Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-07@11:47:52 GMT

هشدار درباره خطر مسمومیت با متانول

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۳۵۱۱۳

هشدار درباره خطر مسمومیت با متانول

در تهیه محلول‌­های استاندارد ضدعفونی کردن دست‌ها و سطوح تماس، الکل متیلیک یا متانول جایگاهی ندارد.  به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به دنبال افزایش خطر آلودگی با ویروس کرونا و توصیه به شستشوی مکرر دست‌ها و همچنین ضد عفونی کردن سطوحی که در تماس با دست قرار می‌گیرند (از قبیل: میز، لوازم، دستگیره‌ها و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..)، استفاده از محلول‌های ضدعفونی کننده رو به تزاید می‌باشد.

نکته‌ای که لازم است به آن توجه جدی شود این است که در تهیه محلول­های استاندارد ضدعفونی کردن دست‌ها و سطوح تماس، الکل متیلیک یا متانول جایگاهی ندارد و این امر نشأت گرفته از سمی بودن این ماده است که در تماس با پوست، جذب بدن شده و متناسب با میزان جذب پوستی، عوارضی همچون کوری، مسمومیت کلیوی و مرگ را به دنبال خواهد داشت. بر این اساس، با توجه به اخطار و برچسب مندرج بر روی فرآورده‌های ضدعفونی کننده، در مجاز بودن استفاده از آن محلول برای سطوح دارای تماس با پوست بدن انسان اطمینان حاصل کنید.

یافته‌های اخیر علمی که حاصل سال‌ها تحقیق دانشمندان و صاحبنظران علمی است نشان می‌دهد که شرب مشروبات الکلی حتی با حجم کم دارای عوارض بوده و سلامت انسان را در معرض تهدید قرار می‌دهد، این یافته‌ها عملا موید نهی مصرف الکل مطابق شرع مقدس اسلام می‌باشد. این در حالی است که گزارشاتی نگران کننده‌ای مبنی بر مصرف خوراکی الکل با هدف جلوگیری از ابتلا به کرونا ویروس دریافت می­ شود امری که موجب به مخاطره افتادن سلامتی افراد مصرف کننده شده است. متاسفانه، در روز‌های لخیر، این برداشت غلط، منجر به افزایش مراجعه شمار زیادی از بیماران مسموم به الکل به مراکز بیمارستانی شده و موارد متعددی از عوارض مسمومیت ناشی از مصرف الکل از جمله کوری، الزام به دیالیز و موارد منجر به مرگ گزارش گردیده است. علاوه بر حرمت شرعی مصرف الکل که مورد تاکید می ­باشد، از آنجا که راه‌های ورود ویروس کرونا به بدن انسان، مخاطات تنفسی (بینی، نای و سلول ­های تنفسی ریه)، دهان و چشم ­ها هستند، لذا شرب مشروبات الکلی و ورود آن به معده نقشی در از بین بردن ویروس کرونا در دستگاه گوارش نخواهد داشت. با ورود ویروس به معده، اسید معده، بیشترین اثر حفاظتی را علیه ویروس اعمال خواهد کرد.

نکته دیگر اینکه همیشه در روند تهیه مشروبات الکلی به صورت غیر قابل کنترلی مقدار اندکی متانول نیز حاصل می‌شود که امکان سنجش و حذف آن در تولیدات غیرصنعتی (خانگی) وجود ندارد، بدین لحاظ نظام بهداشتی هر چند وقت یکبار با طغیان موارد مسمومیت با متانول مواجه می‌شود. اقدام مهمی که در این طغیان‌ها باید به فوریت به اجرا گذاشته شود اطلاع رسانی فوری و همگانی بروز مسمومیت در سطوح محلی، شهرستانی، استانی و حتی منطقه‌ای است تا بیماران مسموم شده هرچه سریعتر خود را به نظام درمانی معرفی نمایند چرا که هرچه مراجعه سریعتر و شروع اقدامات فوری درمانی زودهنگام‌تر باشد با عوارض کوری، دیالیز و مرگ کمتری مواجه خواهیم شد؛ لذا مراجعه در زمان طلائی در کاهش بروز عوارض نقش تعیین کننده‌ای دارد.

در این اثنا، نیاز‌ها و نگرانی‌های آحاد مردم در تقاضای روزافزون محلول‌های ضد عفونی کننده منجر به سوءاستفاده عده‌ای سودجو و فرصت طلب شده است که با اضافه کردن سفیدکننده (وایتکس) به الکل‌های صنعتی رنگی، محلولی بی رنگ را به عنوان الکل طبی (بی رنگ) به بازار عرضه می‌کنند که فاقد نشان اخطار رنگی بوده و و موجب افزایش درصد موارد مسمومیت‌ها شده است؛ لذا این موضوع باید مورد توجه بخش­های نظارتی قرار گیرد و لازم است خطر مصرف خوراکی این نوع ترکیبات خطرناک، از طریق رسانه‌های گروهی مکررا اطلاع رسانی گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بیماری کرونا ویروس کرونا شستشوی دست ها ضدعفونی کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۳۵۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار به سیگاری ها؛ مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار

مصرف سیگار موجب بروز سرطان‌های ریه، معده، روده، کبد، لوزالمعده، حنجره، مثانه و…، بیماری قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های ریوی، دیابت و کبد چرب می‌شود.

سیگار همچنین خطر ابتلا به سل، بیماری‌های چشمی و مشکلات سیستم ایمنی از جمله آرتریت روماتوئید را افزایش می‌دهد.

به طور متوسط مصرف کنندگان سیگار ۱۴ سال زندگی خود را کوتاه‌تر می‌کنند.

سالانه بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر سیگار جان خود را از دست می‌دهند.

بیش از یک میلیون نفر از افراد غیرسیگاری بر اثر قرار گرفتن در معرض دود جان خود را از دست می‌دهند.

دود تنباکو و سیگار حاوی بیش از ۷۰۰۰ هزار ماده شیمیایی است که سمّیت بیش از ۴۰۰ نوع آن و سرطان‌زایی بیش از ۷۰ نوع این مواد شیمیایی به اثبات رسیده است.

این محصولات حاوی مقادیر زیادی نیکوتین هستند.

مواد معطر این دستگاه‌ها سرطان زا و به شدت خطرناک است.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • هشدار پلیس درباره ترفند جدید کلاهبرداران تلفنی!
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز/ عین‌الهی: وقتی می‌گویند عالم بدون عمل همین است!
  • هشدار به سیگاری ها؛ مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت الکلی پزشکان
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت پزشکان در شیراز
  • وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت الکلی پزشکان واکنش نشان داد
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز
  • هشدار دامپزشکی زرند درباره بیماری تب کنگو