلی کسب‌وکارهای غیرمجاز باشیم؛ زیرا غیرمجازها با قطع خدمات دولتی، عملا فعالیت اقتصادی‌شان مقرون به صرفه و امکان‌پذیر نخواهد بود و چاره‌ای جز تعطیلی نخواهند داشت.

سیدامیر سیاح، رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب‌وکار وزارت امور اقتصادی و دارایی در این‌باره توضیح می‌دهد: بعضی‌ها می‌گویند، یعنی چه که می‌خواهید مجوز بدهید. این اسمش اجازه نیست؛ اسمش مجوز است. مجوز ماهیت کسب‌وکارها را رسمی می‌کند. وقتی می‌گوییم کسب‌وکارها باید دارای مجوز باشند، به این معناست که بشود موضوع را پیگیری و بر نحوه فعالیت آنها نظارت کرد.

کد خبر 848749 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها شاخص کسب و کار اقتصاد

دیگر خبرها

  • عضو انجمن آسم و آلرژی : ۹ تا ۱۳ درصد مردم کشور آسم دارند / آلودگی هوای کلانشهرها از عوامل مهم ابتلا به آسم است
  • احمقانه است که از طارمی استفاده نکنیم
  • تا پای جان برای دختر ایران
  • اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • ویژگی‌های یک نماینده شایسته در مجلس چیست؟
  • اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • به صرف لبخند ؛ اردوی جهادی چشم پزشکان تهرانی در گرگان
  • فاجعه بزرگ در حمل و نقل ریلی استان یزد/ قطار سریع‌السیر یزد حذف شد
  • فاجعه در حمل و نقل ریلی یزد
  • اگر مجوز کاغذی و قدیمی را به الکترونیک تبدیل نکنیم، چه می‌شود؟